محاسبه روزهای امن رابطه جنسی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته

Home_Remedies_For_Abortion_1_1000x509__1534667706_91359

داشتن رابطه جنسی با همسر خود، لذتی طبیعی است، اما مشکلی نام حاملگی را به ارمغان می‌آورد. به دنیا آمدن نوزاد جدید برای خانواده‌هایی که آمادگی پذیرش مسئولیت را دارند، برکت است. با این حال، برخی از خانم‌ها تمایل دارند در عین زندگی جنسی فعال، باردار نشوند. آیا شما هم جزو این دسته از خانم‌ها هستید؟ به خاطر داشته باشید که برای کنترل بارداری، روش‌های مختلفی وجود دارد؛ اما برای دنبال کردن هر کدام از این روش‌ها، شما باید زمان دوره‌های قاعدگی خود را به دقت محاسبه کنید. در ادامه این مقاله، به شما می‌گوییم که برای پیشگیری از بارداری ناخواسته، زمان دوره‌های قاعدگی خود را چگونه محاسبه کنید.

اگر به دنبال راه هایی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته هستید این مطلب چگونه بارداری ناخواسته را تشخیص بدهیم؟ را بخوانید

برای پیشگیری از بارداری ناخواسته، روزهای امن بدن خود را چگونه محاسبه کنیم؟

یک دوره قاعدگی کامل در بدن زنان، از اولین روز پریود فعلی شروع شده و در روز اول پریود بعدی به پایان می‌رسد. دوره ایمن بدن زنان نیز روزهای 1 تا 7 و روز 21 به بعد دوران قاعدگی است، زمانی که شما بدون هرگونه نگرانی در مورد بارداری خود می‌توانید با همسرتان رابطه جنسی داشته باشید. با این حال، لازم است بدانید که این دوره در بدن همه زنان یکسان نیست؛ در واقع، زمان دوره ایمن در بدن زنان به طول چرخه قاعدگی آن‌ها بستگی دارد. متوسط چرخه قاعدگی در بدن زنان جوان و سالم، 28 روز یا چند روز کمتر است، اما اگر چرخه قاعدگی در بدن فردی طولانی‌تر از 28 روز باشد، تعیین دوره ایمن در بدن او دشوار خواهد بود. بر اساس این توضیحات، لازم است که درک درستی از سه مرحله چرخه قاعدگی در بدن زنان، به منظور پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته داشته باشیم.

مراحل چرخه قاعدگی در زنان:

در ابتدا، لازم است به خاطر داشته باشید که طول سه مرحله چرخه قاعدگی در بدن هر زنی متفاوت از سایر زنان است. همچنین، لازم است بدانید که طول سه مرحله چرخه قاعدگی در بدن یک نفر نیز از چرخه‌ای به چرخه دیگر متفاوت است؛ اما مدت زمان متوسط یک دوره قاعدگی کامل در بدن زنان سالم، 28 روز در نظر گرفته می‌شود. این مراحل عبارتند از:

1- مرحله پیش تخمدان یا مرحله فولیکولی:

اولین مرحله از چرخه قاعدگی زنان در بین روزهای 2 تا 14 اتفاق می‌افتد. در این مرحله؛ بدن شما هورمون‌هایی را ترشح کرده، تخمک‌های تخمدان را تحریک می‌کند تا رشد کند. همچنین، ترشح این نوع هورمون‌ها، روند لقاح تخمک را تسریع می‌بخشد. این مرحله از چرخه قاعدگی در بدن زنان توسط هورمون اترادیول کنترل می‌شود.

2- مرحله تخمک‌گذاری:

این مرحله از چرخه قاعدگی زنان در روزهای میانی دوره اتفاق می‌افتد. در این مرحله، یک فولیکول تخمدان بالغ باز می‌شود تا تخمکی را جهت بارور شدن، آزاد کند. یادتان باشد که مرحله تخمک‌گذاری، حساس‌ترین مرحله در بدن زنان است که در این روزها، هر زنی شانس بسیار بالایی برای باردار شدن دارد.

3- فاز پسا-تخمدان یا لوتئال:

این مرحله از چرخه قاعدگی زنان، آخرین مرحله است که بعد از تخمک‌گذاری بدن زنان شروع شده و با آغاز دوران بارداری یا چرخه قاعدگی بعدی در بدن زنان به پایان می‌رسد. در این مرحله، پوشش رحم زنان، به‌منظور آماده شدن برای بارداری ضخیم‌تر می‌شود. مرحله لوتئال در بدن زنان سالم، 10 تا 16 روز (با میانگین 14 روز) طول می‌کشد؛ اما این مرحله در بدن برخی از خانم‌های جوان کمتر از 12 روز می‌باشد؛ در چنین شرایطی، روند باردار شدن فرد با مشکلاتی مواجه خواهد شد. طول این مرحله از چرخه قاعدگی در بدن هر زنی متفاوت از زنان دیگر است، اما معمولاً در همه چرخه‌های قاعدگی یک نفر، طول یکسانی دارد.

بروز بارداری در بدن زنان بستگی به طول عمر تخمک و اسپرم دارد. در یک دوره 28 روزه قاعدگی، تخمک‌گذاری در روز چهاردهم رخ می‌دهد. پس زنانی که چرخه قاعدگی در بدن آن‌ها بین 26 تا 32 روز است، می‌توانند در هر زمان از روزهای 12 تا 19 برای بارداری اقدام کنند. لازم است بدانید که اسپرم می‌تواند 3 تا 5 روز در دستگاه تولیدمثل زنان زنده بماند؛ بنابراین، اگر پنج روز قبل از تخمک‌گذاری، رابطه جنسی ناامنی بین شما و همسرتان وجود داشته باشد، احتمال بالایی برای باردار شدن شما وجود دارد. با این حال، فراموش نکنید که تخمک شما فقط 24 ساعت زنده می‌ماند و اگر بارور شدن آن در این ساعات زمان رخ ندهد، از بین می‌رود.

اگر به دنبال روش های جلوگیری بارداری هستید این مطلب 24 روش خانگی جلوگیری از بارداری (بخش اول) را بخوانید

روش‌های مختلف برای محاسبه دوره‌های امن ، به‌منظور پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته:

به‌ عنوان یک خانم جوان، در هنگام محاسبه دوره‌های امن بدن خود مراقب باشید، زیرا عدم دقت در این محاسبه می‌تواند منجر به بروز نتایج اشتباه شود. به یاد داشته باشید که شما باید در طول روزهای ناامن، از کاندوم یا سایر روش‌های پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از بروز بارداری ناخواسته در بدن خود استفاده کنید. روش‌های محاسبه روزهای ایمن در بدن زنان عبارتند از:

  1. محاسبه دوره امن به کمک ماشین حساب
  2. محاسبه دوره امن بر اساس روش‌های شناختی باروری

1- محاسبه دوره امن به کمک ماشین حساب:

برای استفاده از ماشین حساب‌هایی دوره‌های امن را در بدن زنان محاسبه می‌کنند (در سایت‌های اینترنتی موجود هستند)، شما نیاز به دانستن تغییرات آخرین چرخه قاعدگی در بدن خود دارید تا بتوانید روزهای ایمن برای داشتن رابطه جنسی لذت‌بخش با همسرتان را تعیین کنید. شما می‌توانید دوره ایمن بدن خود را با وارد کردن اول روز از آخرین دوره قاعدگی خود و طول این دوره قاعدگی تعیین کنید. این روش ساده به خانم‌های جوان کمک می‌کند تا روزهای ایمن و ناامن بدن خود را برای داشتن رابطه جنسی محاسبه کنند.

چه کسی می‌توانند از ماشین حساب برای محاسبه دوره امن در بدن خود استفاده کنند؟

اگر میانگین طول دوره قاعدگی در بدن شما در شش ماه گذشته بین 26 تا 32 روز بوده و تغییرات بین کوتاه‌ترین و بلندترین دوره‌ها، هفت روز یا کمتر از آن بود، شما می‌توانید از این روش برای محاسبه دوره امن در بدن خود استفاده کنید؛ اما قبل از محاسبه دوره ایمن در بدن خود، برای اطمینان بیشتر و تنظیم دقیق برنامه خانواده، با یک دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. لازم است بدانید که نرخ شکست مورد انتظار روش استفاده از ماشین حساب برای محاسبه دوره امن در بدن زنان، حدود 3 تا 4 درصد در سال است.

چه کسی نمی‌توانند از ماشین حساب برای محاسبه دوره امن در بدن خود استفاده کنند؟

اگر متوسط طول چرخه قاعدگی در بدن شما کمتر از 26 روز یا بیشتر از 32 روز بوده و تغییرات میان کوتاه‌ترین و طولانی‌ترین دوره‌ها در شش ماه گذشته، هشت روز یا بیشتر باشد، شما نمی‌توانید از این روش برای محاسبه دوره امن در بدن خود استفاده کنید. همچنین، خانم‌هایی که به‌تازگی زایمان کرده‌اند تا زمانی که شش دوره منظم قاعدگی را در بدن خود مشاهده نکرده باشند، نمی‌توانند از ماشین حساب برای محاسبه دوره امن در بدن خود استفاده کنند. علاوه بر این موارد، خانم‌هایی با سن کم و زنانی که به دوره یائسگی خود نزدیک هستند، نمی‌توانند بر این روش متکی باشند.

2- محاسبه دوره امن بر اساس روشهای شناختی باروری (FAM):

روش آگاهی از باروری، با عنوان برنامه‌ریزی طبیعی خانواده نیز شناخته می‌شود. این روش، بر مبنای پیش‌بینی روزهای ایمن و ناامن چرخه قاعدگی در بدن زنان، کار می‌کند. این روش بر اساس علائم خاصی که بدن شما در پاسخ به هورمون‌های تخمک‌گذاری، بروز می‌دهد، کار می‌کند. محاسبه دوره امن بر اساس روش‌های شناختی باروری بر اساس فرضیات زیر است:

  • حتماً یک تخمک در هر چرخه قاعدگی آزاد می‌شود.
  • تخمک تا 24 ساعت در بدن زنان زنده می‌ماند.
  • اسپرم به مدت شش روز زنده مانده و در طی این دوره می‌تواند تخمک را بارور کند.
  • هر زنی شش روز قبل از تخمک‌گذاری و دو تا سه روز پس از تخمک‌گذاری، بارور می‌شود؛ بنابراین، تعداد روزهای باروری هفت تا هشت روز در هر چرخه قاعدگی در نظر گرفته می‌شود.

محاسبه دوره امن بر اساس روشهای شناختی باروری چگونه انجام می‌شود؟

این روش در روز تخمک‌گذاری، به خانم‌ها هشدار می‌دهد. در این صورت، هنگامی که خانمی روزهای تخمک‌گذاری را در بدن خود شناسایی کند، می‌تواند از داشتن رابطه جنسی با همسر خود اجتناب کرده یا از روش‌های پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از ورود اسپرم‌ها به مهبل خود استفاده کند. جالب است بدانید که این روش به شما کمک خواهد کرد تا روزهای ناامن قبل و بعد از مرحله تخمک‌گذاری را نیز در بدن خود شناسایی کنید. شما فقط باید الگوی باروری را پیگیری کرده و روزهایی را که بارور هستید، علامت‌گذاری کنید. شما باید این کار را با دقت انجام دهید، چون الگوی باروری در بدن زنان، هر ماه تغییر می‌کند.

  • پیش‌بینی تخمک‌گذاری:

شما می‌توانید از کیت‌هایی که تخمک‌گذاری در بدن زنان را پیش‌بینی می‌کنند، استفاده کنید. استفاده از این روش در برنامه‌ریزی زنان برای باردار شدن بسیار مفید است. با این حال، شما نمی‌توانید برای جلوگیری 100% از بروز بارداری ناخواسته در بدن خود، به طور کامل بر این روش تکیه کنید.

  • پیشگیری اضطراری:

در صورتی‌که در یک روز بارور، رابطه جنسی محافظت‌نشده‌ای با همسر خود داشتید، از یک روش پیشگیری از بارداری استفاده کنید. لازم است بدانید که روش‌های پیشگیری اضطراری از بارداری تا بعد از 5 روز پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده‌، کارساز خواهند بود؛ اما هر چه زمان استفاده از این روش‌ها زودتر باشد، تأثیر آن بیشتر خواهد بود.

اگر به دنبال راه برای تخیص بارداری ناخواسته هستید این مطلب چگونه بارداری ناخواسته را تشخیص بدهیم؟ را بخوانید

متدهای محاسبه دوره امن بر اساس روشهای شناختی باروری کدامند؟

چندین متد محاسبه دوره امن بر اساس روش‌های شناختی باروری، به‌منظور جلوگیری از بروز بارداری ناخواسته در بدن زنان وجود دارد. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا الگوهای باروری را در بدن خود ردیابی کرده و به‌طور آگاهانه رفتار کنید.

  • روش پایه‌ای بدن:

این روش بر اساس درجه حرارت بدن زنان کار می‌کند. در واقع، بر اساس افزایش دمای بدن، به شما اطلاع می‌دهد که روزهای تخمک‌گذاری در بدنتان آغاز شده است.   به خاطر داشته باشید که در طی روزهای تخمک‌گذاری، افزایش دمای قابل‌توجهی در بدن شما رخ خواهد داد.

  • روش ریزش دهانه رحم یا تخمک‌گذاری:

این روش شامل بررسی تغییرات مخاط دهانه رحم در هر روز از مرحله اول چرخه قاعدگی در بدن زنان است. یادتان باشد که در هنگام تخمک‌گذاری، نوع مخاط ترشحی از واژن زنان تغییر می‌کند.

  • استفاده از تقویم یا روش ریتم:

در این روش، شما باید چرخه قاعدگی خود را بر روی یک تقویم، به‌منظور پیش‌بینی روزهای تخمک‌گذاری بر اساس چرخه‌های قاعدگی گذشته خود، علامت بزنید.

  • روشSympto-Thermal:

این روش، کارآمدترین متد به‌منظور جلوگیری از بروز بارداری ناخواسته در بدن زنان است، زیرا ترکیبی از همه موارد فوق می‌باشد. روش Sympto-Thermal شامل بررسی دمای بدن پایه، آنالیز مخاط دهانه رحم، علامت‌گذاری بر روی تقویم، همراه با بررسی تغییرات دهانه رحم، حساسیت پستان و درد خفیف شکم زنان است.

  • روش روزانه استاندارد:

اگر مدت زمان قاعدگی شما بین 26 تا 32 روز طول بکشد، استفاده از روش استاندارد برای ثبت دوره‌های ماهانه شما و تعیین روزهای بارور در بدنتان خواهد بود است. در این شرایط، دوره ناامن بدن شما، روزهای 8 تا 19 خواهد بود.

مزایای استفاده از روشهای شناختی باروری برای محاسبه دوره امن در بدن زنان:

  • این روش‌ها، ارزان، مناسب و امن هستند (در این روش‌های از هورمون یا دستگاهی استفاده نمی‌شود).
  • این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS) را در بدن خود ردیابی کرده و درمان کنید.
  • این روش برای زوج‌هایی که نگرانی‌های مذهبی در مورد استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری مصنوعی دارند، مناسب است.
  • در روش‌های شناختی باروری برای محاسبه دوره امن در بدن خود، شما هیچ دارویی مصرف نمی‌کنید.
  • شما می‌توانید مواد مورداستفاده در این روش‌ها، یعنی تقویم، نمودار و دماسنج را به آسانی دریافت کنید.

معایب استفاده از روشهای شناختی باروری برای محاسبه دوره امن در بدن زنان:

  • نرخ شکست این روش بسیار بالاست، زیرا پیش‌بینی دقیق بروز باروری ناخواسته در بدن زنان مشکل است.
  • این روش، بدن زنان را در برابر عفونت‌های منتقله از راه‌های جنسی محافظت نمی‌کند.
  • مصرف هر دارویی ممکن است میزان دقت این روش‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

پس شما نمی‌توانید به روش‌های شناختی باروری برای محاسبه دوره امن در بدن خود تکیه کنید، اگر:

  • دوره‌های قاعدگی بدن شما نامنظم باشد.
  • شما با هر نوع مخاط واژن غیرطبیعی روبرو هستید.
  • شما نمی‌توانید چرخه قاعدگی در بدنتان را پیگیری کنید.
  • شما در حال تغذیه نوزاد خود با شیر مادر هستید؛ همچنین، در دوران نوجوانی یا نزدیک به مرحله یائسگی، تغییرات هورمونی بدن زنان ممکن است بر علائم باروری شما تأثیر بگذارد.
  • اخیراً از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کرده‌اید.

در نهایت، امیدواریم که بر اساس توضیحات این مقاله، درک درستی از دوره ایمن در بدن خود به‌منظور پیشگیری از بارداری ناخواسته به دست آورده باشید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/