قبل از بارداری باید چه معاینه هایی انجام دهم؟

gable-bardari2

يادتان باشد که شروع راه براي داشتن يک خانواده سالم، تصميم بسيار بزرگ و سختي است، اما شادي موجود در آن بيشتر از زحت هايش خواهد بود! با اين حال، نکته مهمي که شما بايد بدانيد اين است که سلامت جنين، نه تنها به رژيم غذايي و شيوه زندگي مادر در دوران بارداري بستگي دارد، بلکه به روش زندگي او در دوران قبل از آغاز بارداري نيز مربوط مي شود.
انجام معاينات کلي براي هر زني، قبل از بارداري و در حين حاملگي بسيار ضروري است. ممکن است بسياري از زنان تعجب کنند که انجام معاينات قبل از بارداري و در حين حاملگي چه لزومي دارد؟ آيا واقعا انجام دادن آزمايشات قبل از بارداري و در حين حاملگي نياز است؟ و در طول انجام معاينات چه اتفاقاتي ممکن است براي فرد بيافتد؟ خواندن اين زير، پاسخ تمام پرسش هاي بالا را به شما خانم هاي جوان خواهد داد.

معاينات قبل از بارداري و در حين حاملگي زنان کدام اند؟

تحقيقات اخير دانشمندان نشان داده است که انجام معاينات قبل از بارداري و در حين حاملگي مي تواند سلامت عمومي مادر و فرزند آينده او را توسط پزشکان متخصص زنان و زايمان تاييد نموده و در تصميم گيري او براي داشتن يک نوزاد سالم کمک کند. در اغلب موارد، پزشکان عمومي و يا پزشکان متخصص زنان و زايمان مراکز بهداشت و درمان مي توانند اين معاينات را انجام دهند، اما اگر اين امکان براي شما وجود داشته باشد، بهتر است تا با يک دکتر متخصص زنان و زايمان مجرب مشاوره کنيد. علاوه بر اين موارد، لازم است بدانيد که انجام آزمايشات توسط يک متخصص زنان و زايمان مجرب مي تواند شما را در آينده هم از بروز هر گونه مسائل خاص دور نگه داشته و فرزند سالم تري را برايتان به ارمغان آورد.

رژيم غذايي که به شما کمک مي کند باردار شويد ، به شما کمک ميکند تا زودتر مادر شويد.

چرا انجام معاينات قبل از بارداري و در حين حاملگي زنان بسيار مهم است؟

انجام معاينات قبل از بارداري و در حين حاملگي زنان بسيار ضروري است. در واقع، مراقبت هاي دوران بارداري يک زن معمولا از زماني شروع مي شود که تصميم او به داشتن فرزند جدي شده باشد. متاسفانه، بسياري از زنان از معاينات قبل از بارداري و در حين حاملگي بي اطلاع هستند و که نمي دانند انجام اين معاينات مي تواند شانس آن ها را در داشتن دوران بارداري بي خطر افزايش دهد. در واقع، معاينات قبل از بارداري و در حين حاملگي به مادران امکا ن به دنيا آمدن کودکان ناقص را کاهش مي دهد.
فراموش نکنيد که انجام معاينات دقيق قبل از بارداري مي تواند به شما کمک کند تا فهرست کارهاي روزانه اي را که انجام دادن آن ها براي داشتن يک نوزاد سالم، در آينده لازم است، آماده کنيد. مثلا اگر شما به عنوان خانمي که قصد باردار شدن داريد، سيگار مي کشيد، انجام معاينات قبل از بارداري مي تواند به شما کمک کند تا با برخي از روش هاي خوب و مطمئن ترک سيگار آشنا شده و آن را به راحتي ترک نماييد و در چنين شرايطي اطمينان حاصل مي شود که جنين آينده تحت تاثير هيچ گونه عوارض بعدي سيگار قرار نخواهد گرفت. در برخي موارد ديگر، اگر مادر قبل از بارداري خود داروي خاصي را مصرف مي کند، در حين انجام آزمايشات دکتر متخصص زنان و زايمان ممکن است از او بخواهد تا داروي بي ضرري را جايگزين دارو هاي قبلي خود نمايد. خلاصه، انجام دادن معاينات قبل از بارداري و در حين حاملگي به مادر کمک مي کند تا راه مقابله با هر گونه مسائل و مشکلات مربوط به سلامت کلي خود و فرزندش را در دوران بارداري به دست آورده و سلامت نوزاد متولد نشده خود را تضمين کند.

چه اتفاقاتي ممکن است در حين انجام معاينات قبل از بارداري و در حين حاملگي براي مادر بيافتد؟

معمولا پزشکان متخصص زنان و زايمان مختلف، هر کدام براي انجام معاينات قبل از بارداري و در حين حاملگي، روش هاي متفاوتي را توصيه مي کنند، چون آن ها کنجکاو به دانستن همه رخدادهايي هستند که قبل و بعد از آغاز دوران بارداري در بدن زنان اتفاق مي افتد.
در ادامه اين مقاله، روش هايي که ممکن است براي انجام معاينات قبل و بعد از آغاز دوران بارداري هر مادري مورد نياز باشد، بيان شده است، که عبارتند از:

انجام آزمايش خون از زنان، قبل از بارداري و در حين حاملگي:

معمولا، همه پزشکان متخصص زنان و زايمان انجام آزمايش خون را براي تشخيص هر شرايطي که ممکن است بر دوران بارداري زنان تاثير بگذارد، توصيه مي کنند. اين پزشکان در حالت طبيعي، نيز انجام آزمايش خون را به طور خاص براي تعيين عامل Rh خون، تعيين تعداد هموگلوبين هاي موجود در آن، شمارش گلبول هاي سفيد خون و براي به دست آوردن شرايطي مانند وجود ويروس سرخجه، ويروس سيتومگال و آبله مرغان در خون زنان توصيه مي کنند.

بررسي وزن بدن مادر قبل از بارداري و در حين حاملگي:

تمام دکترهاي متخصص زنان و زايمان بايد توجه داشته باشند که بررسي وزن بدن مادر، براي درک BMI و طريقه سوخت و ساز و سلامت او بهترين گزينه خواهد بود، چون استفاده هر زني از يک برنامه رژيم غذايي مناسب قبل از بارداري و در حين حاملگي به او کمک خواهد کرد تا در طول دوران بارداري سالم مانده و بتواند نوزاد سالمي نيز به دنيا بياورد.

انجام آزمايش براي تاييد عملکرد درست غده تيروئيد در زنان، قبل از بارداري و در حين حاملگي:

اختلالات منفي درمان نشده غده تيروئيد در زنان مي تواند دوران بارداري آن ها را به شدت تحت تاثير قرار دهد. بنابراين، تمام پزشکان متخصص زنان و زايمان قبل از انجام هر کاري، بررسي و آزمايش غده تيروئيد را براي تعيين عملکرد درست آن و عدم وجود هر گونه مشکلات مربوط به تيروئيد توصيه مي کنند.

بررسي دقيق داروهاي مصرفي روزمره ، قبل از بارداري و در حين حاملگي:

همانطور که قبلا متذکر شديم، اگر زني در حال مصرف داروهاي خاصي باشد و يا مکمل هاي دارويي استفاده کند، دکتر متخصص زنان و زايمان مي تواند از طريق بررسي هاي دقيق، داروهايي را که بر روي باروري او تاثير منفي مي گذارد، را حذف نموده و يا داروهاي بي ضرر مکمل را جايگزين آن ها بکند.

ايمن سازي و يا واکسيناسيون بدن زنان، قبل از بارداري:

جالب است به عنوان يک خانم جوان بدانيد که اگر زني قبل از باردار شدن، براي انجام معاينات لازم به پزشک متخصص زنان و زايمان مراجعه کند، دکتر معالجش در صورت نياز، بدن او را بر عيله بعضي بيماري ها واکسينه خواهد نمود.

نمونه برداري از سلول هاي دهانه رحم زنان در معاينات قبل از بارداري و در حين حاملگي:

پزشکان متخصص زنان و زايمان در هنگام ويزيت خانم ها جهت آماده شدن براي حاملگي، معمولا براي اطمينان بيشتر توصيه انجام آزمايش پاپ اسمير را مي کنند، مگر اين کهفرد به تازگي اين آزمايش را انجام داده باشد.

بررسي و معاينه سينه ها، لگن و شکم زنان قبل از بارداري و در حين حاملگي:

تمام پزشکان متخصص زنان و زايمان، براي اطمينان از سلامت عمومي زنان، لگن، شکم و سينه هاي آن ها را معاينه مي کنند، تا براي بعد از آغاز دوران بارداري در بدن آن ها، مشکلي نمانده باشد.

انجام آزمايش ادرار از زنان قبل از بارداري و در حين حاملگي:

فراموش نکنيد که اکثر پزشکان متخصص زنان و زايمان در حين معاينات قبل از بارداري و در حين حاملگي ممکن است انجام آزمايش ادرار را به زنان توصيه کنند، تا از وجود عفونت هاي دستگاه ادراري در مراحل اوليه آگاه شده و درمان را در اسرع وقت شروع کنند. به عنوان يک خانم جوان به خاطر داشته باشيد که وجود اين نوع عفونت ها مي تواند سبب سقط جنين داخل رحم شما در دوران بارداري شود.

انجام آزمايشات ديگري که قبل از بارداري و در حين حاملگي، براي زنان لازم و ضروري است:

بعضي از پزشکان متخصص زنان و زايمان انجام تست هاي ديگري مانند بررسي فيبروئيدهاي رحمي، بيماري التهابي لگن، سندرم تخمدان پلي کيستيک، داشتن قاعدگي هاي نامنظم، اندومتريوز، پوليپ و يا بيماري هاي مقاربتي مانند ايدز، سيفليس، سوزاک و کلاميديا را براي زنان قبل از بارداري و در حين حاملگي توصيه مي-کنند.
جداي از اين ها، پزشکان متخصص زنان و زايمان ممکن است فرد را به خاطر وجود ديگر شرايط پزشکي که از قبل در بدن او وجود داشته است، مانند آسم، ديابت مورد معاينه قرار دهند، تا بدانند که چگونه مي توانند با اين شرايط موجود مقابله نمايند که خللي در دوران حاملگي او وارد نشود. در نتيجه، مادر باردار بتواند اين دوران سخت را با سلامتي کامل به پايان رسانده و صاحب فرزندي قوي و سالم شود.

 5 توصيه مهم براي دوران قبل از بارداري به کساني که قصد بارداري دارند خواندن اين مطلب توصيه مي شود.

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/