چگونه از بروز بارداری ناخواسته جلوگیری کرد؟

Teenage_Pregnancy_810x426__1534239291_75146

در حاملگی‌های ناخواسته؛ هورمون بارداری به سیستم بدن مادر منتقل نمی‌شود. این حالت باعث می‌شود بدن از تولید سیگنال‌های ضروری برای رشد کودک جلوگیری کند. بنابراین، در چنین شرایطی جنین داخل رحم مادر باردار به آرامی رشد کرده و اندازه او نسبت به نوزادان دیگر، در مراحل مختلف بارداری کوچک‌تر خواهد بود. علاوه بر این موارد، رخ دادن دوره‌های منظم قاعدگی در بدن این مادران، طول دوره بارداری ان‌ها را طولانی‌تر از بارداری طبیعی می‌کند. لازم است به خاطر داشته باشید که در بیشتر موارد، دوره خونریزی مادر مبتلا به حاملگی‌ ناخواسته سنگین‌تر است.

همه زنان دوره‌های قاعدگی ماهانه منظمی ندارند. به همین دلیل، در صورت ابتلا به حاملگی‌ ناخواسته هم ممکن است از دست رفتن یک دوره آن‌ها را ناراحت نکند، چون قبلا هم دوره‌های قاعدگی این افراد گاه به گاه اتفاق می‌افتاد. بیشتر این مادران فکر می‌کنند که جریان نامنظم چرخه ماهانه و یا تغییر در میزان خونریزی این دوران می‌تواند به وجود استرس بالا، یائسگی یا سایر مشکلات سلامتی مرتبط باشد.

اگر سیگاری هستید این مطلب سیگار کشیدن و تاثیر آن بر باروری را حتما بخوانید.

عوارض احتمالی بروز بارداری ناخواسته:

در زنانی که به طور تصادفی باردار شده و از وضعیت بدن خود بی‌خبر می‌باشند، مراقبت قبل از زایمان به دلیل عدم آگاهی، صورت نمی‌گیرد. در نتیجه، تولد نوزاد نیز ممکن است در محلی که دسترسی به کمک پزشک وجود ندارد، صورت می‌گیرد. علاوه بر این موارد، عوارض بارداری مانند فشار خون بالا، دیابت یا ناسازگاری گروه خون در چنین مادرانی ناشناخته مانده و سلامت مادر و چنین را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد. همچنین، این مادران  ممکن است با بی‌خبر بودن از بارداری خود از انجام عادت‌های نادرست نظیر سیگار کشیدن نیز اجتناب نکنند.

چگونگی انجام زایمان در بارداری‌های ناخواسته:

در بارداری ناخواسته، بدن زنان مثل حاملگی طبیعی عمل کرده و روند زایمان را انجام می‌دهد. اما، از آن‌جایی که مدت حاملگی‌ ناخواسته طولانی است، مادر  چند ماه قبل از وارد شدن به ماه آخر و انجام عمل زایمان، دردهایی را تجربه خواهد کرد؛ با این تفاوت که درد زایمان این افراد در ابتدا مانند سرگیجه‌های دوره قاعدگی به نظر می‌رسد، اما رفته رفته بیشنر و بدتر می‌شود. بنابراین، می‌توان گفت که درد زایمان در این اشخاص با درد چند ماهه همراه است، طوری که در بیشتر مواقع زنان حامله را مجبور می‌کند برای معاینه به یک دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند. خوشبختانه، در چنین مواردی حتما حاملگی مادر تایید می‌شود. البته در برخی موارد هم پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است علارغم تلاش زیاد برای انجام زایمان طبیعی، عمل سزارین را برای تولد کودک انجام دهد. برخی از علائم شروع درد زایمان در بارداری‌های ناخواسته زنان عبارتند از:

  • ایجاد درد پشت شدید در مادر باردار
  • بروز حالت تهوع در مادر باردار
  • بروز حالت استفراغ در مادر باردار
  • خنک شدن بدن مادر باردار بعد از احساس درد
  • مواجه شدن مادر باردار با بیماری سرماخوردگی
  • نشستن عرق سرد بر بدن این مادران
  • مواجه شدن مادر باردار با مشکل اسهال
  • بیشتر شدن درد بدن مادر باردار
  • بروز درد در ناحیه پاهای مادر باردار که به ران‌ها هم انتقال می‌یابد
  • مشاهده نوسانات خلقی در زنان حامله
  • درد در ناحیه لگن مادر باردار
  • تورم دیواره واژن به علت افزایش جریان خون در بدن مادر باردار
  • احساس درد شدید در ناحیه واژن مادر باردار که بسیار دردناک است
  • دردناک شدن سینه‌های زنان، که این درد می‌تواند شدید بوده و به نقاط اطراف نیز انتقال یابد
  • بروز مشکلات دید در مادر باردار
  • احساس فشار در دهانه رحم مادر باردار
  • وجود درد در هر دو پای مادر، که تا زمان بعد از انجام عمل زایمان ادامه می‌یابد  
  • تکان خوردن شدید نوزاد در داخل رحم مادر و یا کشیده شدن پوست شکم او، که ممکن است در برخی موارد دردناک بوده و در موارد دیگر اصلا دردی احساس نشود.

البته فراموش نکنید که برخی از زنان ممکن است همه یا چند مورد از علائم ذکرشده را تجربه کنند. این حالات می‌تواند برای ماه‌ها در بدن مادر وجود داشته و نا زمان زایمان ادامه یابد. با این حال در اغلب موارد، روند انجام زایمان واقعی و تولد نوزاد در بارداری ناخواسته بسیار سریع‌تر از حاملگی طبیعی انجام گرفته و زیاد طول نمی‌کشد. همچنین، بیشتر زنان مبتلا به حاملگی ناخواسته ممکن است دچار کمر درد و یا تنگی نفس شوند که در قسمت جلویی بدن مانند درد زایمان طبیعی پخش می‌شود. علاوه بر این موارد، مادر ممکن است پشت سر هم احساس پری روده کرده و ممکن است بخواهد به دستشویی برود. یادتان باشد که در چنین مواردی بهتر است فرد به بیمارستان مراجعه کرده و تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان قرار گیرد.

اگر شما هم دچار کیست شدید این مطلب تاثیر کیست تخمدان بر قدرت باروری بدن زنان را بخوانید.

چگونه می‌توان از بروز بارداری ناخواسته جلوگیری نمود؟

اگر زنان جوان در طول باروری خود، به طور مداوم درد و یا تغییرات مختلف را در ناحیه شکم یا لگن خود تجربه می‌کنند، باید فورا به دكتر متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایند. اگر چه در چنین شرایطی تشخیص حاملگی زنان دشوار است، اما برخی پزشکان ممکن است احتمال  باردار بودن این افراد را حدس بزنند. علاوه بر این موارد، به یاد داشته باشید که اگر به عنوان یک زن جوان، دوره‌های منظم قاعدگی را تجربه نمی‌کنید، انجام مکرر آزمایش‌ برای تشخیص حاملگی در بدن شما ضروری است. البته این افراد باید با پزشک متخصص زنان و زایمان درباره دوره‌های نامنظم قاعدگی در بدن خود صحبت کرده و معاینه کامل انجام دهند. اگر هم به عنوان یک خانم میانسال فکر می‌کنند وارد دوره یائسگی شده‌اید، باز هم باید یک معاینه کلی از بدن خود توسط پزشک متخصص زنان و زایمان انجام دهید!

سوالات متداول در مورد بارداری ناخواسته:

1- چگونه زنان مبتلا به بارداری ناخواسته حرکت و جنبش جنین را تشخیص نمی‌دهند؟

احساس حرکات جنین در داخل رحم مادر مبتلا به حاملگی ناخواسته مثل سندرم روده‌ای بوده و با احساس وجود گاز در روده یا تحریک‌پذیری روده‌ها اشتباه گرفته می‌شود. در واقع، هنگامی که فرد مبتلا به حاملگی ناخواسته در روده خود احساس حرکت بیضوی می‌کند، آن را به دلیل وجود کرم‌ها، کیست‌ها، مشکل یبوست، وجود فیبروئیدها یا اسپاسم عضلانی اشتباه می‌گیرد.

2- مدت بارداری ناخواسته در بدن زنان چقدر است؟

جنین در حاملگی طبیعی با سرعت بیشتری رشد می‌کنند، اما در بارداری ناخواسته، دوران حاملگی می‌تواند به دلیل خونریزی ماهانه مادر بیش از 40 هفته طول بکشد. البته، در برخی موارد هم حاملگی ناخواسته می‌تواند دو تا پنج سال به طول انجامد.

3- چگونه می‌توان بارداری ناخواسته را تشخیص داد؟

از آنجایی که حاملگی ناخواسته را نمی‌توان از طریق انجام  آزمایش خون یا ادرار و یا اسکن اولتراسوند تشخیص داد، ممکن است پزشک متخصص زنان و زایمان برای تایید حاملگی بیمار مشکوک خود از یک داپلر (مانیتور قلب جنین) استفاده کرده و آغاز روند بارداری را تشخیص دهد.

در نهایت، فراموش نکنید که حاملگی ناخواسته یک نوع بارداری عجیب بوده و می‌تواند زنان را در موقعیت دشوار ی قرار دهد، به ویژه اگر فرد آمادگی مراقبت از نوزاد را نداشته باشد. در واقع، لازم است هر مادر مبتلا به حاملگی ناخواسته، قبل از حاملگی از لحاظ ذهنی، احساسی و جسمی آماده شود تا بتواند کودک سالمی به دنیا آورده و او را با موفقیت کامل پرورش دهد. بنابراین اگر به عنوان یک زن جوان دوره‌های نامنظم قاعدگی را تجربه می‌کنید، حتما ازمایش خون را برای تشخیص بارداری خود انجام داده و نتایج آزمایش به به پزشک متخصص زنان و زایمان نشان دهید، چون در غیر این صورت، نمی‌توانید مراقبت‌های قبل از زایمان را در مورد بدن خود انجام داده نیازهای فرزند داخل رحم خود را برآورده کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/