چرا نوزادان در هنگان خواب لبخند می­زنند؟

baby-break-smiling-sleeping-newborn-02

برای والدین جوان، هیچ چیزی خنده‌ دارتر از لبخند نوزادشان نیست. هر پدر و مادری مشتاقانه منتظر هستند تا لبخند فرزند خود را ببینند. هر روزی که این پدر و مادر لبخند کودک خود را در هنگام خواب ببینید، خوشحال خواهند شد. واکنش فوری شما در مورد لبخند نوزادان در هنگام خواب، عشقی و عاطفی و شاید سرگرمی است. اما پس از گذشت مدتی، ممکن است در مورد این موضوع کنجکاو شوید. چه چیزی باعث لبخند نوزادان در هنگام خواب می‌شود؟ آیا لبخند نوزادان در هنگام خواب، معنای خاصی دارد؟ در ادامه این مقاله، ما به شما کمک می‌کنیم تا دلایل لبخند فرزند خود در هنگام خواب را یاد بگیرید.

چرا نوزادان در هنگام خواب لبخند می‌زنند؟

به یاد داشته باشید که بچه‌ها به خاطر عملکرد مغزی خاص ناشی از خواب REM، مرحله‌ای که در آن رؤیا می‌بینند، لبخند زده؛ گاهی اوقات نیز با صدای بلند می‌خندند. در واقع، می‌توان ادعا کرد که لبخند نوزادان در هنگام خواب پاسخ به رؤیای آن‌ها است. از آنجایی که نوزادان نمی‌توانند افکار خود را بیان کنند، تقریباً غیرممکن است که بدانیم در رؤیای هر نوزادی چه می‌گذرد. اما، لبخند نوزادان در هنگام خواب، به احتمال زیاد پاسخی به یک حادثه خوشایند در رؤیای آن‌ها است.

برای اطلاع از اینکه نوزاد را با چه روغنی ماساژ بدهیم؟ این مطلب را بخوانید

همچنین، جالب است بدانید که نوزادان از لبخند، به عنوان یک ابزار ارتباطی استفاده می‌کنند. بنابراین، کودک ممکن است در هنگام روبرو شدن با والدین یا پرستار خود، اسباب‌ بازی‌های مورد علاقه یا حیوانات خانگی خود، به منظور پاسخ به احساسات خوبی که قدرت بینایی برای او ایجاد کرده است، لبخند بزند. علاوه بر این موارد، نوزادان ممکن است در هنگام خواب و بیداری هم لبخند بزنند؛ در واقع، لبخند نوزادان در هنگام خواب و بیداری ممکن است واکنشی نسبت به احساسات لذت‌بخش آن‌ها در آن زمان خاص باشد.

چگونه فرایند خواب، موجب لبخند نوزادان می‌شود؟

برای دانستن اینکه چرا نوزادان در هنگام خواب لبخند می‌زنند، باید روند خواب و مراحل آن را درک کنید. دو مرحله اساسی خواب عبارتند از:

  • حرکت آرام چشم (NREM) و حرکت سریع چشم (REM).

نوزادان خواب خود را با مرحله حرکت آرام چشم آغاز می‌کنند که خود از چهار مرحله تشکیل شده است:

  • NREM 1: کودک شروع به احساس خواب‌آلودگی کرده و احتمالاً خمیازه می‌کشد.
  • NREM 2: کودک به آرامی وارد روند خواب می‌شود؛ اگر در این مرحله، صداها و اختلالات دیگر در اطراف نوزاد وجود داشته باشد، او بیدار خواهد شد.
  • NREM 3: مرحله خواب عمیق است که در آن، کودک آرام است و هیچ حرکت نمی‌کند.
  • NREM 4: این مرحله، عمیق‌ترین قسمت خواب حرکت آرام چشم است. کودک همچنان در این قسمت از خواب باقی می‌مانند، مگر اینکه سر و صدای زیادی او را بیدار کند.

حرکت سریع چشم، بین مراحل خواب حرکت آرام چشم اتفاق می‌افتد:

NREM 1 → NREM 2 → NREM 3 → NREM 4 → NREM 3 → NREM 2 → REM → NREM 2

پس از مرحله حرکت سریع چشم، بدن دوباره به مرحله دوم خواب NREM می‌رود.

اگر کودکتان راه نمی رود این مطلب کودکم راه نمیرود، چیکار کنم؟ را بخوانید

خواب حرکت سریع چشم، رؤیاها و لبخند نوزادان:

جالب است بدانید که در مرحله حرکت سریع چشم، چشم‌های نوزادان به سرعت حرکت می‌کنند؛ مغز به طور فعالی در حال خواب است. کارشناسان خواب عقیده دارند که حرکات چشم تا حدودی مربوط به خواب‌هایی است که توسط مغز نوزادان پردازش می‌شود. در واقع، مرحله حرکت سریع چشم، موجب افزایش فعالیت مغز کودک می‌شود؛ گاهی اوقات، این روند تا حدی بالا می‌رود که موجب بیدار شدن نوزاد از خواب می‌شود. الگوهای الکتریکی مغز نوزادان در هنگام خواب حرکت سریع چشم شبیه به زمان بیداری است. این الگوها نشان می‌دهد که مغز نوزادان در طول خواب حرکت سریع چشم، واقعیت را شبیه‌سازی می‌کند.

در نهایت به خاطر بسپارید که بچه‌ها تمایل دارند 16 ساعت در روز بخوابند که نیمی از آن را در مرحله حرکت سریع چشم می‌گذرانند. بنابراین، شگفت‌آور نیست که والدین، لبخند کودک خود را در حالی که او در طول روز یا شب خوابیده است، ببینند. بر اساس این توضیحات، دفعه بعدی که کودک شما در هنگام خواب لبخند می‌زند، بدانید که او خواب خوشایندی می‌بیند و رؤیاهای شیرینی دارد

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/