بررسی علل ناشناخته ناباروری و روش های درمان آن

nabarvari1

آیا شما هم به عنوان یک زن جوان و بي تجربه در حال برنامه ریزی برای اضافه کردن یک عضو جدید به خانواده خود هستید؟ آیا شما هم از هر روشي برای باردار شدن خود استفاده مي کنید، اما به نظر می رسد كه هیچ راهی برای درمان وضعيت بدنتان وجود ندارد؟ آيا شما هم در مراجعه اخیر به پزشك متخصص زنان و زايمان با عنوان "ناباروری با علل ناشناخته" مواجه شديد؟ اگر شما هم در این شرایط قرار گرفته و متعجب شده ايد، حتما مقاله زیر را بخوانید.
شما می توانید جواب همه پرسش های خود در مورد مشکل ناباروری را در ادامه اين مقاله پیدا کرده و با روش درمان اين مشكل رايج آشنا شوید. این مقاله برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ناباروری با علل ناشناخته بسیار مفید بوده و شما را با همه نكات مربوط به آن آشنا مي كند!

نکات غیر قابل توضیح در مورد علل ناباروری زنان:

در ابتدا، لازم است به عنوان یک زن جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد كه مشکل ناباروری با علل ناشناخته یا UI، یکی از شایع ترین انواع ناباروری است که بسياري از زنان دنياي امروز با آن مواجه هستند. در بین انواع ناباروری ها، ناباروری با علل ناشناخته تقریبا 30 درصد از اين مشكل را تشکیل می دهد در این نوع ناباروری هیچ علت و منبعی برای تعیین میزان مشکل ناباروری وجود ندارد، زیرا پس از انجام آزمایشات استاندارد هم علت واقعي ناباروی بيمار تشخیص داده نمی شود. در واقع، مشکل ناباروری با علل ناشناخته و یا ناباروری ایدیوپاتیک زمانی رخ می دهد که پزشکان متخصص باروری نتوانند دلیلی برای ناباروری فرد بیمار پیدا نموده یا در مورد آن توضیح دهند.

چرا مشکل ناباروری با علل ناشناخته در بدن برخي از زنان رخ می دهد؟

مشکل ناباروری با علل ناشناخته می تواند به دلایل مختلفي برای برخی از زنان رخ دهد. جالب است بدانيد كه بسياري از پزشکان متخصص زنان و زايمان این عوامل را رد مي کنند، زيرا در برخی موارد ممکن است هیچ دلیل واقعی برای بروز مشكل ناباروری در بدن فرد وجود نداشته باشد و فقط وجود انحراف کوچکي در راه سیستم تناسلی او باعث بروز اين بيماري گردد که حل اين مشكل هم نیاز به همکاری پزشک متخصص ناباروري و زوجین دارد.
پس، یادتان باشد كه باردار شد زنان یک فرایند بسیار پیچیده است و شرایط مختلف می تواند بر روی باروری زن و شریک زندگی او تاثیر بگذارد. البته، پارامترهای باروری مرد و زن متفاوت بوده و ممکن است بروز مشكل در بدن يكي از زوجين بتواند روند باردار شدن آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر، کاهش قدرت باروری زن یا مرد مي تواند در ناباروری آن ها اثر بگذارد كه در چنین حالتی، نتایج آزمایشات به ناباروری زوجين اشاره مي کند. تا به حال، مطالعات زیادی در مورد تلاش برای تعیین دلایل ناباروری زوجین انجام گرفته است. در طی اين مطالعات، سعی شده است كه به بهترین نحو، دلایل ناباروری تشخیص داده شود . بروز این مشکل خيلي دردناک است! به همین دلیل، اگر دلایل ناباروری زوجین هم تعیین نشود، می تواند بسیار آسیب زا باشد.

علل غیر قابل توضیح ناباروری در زوجین:

با توجه به مطالب چاپ شده در مجله باروری و تحقیقات زیست پزشکی آنلاین، محققان دانشگاه کویین در بلفاست دريافتند که علل ناباروري 80 درصد از زوج هایی که با اين مشکل مواجه بودند، کشف شده است. تیم تحقیقاتی در بخشی از مطالعات خود گزارش داد که حدود 50000 زن و شوهر در انگلستان و بیش از یک میلیون زوج در جهان، هر ساله برای درمان ناباروری خود اقدام می کنند، كه بیش از یک سوم این زوجین با ناباروری با علل ناشناخته و یا ناباروری ایدیوپاتیک روبرو هستند. جالب است بدانيد كه بازرسی دقيق اسپرم، لوله های فالوپ و رحم این افراد نشان داد كه هیچ مشکلی در داخل بدن اين زوجین وجود ندارد. به همین دلیل، این پژوهشگران نتیجه گیری کرده اند که يكي از دلايل ناباروری با علل ناشناخته آسیبی است که به DNA وارد شده است، که می تواند بسیار رنج آور باشد.
هنگامی که زن جوانی از مشکل ناباروری با علل ناشناخته رنج می برد، فکر می کند که دنیا به پایان رسیده است! به همین دلیل، بسیاری از پزشکان متخصص زنان و زايمان سعی می کنند تا با امکانات موجود، عواملي را که منجر به بروز مشکل ناباروری می شود، شناسایی کنند. در واقع، هنگامی که علل بروز ناباروی در زوجین مشخص شده و میزان آن تایین شود، درمان احتمالی آن به راحتی امکان پذیر خواهد بود. در ادامه این مقاله، شرایطی که ممکن است منجر به بروز مشکل ناباروری با علل ناشناخته در زوجین گردد، بیان شده است، که عبارتند از:

1. مبتلا شدن زنان به بیماری اندومتریوز:

اندومتریوز نوعی بیماری است که در بافت های داخل رحم زنان در طی یک فرایند کاملا نرمال رخ داده و به بخش هاي دیگر بدن انتقال می یابد. در واقع، این نوع بافت می تواند خود را به تخمدان های فرد بیمار رسانده و از آنجا به لوله های فالوپ، روده ها و یا بخش های داخلی و بيروني بدن انتقال یابد. علاوه بر اين موارد، اگر به عنوان یک زن جوان تغییراتی را در تعادل هورمونی بدن خود در طول چرخه قاعدگی احساس كرده و يا در میزان بافتی که در طی این دوره از دیواره رحمتان جدا مي شود، به مورد مشكوكي برخورديد، بايد به خاطر داشته باشيد كه احتمالا به بافت اسکار یا چسبندگی در لوله های فالوپ دچار شده ايد، که بيماري بسیار دردناکي است.
بر اساس برآوردهای محققان ، بیش از 5/5 میلیون زن در دنيا از مشکل اندومتریوز رنج می برند. در اغلب موارد، ناتوانی در باردار شدن تنها علامت مبتلا شدن زنان به مشکل آندومتریوز است، که در طولانی مدت تشخیص داده نشده یا به اشتباه، مشکل دیگری تشخیص داده شده است.

2. وجود بیماری هاي مختلف در لوله های رحمی زنان:

این نوع بیماری با ایجاد اختلال در عملکرد لوله های فالوپ زنان سبب آسیب دیدن و یا مسدود شدن آن ها می شود. البته، فراموش نکنید كه در بسیاری از موارد، بافت اسکار در نتیجه بروز مشکل اندومتریوز یا جراحی هاي زنان و زایمان در شکم فرد ایجاد می گردد. انجام جراحی های خاص مانند جراحی سزارین، جراحی روده و یا جراحی آپاندیس زنان جوان می تواند باعث بروز مشکل در لوله های رحمی اين افراد شود. در واقع، بافت های زخمی می توانند با عبور از تخمدان به لوله های فالوپ انتقال یافته و راه عبور اسپرم را برای دیدار تخمک مسدود کنند.
همانطور که می دانید لوله های فالوپ پر از موهای ریز و مژه مانند هستند که در حمل تخمک نقش به سزایی دارند. گاهی اوقات، مبتلا شدن زنان به عفونتي مانند کلامیدیا می تواند سبب از بین رفتن این پرزها شده و انتقال تخمک به داخل رحم آن ها را با مشکل مواجه کند و یا دیدار با اسپرم را به تاخیر بیاندازد. در شرایط دیگر، اگر مژه هاي لوله فالوپ زنی آسیب ببیند، تخمک بارور شده دیگر قادر نخواهد بود تا به سمت رحم مهاجرت کند. در چنین وضعيتي حاملگی خارج رحمی در بدن فرد رخ می دهد که می تواند منجر به بروز عوارض بیشتري در مراحل بعدی حاملگی او شود.

3. پیری زودرس تخمدان هاي (POA) زنان:

به عنوان یک زن جوان یادتان باشد كه پیری زودرس تخمدان ها نیز می تواند باعث بروز مشکل ناباروی در زنان گردد که در علم پزشکی با عنوان POA شناخته می شود. جالب است بدانيد كه پیری زودرس تخمدان هاي زنان یکی از بزرگ ترین علل ناباروی اين افراد است که در اغلب مورد، نادیده گرفته مي شود. در بیماری پیری زودرس تخمدان ها وضعیتی پیش می آید که ذخیره تخمدان فرد کم یا بسیار ضعیف می شود. در واقع، با افزایش سن زنان، ذخیره تخمدانی آن ها به عنوان بخشی از یک فرایند طبیعی پایین آمده و باعث کاهش تولید تعداد تخمک ها می شود و یا کیفیت آن ها به شدت پایین مي آيد. کاهش تعداد تخمک ها و پایین آمدن کیفیت آن ها بیشتر از آنچه که تصور می شود، مي تواند قدرت باروری زنان را کاهش می دهد. در اغلب موارد، کاهش تولید تخمک ها و پایین آمدن کیفیت آن ها در شروع 40 سالگی رخ می دهد! ولی در حالت کلي، در حدود 10 درصد از زنان از کاهش ذخیره تخمدانی خود در زودتر از چهل سالگی رنج می برند. در چنین حالتی، گفته می شود كه فرد مبتلا به پیری زودرس تخمدان و یا POA بوده و به موقع تشخیص داده نشده است.

باردار شدن زنان مبتلا به ناباروری با علل ناشناخته:

هنگامی که پزشک معالج مشکل ناباروری با علل ناشناخته را در بدن بیمار خود تشخیص داد، شانس باردار شدن فرد بيمار به عوامل بسیاری بستگی خواهد داشت. یکی از عوامل مهم که نقش عمده ای در حامله شدن این بیماران بازی می کند، مقدار زمانی است که این افراد به تلاش برای باردار شدن اختصاص می دهند (نه زمانی که قبلا برای حامله شدن صرف شده است). اگر زن نابارور مدت پنج سال یا بیشتر را صرف باردار شدن نموده و شانس خود را بارها بدون مداخله پزشکی امتحان کرده، اما تا به حال باردار نشده است، باید بداند که در میان 10٪ افرادی قرار دارد که از ناباروری با علل ناشناخته رنج می برند.

درمان مشکل ناباروری با علل ناشناخته در زنان:

به عنوان يك خانم جوان و بي تجربه به خاطر داشته باشيد كه با پیشرفت علم پزشکی، زمان دست نیافتن به رویاها به پایان رسیده است! همانطور که می دانید مشکل ناباروری با علل ناشناخته بدان معنی است که علت ناباروری فرد هنوز تعیین نشده، اما به این معنا نیست که پزشکان متخصص زنان و زايمان نمی توانند او را درمان کنند. در واقع، دکتر معالج در این مرحله، از زوایای مختلفي به علل بیماری نگاه کرده و سعی خواهد کرد علت ناباروری با علل ناشناخته را در بیمار خود پیدا کند. پزشکان متخصص ناباروري معمولا برای درمان مشکل فرد، از روش های مختلفي کمک مي گيرند، که تعدادی از رايج ترين آن ها عبارتند از:

1. تحریک تخمدان زنان مبتلا به مشکل ناباروری با علل ناشناخته:

همانطور که می دانید در طول چرخه عادی تخمک گذاری در بدن زنان، معمولا یکی از تخمک ها به بلوغ کامل رسیده و هر ماه آزاد می شود. تحریک تخمدان های فرد مبتلا به مشکل ناباروری با علل ناشناخته یکی از فرایندهای رايج برای کمک به این افراد بوده و سبب بالغ شدن یک تخمک در هر ماه، در بدن آن ها مي شود. در این روش، شانس حامله شدن زنان نابارور (در طول درمان دارویی) به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
پزشکان متخصص زنان و زايمان برای تحریک تخمدان زنان نابارور، از داروها برای حدود 8 تا 14 روز استفاده نموده و کمک مي كنند تا تخمدان های این افراد تحریک شده و در هر ماه تخمک بیشتری آزاد کنند. داروهای تحریک کننده تخمدان زنان نابارور معمولا شامل هورمون FSH و LH مي باشد، که نوعی هورمون طبیعی است و بخشی از فرآیند تخمک گذاری ماهانه را در بدن زنان نابارور فعال می کند. در نهايت، فراموش نکنید كه در برخی موارد، پزشک معالج فقط یکی از هورمون های ذکرشده را برای تحریک تخمدان های بیمار خود استفاده مي کند، در حالی که در برخی از روش های دیگر، پزشکان از ترکیب هر دو هورمون براي تخمدان زنان نابارور استفاده می کنند.

2. تلقیح داخل رحمی اسپرم (IUI) در زنان نابارور:

تلقیح داخل رحمی اسپرم یا IUI نوعي از تلقیح مصنوعی است که برای کمک به درمان مشکل ناباروری در زنان مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، تمرکز پزشک متخصص زنان و زايمان بر روی اسپرم جداشده بوده و بعد از شستن توسط مواد مخصوص، آن را به طور مستقیم داخل رحم زن بيمار قرار مي دهد. البته این کار در زمان نزدیک به تخمک گذاری انجام می شود تا اگر یک یا تعداد بیشتري از تخمدان آزاد شود، بتواند با کمک اين اسپرم بارور گردد. در واقع، در تلقیح داخل رحمی، پزشکان متخصص زنان و زايمان سعی می کنند تا اسپرم را به گونه ای در داخل رحم فرد بيمار بگذارند که به لوله های فالوپ نزدیک باشد. در اين صورت، اسپرم ميتواند تخمک آزادشده از تخمدان را بلافاصله بارور کند. در نهايت، به ياد داشته باشيد كه موفقیت این روش می تواند به یک دوره حاملگی طبیعی در بدن زنان نابارور منجر شود!
معمولا دکتر متخصص ناباروري بعد از این که همه علل ناباروری را در بدن زنان مبتلا به ناباروری ناشناخته شناسایی کرد، می تواند دلیل ناباروری را به بهترین وجه مشخص نموده و با استفاده از تلقیح داخل رحمی در مورد باردار شدن بیمار خود تصمیم گیری کند. روش تلقیح داخل رحمی اسپرم معمولا برای باردار کردن زنانی كه دارای مشکل ناباروری با علل ناشناخته هستند، استفاده می شود که چرخه قاعدگی ماهانه آن ها منظم بوده و با کمک گرفتن از مصرف داروهای دیگر، باروری را در بدن آن ها به ارمغان مي آورد.

3. استفاده از داروی کلومید برای درمان زنان مبتلا به ناباروری با علل ناشناخته:

کلومید دارویی است که مصرف آن به درمان مشکل ناباروری در مردان و زنان کمک زیادی می کند. این دارو از 40 سال پيش در جهان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و نتایج حاصل از مصرف آن تقریبا مثبت و دلگرم کننده است. کلومید در علم پزشکی با عنوان کلومیفن سیترات شناخته شده و برای کمک به زنانی که از قاعدگی نامنظم رنج می برند و یا کسانی که چرخه تخمک گذاری منظم ماهانه ندارد، مفيد است.
جالب است بدانيد كه این دارو نوعی آرام بخش بوده و دارای بلوک های هورمون استروژن می باشد. مصرف آن توسط افراد نابارور، سیگنال ها را به هیپوتالاموس و غده هیپوفیز که در داخل مغز واقع شده است، می فرستد. هنگامی که سیگنال ارسال شده، توسط این غدد دریافت شد، هورمون های مختلف شروع به تولید شدن در بدن فرد بیمار کرده و می توانند با تحریک تخمدان های او سبب تولید تخمک بالغ شده و حركت آن به داخل لوله فالوپ را به دنبال داشته باشند. هورمونی که در نتیجه مصرف این دارو در بدن افراد نابارور تولید می شوند، GnRH یا هورمون گونادوتروپین است که با انتشار خود باعث ترشح FSH و یا هورمون تحریک کننده فولیکول و LH یا هورمون جسم زرد خواهند شد.
داروی کلومید در اغلب موارد می تواند همراه با سایر روش های تولید مثل مصرف شده و یا همراه با روش تلقیح مصنوعی مورد استفاده قرار گیرد، زیرا پزشکان متخصص زنان و زايمان عقیده دارند که استفاده داروی کلومید به عنوان یک داروی ناباروری باید حداقل برای یک دوره سه تا شش ماهه مورد استفاده قرار گیرد، تا بتواند همزمان با استفاده از روش های دیگر، شانس باروری بیماران را تا دو برابر بالا ببرد. با این حال، اغلب پزشکان استفاده از داروي کلومید را به افرادی توصیه می کنند که بیش از 35 سال سن داشته باشند. نکته مهمی که افراد نابارور باید در طول استفاده از داروی کلومید به یاد داشته باشند، انجام عمل نزدیکی در مواقع زمان بندی شده و منظم می باشد. در نهايت، يادتان باشد كه داروی کلومید یک مکمل بسیار مهم برای افزایش شانس باروری زنان است.

4. تزریق هورمون گنادوتروپین به خانم هاي مبتلا به مشکل ناباروری با علل ناشناخته:

همانطور که می دانید هورمون گنادوتروپین از گروه هورمون هایی است که توسط غده هیپوفیز ترشح شده و برای کمک به تحریک اندام تناسلی در بدن انسان مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از روش های درمان ناباروری با علل ناشناخته در زوجین تزریق هورمون گنادوتروپین می باشد، زیرا هورمون گنادوتروپین ماده ای است که برای تحریک تخمدان هاي زنان ناباروري مفيد است که غده هیپوفیز آن ها ناکارآمد بوده و یا فاقد هورمون می باشد. امروزه تصور می شود كه این داروی تزریقی موثرترین دارو نسبت به داروهای ناباروری ديگر بوده و توانایی بدن افراد بيمار را برای تحریک تخمدان ها در حد تعادل بالا می برد. به همین دلیل، امروزه استفاده از داروی تزریقی گنادوتروپین بسیار رایج بوده و برای تحریک تخمدان زنانی که دارای چرخه تخمک گذاری منظم هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین، این روش درمانی به عنوان بخشی از فن آوری های پیشرفته تولیدمثل محسوب شده و در كنار روش های تلقیح داخل رحمی اسپرم (IUI) و لقاح آزمایشگاهی (IVF) به عنوان یک کمک کننده مورد استفاه قرار می گیرد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/