10 علت ناباروری زوجین

2017_09_28__1538287347_61977

آیا شما هم به عنوان یک خانم جوان، تاکنون، بارها و بارها، به منظور باردار شدن، تلاش کرده‌اید؟ اگر چنین باشد، زمان آن رسیده است که با دلایل عدم باروری و علل بروز آن‌ در بدن خود و همسرتان آشنا شوید. در عین داشتن رابطه جنسی منظم، چند عامل، به صورت تکی یا ترکیبی می‌تواند باعث شکست شما در مورد باردار شدن شود. این مقاله، به شما کمک می‌کند تا با علل عدم باروری زنان و مردان آشنا شوید.

ابتدا، به بررسی این سؤال می‌پردازیم!

اگر به دنبال راه حل برای ناباروری خود هستید این مطلب 4 روش موثر درمان ناباروی را بخوانید.

چه مدت طول می‌کشد تا یک زن، باردار شود؟

به یاد داشته باشید که اگر سالم هستید و دستگاه تولیدمثل شما در بهترین حالت، کار می‌کند، با احتمال 25 درصد، شانس باردار شدن شما در طول هر دوره قاعدگی وجود دارد. با این حال، عوامل متعددی موجب شکست زوجین در روند باردار شدن می‌شوند.

رایج‌ترین علل عدم بارداری زنان جوان چیست؟

در حالی که دوره‌های قاعدگی بدن شما به طور منظم رخ دهد، تعدادی عوامل ساده می‌تواند شانس باردار شدن شما را تحت تأثیر قرار دهد. این عوامل عبارتند از:

1- داشتن رابطه جنسی بیش‌ازحد یا خیلی کم یکی از دلایل ناباروری:

 داشتن رابطه جنسی، احتمالاً اساسی‌ترین نیاز زوج‌های جوان، جهت لذت و تولیدمثل است. زوج‌های جوان همواره در این مورد، افراط می‌کنند.

  • داشتن رابطه جنسی بیش‌ازحد:

  • بعضی افراد معتقدند که داشتن رابطه جنسی بیش‌ازحد می‌تواند منجر به شکست زوجین در روند بارداری شود. این حرف ممکن است همیشه درست باشد! اگرچه داشتن رابطه جنسی مکرر، سبب افزایش قدرت اسپرم مردان می‌شود، اما می‌تواند باعث بروز مشکلات بالقوه بهداشتی مانند خستگی، سرگیجه، ضعف زانوها و تکرر ادرار در این افراد شود. پس، یادتان باشد که اگر برای داشتن نوزاد، رابطه جنسی بیش‌ازحدی داشته باشید، این شرایط می‌تواند منجر به بروز BURNOUT در بدن شما شود (حالت خستگی، انرژی کم برای رابطه جنسی). در این شرایط، زمانی که پنجره بارور واقعی برای شما باز شود، ممکن است شما و همسرتان، دیگر علاقه‌مند به داشتن رابطه جنسی نباشند. در نتیجه، به عنوان یک زن و شوهر جوان، فرصت باردار شدن را از دست خواهید داد.
  • داشتن رابطه جنسی کم:

  • شما ممکن است با دفعات کم مقاربت جنسی، موجب کاهش اسپرم همسر خود یا از دست دادن دوره تخمک‌گذاری در بدن خود شوید. در واقع، داشتن رابطه جنسی کم در برخی روزهای خاص، ممکن است بر روی روند بارداری شما تأثیر بگذارد. پس، یادتان باشد که شما نباید فاز تخمک‌گذاری را در بدن خود از دست دهید؛ این دوره محدود بوده و همیشه درست محاسبه نمی‌شود.

اگر شما فرد سیگاری هستید این مطلب سیگار کشیدن و تاثیر آن بر باروری را بخوانید.

برای حل این مشکلات، چه باید کرد؟

سعی کنید رابطه جنسی منظمی با همسر خود داشته باشید و تاریخ دقیق تخمک‌گذاری در بدن خود را یادداشت کنید. اگر از دوره‌های نامنظم قاعدگی رنج می‌برید یا مشکلات دیگری در روند باروری خود دارید، از یک روش دقیق برای محاسبه روزهای تخمک‌گذاری در بدن خود استفاده کنید. اگر نتیجه این روش نشان داد که تخمک‌گذاری بدن شما در یک یا دو روز اتفاق می‌افتد، آن مدت را برای داشتن رابطه جنسی با همسر خود از دست ندهید. همچنین، یادتان باشد که همیشه، فقط برای لذت (با فکر آرام)، رابطه جنسی داشته باشید؛ در غیر این صورت، نمی‌توانید از این روند بهره ببرید.

2- استرس بیش‌ازحد زنان از دلایل ناباروری:

استرس، سلامتی شما از لحاظ جسمی و ذهنی تحت تأثیر قرار داده و بر توانایی باروری شما تأثیر می‌گذارد. همچنین، سایر اختلالات هیجانی مانند افسردگی و اضطراب می‌تواند سطح باروری زنان را کاهش دهد. پس،  به خاطر داشته باشید که شما باید هنگام تلاش برای باردار شدن، آرام و در حالت متعادل باشید. استرس می‌تواند هیپوتالاموس، در نتیجه، غده هیپوفیز شما را تحت تأثیر قرار دهد، این غدد باعث تنظیم آدرنال، تیروئید و تخمدان‌ها شده و بر چرخه قاعدگی شما تأثیر می‌گذارد. جالب است بدانید که استرس می‌تواند منجر به بروز دوره‌های قاعدگی نامنظم در بدن زنان شود.

برای حل این مشکلات، چه باید کرد؟

شما باید زمان مناسبی را برای مقابله با استرس و بهبود شانس باروری خود انتخاب کنید. برای مقابله با استرس می‌توانید به یک گروه حمایتی ملحق شد، از روانشناس کمک گرفت، در دوره‌های یوگا برای باروری شرکت کرد یا مدیتیشن و ورزش منظم را دنبال نمود.

3- مشکلات فیزیکی مردانه از دلایل عدم باروری:

یکی از علل اولیه و شایع ناباروری، تعداد اسپرم کم و تحرک اندک آن (به علت ناهنجاری‌های ساختاری در بدن مردان) است. این عامل، 30 تا 40 درصد از مشکلات ناباروری در زوج‌ها را تشکیل می‌دهد.

برای حل این مشکلات، چه باید کرد؟

گام اصلی برای درمان این مشکل مردان، مراجعه به پزشک متخصص باروری، به منظور درمان فوری است. همچنین، لقاح داخل وریدی (IVF) یا تزریق اسپرم داخل سیوپاتالاسمی (ICSI) نیز راه‌حل مناسبی برای درمان تعداد کم اسپرم یا تحرک اندک آن است. لقاح داخل وریدی شامل لقاح تخمک و اسپرم در خارج از بدن انسان، سپس انتقال تخمک به داخل واژن زنان می‌باشد. در تزریق اسپرم داخل سیوپاتالاسمی، یک اسپرم تنها از بدن مردان برداشته شده و به طور مستقیم، به داخل تخمک خانم تزریق می‌شود.

4- یکی از دلایل ناباروری حمام کردن بعد از رابطه جنسی:

بسیاری از زنان، بعد از اتمام رابطه جنسی، جهت تمیز کردن بدن خود به حمام می‌روند و خود را شستشو می‌دهند. این در حالی است که شما باید مدتی بعد از رابطه جنسی، در رختخواب بمانید تا اطمینان حاصل شود که اسپرم، امکان دستیابی به تخمک و بارور کردن آن را یافته است. اگر بعد از اتمام رابطه جنسی، بلافاصله بلند شده و فعالیت کنید، گرانش، اسپرم را از تخمک شما دور می‌کند؛ بقیه آن هم در هنگام تمیز کردن بدن، شسته می‌شود. پس، می‌توان ادعا کرد که یکی از دلایل طبیعی برای ناباروری زنان، حمام کردن، بلافاصله بعد از رابطه جنسی است.

برای حل این مشکلات، چه باید کرد؟

بعد از اتمام رابطه جنسی، بر روی آرامش خود تمرکز کرده و برای مدتی، در رختخواب بمانید. با این کار، شما به سادگی می‌توانید شانس خود را برای باردار شدن بهبود بخشید.

5- استفاده از لباس زیر خیلی تنگ از دلایل عدم باروری:

اکثر زنان، از لباس‌های زیر تنگ برای بهبود شکل ظاهری و برجسته کردن اندام‌های خود استفاده می‌کنند. اما، یادتان باشد که این نوع لباس‌ها ممکن است عملکرد توده‌های تناسلی شما را مختل کند. در واقع، استفاده از لباس‌های زیر تنگ توسط مردان، تولید اسپرم را در بدن آن‌ها کاهش می‌دهد؛ روند گردش هوا را در بدن زنان مختل کرده و منجر به بروز ناراحتی در بدن آن‌ها می‌شود.

برای حل این مشکلات، چه باید کرد؟

برای جلوگیری از بروز عفونت در بدن زوج‌های جوان، پوشیدن لباس‌های زیر مناسب و پنبه‌ای توصیه می‌شود. استفاده از این نوع لباس‌ها باعث می‌شود تا احتمال بروز مشکلاتی مانند عرق کردن، در بدن شما کاهش یافته و شما بتوانید به راحتی تنفس کنید.

6- خواب کم و تاثیر آن بر ناباروری:

جالب است بدانید که محروم شدن از خواب کافی، می‌تواند بدن را خاموش کند؛ بر عملکرد سیستم ایمنی شما تأثیر بگذارد. همچنین، این شرایط، باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت در بدن زنان جوان شده و به نوبه خود، بر چرخه تولیدمثل آن‌ها تأثیر می‌گذارد. این امر در مورد مردان نیز صادق است؛ بروز عفونت‌ در بدن مردان می‌تواند منجر به تب کردن شدید آن‌ها شود، گرمای بیش‌ازحد بدن نیز می‌تواند به اسپرم‌های بدن مردان صدمه بزند. همچنین، کمبود خواب می‌تواند چرخه قاعدگی زنان را تحت تأثیر قرار دهند، زیرا با خواب کم، هر خانمی احساس اضطراب خواهد نمود.

برای حل این مشکلات، چه باید کرد؟

برای زنده ماندن بدن خود، به اندازه کافی بخوابید؛ در صورتی که از بی‌خوابی رنج می‌برید، با پزشک متخصص در این مورد مشورت کنید.

7- یکی دیگراز دلایل ناباروری کمبود وزن یا اضافه‌ وزن:

 به خاطر داشته باشید که کمبود وزن یا وجود چربی بیش‌ازحد در بدن می‌تواند بر روی شانس بارداری شما تأثیر بگذارد. اگر دچار کمبود وزن هستید، تخمک شما کیفیت مناسبی نخواهد داشت. این در حالی است که اگر وزن شما سنگین باشد، روند باروری در بدن شما را مختل خواهد کرد. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که داشتن وزن ایده‌آل چیزی است که به باروری بدن شما کمک می‌کند؛ اگر BMI شما ایده‌آل نباشد، احتمال تخمک‌گذاری کمتری در بدنتان وجود دارد، حتی اگر تخمدان شما به طور منظم کار کند.

برای حل این مشکلات، چه باید کرد؟

رعایت رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم، لذت بردن از روش‌های تناسب اندام می‌تواند به حفظ وزن ایده‌آل کمک کند. شما می‌توانید با کارشناسان مراقبت‌های بهداشتی، به منظور داشتن برنامه غذایی مناسب و استفاده از مکمل‌های ضروری مشورت کنید.

8- استفاده بیش‌ازحد از روان‌کننده‌ها باعث ناباروری میشود:

نتایج مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که استفاده بیش‌ازحد از روان‌کننده‌های واژینالی تأثیر منفی بر روند تحرک اسپرم و لقاح آن با تخمک دارد. این نتایج در مورد روان‌کننده‌های ضدعفونی و خانگی نیز صادق است. علت این امر، این است که PH مخلوط سرویکال تولیدی در بدن زنان قبل از تخمک‌گذاری، برای زنده ماندن اسپرم و حرکت آن ایده‌آل است. اما روان‌کننده‌ها دارای PH اسیدی هستند که برای کشتن اسپرم‌ها، کافی است. همچنین، تحرک اسپرم تحت تأثیر روان‌کننده‌ها و محتوای مایع آن‌ها قرار می‌گیرد.

برای حل این مشکلات، چه باید کرد؟

معاشقه قبل از رابطه جنسی، بهترین روان‌کننده است؛ زمان خود را صرف رسیدن به اوج لذت جنسی با همسر خود بکنید. اگر قادر به انجام این کار نیستید، از آب گرم استفاده کنید، زیرا این مایع، غیر سمی است و با حرکت اسپرم در بدن زنان تداخل نمی‌کند. با همه این توصیفات، اگر در حین تلاش برای بارداری، هنوز نیاز به روان‌کننده دارید، می‌توانید روغن‌های از باروری مانند Conceive Plus و Pre-Seed استفاده کنید.

برای اطلاع از علت ناباروری زنان این مطلب علل ناباروری زنان و علائم آن (قسمت اول) را بخوانید.

9- انتخاب شیوه نادرست زندگی و تاثیر آن ب باروری:

سبک زندگی نادرست مانند سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی، سوء‌مصرف مواد مخدر و کافئین بر روند باروری شما تأثیر می‌گذارند. این عوامل در بدن مردان باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها و میزان تحرک آن‌ها شده و در بدن زنان نیز منجر تخمک‌گذاری نامنظم می‌شود.

برای حل این مشکلات، چه باید کرد؟

از این عادت‌ها، به ویژه چند ماه قبل از اینکه قصد بارداری دارید، دوری کنید؛ به گزینه‌های زندگی سالم روی آورید. همچنین، از مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی اجتناب کنید.

10- تاثیر آلودگی‌های محیط‌زیست بر ناباروری:

سموم زیست‌محیطی به بدن همه زنان و مردان آسیب می‌رساند. قرار گرفتن در معرض آلاینده‌هایی مانند مواد شیمیایی، آفت‌کش‌ها، دود سیگار، بیفنیل‌های پلی‌کربنات، پلاستیک، مواد غذایی بسته‌بندی و محصولات مراقبت شخصی نامناسب (صابون، شامپو و لوازم آرایشی) می‌تواند بر سلامت، به ویژه روند باروری شما تأثیر بگذارد. لازم است بدانید که این عوامل توانایی زوجین را برای باروری تا 29٪ کاهش می‌دهند.

برای حل این مشکلات، چه باید کرد؟

اگرچه دوری از قرار گرفتن در معرض مواد معدنی و مواد شیمیایی، اجتناب‌ناپذیر است، شما باید تا آنجا که ممکن است، از این شرایط دور باشید؛ استفاده از آفت‌کش‌ها برای گیاهان و چمن منزل خود را متوقف کنید، غذاهای ارگانیک را انتخاب کنید، از محصولات مراقبت شخصی ارگانیک استفاده کنید، هنگام کار در مناطق مستعد شیمیایی، لباس‌های محافظ بپوشید و همیشه در مکان‌هایی با تهویه مناسب بمانید.

همه دلایل بالا، انتخاب شیوه زندگی یا عوامل محیطی است که بر توانایی باروری شما تأثیر می‌گذارد. پس، با انتخاب شرایط مناسب زندگی، تا آنجا که امکان دارد، شانس باروری خود را بالا ببرید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/