آیا قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی خطرناک است؟

Morning-After-Pill

 اگر شما هم به عنوان یک زن جوان، به­ تازگی صاحب فرزند شده­اید، مطمئنا به دنبال راهی برای جلوگیری از بارداری دوباره هستید. اما بسیاری ازمادران، زمانی که فرزند کوچکی دارند، دوباره حامله می­شوند که امری وحشتناک و استرس­زا است! اگر شما هم در فکر دارید که نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کنید، باید از حاملگی درباره در امان بمانید، زیرا با این اتفاق هم مادر و هم فرزند شیرخواره در معرض خطر بزرگی قرار خواهند گرفت. برای این منظور، مادران جوان باید بدانند که چگونه می­توان از حاملگی دوباره، بعد از تولد نوزاد جدید جلوگیری کرد؟ قرص­های کنترل بارداری که از قدیم مورد استفاده قرار می­گیرد، همیشه موردعلاقه زنان در سراسر جهان بوده است. اما بسیاری از مادران در مورد استفاده از این قرص­ها در هنگام تغذیه نوزاد با شیر مادر دچار مشکل می­شوند. آیا می­دانید که این ترس­ها تا چه اندازه معتبر هستند؟ اگر سوالی در مورد مصرف قرص­های کنترل بارداری و استفاده از آن در زمان تغذیه نوزاد با شیر مادر دارید، حتما مقاله زیر را بخوانید. در ادامه این مقاله، پاسخ همه سوالات موجود در ذهن شما آورده شده است. 

همانطور که می­دانید قرص­های ضدبارداری یکی از موثرترین روش­های کنترل تولد نوزاد در بین زوجین می­باشد. در واقع، هنگامی که این قرص­ها به درستی استفاده شود، تا 99٪ در برابر حاملگی­های تصادفی زنان مقاومت خواهند کرد.

آیا مصرف قرص­های ضدبارداری در دوران شیردهی زنان خطرناک است؟

این پرسش معمول­ترین سوالی است که اکثر زنان در دوران شیردهی خود با آن مواجه هستند، زیرا نگران می­شوند که هورمون ترشح­شده در بدن آنه­ا که ناشی از قرص­های ضدبارداری است، از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد شود. برای یافتن پاسخ این سوال، شما به عنوان یک مادر شیرده نیاز دارید تا همه مطالب پزشکی را در مورد قرص­های کنترل بارداری بدانید. همانطور که می­دانید امروزه دو نوع قرص ضدبارداری هورمونی برای کنترل حاملگی زنان وجود دارد، که عبارتند از:

  • پروستاگلاندین (POC)
  • قرص ضدبارداری ترکیبی

مصرف هر دو نوع قرص ضدبارداری در پیشگیری از باردار شدن زنان بسیار موثر هستند. اما هنگامی که این قرص­ها توسط مادران شیرده مورداستفاده قرار می­گیرد، نوع POC آن گزینه بهتر و بی­خطری محسوب می­شود، زیرا قرص­های ترکیبی ضدبارداری حاوی هورمون پروژسترون و استروژن هستند. هرچند این هورمون­ها به کودک شیرخواره آسیب نمی­رسانند، اما هورمون استروژن موجود در آن حجم شیر مادر را تا 41.9٪ کاهش می­دهد. پس، اگر به عنوان یک زن شیرده قصد دارید تا از قرص ترکیبی ضدبارداری  استفاده کنید، حداقل باید تا شش ماه اول زندگی نوزاد خود باید صبر کنی،. زیرا این دوره زمانی است که کودک شما بیشترین نیاز را به شیر مادر دارد. ولی هنگامی که او شروع به مصرف مواد غذایی جامد بکند، کاهش میزان شیر مادر تاثیر زیادی در روند رشد و تغذیه او نخواهد داشت. پس، آن زمان بهتر است از قرص­های پروستاگلاندین (POC) برای کنترل حاملگی استفاده نمایید.

قرص­های ضدحاملگی پروژستین در زبان عامه "قرص­های ضدبارداری کوچک" نیز نامیده می­شود. این قرص­ها حاوی مقدار کمی هورمون پروژسترون بوده و در دوران شیردهی زنان، در پیشگیری از حاملگی­های تصادفی تقریبا تا 100٪ موثر هستند. اما زنان باید در استفاده از این قرص­ها بسیار مراقب باشند و هر روز فقط یک عدد قرص مصرف کنند تا این روش بتواند در روند جلوگیری از حاملگی آن­ها موثر عمل کند. این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که تاخیر حتی سه و چهار ساعت در مصرف این قرص­ها می­تواند مشکلات جبران­ناپذیری را در بدن مادران شیرده ایجاد کند.

 خالی از لطف نیست که بدانید مواد طبیعی بسیاری وجود دارند که بدون وارد کردن مواد شیمیایی قرص های ضدبارداری ، می توانند شما را به هدفتان برسانند ، در 24 روش خانگی جلوگیری از بارداری در  مورد  این  مواد غذایی بیشتر  صحبت کردیم.

کارآیی قرص­های ضدبارداری پروستاگلاندین (POC) در زنان شیرده چگونه است؟

 پیشگیری از بارداری به کمک قرص­های پروژستین در زنان شیرده، با ضخیم شدن مخاط دهانه رحم زنان و جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک در داخل رحم امکان­پذیر است. علاوه بر این، برخی از انواع قرص­های POC می­توانند فرایند تخمک­گذاری را در بدن زنان شیرده متوقف کنند.

برای جلوگیری گزینه دیگری به غیر از قرص­های پروژستین در شیردهی وجود دارد؟

 اگر قرص­های ضدبارداری به عنوان یک گزینه جهت جلوگیری از باردار شدن زنان شیرده، باعث بروز عوارض ناخواسته در بدن شما می­شود، می­توانید انواع دیگری از داروهای پروژستین را که حاوی مواد ضدافسردگی بالایی هستند، امتحان کنید. برخی از گزینه ­های دیگر که زنان شیرده می­توانند استفاده کنند، عبارتند از:

به عنوان یک زن شیرده یادتان باشد که مصرف قرص­های ضدبارداری در صبح روز بعد از رابطه جنسی، روش پیشگیری مطمئنی برای جلوگیری از باردار شدن شما نیست. این روش فقط باید در موارد اضطراری استفاده شود. بنابراین، مصرف قرص­های ضدبارداری به این روش، هرگز نباید اولین گزینه مادران شیرده برای جلوگیری از باردار شدن باشد. اما اگر ندانسته به این روش  نیاز پیدا کنید، بهتر است در موارد اضطراری فقط از قرص­های حاوی پروژسترون استفاده کنید. این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که این قرص­ها، هنگامی که به اندازه و به موقع مصرف شوند، بسیار کارساز خواهند بود، در غیر این صورت روش مناسبی نبوده و می­تواند به کودک شما آسیب برساند.

آیا مصرف قرص­های ضد بارداری، عوارضی برای نوزاد شیرخواره در پی دارد؟

 بله، عوارض جانبی متعددی وجود دارد که ممکن است در هنگام مصرف قرص­های ضد بارداری توسط مادر شیرده، نوزاد شیرخواره با آن­ها مواجه شود. در ادامه این مقاله از مامانم دات  کام ، نگاهی به عوارض مصرف قرص­های کنترل بارداری توسط زنان شیرده انداخته­ایم که ممکن است میزان شیر و سلامت نوزاد این افراد را تحت تاثیر قرار دهد. این عوارض عبارتند از:

1. تامین نشدن میزان شیر مورد نیاز نوزاد:

 این مورد، مهم­ترین عارضه جانبی است که مصرف قرص­های ضد بارداری هورمونی، زنان شیرده را تهدید می­کند. همانطور که قبلا هم گفته شد، مصرف قرص­های کنترل بارداری ترکیبی می­تواند بر میزان شیر مادر اثر گذاشته و با کاهش دادن آن، سلامت نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد.

2. سفت شدن عضلات نوزادان شیرخواره:

 جالب است بدانید که مصرف همه قرص­های ضدبارداری هورمونی توسط زنان شیرده می­تواند منجر به سفت شدن عضلات بدن نوزاد شیرخواره شود. گرچه تا به امروز مطالعات علمی کافی در این زمینه انجام نگرفته است، اما بسیاری از مادران شیرده مواجه شدن با این مشکل را در بدن نوزاد کوچک خود گزارش کرده­اند.

3. بالا رفتن احتمال بروز بیماری دیابت در مادر و نوزاد: 

اگر در دوران بارداری، مادر مشکل دیابت حاملگی داشته باشد، با استفاده از قرص­های ضد بارداری POC در دوران بعد از زایمان، خطر ابتلا به دیابت نوع دو در بدن این افراد افزایش می­یابد. بنابراین، به عنوان یک خانم بی­تجربه قبل از شروع مصرف قرص­های کنترل بارداری، حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.

نکاتی که زنان شیرده در هنگام مصرف قرص­های ضد بارداری باید به یاد داشته باشند:

اگر شما به عنوان یک زن شیرده مصرف قرص­های ضدبارداری را بعد از انجام عمل زایمان شروع کرده­اید، نکات زیر را حتما به خاطر بسپارید:

  • حتما قبل از اقدام به این کار، با دکتر خود صحبت کنید، زیرا او تنها فرد مناسب برای هدایت شما در مورد انتخاب بهترین گزینه کنترل بارداری بعد از تولد نوزادتان خواهد بود.
  • اگر شما می­خواهید تا زمان شش ماهگی فرزند خود، او را به طور انحصاری فقط با شیر مادر تغذیه کنید، مصرف قرص­های ضدبارداری به شما توصیه نمی­شود.
  • حتما به عنوان یک مادر شیرده از قرص­های ضدبارداری با دز پایین استفاده کنید. بهترین گزینه را برای این کار از دکتر متخصص زنان و زایمان بپرسید، زیرا او به تمام جوانب کار آگاه است.
  • اگر میزان شیر مادر با مصرف قرص ضدبارداری کاهش پیدا کند، کودک او افزایش وزنی نخواهد داشت. در چنین مواردی، با پزشک خود مشورت کنید، چون ممکن است او استفاده از انواع دیگر راه­های کنترل بارداری را به شما توصیه کند.

همه ما می­دانیم که مصرف به موقع قرص­های ضدبارداری معمولی برای مادران شیرده می­تواند بسیار دشوار باشد، زیرا محرومیت آن­ها از خواب و خستگی شدید، ممکن است استفاده به­موقع از قرص ضدبارداری را مختل کند. پس، اگر این افراد می­خواهند به طور کامل از حاملگی خود جلوگیری کنند، به کار بردن گزینه­ های دیگر مانند قرص­های ضد بارداری POC بهترین راهکار خواهد بود. به یاد داشته باشید که قرصهای ضد بارداری هورمونی 100% از حامله شدن همه زنان جلوگیری نمی­کنند. بنابراین، به کار بردن کاندوم به عنوان روش ایده­آل معرفی شده و خطر حامله شدن را در زنان به طور کامل از بین می­برد. اما اگر به عنوان یک زن شیرده همیشه از قرص­های کنترل بارداری استفاده می­کنید، نباید مصرف منظم و به موقع آن را فراموش کرده و متوقف کنید. در حقیقت، مصرف قرص ضدبارداری مناسب راه عالی برای به دست آوردن آرامش ذهنی مادران محسوب شده و آن­ها را مطمئن می­کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/