ملاک انتخاب روشهای موثر برای پاک کردن تاتو چیست؟

tato

 راه رهایی از شر تاتوهای زشت و نامتقارن

در دهه‌ی اخیر تب تند تاتو و خالکوبی تقریباً اکثر جوانان و نوجوانان را مجذوب خود کرده است، بطوریکه به نوعی مد و زیبایی تبدیل شده است. این روزها توجه به تاتو سلبریتی‌ها نیز خود داستانی سرگرم‌کننده در شبکه‌های اجتماعی است.

به وارد کردن رنگ زیر پوست از طریق دستگاه الکتریکی مخصوص و سوزن تاتو یا خالکوبی می‌گویند. این رنگها بر حسب عمق نفوذ در پوست و کیفیت‌شان سالها روی پوست می‌مانند. میکروپیگمنتیشن یعنی تاتوی صورت و شامل تاتو ابرو، خط چشم، خط لب و لب است.

لازم به ذکر است که تاتو همیشه هم برای مد و زیبایی نیست. تاتو پزشکی برای پوشش جای زخم، سوختگی، اسکار، لکه‌های پوستی، رفع کم پشتی ابرو، اصلاح افتادگی پلک، پوشش لبهای شکری و یا دیگر جراحات در ناحیه صورت کابرد وسیعی دارد و نبایستی از این کاربردهای مفید غافل شویم.

با این اوصاف، به دلایل متعددی از جمله؛ زشت و بدرنگ بودن تاتو، تکراری شدن آن، عدم تقارن بویژه در ناحیه صورت، استخدام در مراکز خاص دولتی و سازمانهای ویژه، بروز واکنشهای حساسیتی شدید به رنگ و... چاره‌ای نیست جز پاک کردن آن!

اما پاک کردن تاتو راه و روش خاص خودش را دارد و بایستی با در نظر گرفتن ملاکهای ویژه‌ای یک روش معقول را انتخاب کرد.

انواع روشهای پاک کردن تاتو

  1. پاک کردن تاتو با لیزر
  2. پاک کردن تاتو با محلول ریموور

هنگام تاتو، همانطور که گفتیم رنگ زیر پوست قرار می‌گیرد. پس، برای پاک کردن آن نیاز به روشی است که بتواند این رنگدانه‌ها را بیرون بکشد. پس هرگونه روشی که خلاف این قاعده عمل نماید کاملاً اشتباه و دور از عقلانیت است.

پاک کردن تاتو با لیزر و ملاکهای انتخاب این روش

لیزر اشعه‌ای قدرتمند است که هنگام برخورد به سطح پوست ساختار مولکولی رنگدانه‌ها را می‌شکند و آنها را به اجزای ریزی تبدیل می‌کند. بخشی از این رنگ خرد شده همراه پوست (که بر اثر برخورد لیزر سوخته شده) بیرون می‌آید و بخشی دیگر از طریق جریان خون به کبد منتقل و در آنجا حذف می‌شود.

انتخاب لیزر برای پاک کردن تاتو به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله؛

  • سطح تاتو (بزرگ باشد یا کوچک).
  • نوع تاتو (تاتو بدن باشد یا صورت).
  • رنگ تاتو.
  • رنگ پوست شخص.
  • عمق کاشت رنگ.
  • بروز واکنشهای حساسیتی و آلرژیک.
  •  اگر تاتو بزرگ باشد، مثل تاتو بدن‌های بزرگی که قسمت زیادی از پوست را می‌پوشاند، راهی جز پاک کردن با لیزرهای تخصصی و کلینیکی ندارد.
  •  اکثر تاتو در ناحیه بدن باشد و طرح نیز بزرگ باشد بایستی با لیزر پاک شود. در مورد تاتو بدنهای مینیمال و کوچک می‌توان از مواد ریموور نیز استفاده کرد.
  •  رنگ‌های تاتو مشکی و قهوه‌ای سوخته بخوبی در طی چند جلسه با لیزر پاک می‌شوند. مشکل اصلی با رنگ‌های قرمز و زرد است که حتی با لیزر نیز به سختی پاک می‌شوند و به تعداد جلسات زیادتر نیاز دارند. رنگ‌های آبی و سبز نیز دیرتر پاک می‌شوند اما به اندازه زرد و قرمز مقاوم نیستند. تنها رنگی که تحت هیچ شرایطی نه با لیزر و نه با ریموور پاک نمی‌شود، رنگ کامو (بژ) است. رنگ سفید نیز بر اثر برخورد اشعه لیزر تیره و کدر می‌شود.
  •  رنگ پوست شخص نیز ملاک مهمی برای انتخاب این روش است. اگر شخص پوستی تیره داشته باشد، شانس نتیجه گرفتنش با لیزر بسیار کم است. چون، رنگدانه‌های ملانین پوست برای جذب اشعه با رنگ تاتو رقابت می‌کنند.
  •  تنها راه چاره برای پاک کردن تاتوهای عمیق لیزر است.
  •  یکی از آلرژی‌های کمتر دیده شده اما محتمل در تاتو، بروز حساسیت نسبت به رنگ تاتو قرمز است. در صورتیکه از رنگ‌های قرمز غیراورجینال استفاده شود، محل تاتو دچار خارش شدید شده، مهلتب و دردناک می‌شود. برای پاک کردن سریع رنگ در این موارد نیز لیزر راهکار مناسب‌تری است.

عوارض جانبی پاک کردن تاتو با لیزر

لیزر باعث سوختن پوست می‌شود و ترمیم آن نیاز به مراقبت ویژه دارد. اما یک عارضه محتمل و اثبات نشده‌ی آن ورود ذرات رنگ خرد شده به درون غدد لنفاوی و رسوب دادن در آنجا است. اما تا کنون تحقیقات اثبات شده‌ای مبنی بر بروز انواع سرطان طی این روند انجام نگرفته است.

همچنین توجه کنید که "پاک شدن تاتو در یک جلسه" شعاری واهی است و همه روشها نیاز به چند جلسه درمانی دارد.

پاک کردن تاتو با مواد ریموور

ریموورها غالباً محلول‌های اسیدی هستند (اسیدهای آلی ضعیف) که قدرت حل کردن پیگمنت‌های رنگ را در خود دارند. مراحل انجام ریموور کاملاً مشابه تاتو است با این تفاوت که بجای رنگ از ریموور استفاده می‌شود.

مواد ریموور همراه سوزن تاتو به زیر پوست نفود می‌کند و در مجاورت با رنگدانه‌ها قرار می‌گیرد. در این حالت ساختمان درشت مولکول رنگ شکسته و قطعات آن همراه خونابه از زیر پوست بیرون کشیده می‌شود.

بیشترین کاربرد تاتو ریموال برای پاک کردن ایمن میکروپیگمنتیشن صورت شامل؛ ابرو، خط چشم و لب است. در واقع برای صورت نباید از لیزر استفاده کرد چون، اشعه‌های قدرتمند آن ممکن است به سلول‌های مغز و بینایی در درازمدت آسیب جدی وارد کنند.

پاک کردن تاتو خط چشم با ریموور

تنها در صورتیکه:

  • از ایمن بودن مواد ریموور اطلاع دقیق دارید؛
  • آموزش درستی دیده‌اید؛
  • نمونه عینی و بدون عارضه آن را دیده‌اید؛

می‌توانید از ریموور حتی برای پاک کردن تاتو خط چشم نیز براحتی استفاده کرد.

عوارض جانبی پاک کردن تاتو با ریموور

استفاده از ریموور اورجینال و ایمن و رعایت مراقبت بعد از آن شرط اصلی و اساسی برای نتیجه‌گیری مطمئن و بدون عارضه از این مواد است. در غیر اینصورت، ایجاد گودی یا اضافه گوشت امری قابل پیش‌بینی است. این مسئله در کنار عدم مهارت غالب تاتوکاران باعث تبلیغات منفی در مورد کارایی ریموور شده است.

همانطور که شرح دادیم لیزر و تاتو ریموال دو تکنیکی هستند که با مکانیسم کاملاً علمی و اصولی باعث خروج رنگ از زیر پوست و پاک شدن تاتو می‌شوند. گول تبلیغاتی همچون پاک کردن تاتو با سیر و سرکه، کرم روشن‌کننده، دکلره، اسکین‌سازی (ملانین‌سازی)، اسید میوه، لیدوکائین و... را نخورید.

 با این وجود پیشگیری همیشه بهتر از درمان است! قبل از هر تاتو زدنی بخوبی در مورد طرح تاتو، رنگ مورد استفاده و انتخاب تاتوکار حرفه‌ای نهایت دقت را بایستی مدنظر قرار داد.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

مطلب خیلی مفید و کاملی بود ?

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/