ریزش مو بعد از زایمان چرا اتفاق می افتد؟

ریزش مو بعد از زایمان چرا اتفاق می افتد؟

در طی بارداریتان تعریف زیادی را از بسیاری از افراد در مورد درخشنده و زیبا بودن موهایتان دریافت کرده اید. این در واقع همان درخشندگی بارداری موها در این مرحله است که بخاطر رژیم غذایی سالم و مصرف روزانه فولیک اسید است.
اما مادرها اغلب ریزش مو بعد از زایمان را 2 تا 3 ماه بعد از تولد نوزادشان تجربه می کنند، این اتفاق ممکن است برایتان کمی ترس آور باشد و با خودتان فکر کنید که شما تنها کسی هستید که ریزش مو بعد از زایمان را نظاره گرید، به ما اعتماد کنید، این اتفاق کاملا طبیعی است و زنان زیادی وجود دارند که با این شرایط مواجه می شوند.

علت ریزش مو بعد از زایمان چیست؟

موهای انسان به دو حالت قرار دارند ، ۹۰ درصد موها در یک زمان رشد می کنند و ۱۰ درصد بقیه به مرحله استراحت وارد می شوند، هر دو تا سه ماه موهای در حال استراحت می ریزند و باعث رشد موهای جدید در محل آن می شود. در طی دوران بارداری سطح استروژن افزایش یافته که باعث کاهش تعداد موهای در حال استراحت و در نتیجه کاهش ریزش مو می شود. بعد از زایمان سطح استروژن به طور ناگهانی کاهش یافته و تعداد بیشتری از فولیوکول های وارد فاز استراحت می شوند. همه زنان ریزش مو بعد از زایمان را که شدت بالایی دارد را تجربه نمی کنند اما باید انتظار درجاتی از ریزش مو را داشته باشید. معمولا زنان با موهای بلند نسبت به زنان با موی کوتاه بیشتر ریزش مو را تجربه می کنند.

راه های حل های جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان :

چطور ریزش مو بعد از زایمان را کنترل کنید؟ با یک زایمان تعداد زیادی از تغییرات از هورمونی گرفته تا فیزیکی در بدن تان اتفاق می افتد. با گذشت زمان این تغییرات کم کم کنار می روند. در اینجا راه های ساده ای برای کاهش و غلبه بر ریزش مو پس از زایمان به بهترین شیوه ممکن آورده شده است:

ofonat-masane7.jpg

۱-از نگرانی دست بردارید تا موهایتان نریزد :

ریزش مو بعد از زایمان از نظر پزشکی با نام تلوژن افلوویوم شناخته می شود، این حالت رخدادی طبیعی است که به کچلی منجر نخواهد شد. حتی در افراد نرمال هم استرس منجر به ریزش مو می شود، بنابراین اگر به فشار وارد کردن و ناراحت کردن تان درباره ریزش موهایتان ادامه دهید زیاد کمک کننده نخواهد بود.

۲-از بستن وسایل سفت به دور موی های تان خودداری کنید :

استفاده از کش ها، گیره، فر مو، بافت های مو یا محکم بستن موها به حالت بافتنی و دم اسبی می تواند موهای تان را کشیده و باعث استرس و فشار روی پوست سر شود، موهایی که خیلی محکم کشیده شوند بیشتر مستعد کشیده شدن بوده و دچار ریزش سریع می شوند.

۳- با خوردن غذاهای مقوی از ریزش مو بعد از زایمان جلوگیری کنید :

متوجه شده اید که در زمانی که رژیم غذایی سالم دوران بارداری را داشتید موها و پوست تان شاداب و زیبا بود. سبزیجات و آجیل نه تنها این که سلامت بخش هستند بلکه حاوی آنتی اکسیدان ها و فلاوونوئیدهایی هستند که از فولیکول های مویتان محافظت می کنند، این غذاها رشد سالم موهای جدید را تقویت می کنند.

۴- برای جلوگیری از ریزش مو بعد از زایمان مکمل مصرف کنید:

گاهی اوقات مواد غذایی که می خورید تمام مواد معدنی و ویتامین های ضروری مورد نیاز برای بدن را تامین نمی کند. برای مصرف مکمل هایی چون ب کمپلکس، روی، ویتامین E و C و بیوتین با پزشک تان صحبت کنید. استفاده از این مکمل ها رشد موها را تقویت کرده و به میزان زیادی از ریزش مو بعد از زایمان جلوگیری می کنند.

ofonat-masane10.jpg

۵-به استفاده از مواد شیمیایی روی موهایتان “نه” بگویید:

اگر هر روز یا به هر شکل دیگری موهایتان را می شویید، شوینده های طبیعی یا گیاهی مو را انتخاب کنید که حاوی مواد شیمیایی آسیب زننده نیستند. شست و شوی موها با شامپوهای قوی ظاهر سالم آن ها را از بین برده و آن ها را شکننده و ضعیف می کند.برای جلوگیری از شکننده شدن موها از حالت دادن و حرارت دادن بیش از اندازه آن ها خودداری کنید.

۶-موهایتان را زیاد شانه نزنید :

شانه کشیدن و برس زدن مرتب موها می تواند به موهای تان آسیب زده و منجر به ریزش مو شود. استفاده از شانه های با دندانه های عریض برای شانه زدن موهای خیس چون با از بین بردن پیچیدگی موهای تان در زمانی که هنوز خیس هستند فشار را روی موهای ضعیف کاهش می دهند می توانند مناسب باشند.

۷-موهایتان را کوتاه کنید:

با آمدن نوزاد جدید به خانه تان احتمال این که آن قدر مشغول باشید که وقت بیشتری برای رسیدگی به موهایتان بدهید وجود دارد. بهتر است که به آرایشگاه بروید و آن ها را کوتاه کنید و با این کار به ماندگاری بیشتر آن ها کمک می کنید، موهای کوتاه نسبت به موهای بلند کمتر دچار ریزش می شوند.
امیدواریم که این مطلب توانسته باشد شما را درباره ریزش مو بعد از زایمان آگاه کند. زیاد نگران نباشید، خیلی زود می بینید که ریزش موهایتان قطع شده است. تا آن زمان صبور باشید و برای سلامت موهایتان توصیه های ما را دنبال کنید.

 

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/