از انتخاب رشته نهم به دهم تا ورود به متوسطه دوم

entekhab-reshte

انتخاب رشته نهم به دهم درواقع پل ورود دانش‌آموزان به متوسطه دوم دخترانه یا متوسطه دوم پسرانه است. دوره‌ای که امتحاناتش به شکل هماهنگ برگزار می‌شود و دانش‌آموزان بر اساس نتایج آزمون‌ها و مشاوره‌ها مجاز به انتخاب یکی از رشته‌های علوم تجربی، علوم انسانی، ریاضی فیزیک و یا ادامه‌ی تحصیل در رشته‌های کاردانش یا فنی‌وحرفه‌ای می‌شوند.

ازآنجایی‌که  انتخاب رشته پایه نهم به شکل مستقیم روی آینده دانش‌آموزان و رشته تحصیلی آینده‌شان در دانشگاه تأثیر می‌گذارد، در این مقاله به سراغ عوامل مؤثر در انتخاب رشته نهم به دهم و ضریب در انتخاب رشته نهم پرداختیم.

پس اگر یک دانش‌آموز متوسطه اول در خانه دارید که کم‌کم باید برای انتخاب رشته نهم به دهم آماده شود، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

چه عواملی در انتخاب رشته نهم تأثیر دارند؟

توانایی و استعدادهای فردی: هر یک از ما درزمینه یا زمینه‌هایی خاص دارای استعدادها و توانایی‌های منحصربه‌فردی هستیم. این استعدادها معمولاً به شکل موفقیت در درسی خاص بروز پیدا می‌کنند. مثلاً برخی از بچه‌ها در به خاطر سپردن مطالب مختلف استعداد ویژه‌ای دارند و بعضی دیگر سخنوران قهاری هستند. در مقابل هم تعدادی از دانش‌آموزان هم از سروکله زدن با میخ و چکش و وسایل فنی سیر نمی‌شوند.

 معمولاً در مدارس متوسطه اول عالی تلاش می‌شود تا با برگزاری جلسات مشاوره، توجه به روند پیشرفت دانش‌آموز در برخی درس‌ها و همچنین ایجاد فضاهای آموزش مختلف توانایی و استعداد دانش‌آموزان در بخش‌های مختلف سنجیده بشود.

این استعدادهای ساده می‌توانند با توجه کافی مسیر طلایی موفقیت هر فرد را بسازند. آزمون‌های مختلف و مشاوره، آزمون رغبت سنجی برای سنجش تمایل دانش‌آموز و... ازجمله آزمون‌هایی هستند که در انتخاب رشته پایه نهم تأثیر می‌گذارند.

خوب است دانید که:

  • علاقه و استعداد دانش‌آموز 10درصد
  • نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای و رغبت‌سنجی 30 درصد
  • نظر مشاور بر اساس بر اساس گفتگو و مشاوره‌های فردی 10 درصد

از نتیجه نهایی انتخاب رشته پایه نهم را تشکیل می‌دهد.

عوامل خانوادگی و نظرات مربیان: بسیاری از والدین با توجه به شناختی که از فرزندشان دارند، تمایلشان برای ورود دانش‌آموز به برخی رشته‌ها بیشتر است. از طرف دیگر مربیان و کادر آموزشی هم با توجه به شناختی که از سیر آموزشی دانش‌آموز دارند،  نظراتشان را اعلام می‌کنند.

خوب است بدانید که برآیند نظر این گروه به ترتیب

  • نظر والدین 5 درصد
  • نظر کادر آموزشی و دبیران در درس‌های مختلف 10 درصد

در انتخاب رشته پایه نهم تأثیر می‌گذارد.

نتایج تحصیلی دانش‌آموز: هیچ دانش‌آموزی با داشتن پایه‌ی ریاضی ضعیف نمی‌تواند در رشته ریاضی فیزیک موفق بشود. و البته دانش‌آموزی که از درس عربی یا علوم اجتماعی بیزار باشد هم  قطعاً سر کلاس‌های علوم انسانی دوام نمی‌آورد.

با توجه به همین مسائل نتایج تحصیلی در سه سال متوسطه اول و امتحانات نهایی پایه نهم با ضریبی خاص در نتایج انتخاب رشته نهم به دهم تأثیر دارد. و درنهایت

مجموع نمرات کسب‌شده حدود 35 درصد با توجه به ضریب در انتخاب رشته نهم تأثیر می‌گذارد.

 

درس‌های مهم و ضریب در انتخاب رشته نهم به دهم

برای انتخاب رشته پایه نهم میانگین نمرات کسب‌شده در سال‌های هفتم تا نهم محاسبه می‌شود.ضریب در انتخاب رشته نهم به شکل زیر است:

نمره آزمون پایانی سال  نهم با ضریب سه  به‌اضافه‌ی نمره پایانی سال هشتم و هفتم با ضریب یک تقسیم‌بر پنج.

بر این اساس دانش‌آموزان برای ورود به

رشته انسانی باید در درس‌های

  • ادبیات فارسی نمره‌ 14
  • عربی نمره‌ 12
  • مطالعات اجتماعی نمره‌ 13

رشته علوم تجربی در درس‌های

  • علوم نمره‌ ۱۴
  • ریاضی نمره‌ ۱۳

رشته ریاضی فیزیک در درس‌های

  • ریاضی نمره‌ ۱۴
  • علوم نمره‌ ۱۳

رشته معارف در درس‌های

  • معارف نمره ۱۴
  • عربی نمره ۱۳
  • فارسی نمره ۱۲

کسب کند.

همچنین خوب است بدانید که حداقل معدل برای ورود به رشته‌های نظری ۱۴ است.

ورود به رشته‌های کاردانش یا فنی و حرفه‌ای

دانش‌آموز باید برای ورود به

  • رشته خدمات فنی حرفه‌ای در درس‌های فناوری و هنر نمره‌ی ۱۲ و در ریاضی نمره‌ ۱۰
  • رشته صنعت فنی حرفه‌ای در درس‌های فناوری و هنر نمره ۱۲ و علوم و ریاضی نمره ۱۰
  • رشته کشاورزی فنی حرفه‌ای در درس‌های فناوری و هنر نمره ۱۲ و علوم نمره۱۰
  • رشته هنر فنی و حرفه‌ای در درس‌های فناوری و هنر نمره ۱۲ و علوم و ریاضی نمره ۱۰

به دست بیاورد.

دانش‌آموز برای ورود به

  • رشته‌های خدمات و هنر کاردانش در درس‌های فناوری و هنر نمره ۱۲ و در درس ریاضی نمره ۱۰
  • رشته صنعت کاردانش در درس‌های هنر و ریاضی نمره ۱۰ و در درس فناوری نمره ۱۲
  • رشته کشاورزی کاردانش در درس‌های هنر و علوم نمره ۱۰ و در درس فناوری نمره ۱۲

کسب کند.

یادتان باشد که برای ورود به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش دانش‌آموزان باید حداقل به معدل ۱۲ برسند.

تجربه خوب تحصیل در مدرسه متوسطه اول با مجموعه مدارس سلام

عبور با آرامش از دوران پرمخاطره نوجوانی، یادگیری دروس پایه‌ای و مهم به شکل مطلوب و تخصصی، شرکت در آزمون‌های مهم برای آمادگی ورود به دوره متوسطه دوم و همچنین موفقیت در آزمون هماهنگ پایه نهم از عواملی هستند که انتخاب یک مدرسه متوسطه اول عالی و باکیفیت را تبدیل به یکی از اولویت‌های والدین در سنین نوجوانی فرزندانشان می‌کنند.

مجموعه مدارس سلام از اوایل سال هشتاد باهدف تربیت نسلی کوشا و توانمند وارد میدان آموزش شدند. آموزش زبان به شکل تخصصی، کمک گرفتن از کادر آموزشی توانمند برای رشد و پرورش استعدادها و شناسایی توانایی‌های دانش‌آموزان، استفاده از فضاهای آموزشی مختلف ازجمله آزمایشگاه، کتابخانه‌ی مجهز، زمین ورزش داخل مدرسه یا خارج از مدرسه ازجمله امکانات مجموعه مدارس سلام برای تربیت دانش‌آموزانی متعهد و دارای تجربه‌های عملی است.

با شیوع همه‌گیری کرونا تدریس مجازی در مجموعه مدارس متوسطه اول سلام به همان کیفیت تدریس حضوری انجام می‌شود.  برگزاری زنگ تفریح مجازی برای معاشرت بیشتر دانش‌آموزان با یکدیگر و کمک به رشد اجتماعی آن‌ها، برنامه‌ریزی تحصیلی برای دانش‌آموزان  جهت موفقیت در انتخاب رشته نهم به دهم و تمرکز متناسب روی دروس پایه نهم با توجه به ضریب در انتخاب رشته نهم به دهم، برگزاری جشنواره‌های دانش‌آموزی به شکل مجازی، تولید محتوای اختصاصی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای تفهیم بهتر مطالب، استفاده از گروه مشاوره قوی برای گفتگو و هماهنگی بهتر با والدین و کادر آموزشی و کمک به دانش‌آموز برای شناخت بهتر استعدادها از دیگر فعالیت‌های اصلی مجموعه مدارس سلام در پایه متوسطه اول است.

با مجموعه مدارس سلام به‌سلامت از انتخاب رشته پایه نهم عبور کنید

شاید انتخاب بهترین دبستان تهران قدم اول برای آموزش عالی بچه‌ها باشد. اما تأثیر که انتخاب رشته پایه نهم روی آینده‌ی بچه‌ها می‌گذارد، بر کسی پوشیده نیست. انتخاب رشته در دوران متوسطه یکی از روش‌های تائید شده برای جلوگیری از انباشت استعدادها در یک‌رشته خاص در بسیاری از کشورهاست. اما باوجود درخواست زیاد دانش‌آموزان برای ورود به برخی رشته‌ها گاهی ممکن است که دانش‌آموزان نتوانند در آزمون‌های نهایی به موفقیت برسند و درنتیجه آینده‌ی تحصیلی و حتی شغلی‌شان در معرض خطر قرار بگیرد.

اینجاست که لزوم ثبت‌نام در مدارس خوب متوسطه اول بیشتر می‌شود. مدارسی که به‌موقع استعدادهای دانش‌آموز را شناسایی می‌کنند و با ایجاد انگیزه و آمادگی و آزمون‌های منظم او را برای شرکت در آزمون نهایی پایه نهم و یک انتخاب رشته خوب نهم به دهم آماده می‌کنند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/