10 کار روزانه که باعث ناباروری می شود

bi_quyet_dieu_tri_vo_sinh_nam_hieu_qua21__1531901343_37356

آیا شما هم به عنوان یک خانم جوان، تاکنون در مورد روند بارداری طبیعی و عدم باروری فکر کرده‌اید؟ اگر نه، اینک زمان آن است که دلایل عدم باردار شدن و وجود مسائل احتمالی را در بدن خود بررسی کنید. اکثر زوجین تصور می‌کنند که فقط داشتن مشکل در رابطه جنسی، عدم بارداری زنان را به دنبال خواهد داشت. اما یادتان باشد که چند عامل، به صورت ترکیبی، دست به دست هم داده و کمک می‌کنند تا فرد باردار نشود. مقاله زیر به شما کمک می‌کند تا این مشکلات را تشخیص داده و با استفاده از روش‌های درمانی نوین، وضعیت جنسی خود را بهبود بخشید.

علل بروز ناباروری در بدن زنان

به طور طبیعی، چه مدت طول می‌کشد تا یک زن جوان باردار شود؟

 اگر زن جوانی سالم بوده و ارگان‌های تولید مثل او در بهترین حالت کار کند، با احتمال 25 درصد، بارداری او بعد از هر دوره قاعدگی اتفاق می‌افتد. با توجه به آمار ارائه‌شده توسط پزشکان متخصص زنان و زایمان، همه زوج‌ها (زنانی که کمتر از 30 سال سن دارند):

  • 30 درصد در ماه اول بعد از ازدواج (یعنی بعد از اولین چرخه قاعدگی خود) باردار می‌شوند.
  • 75 درصد از این زوجین پس از گذشت شش ماه متوجه بارداری خود خواهند شد.
  • 85 درصد از آن‌ها در طی یک سال (بعد از پشت سرگذاشتن 12 دوره قاعدگی) حامله می‌شوند.
  • 90 درصد زوجین پس از گذشت یک سال باردار خواهند شد.
  • 95 درصد این افراد هم (اگر مشکل خاصی در بدن خود نداشته باشند)، پس از گذشت دو سال صاحب فرزند می‌شوند.   
  • 91 درصد زوجین در طی سه سال (بعد از پشت سرگذاشتن 36 دوره قاعدگی)، یعنی بعد از حدود سه سال موفق خواهند شد تا صاحب نوزاد شوند.
  • 93 تا 95 درصد زوجین نیز در طی چهار سال (بعد از پشت سر گذاشتن  48 دوره قاعدگی) باردار خواهند شد.

 در این میان، عوامل متعددی وجود دارد  که ممکن است رویاهای زوجین را در مورد داشتن فرزند به هم بریزد.

رایج ترین علل عدم باروری زوجین چیست؟

اگر به عنوان یک زن جوان دارای دوره‌های قاعدگی منظم هستید، بدانید که انجام برخی فعالیت‌های ساده روزمره می‌تواند شانس باروری شما را تحت تأثیر قرار دهد. اجازه بدهید تا در این مقاله، در مورد برخی از این عوامل صحبت کنیم:

1- داشتن رابطه جنسی بیش از حد یا خیلی کم:

داشتن رابطه جنسی، نیاز اساسی انسان، به منظور لذت بردن و تولید مثل  است. اما برخی از زوجین همواره در این کار افراط می‌کنند. بعضی افراد معتقدند که داشتن رابطه جنسی بیشتر می‌تواند منجر به باردار شدن سریع زنان شود. اما فراموش نکنید که این ایده ممکن است همیشه درست نباشد، زیرا اگر رابطه جنسی مکرر بین زوجین برقرار شود، علاوه بر این که سبب افزایش قدرت اسپرم مرد نمی‌شود، می‌تواند مشکلات بالقوه بهداشتی مانند خستگی، سرگیجه، ضعف زانوها و تکرر ادرار را به دنبال داشته باشد. پس، اگر در نظر دارید با ایجاد رابطه جنسی زیاد صاحب نوزاد شوید، بدانید که این کار در طولانی مدت می‌تواند منجر به بروز مشکل BURNOUT در بدن شما شود که حالت خستگی بیش از حد و کاهش انرژی بدن از عوارض این مشکل می‌باشد. بنابراین، یادتان باشد که زمانی پنجره باروری واقعی شما باز خواهد شد که شما و همسرتان علاقه‌مند به داشتن رابطه جنسی باشید. در غیر این صورت، زن و شوهر فرصت باروری را از دست خواهند داد!

برخی از زن و شوهرها ممکن است برای انجام عمل مقاربت، با کاهش اسپرم و یا کمبود تخمک مواجه بوده و رابطه جنسی بی‌اثری داشته باشند. اما فراموش نکنید که رابطه جنسی خیلی کم هم در بسیاری از موارد ممکن است بر قدرت باروری زوجین تاثیر بگذارد. درواقع، این افراد با کم‌کاری سبب از دست دادن فاز باروری خود شده و نوزاد آینده خود را از دست می‌دهند. بنابراین، داشتن رابطه جنسی محدود هم مانند افراط، کار معقولی نخواهد بود، زیرا ممکن است زنان در طول دوران تخمک‌گذاری، دارای تخمک سالمی در بدن خود نباشند.

پس به عنوان یک زوج جوان سعی کنید تا رابطه جنسی معقول و مرتبی داشته و از ساعت و تاریخ دقیق زمان تخمک‌گذاری در بدن خانم خانه آگاه باشید. اگر به عنوان یک خانم جوان با دوره‌های نامنظم قاعدگی روبرو هستید و یا مشکلات باروری دارید، حتما از زمان دقیق تخمک‌گذاری در بدن خود برای داشتن نوزاد استفاده کنید. نتیجه تحقیقات محققان نشان داده است که تخمک‌گذاری زنان فقط در یک یا دو روز در هر ماه اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر زوجی در طی این مدت، رابطه جنسی داشته باشد، حتما به نتیجه مطلوبی می‌رسند. در نظر داشته باشید که رابطه جنسی نباید فقط به خاطر باردار شدن باشد، زیرا در چنین شرایطی نمی‌توانید از آن لذت ببرند!

2- داشتن استرس بیش از حد باعث ناباروری میشود:

استرس بیش از حد، موجب بروز مشکلاتی در بدن زوجین شده، سلامت آن‌ها را از لحاظ جسمی و ذهنی به خطر انداخته و بر توانایی باردار شدن این افراد تاثیر می‌گذارد. البته، نباید فراموش کرد که وجود اختلالات هیجانی مانند افسردگی شدید و اضطراب در زوجین جوان نیز سطح باروری آن‌ها را کاهش می‌دهد. بنابراین، سعی کنید تا در هنگام بیدار شدن از خواب، آرام بوده و تعادل روانی خود را حفظ کنید. این کار، عملکرد غده هیپوتالاموس و غده هیپوفیز بدن شما را کنترل می‌‌کند. عملکرد مناسب این غدد نیز باعث تنظیم میزان آدرنالین شده، کار غده تیروئید و تخمدان‌ها را هماهنگ نموده و بر نظم  چرخه قاعدگی زنان تاثیر زیادی می‌گذارد. به همین دلیل، زنانی که استرس زیادی دارند، دارای دوره‌های نامنظم قاعدگی می‌باشند. پس زوجین جوان باید برای رهایی از فاز استرس و به منظور بهبود شانس باروری خود، روند زندگی آرامی را  انتخاب کنند و یا برای کاهش استرس موجود در بدنشان، از یک روانشناس کمک گرفته و یا با انجام ورزش یوگا، آرامش از دست رفته را به بدن خود برگردانند، زیرا ورزش کردن به مدت یک ساعت در روز کل غدد بدن را کنترل نموده و استرس را از بین می‌برد.

 3- وجود مشکل باروری در بدن مردان:

امروزه یکی از علل شایع نشاباروری زوجین جوان، تعداد کم اسپرم و کم‌تحرکی آن‌ها (به علت وجود ناهنجاری‌های ساختاری) است. جالب است بدانید که 30 تا 40 درصد از مشکلات ناباروری زوجین را تعداد کم اسپرم در بدن مرد خانواده تشکیل می‌دهد. گام اصلی برای درمان این مشکل، مراجعه به یک پزشک متخصص باروری برای شروع درمان فوری است. معمولا پزشکان برای حل مشکل کم بودن تعداد اسپرم‌ها یا کم تحرکی آن‌ها، لقاح داخل وریدی (IVF) یا تزریق اسپرم داخل سیوپاتالاسمی (ICSI) را معرفی می‌کنند. روش IVF شامل لقاح تخمک و اسپرم در خارج از بدن انسان و انتقال آن به داخل مهبل (واژن) خانم می‌باشد. اما در روش ICSI، تنها یک اسپرم از بدن مرد برداشته شده و به طور مستقیم به داخل رحم زنان تزریق می‌شود.

7 درمان ناباروری در مردان

4- شستشوی بدن زنان بعد از داشتن رابطه جنسی باعث ناباروری میشود:

بسیاری از زنان بعد از داشتن رابطه جنسی عادت دارند تا به حمام رفته و بدن خود را به طور کامل شستشو دهند. اگر این افراد قصد باردار شدن دارند، باید مدتی بعد از پایان رابطه جنسی در رختخواب مانده و اطمینان حاصل کنند که اسپرم، خود را به تخمک رسانده است. لازم است به عنوان یک خانم جوان به خاطر داشته باشید که هنگام شستشوی بدن، همه اسپرم‌ها از بین خواهند رفت و این کار، یکی از دلایل طبیعی برای عدم باردار زوجین است. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که تمرکز بر روی آرامش بدن و دراز کشیدن در رختخواب برای مدتی پس از انجام رابطه جنسی می‌تواند شانس باروری زوجین را افزایش داده و روند حاملگی آن‌ها را بهبود بخشد.

5- استفاده از لباس‌ زیر تنگ باعث عدم بارداری میشود:

اکثر زنان دوست دارند تا لباس‌های تنگ بپوشند که شکل مناسبی به بدن این افراد و برجستگی‌های آن را به معرض نمایش می‌گذارد. پوشیدن این گونه البسه ممکن است عملکرد توده‌های تناسلی را مختل کرده و تولید اسپرم مردان را کاهش دهد. همچنین، پوشیدن لباس زیر تنگ، میزان گردش هوا را به دستگاه تناسلی زنان کاهش داده و منجر به بروز ناراحتی‌های مختلف در بدن این افراد می‌شود. پس، زنان باید برای جلوگیری از بروز عفونت دستگاه تناسلی، لباس‌های مناسب از جنس پنبه بپوشند. این کار باعث می‌شود تا مشکلات عرق کردن و افزایش رطوبت در بدن کاهش یافته، این ناحیه بتواند با آرامش نفس کشیده و قدرت باروری خود را افزایش دهد.

6- داشتن خواب کم زوجین:

محروم ماندن از خواب کافی می‌تواند به داخل بدن زنان و مردان جوان نفوذ کرده و بر روی عملکرد سیستم ایمنی آن‌ها تاثیر بگذارد. تضعیف سیستم ایمنی بدن باعث افزایش احتمال ابتلا به انواع عفونت شده و به نوبه خود، بر چرخه تولیدمثل زوجین تاثیر می‌گذارد. البته، این امر در مردان و زنان به یک اندازه صادق است! وارد شدن عفونت به بدن مردان باعث بالا رفتن گرمای بیش از حد شده و با ایجاد تب، می‌تواند به اسپرم‌های آن‌ها صدمه بزند. زنان نیز به علت مواجه شدن با کمبود خواب، نظم چرخه قاعدگی خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این موارد، کمبود خواب در بیشتر جوانان، افزایش احساس اضطراب و استرس را هم در بدن این افراد به دنبال خواهد داشت. پس به عنوان زوج جوانی که قصد دارید در آینده نزدیک صاحب فرزند شوید، بدانید که باید خواب کافی داشته باشید. در صورت ابتلا به مشکل بی‌خوابی حتما با روانشناس مشورت کنید.

7- کم بودن بیش از حد وزن زنان یا اضافه وزن:

وزن کم و یا اضافه وزن بیش از حد و انباشته شدن چربی در بدن زنان بر شانس باروری آن‌ها تاثیر می‌گذارد. اگر بدن احساس راحتی نکند، به خوبی تخمک گذاری نخواهد کرد. بنابراین، اگر شما به عنوان یک زن جوان با مشکل سنگینی وزن درگیر هستید، بدانید که این مسئله قدرت باروری بدن شما را مختل خواهد کرد. به همین دلیل، داشتن وزن ایده آل برای زنان جوان بسیار مهم است! چون اگر BMI ایده‌آل بدن با کمبود یا افزایش بیش از حد روبرو شود، احتمال انجام عمل تخمک‌گذاری کاهش یافته و حتی نظم تخمدان‌ها را هم مختل خواهد نمود. در نهایت، می‌توان ادعا کرد که حفظ رژیم غذایی سالم و شیوه زندگی صحیح نه تنها سبب لذت بردن از روال تناسب اندام خواهد شد، بلکه می‌تواند به برطرف نمودن نیازهای بدن افراد نیز کمک نماید.

8- استفاده بیش از حد از روان‌کننده‌های واژنی توسط زنان:

نتایج مطالعات محققان نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد از روان‌کننده‌های واژینالی توسط زنان، تاثیر منفی بر تحرک اسپرم‌ها داشته و بر لقاح آن‌ها تاثیر می‌گذارد. این نکته در مورد روان‌کننده‌های خانگی نیز صادق است! علت این است که PH مخلوط سرویکال تولید شده قبل از تخمک‌گذاری، برای زنده ماندن اسپرم و حرکت آن در واژن زنان ایده‌آل است. اما وقتی زنی از روان‌کننده‌ها استفاده می‌کند (که PH اسیدی دارند)، سبب کشته شدن اسپرم‌ها در داخل رحم خود می‌شود. علاوه بر این موارد، میزان تحرک اسپرم‌ها تحت تاثیر میزان غلظت روان‌کننده‌ها و محتوای آبی است که در داخل آن‌ها قرار دارد.

شرایط بدنی زنان و آمادگی جسمی و روحی آن‌ها برای داشتن رابطه جنسی، بهترین روان‌کننده است، زیرا بدن زنان در زمان رسیدن اوج لذت، خود به خود روان‌کننده تولید می‌کند. اگر نمی‌توانید این کار را بکنید، از مقداری آب گرم برای روان‌کاری استفاده کنید که نه تنها مضر و کشنده نیست، بلکه هیچ گونه تداخی هم با حرکت اسپرم‌ها در درون رحم ندارد. اگر هم به عنوان یک زن در حین تلاش برای باردار شدن نیاز به روان‌کننده داشتید، می‌توانید از روغن‌های طبیعی و مفید برای باروری استفاده کنید.

9- انتخاب شیوه درست زندگی توسط زوجین جوان:

عوامل متعدد در سبک زندگی مشترک جوانان مانند سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و استفاده از مواد کافئین‌دار بر قدرت باروری زوجین تاثیر می‌گذارد. معمولا این عوامل، باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها و تحرک آن‌ها در بدن مردان شده و عمل تخمک‌ گذاری زنان را نامنظم می‌کند. بنابراین، اگر به عنوان یک زوج جوان قصد دارید تا در آینده نزدیک صاحب فرزند شوید، بهتر است این عادت‌ها را، به ویژه چند ماه قبل از قصد بارداری، کنار بگذارید. در زندگی روزمره خود از گزینه‌های سالم استفاده کنید. همچنین، فراموش نکنید که مصرف بیش از حد شیرین‌کننده‌های مصنوعی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، قدرت باروری مردان و زنان به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

10- آلودگی محیط زیست:

وجود سموم زیست محیطی در محل زندگی به بدن زنان و مردان آسیب می‌رساند. قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها مانند مواد شیمیایی، آفت‌ کش‌ ها، دود سیگار، بیفنیل‌های پلی کربنات، پلاستیک و استفاده بیش از حد از مواد بسته‌بندی که حاوی مواد شیمیایی هستند، می‌تواند بر سلامت زوجین، به ویژه قدرت باروری آن‌ها تاثیر گذاشته و توانایی زوجین را برای تولید مثل 29٪ کاهش دهد. اگرچه امروزه، اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد معدنی و مواد شیمیایی به طور کامل برای انسان مقدور نیست، اما زوجین جوانی که قصد بادار شدن دارند، باید سعی کنند تا آنجا که ممکن است از تماس با این مواد  اجتناب کنید. برای این منظور، لازم است استفاده از آفت ‌کش‌ ها را برای گیاهان و چمن موجود در اطراف محل زندگی خود متوقف کرده، بیشتر از غذاهای ارگانیک استفاده نموده و محصولات بهداشتی شخصی را از نوع طبیعی و ارگانیک انتخاب نمایند.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

یه ساله اقدام کردم ب بارداری مشکلی هم نداریم ولی بچه دار نمیشیم خیلی ناامیدم از این زندگی

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
عزیزم یک سال برای ناامید شدن خیلی زوده ، توصیه من تغییر در سبک نغذیه و استفاده از مواد غذایی سالم و اورگانیک و استفاده کمتر از مواد غذایی تراریخته و مضرره، از عسل هم غافل نشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/