تاثیر کیست تخمدان بر قدرت باروری بدن زنان

kist-bardari

آیا شما هم به عنوان یک زن جوان، نابارور بوده و هر روز در خواب نوزاد زیبایی را در آغوش می گیرید؟ آیا شما هم به عنوان یک زن جوان می خواهید تا هرچه زودتر از سعادت مادر شدن لذت ببرید؟ آیا به عنوان یک زن جوان آگاه هستید که برای ایجاد خانواده کامل و لذت بردن از سلامت خود، باید از یک شیوه زندگی سالم،و رژیم غذایی متعادل استفاده کنید؟ آیا به عنوان یک زن جوان می دانید که با به دست آوردن تناسب اندام، می توانید صاحب فرزند سالمی هم شوید؟
یکی از شرایطی که ممکن است سلامت زنان جوان را به خطر انداخته و برنامه های این افراد را برای داشتن خانواده کامل دچار مشکل کند، کیست تخمدان است. برای این که در مورد کیست تخمدان اطلاعات کاملی به دست آورده و بدانید که ابتلا به این مشکل، چگونه می تواند قدرت بارداری شما را تحت تاثیر قرار دهد، حتما مقاله زی را مطالعه کنید.

کیست تخمدان چیست؟

تخمدان زنان فضایی پر از مواد مایع است. کیست تخمدان معمولا به دلیل انجام تخمک گذاری بیش از حد در بدن زنان رخ می دهد. البته در بیشتر موارد، این کیست ها پاره شده و دوباره جذب بدن می شوند. اما گاهی اوقات هم کیست تخمدان باقی مانده و می تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند درد و یا نفخ در بدن فرد مبتلا شود. همچنین، لازم است به عنوان یک خانم جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که برخی از کیست های تخمدان شروع به رشد کرده و روز به روز بیشتر بزرگ می شود. نکته مهمی که در مورد کیست های تخمدانی در زنان وجود دارد، این است که در بدن اکثر زنان زیر 35 سال، کیست تخمدان غیرسرطانی است.

نشانه های وجود کیست تخمدان در بدن زنان چیست؟

در اغلب موارد، هیچ نشانه ای از وجود کیست تخمدان در بدن زنان وجود ندارد. با این حال، اگر کیست تخمدانی در بدن فرد بیمار بسیار بزرگ شده و یا پاره گردد، با مسدود کردن رگ های این ناحیه، خون رسانی به تخمدان فرد بیمار را با مشکل مواجه خواهد نمود. برخی از زنان ممکن است بر اثر به وجود آمدن کیست در تخمدان های خود، علائم زیر را در بدنشان تجربه کنند:
• معمولا زنانی که کیست تخمدان دارند، نیاز به دفع ادرار در دفعات بیشتری را در بدن خود احساس می کنند.
• احساس خستگی بیش از حد نیز از علائم دیگری است که در زنان مبتلا به کیست تخمدان مشاهده می شود.
• در بدن برخی از زنان مبتلا به کیست تخمدان هم ممکن است زمان و روند چرخه قاعدگی تغییر کند، به طوری که خونریزی دوره های قاعدگی بسیار سنگین تر از حد معمول و یا سبک تر باشدم
• برخی از بیماران مبتلا به کیست تخمدان هم ممکن است از مشکل سوء هاضمه رنج برده و با روده های خالی نیز دچار نفخ بیش از حد شوند.

آیا وجود کیست تخمدان بر روند باردار شدن زنان تاثیر می گذارد؟

به عنوان زن جوان وبی تجربه یادتان باشد که در بیشتر موارد، وجود کیست تخمدان منجر به ناباروری زنان نمی شود. با این حال، در ادامه این مقاله، لیستی از انواع کیست های تخمدان ارائه شده است که می توانند باردار شدن زنان را در معرض خطر قرار دهند. این کیست ها عبارتند از:
• آندومتریوز: اندومتریوز نوعی کیست تخمدانی در بدن زنان است که معروف به آندومتریوم می باشد. اندومتریوز نوعی بیماری است که در آن بافت های معمولی رحم که در خارج و داخل عضلات آن قرار دارند، به طور غیرمعمول رشد می کنند.
• سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): این بیماری نیز باعث ایجاد کیست های کوچک زیادی در تخمدان زنان می شود. همچنین، مبتلا شدن فرد به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک دوره های قاعدگی او را نامنظم کرده و سبب افزایش هورمون های خاص در بدن بیمار می شود. یادتان باشد که در بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک، دو نوع شایع از کیست های تخمدانی در بدن فرد مبتلا رشد می کنند که باعث از بین رفتن قدرت باردار شدن نان می گردند.

برخی از کیست های تخمدانی نیز وجود دارند که احتمال بروز حاملگی را در بدن زنان جوان تحت تاثیر قرار نمی دهند. پس، یادتان باشد که اگر پزشک معالج شما وجود هر کدام از انواع کیست های تخمدانی ذکر شده در ادامه این مقاله را تایید کرده باشد، به احتمال زیاد شانس بارداری شما تحت تاثیر قرار نمی گیرد. شایع ترین این کیست ها عبارتند از:

1. کیست های عملکردی:کیست های عملکردی مثل کیست های فولیکولی یا کیست های کبد لووتوم، از شایع ترین انواع کیست های تخمدان هستند. این نوع کیست های تخمدان، بیشتر در دوران قاعدگی زنان در داخل رحم آن ها شکل می گیرند. محققان عقیده دارند که این نوع کیست ها به احتمال زیاد بر قدرت باردار شدن زنان تاثیر نمی گذارد، چون بدن زنان در هنگام تشکیل این نوع کیست ها هم به طور طبیعی به روند باروری خود ادامه می دهند.
2. Cystadenomas: به عنوان یک زن جوان و بی تجربه به خاطر داشته باشید که این نوع کیست ها در ناحیه سطحی تخمدان ایجاد شده و قدرت باروری زنان را تحت تاثیر قرار نمی دهند. اما در صورت رشد کردن، این نوع کیست های تخمدان حتما باید درمان شوند.
3. کیست درموئید: این نوع کیست های تخمدان که در داخل خود مایع دارد، علاوه بر داخل تخمدان بر روی پوست، مو و گاهی در کنار دندان ها هم مشاهده می شود. لازم است بدانید که در بیشتر موارد، کیست درموئید باعث بروز مشکل ناباروری در زنان جوان می شود.

روش تشخیص کیست تخمدان در زنان:

اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان کیست تخمدان را در حین انجام معاینه لگنی زنان تشخیص می دهند. در ادامه این مقاله، چند گزینه تشخیصی که ممکن است پزشکان برای تشخیص انواع کیست ها در تخمدان زنان به کار برند، ارائه شده است. این روش ها عبارتند از:

1. سونوگرافی:

در روش سونوگرافی، پزشک متخصص زنان و زایمان با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا از اندام های داخلی خانم بیمار تصویربرداری نموده و به راحتی وجود کیست تخمدان را تشخیص می دهد.

2. CT Scan:

معمولا در این روش به کمک دستگاه های خاص عکسبرداری، تصاویر مقطعی از اندام های داخلی خانم مبتلا به کیست تخمدان تهیه شده و هر بیماری درونی موجود در بدن او به راحتی تشخیص داده می شود.

3. MRI:

این روش یکی از زمینه های مغناطیسی پزشکی است که با استفاده از دستگاه مخصوص و تولید امواج صوتی با فرکانس بسیار بالا و عمیق، از ارگان های داخلی زنان مبتلا به کیست تخمدان تصویربرداری می کند.

در نهایت، یادتان باشد که تشخیص کیست تخمدان در زنان معمولا با تاخیری انجام می گیرد، زیرا علائم قابل توجهی در حین رشد کیست در بدن زنان مشاهده نمی شود. البته، در برخی موارد ممکن است فرد به درد کمر یا شکم مبتلا شده و اختلالاتی در دوره های چرخه قاعدگی خود مشاهده کند. با این که این علائم زیاد قابل توجه نیستند، ولی از اولین نشانه های ناراحت کننده بروز کیست تخمدان در بدن زنان به شمار می روند. پس، اکثر زنان می توانند با دقت در دوره های نامنظم قاعدگی، وجود کیست در تخمدان های خود را به راحتی تشخیص دهند. همانطور که گفته شد مبتلا شدن به کیست تخمدانی سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند شانس بارداری زنان را تحت تأثیر قرار داده و آن ها را از لذت مادر شدن محروم کند!

 

نظر (3)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام منم کیست درتخمدان راست دارم ??اگه میدونی داروی هست بگید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من یک سالو نیم هست که ازدواج کردم کیست دارم میخوام که باردار بشم نمیخوام از قرص استفاده کنم از گیاهان دارویی هرکی بلده راهنمایی کنه وبگه چی استفاده کنم میخوام صد در صد جواب بده ممنون میشم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
شما اول به صورت طبیعی برای بارداری اقدام کنید اگر نشد بعد دنبال دارو بگردید، استفاده از مواد غذایی که ویتامین ای داره مثل بادام و عسل به بارداری کمک میکنه

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/