مسمومیت با آب در نوزادان | علائم و درمان

مسمومیت با آب در کودکان

 آب یکی از نیازهای اساسی بدن انسان است و به همین دلیل، همه ما تاکید زیادی بر نوشیدن مقادیر کافی آب در طول روز داریم. همین امر در مورد نوزادان نیز صادق است. با این حال، آب نباید قبل از شش ماهگی یا تا زمانی که پزشک به شما توصیه کرده باشد، به نوزاد داده شود. این به این دلیل است که گاهی اوقات وارد کردن آب خیلی زود یا شیر دادن با آب اضافی (با اضافه کردن آب بیشتر در شیر خشک، مخلوط کردن آب در شیر مادر یا به سادگی تغذیه آب) می تواند منجر به مسمومیت در نوزادان شود. اجازه دهید در مقاله زیر در مورد مسمومیت با آب در نوزادان، علل، علائم، درمان و سایر جنبه های مرتبط بیشتر بدانیم.

مسمومیت با آب در نوزادان چیست؟

به عبارت ساده، مسمومیت با آب در نوزادان وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که بدن با نوشیدن بیش از حد آب یا مایعات دیگر هیدراته می شود. مقادیر بیش از حد آب می تواند سطح سدیم و الکترولیت کودک را مختل کند و می تواند برای سلامت کودک کشنده باشد. تا حد امکان از دادن آب اضافی به نوزاد خودداری کنید زیرا شیر مادر یا شیر خشک نیاز آبی آنها را برآورده می کند.

علل مسمومیت با آب چیست؟

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما گاهی اوقات آب بیش از حد نیز می تواند برای سلامت کودک شما مضر باشد و منجر به مسمومیت با آب شود. اگر در مورد چگونگی وقوع آن متعجب هستید، در اینجا چند دلیل یا دلایل مسمومیت با آب آورده شده است:

دادن آب یا آب میوه به نوزادان

تا شش ماهگی، کودک شما می تواند تمام آب مورد نیاز خود را از شیر مادر یا شیر خشک جبران کند و بنابراین ممکن است به آب اضافی نیاز نداشته باشد. با این حال، والدین ممکن است گاهی اوقات شروع به تغذیه نوزادان خود با آب میوه یا آب کنند که ممکن است باعث این وضعیت شود. به غیر از شیر مادر یا شیر خشک به هیچ وجه مایعات را تغذیه نکنید، مگر اینکه پزشکتان همین را توصیه کند.

اضافه کردن آب اضافی در شیر

هنگام دادن شیر خشک به کودک، بسیار مهم است که تمام دستورالعمل هایی را که روی برچسب ذکر شده است، به دقت دنبال کنید. گاهی اوقات والدین ناآگاهانه یا آگاهانه هنگام تهیه شیر خشک آب بیشتری اضافه می کنند. این می تواند منجر به مسمومیت با آب در نوزادان آنها شود.

مسمومیت با آب در کودکان

دادن آب از فنجان شما

برخی از والدین دوست دارند آب، آب میوه یا سایر مایعات فنجان خود را با نوزادان خود تقسیم کنند. خوب، یک جرعه یک دو ممکن است مشکلی نباشد. با این حال، گاهی اوقات نوزادان ممکن است مقادیر زیادی از فنجان را ببلعند که منجر به مصرف مایعات اضافی می شود. اگر هر بار که مایعات را از فنجان می خورید تمرین کنید، ممکن است باعث مسمومیت با آب در نوزادان و نوزادان شود.

علائم مسمومیت با آب در نوزادان

در اینجا برخی از علائم یا نشانه های مسمومیت با آب آورده شده است:

تحریک پذیری

مقادیر بیش از حد آب در بدن کودک، تعادل الکترولیت ها را مختل می کند، که به نوبه خود می تواند منجر به تغییر فعالیت مغز شود. این ممکن است باعث تحریک پذیری یا بدخلقی در نوزادان شود.

دمای بدن پایین

آب بیشتر در بدن می تواند دمای طبیعی بدن کودک شما را کاهش دهد. بنابراین، اگر دمای بدن کودک شما زیر 97 درجه فارنهایت است، ممکن است به دلیل مسمومیت با آب باشد.

صورت متورم

مسمومیت با آب می تواند صورت کودک شما را متورم کند زیرا بدن مقدار بیشتری سدیم را از بدن دفع می کند که به نوبه خود می تواند باعث تورم شود.

سایر علائم

برخی از علائم دیگر می تواند شامل استفراغ، خواب آلودگی، انقباض، بی حالی، هماهنگی ضعیف، گرفتگی عضلانی، ادرار رنگ پریده یا به طور غیرعادی شفاف و غیره باشد. در برخی موارد شدید، ممکن است به تشنج یا کما نیز منجر شود.

اگر هر یک از علائم مسمومیت با آب در بالا را در کودک خود مشاهده کردید، باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید تا از عوارض شدید سلامتی جلوگیری کنید.

خطرات مسمومیت با آب در نوزادان

گاهی اوقات، نیروی حیاتی مانند آب نیز می تواند برای کودک شما خطرناک باشد و ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که آب بیش از حد در بدن کودک شما وجود داشته باشد. اگر از خود می‌پرسید که اگر کودکتان را با اضافه کردن مقدار بیشتری از آن در حین آماده کردن شیر خشک یا شیر دادن مایعات اضافی مجبور به بلعیدن کنید، چه مشکلی پیش می‌آید، در اینجا چند خطر وجود دارد که کودکتان را در معرض آن قرار می‌دهید:

  • کاهش سطح سدیم در بدن می تواند منجر به تشنج و تورم مغز شود.
  • آب اضافی در سیستم کودک شما می تواند عملکرد موثر مغز را مختل کند.
  • مسمومیت با آب همچنین می تواند باعث شود که کودک به کما برود و در موارد شدیداً پیچیده باعث مرگ شود.

نکاتی برای جلوگیری از مسمومیت با آب در نوزادان

در اینجا اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از هیدراتاسیون بیش از حد در نوزادان انجام دهید:

هرگز شیر خشک یا شیر مادر را رقیق نکنید

هنگام تهیه شیر خشک بیش از مقدار لازم آب نریزید و هرگز شیر مادر را با اضافه کردن آب رقیق نکنید. 

 نیازهای کودک خود را بررسی کنید

با یک متخصص اطفال تماس بگیرید تا میزان آب مورد نیاز کودک خود را بر اساس سن او بررسی کند. اگر پزشک شما احساس کند که باید آب بیشتری به رژیم غذایی کودکتان اضافه کند، این را به شما خواهد گفت. هرگز قبل از شش ماهگی آب ندهید و بیش از مقدار توصیه شده به کودک خود شیر ندهید.

هنگام حمام کردن، کودک را بدون مراقبت رها نکنید

نوزادان می توانند ناآگاهانه آب حمام بنوشند که می تواند برای سلامتی او بسیار مضر باشد زیرا می تواند منجر به مسمومیت با آب شود. هنگام حمام کردن کودک خود را بدون مراقبت رها نکنید. همچنین، قبل از اینکه به او اجازه دهید در زمان حمام با فنجان بازی کند، مطمئن شوید که کودک شما با فنجان بازی آشنا است زیرا ممکن است بفهمد که می تواند با آن ها بازی کند و فقط از آن برای نوشیدن استفاده نکند.

درمان مسمومیت با آب در نوزادان

اگر مشکوک هستید یا فکر می کنید که کودک شما علائم مصرف بیش از حد آب را نشان می دهد، باید سریعا اقدام کنید و کودک خود را به اورژانس ببرید. پزشک یک گزینه درمانی بر اساس میزان کم سدیم کودک شما ارائه می دهد. در بیشتر موارد، محدود کردن یا محدود کردن مصرف آب کودک به خلاص شدن از شر آب اضافی بدن کمک می کند. با این حال، در موارد شدید مسمومیت با آب، پزشک ممکن است داروهای دیورتیک را توصیه کند که با افزایش ادرار در دفع آب اضافی از بدن مفید هستند. سطح سدیم را می توان با تجویز سالین به نوزاد بازیابی کرد.

مسمومیت کودکان با آب

AAP یا آکادمی اطفال آمریکا به شدت بر این واقعیت تأکید می کند که به نوزادان کمتر از شش ماه نباید آب داده شود زیرا نیاز آبی آنها از طریق شیر مادر و شیرخشک جبران می شود. اگرچه ممکن است والدین فکر کنند که اضافه کردن کمی آب اضافی می تواند برای نوزادانشان بی ضرر باشد، اما ممکن است اینطور نباشد. زیرا اگر نوزاد بیش از حد آب بنوشد، ممکن است به دلیل مسمومیت با آب منجر به عوارض شدید سلامتی شود. این به این دلیل اتفاق می افتد که کلیه های نوزادان به اندازه کافی بالغ نیستند و ممکن است منجر به شرایطی مانند هیپوناترمی، اختلال در عملکرد مغز و سایر شرایط سلامت شوند.

اگر در مورد مصرف آب قبل از شش ماهگی کودک خود نگران هستید، باید با پزشک اطفال خود تماس بگیرید تا از نیازهای آب کودک خود مطلع شوید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/