8 دلیل ناباروری زنان

ناباروری

در برخی موارد، تولید تخمک در تخمدان زنان (به صورت طبیعی) قطع می­شود. این در حالی است که برخی دیگر از زنان این مشکل را ندارند. با این حال،همه زنان باید سالی یک­بار برای بررسی وضعیت تخمدان­های خود به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند. برخی علل عمده پزشکی که موجب ناباروری زوجین می­شود، عبارتند از:

1-داشتن دوره­ های نامنظم قاعدگی:

زنانی دارای دوران قاعدگی نامنظم هستند، در هنگام باردار شدن دچار مشکل می­شوند، زیرا تشخیص درست زمان تخمک ­گذاری در دوره­ های نامنظم قاعدگی سخت و در بیشتر موارد، امکان پذیر نیست. از طرف دیگر، اگر زمان تخمک ­گذاری زنی بدون تولید تخمک در بدن او همراه باشد، باردار شدن او غیرممکن است. در واقع، کم بودن تخمک در بدن زنان، شانس باردار شدن آن­ها را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

معمولا یک پزشک متخصص زنان و زایمان باتجربه می­تواند به زنانی که با مشکل نامنظم بودن دوران قاعدگی مواجه هستند، کمک کرده و با یافتن علت زمینه ه­ای آن، روش صحیح درمانی را پیشنهاد کند. همچنین، این بیماران باید بر روی رژیم غذایی سالم، داشتن وزن ایده­آل، انجام تمرینات ورزشی ​​و مصرف مکمل­ های افزایش­دهنده باروری تمرکز کرده و همه پیشنهادات پزشک معالج را به کار ببندند .

2- مشکل اندومتریوز در بدن زنان:

 مشکل آندومتریوز یک اختلال مزمن سیستم تولیدمثل در زنان است که در این شرایط، سلول اندومتری خارج از رحم رشد می­کند. با رشد آن، لوله­ ها از لقاح یافتن تخمکی که از سمت لوله­ های فالوپ به سمت رحم حرکت نماید، جلوگیری می­کنند. معمولا این وضعیت دوره­های دردناك قاعدگی، درد شدید در رابطه جنسی، حركات دردناک  روده­ ها و تکرر ادرار را در زنان به دنبال دارد که با احساس پری و درد مثانه در طول چرخه قاعدگی یا درد مزمن لگن همراه خواهد بود.

بهترین روش درمانی برای از بین بردن بیماری آندومتریوز در بدن زنان، انجام عمل لاپاراسکوپی است که در آن یک لوله نازک حاوی نور لیزری برای بررسی و حذف کیست غیرطبیعی وارد لوله­ های رحمی بیمار شده و لوله­ های را باز می­کند. بعد از عمل جراحی و در طی شش تا هشت ماه، اگر بارداری در فرد اتفاق نیفتاد، داروهای باروری با تلقیح داخل وریدی (IUI) به بیمار داده شده و در موارد شدیدتر، پزشکان متخصص ناباروری از روش­ های باروری مصنوعی برای بچه­ دار شدن این بیماران استفاده می­کنند.

3- داشتن مشکلات تخمدان در زنان:

 تقریبا 20 تا 40 درصد مشکلات ناباروری زنان به علت انجام تخمک ­گذاری نامنظم رخ می­دهد که مانع آزاد شدن تخمک­های بالغ از تخمدان­های این افراد می­شود. بعضی از زنان نیز هرگز نمی­توانند تخمکی را از تخمدان خود تولید کنند. نوسانات هورمونی در بدن زنان جوان، مواجه شدن با اضافه وزن بیش از حد یا از دست دادن وزن زیاد در یک دوره، انجام حرکات ورزشی زیاد یا داشتن استرس شدید می­تواند دلایل کلیدی برای بروز اختلالات تخمدانی در این افراد باشد. با این حال، مشکل تخمدان به راحتی در همه زنان قابل درمان است. پزشک معالج می­تواند با استفاده از داروهای محرک تخمک­گذاری مانند گنادوتروپین­ها، کلومیفن، مهار­کننده­های پرولاکتین و با استفاده از داروهای IVF این مشکل را به طور کامل درمان نماید.

4-سندرم تخمدان پلی­کیستیک (PCOS) در زنان:

 مشکل سندرم تخمدان پلی­کیستیک بیماری پیچیده ناشی از عدم تعادل هورمونی در بدن است که مانع انجام تخمک­گذاری می­شود. در این مشکل، کیست­هایی کوچک در تخمدان فرد ایجاد شده و تخریب فولیکول تخمدان و بالغ نشدن آن را به دنبال خواهد داشت. از علائم احتمالی این بیماری می­توان به داشتن دوره­های  قاعدگی نامنظم، افزایش وزن، رشد موهای اضافی در بدن و آکنه اشاره نمود. معمولا زنانی که به این بیماری مبتلا هستند، می­توانند با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی روزانه خود به کنترل  وزن در بدن خود کمک کرده و از درمان­های پزشکی مانند داروهای محرک تخمک­گذاری (گنادوتروفین، کلومیفن) همراه با روش IVF  استفاده کرده و مشکل خود را درمان کنند.

5- مسدود بودن لوله­ های داخل رحمی زنان:

 آسیب دیدن و یا مسدود شدن لوله­های داخل رحمی زنان از رسیدن تخمک به رحم جلوگیری نموده و روند لقاح آن­ با اسپرم را مختل می­کند. معمولا این مشکل می­تواند به علت مبتلا بودن فرد به بیماری­های منتقله از راه جنسی، بیماری­های التهابی لگنی یا جراحی­های استریلیزاسیون ایجاد شود. در اکثر موارد، انجام عمل جراحی لاپاروسکوپی به باز شدن و مرمت لوله­های مسدود زنان کمک می­کند. اگر درمان جواب نداد، این افراد می­توانند از روش IVF نیز برای باردار شدن استفاده کنند.

6-کمیت و کیفیت تخمک های داخل تخمدان زنان:

کیفیت و کمیت تخمک آزادشده در زمان تخمک­گذاری زنان در اواخر دهه 30 و اوایل دهه 40 از زندگی به میزان قابل توجهی کاهش می­یابد. هر زن سالم در هنگام تولد حدود یک تا دو میلیون تخمک در داخل تخمدان خود دارد که به تدریج بالغ می­شوند. اما در سال­های زندگی، ممکن است در اثر برخی شرایط، تعداد آن­ها  کاهش یابد. ولی در حالت عادی، حدود 300  تخمک بالغ از تخمدان (از طریق تخمک­گذاری) هر زنی آزاد می­شود، به طوری که در زمان یائسگی، دیگر هیچ تخمکی در داخل تخمدان او باقی نمی­ماند.

از آنجایی که از دست دادن تخمک درون تخمدان یک روند غیرقابل برگشت در بدن زنان محسوب می­شود، زنان جوانی که قصد بارداری دارند، باید سعی کنید تا در مورد سن باروری خود برای داشتن فرزند برنامه ­ریزی نمایند. اگر این افراد اضافه وزن دارند، سعی کنند وزن خود را کاهش داده و سیگارکشیدن را ترک نمایند. همچنین، در صورت ابتلا به مشکل مربوط به غده تیروئید، آن را کنترل کرده و مکمل­ های حاوی روغن ماهی، ویتامین ­های پیش از قاعدگی، پروبیوتیک­ها، ویتامین D و کوآنزیم Q10 را مصرف کنند، زیرا این مواد باعث بهبود کیفیت تخمک­های این زنان خواهد شد. اگر راه­حل­های ارائه­شده کارساز نبود، بیمار باید از تخمک یاجنین اهدایی استفاده کند که جایگزینی مناسب برای جنین طبیعی است.

7- پایین بودن سطح هورمون پروژسترون در بدن زنان:

به عنوان یک زن جوان که با مشکلات هورمونی مواجه هستید، بدانید که پس از انجام عمل تخمک­گذاری، لوزی corpus (فولیکول باقیمانده از تخمک آزادشده در درون تخمدان)، هورمون پروژسترون را برای حمایت از تشکیل جنین و جایگزینی آن در دیواره رحم آغاز می­کند. کمبود هورمون پروژسترون در این مرحله که فاکتور فاز لوتئال (LPD) نامیده می­شود، ممکن است یکی از دلایل ناباروری زنان باشد. در چنین شرایطی، حتی اگر عمل لقاح انجام گرفته و جنین تشکیل شود، جفت و جنین رشد کافی نخواهند کرد که این حالت باعث ایجاد جنین ناقص شده و در بیشتر موارد جنین از دست می­رود. لازم است بدانید که وجود برخی شرایط دیگر پزشکی مانند پرولاکتین یا ناهنجاری­های تیروئید در بدن مادر می­تواند منجر به عملکرد غیرطبیعی لوتئال شود.

پزشک متخصص زنان و زایمان در صورت تشخیص مشکلات هورمونی در بدن زنان، ممکن است آن­ها را به پزشک متخصص غدد درون ­یز معرفی کند. روش درمان در این موارد، شامل استفاده از مکمل هورمون پروژسترون، به صورت تزریق واژینالی یا شیاف برای ضخیم شدن پوشش داخل رحم، جهت پیوند و لانه­گزینی جنین می­باشد.

8-وجود مشکلات مخاطی دهانه رحم زنان:

مخاط گردن رحم معمولا در دوران باروری زنان، قوام و غلظت خود را تغییر داده و با رقیق شدن، از حالت الاستیک و کشداری خارج می­شود، به طوری که اسپرم­ها به آسانی در آن حرکت نموده و می­توانند خود را از طریق مخاط به داخل اندام­ های تولیدمثل زنانه منتقل کنند. در صورت مبتلا شدن فرد به ناهنجاری­های مخاطی گردن رحم، موکوس از عبور اسپرم جلوگیری خواهد کرد. در واقع، در این حالت موکوس زنان برای متوقف نمودن رشد عفونت­ها اقدام به تولید آنتی­بادی­هایی کرده و سبب مرگ اسپرم­ ها می­شود. به عنوان یک خانم جوان و بی­تجربه به خاطر داشته باشید که این مشکلات زنان مبتلا به سرویکیت مزمن یا گردن رحم باریک، با انجام عمل جراحی قبل از اقدام به باردار شدن قابل­ درمان است و بیمار در مدت کمی بعد از جراحی حامله می­شود. معمولا در چنین شرایطی، شناسایی و درمان عفونت ­ها واستفاده از روش­های باروری کمکی مانند IUI و لقاح آزمایشگاهی به فرد بیمار کمک می­کند تا مشکل خود را حل نماید.

برای کنار آمدن با مشکلات ناباروری به نکات موثر برای کنار آمدن با مشکل ناباروری مراجعه کنید

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/