شایع ترین دلیل کم بودن تعداد اسپرم | نگران ناباروری نباشد

کم بودن تعداد اسپرم

کیفیت اسپرم چیزی نیست که شما اغلب درباره آن فکر کنید. با این حال ، اگر شما و همسرتان می خواهید خانواده خود را گسترش دهید و بچه دار شوید، ممکن است تعداد و کیفیت اسپرم شما بیشتر از همه ذهن شما را درگیر کند. در حالی که برای بارور کردن تخمک فقط یک اسپرم لازم است، اما سفر به آنجا می تواند سخت باشد. هرچه تعداد اسپرم بیشتری داشته باشید ، شانس بیشتری نیز برای بچه دار شدن خواهید داشت. 

دلایل کم بودن تعداد اسپرم

تعداد کم اسپرم ، که به آن اولیگوسپرمیا نیز گفته می شود ، دلیل اصلی ناباروری مردان است. اگر اسپرم به زیر 15 میلیون اسپرم در میلی لیتر (میلی لیتر) منی برسد، کم تلقی می شود اگرچه میانگین آن در حدود 75 میلیون اسپرم در میلی لیتر است. عوامل خطر شامل چاقی یا اضافه وزن ، تجربه ضربه یا جراحی در بیضه ها یا اطراف آن و مصرف داروهای خاص است. قرار گرفتن بیضه در معرض گرمای زیاد یا سایر مشکلات پزشکی از دیگر مواردی است که ممکن است شما را در معرض خطر قرار دهد.

فراتر از آن ، دلایل مختلفی برای پایین آمدن کیفیت اسپرم وجود دارد که می توان آنها را به سه دسته اصلی پزشکی ، محیطی و سبک زندگی تقسیم کرد.

دلایل پزشکی

سابقه علائم درد بیضه ، آسیب یا جراحی و همچنین شرایط ژنتیکی مانند سندرم کلاینفلتر ، ممکن است شانس شما را برای داشتن تعداد کم اسپرم افزایش دهد. درمان های سرطان ، از جمله شیمی درمانی ، پرتودرمانی یا جراحی ، همچنین ممکن است بر تولید هورمون و اسپرم تأثیر بگذارد. تشعشع بیضه ها مستقیماً به سلول های تولید کننده اسپرم آسیب می رسانند ، در حالی که پرتودرمانی یا جراحی مغز نیز می تواند باعث کم شدن تعداد اسپرم شود ، زیرا هورمون های تولید شده در مغز تولید اسپرم را تحریک می کنند. سایر علل احتمالی عبارتند از:

  • تورم در وریدهای تخلیه کننده بیضه ، که به آن واریکوسل گفته می شود و یکی از مهمترین دلایل ناباروری مردان است
  • عفونت های قبلی یا عفونت های مقاربتی (STI) ، که می تواند باعث انسداد ، اسکار یا آسیب دیگری به سیستم تولید مثل شود
  • مسائل مربوط به نعوظ یا انزال (به عنوان مثال ، دیابت و آسیب های ستون فقرات ممکن است باعث اختلال نعوظ یا انزال رتروگراد شود.)
  • مشکلات مربوط به سیستم ایمنی بدن شرایطی مانند فیبروز کیستیک یا حامل ژنتیکی فیبروز کیستیک ممکن است مانع از ورود اسپرم به مایع منی شود
  • روش های پزشکی ، درمان ها یا داروها برای انواع بیماری ها از جمله برخی داروهای سرطان، ضد قارچ، آنتی بیوتیک و زخم جراحی قبلی در سیستم تولید مثل مردان، مانند جراحی بیضه، جراحی مثانه، جراحی بیضه نزول نکرده، ترمیم فتق مغبنی و البته وازکتومی

دلایل محیطی

شاید تعجب کنید اگر بدانید شرایط ایده آل اسپرم کمی کمتر از دمای بدن است ، به همین دلیل بیضه ها در خارج از حفره شکم قرار گرفته اند. گرم شدن بیش از حد بیضه ها می تواند تولید اسپرم را کاهش دهد. این بدان معناست که هر چیزی از لذت مکرر از وان های آبگرم گرفته تا گذاشتن کامپیوتر در بالای پاها ممکن است تعداد شما را کاهش دهد. از دیگر علل احتمالی زیست محیطی می توان به قرار گرفتن در معرض علف کش ها ، سموم دفع آفات ، حلال ها و سایر مواد شیمیایی صنعتی یا فلزات سنگین اشاره کرد.

قرار گرفتن در معرض تابش اشعه X یا منابع دیگر ممکن است به تولید اسپرم نیز آسیب برساند. شیوه زندگی فعالیت هایی مانند مصرف سنگین مواد مخدر و الکل ، و همچنین استفاده از تنباکو یا بخار دادن ، ممکن است تعداد اسپرم را نیز کاهش دهد. استروئیدهای آنابولیک که معمولاً برای افزایش توده عضلانی مصرف می شوند ، تقریباً همیشه بیضه ها را کوچک کرده و تولید اسپرم را کاهش می دهند. ماری جوانا و مواد افیونی نیز تولید اسپرم را کاهش می دهند. سایر علل احتمالی عبارتند از:

  • تقویت کننده های تستوسترون ، ویتامین ها و مکمل های قبل از تمرین که به سمت یک جمعیت تمرینی به بازار عرضه می شوند ، همه ممکن است حاوی مقادیر کمی استروئیدهای آنابولیک باشند ، که می تواند تولید اسپرم را مختل کند
  • مشاغلی که نیاز به نشستن طولانی دارند ، مانند رانندگی با کامیون
  • مسائل عاطفی ، مانند استرس و افسردگی ، به ویژه اگر طولانی مدت و شدید باشند
  • وزن بدن ، به خصوص اگر چاقی یا اضافه وزن دارید ، می تواند بر روی هورمون ها نیز تأثیر بگذارد
  • شاید شنیده باشید که خودارضایی بیش از حد می تواند تعداد اسپرم را کاهش دهد. با این حال ، این مطالعه منبع معتبر نشان می دهد که شما می توانید روزانه انزال کنید و همچنان کیفیت نرمال اسپرم را حفظ کنید

کم بودن تعداد اسپرم

علائم کم بودن تعداد اسپرم

تا زمانی که سعی در تشکیل خانواده داشته باشید ، هیچ علامت و نشانه ای از کیفیت و کم بودن تعداد اسپرم را تجربه نکنید. کم بودن تعداد اسپرم شما به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد شود مانند عدم تعادل هورمون ، ناخناری کروموزومی ، مشکل بیضه یا انسداد. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •  میل جنسی کم
  • اختلال در نعوظ
  • تورم یا درد در بیضه یا اطراف آن
  • کم بودن موی سر و صورت

تشخیص کم بودن تعداد اسپرم

اگر در یک سال گذشته مرتباً رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید و همسرتان را باردار نکرده اید ، ممکن است بخواهید به پزشک خود مراجعه کنید. در حقیقت ، اگر علائمی مانند مشکل در انزال ، درد در بیضه ها یا جراحی های قبلی دارید ، ممکن است بخواهید زودتر از یک پزشک متخصص بگیرید. تشخیص معمولاً شامل معاینه فیزیکی، سابقه پزشکی و تجزیه و تحلیل مایع منی است. ما می دانیم - انزال در یک فنجان ممکن است آخرین کاری باشد که می خواهید انجام دهید. با این حال ، برای متخصص پزشکی که درخواست یا دریافت آنالیز می کند ، در واقع هیچ تفاوتی با نمونه ادرار یا خون ندارد ، بنابراین هیچ دلیلی برای احساس بی دست و پا بودن وجود ندارد.

تجزیه و تحلیل اسپرم ممکن است به ویژه در دریافت تشخیص مفید باشد ، زیرا اسپرم شما می تواند زیر میکروسکوپ شمرده شده و از نظر تحرک (حرکت) و مورفولوژی (شکل) بررسی شود. به دلیل تنوع زیاد بین نمونه ها ، پزشک حتی ممکن است بخواهد تجزیه و تحلیل را برای اطمینان از نتایج سازگار تکرار کند. به احتمال زیاد در مطب پزشک ظرفی برای شما فراهم می شود. از شما خواسته می شود در کلینیک یا در خانه در ظرف را خودارضایی کرده و انزال کنید. اگر تصمیم به جمع آوری نمونه در خانه دارید ، به شما آموزش داده می شود که چگونه از نمونه مراقبت کنید تا زمانی که بتوانید ظرف یک ساعت آن را به آزمایشگاه برگردانید.

سایر آزمایشاتی که پزشک ممکن است انجام دهد شامل موارد زیر است:

  • آزمایش خون برای بررسی هورمون ها یا کروموزوم ها
  • سونوگرافی برای تجسم بیضه یا پروستات
  • بیوپسی برای ارزیابی تولید اسپرم در صورت انسداد

درمان کم بودن تعداد اسپرم

درصدی که از نظر کم بودن تعداد اسپرم دریافت می کنید به علت آن بستگی دارد. همچنین برخی از روش ها وجود دارد که می توانید تلاش برای بارداری (TTC) را تغییر دهید که ممکن است بارداری را امکان پذیرتر کند.

عمل جراحی

برای مواردی که شامل واریکوسل بزرگ ، انسداد یا مشکلات ترک اسپرم از بدن باشد، یک گزینه است. به عنوان مثال ، یک واریکوسل با یک عمل جراحی جزئی سرپایی قابل اصلاح است و وازکتومی های قبلی برعکس می شوند. در موارد دیگر ، با بازیابی جراحی اسپرم از بیضه یا اپیدیدیم ، می توان مستقیماً اسپرم را برای روش های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) بدست آورد.

داروها

عفونت در دستگاه تولید مثل با داروها قابل درمان است. درمان سریع عفونت ها مهم است. حتی اگر عفونت به درستی درمان شود ، در صورت بروز اسکار دائمی در بافت ، ممکن است تعداد اسپرم همیشه به حالت طبیعی نرسد. مشاوره مسائل مربوط به رابطه جنسی ، از جمله اختلال نعوظ یا انزال زودرس ، ممکن است به ترکیبی از دارو و مشاوره پاسخ دهد.

درمان های هورمونی

از آنجا که سطح تستوسترون و سایر هورمون ها بسیار زیاد یا خیلی کم است می تواند باعث کاهش تعداد اسپرم شود ، پرداختن به این موارد با داروها و سایر روش های درمانی می تواند به بازگرداندن باروری کمک کند. به یاد داشته باشید که استفاده از استروئیدهای آنابولیک ، تستوسترون یا حتی بیشتر تقویت کننده های تستوسترون بدون نسخه می تواند باعث ناباروری شود ، بنابراین از این موارد خودداری کنید.

اصلاح سبک زندگی

کارهایی که می توانید در خانه انجام دهید تا احتمال بارداری با تعداد اسپرم کم افزایش یابد ، شامل رابطه جنسی بیشتر و زمانبندی رابطه جنسی با تخمک گذاری است. به عنوان مثال ، داشتن رابطه جنسی هر روز یا یک روز در میان ، در حین و بعد از تخمک گذاری به شما اطمینان خواهد داد که اسپرم هایی که به تخمک می رسند، در زمان مناسب به آنجا برسند. در حالی که در حال انجام این کار هستید ، از تمام روان کننده هایی که ممکن است سفر اسپرم را کند کنند ، صرف نظر کنید. از فعالیت هایی که باعث افزایش دمای بیضه ها می شوند مانند غوطه وری مکرر در وان آب داغ ، سونا یا اتاق بخار خودداری کنید. در آخر ، از مصرف بیش از حد مواد مخدر و الکل و همچنین مکمل های تمرینی که به دلیل پایین آمدن کیفیت اسپرم شناخته می شوند ، خودداری کنید.

مکمل درمانی

اگرچه انواع مکمل های ویتامین مورد مطالعه قرار گرفته اند ، اما ممکن است آنتی اکسیدان ها یا ویتامین ها حداقل اثر داشته باشند مگر اینکه کمبود واقعی رژیم غذایی داشته باشید. قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود صحبت کنید ، زیرا ممکن است برخی از آنها با سایر داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشند. و مهمتر اینکه ، برخی مکمل های تمرینی ممکن است به باروری شما آسیب برساند.

توجه به این نکته ضروری است که هرگونه درمان یا تغییر سبک زندگی ممکن است بلافاصله در تعداد اسپرم شما منعکس نشود ، زیرا بازه زمانی تولید و انتقال اسپرم تا 2 تا 3 ماه است. به همین ترتیب ، ممکن است به طور متوسط ​​3 ماه افزایش اسپرم نداشته باشید.

تعداد اسپرم کم و ناباروری

خبر خوب این است که تعداد کم اسپرم در منی به این معنی نیست که دستیابی به بارداری غیرممکن است اگرچه ممکن است کمی بیشتر طول بکشد. محققان معتقدند با کم بودن تعداد اسپرم هم بچه دار خواهید شد مگر اینکه تعداد اسپرم شما صفر باشد. در اینجا به سختی می توان آماری را کسب کرد که چه زمان بچه دار خواهید شد ، زیرا اینکه چه مدت طول می کشد به عوامل مختلفی برای شما و همسرتان بستگی دارد ، از جمله اینکه تعداد اسپرم شما و سلامتی اسپرم شما چگونه است. به عنوان مثال ، تحرک به توانایی اسپرم برای رسیدن به مکان مورد نیاز اشاره دارد. اگر تحرک شما خوب باشد ، داشتن اسپرم کم ممکن است مشکل بزرگی نباشد. با این حال ، اگر تعداد اسپرم شما کم باشد و تحرک آن تحت تأثیر قرار گیرد ، ممکن است بیشتر طول بکشد. قدرت باروری شریک زندگی شما و همچنین توانایی شما برای رابطه جنسی با پنجره تخمک گذاری نیز بر این معادله تأثیر می گذارد. خوشبختانه ، اگر بارداری بازهم اتفاق نیفتد، گزینه های دیگری دارید.

کمک به باروری با روش های جایگزین

در برخی موارد با کیفیت غیر طبیعی اسپرم ، پزشک ممکن است تلقیح داخل رحمی (IUI) را پیشنهاد کند. این روش ممکن است شامل شریک زندگی زن شما برای حمایت از رشد تخمک با استفاده از دارویی به نام کلومیفن باشد. در زمان تخمک گذاری ، اسپرم را در یک فنجان تأمین می کنند که سپس شسته و غلیظ شود. بعد ، اسپرم با استفاده از یک لوله انعطاف پذیر طولانی و در رحم قرار می گیرد. اگر تعداد اسپرم شما بسیار کم است ، لقاح آزمایشگاهی (IVF) می تواند گزینه بهتری باشد. در این روش ، پزشکان داروهای خاصی برای ایجاد تخمک سالم و بازیابی تخمک های بالغ به همسر زن می دهند. در همین حال ، می توان اسپرم را زودتر از موعد جمع آوری و منجمد کرد ، یا در روز لقاح به صورت تازه تأمین کرد. پزشک شما تخمک ها را در یک آزمایشگاه بارور می کند و سپس جنین های سالم را به رحم منتقل می کند تا کاشته شود. کل این فرایند حدود 3 هفته طول می کشد.

کم بودن اسپرم و ناباروری

اگر مشکوک به مشکلی هستید با پزشک خود ملاقات کنید. به این ترتیب ، می توانید تصویری بهتر از میزان کم بودن تعداد ، درمان های موجود و اینکه آیا می خواهید گزینه هایی مانند IUI یا IVF برای رشد خانواده خود را کشف کنید ، به دست آورید.

اگر تعداد کم اسپرم شما به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد شده باشد ، پزشک همچنین می تواند به شما کمک کند تا درمان مورد نیاز خود را برای تسکین علائم دیگری که تجربه می کنید ، انجام دهید.

دلیل کم بودن تعداد اسپرم چیست؟

عواملی مانند ضربه، جراحی، مشکلات پزشکی، محیطی و سبک زندگی ممکن است تعداد اسپرم های منی را کاهش دهد اگرچه برخی ها ممکن است به طور مادرزادی این مشکل را داشته باشند.

تعداد کم اسپرم باعث ناباروری می شود؟

یکی از دلایل ناباروری کم بودن تعداد اسپرم و کیفیت کم آن است اما نباید نگران باشید زیرا اگر تعداد اسپرم صفر نباشد با علم پزشکی شانس زیادی برای بچه دار شدن خواهید داشت. البته طول زمان برای باروری بستگی به شرایط هر زوج دارد.

 

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/