آیا مصرف جو برای کودکان مناسب است؟

18535533639_a210c67378_c

در ابتدا، به یاد داشته باشید که وقتی یک مادر میتواند غذای مناسب و مغذی برای کودک خود تهیه کند که همه چیز را در مورد ارزش مواد غذایی موجود در طبیعت بداند. بر این اساس، اگر کودک شما تازه شروع به مصرف مواد غذایی جامد کرده باشد، در نظر داشته باشید که جو یک ماده غذایی عالی برای بهبود روند رشد و حفظ سلامتی او است! با این که همه غلات مغذی هستند، ولی بسیاری از پزشکان متخصص اطفال توصیه میکنند که از غلاتی مانند جو بیشتر در تهیه غذای فرزند خردسال خود استفاده کنید. اگر هم میخواهید برای اولین بار جو را در برنامه غذایی کودک خود قرار دهید، باید دقت زیادی بکنید! زیرا اگر دستگاه گوارش کودکی برنج را تحمل نکند، قرار دادن جو در برنامه غذایی او کاری کاملاً اشتباه است. با همه این توصیفات، مادران عزیز میتوانند جو را به بخارپز، سوپ و خوراک پنیری تهیه نموده و به برنامه غذایی کودک خود اضافه کنند. البته، اگر جو با سایر مواد سوپ مخلوط شود، سازگاری بیشتری با بدن کودکان خواهد داشت؛ مصرف آن باعث میشود که فرزند شما از سلامتی مطلوبی برخوردار شود.

آیا مصرف جو برای کودکان مناسب است؟

اگر چه جو امروزه به عنوان یک غذای معمول، جهت مصرف کودکان به شمار نمیرود، اما یکی از دانههای مغذی بوده و به طور طبیعی در همه جای دنیا موجود است. این ماده غذایی شامل مقدار زیادی فیبر، اسیدهای آمینه، آهن، مس، ویتامین B، منگنز، آهن و فسفر بوده و یک فنجان از جو پخته حاوی ارزش غذایی به شرح زیر میباشد:

  • پروتئین - 3.55 گرم
  • ویتامین A - 11 واحد IU
  • ویتامین C - 0 میلیگرم
  • تیامین - 0.13 میلیگرم
  • ریبوفلاوین - 0.09 میلیگرم
  • نیاسین - 3.23 میلیگرم
  • فولاد - 25 میکروگرم
  • فسفر - 85 میلیگرم
  • پتاسیم - 146 میلیگرم
  • کلسیم - 17 میلیگرم
  • منیزیم 35 میلیگرم
  • آهن - 2،09 میلیگرم
  • سدیم 5 میلیگرم

اگر میخواهید به کودکتان بستنی بدهید این مطلب از چه زمانی میتوانم به کودکم بستنی بدهم؟ را بخوانید

چه زمانی یک کودک میتواند جو بخورد؟

از آنجایی که جو حاوی گلوتن است، پروتئین موجود در آن بافت ژلهای به این ماده غذایی داده و همانند گندم به غلظت غذا اضافه میکند. بسیاری از کارشناسان تغذیه توصیه میکنند که مادران باید جو را پس از پایان 6 ماهگی به برنامه غذایی نوزادان خود اضافه کنند، زیرا گلوتن مادهای است که اگر قبل از پایان 6 ماهگی به وعدههای غذایی کودک اضافه شود، خطر ابتلا به سلیاک را در بدن او افزایش میدهد که یک وضعیت سلامتی جدی محسوب شده و با پایین آوردن قدرت سیستم ایمنی بدن، به بافتهای آن آسیب میرساند. همچنین، لازم است بدانید که جو، هرگز نباید به عنوان "اولین ماده غذایی جامد" در وعدههای روزانه کودکان معرفی شود، زیرا اگر فرزند شما به گندم حساسیت داشته باشد، دلیل محکمی برای اجتناب از معرفی جو به برنامه غذایی او خواهد بود؛ ممکن است رابطه مستقیمی بین حساسیت بدن نوزاد به جو و آلرژی به مصرف گندم وجود داشته باشد.

فواید بهداشتی قرار دادن جو در برنامه غذایی نوزادان:

همانطور که قبلاً بیان شد، جو یک منبع غذایی عالی بوده و حاوی فیبر نامحلول میباشد که افزودن آن به برنامه روزانه خانواده، سلامت کلی بدن نوزاد شما را تضمین خواهد کرد. در ادامه این مقاله، مزایایی را که مصرف جو به بدن کودکان ارائه میدهد، برای شما معرفی شده است که مهمترین آنها به شرح زیر میباشد:

1-فیبر رژیمی:

به خاطر بسپارید که جو یک منبع غذایی غنی از فیبر رژیمی بوده و یک ماده غذایی ایدهآل برای بهبود روند رشد و حفظ سلامتی کودکان به شمار میرود. در واقع، مصرف این ماده غذایی حرکات آزاد روده را تنظیم نموده و فرزند شما را بسیار سالم و قوی میکند.

2-مصرف جو باعث تقویت استخوانهای کودکان میشود:

به دلیل این که جو حاوی مقدار زیادی فسفر و کلسیم است، مصرف آن نقش مهمی در تقویت استخوانهای بدن انسان، به ویژه کودکان دارد؛ بنابراین، برای این که استخوانهای کودک شما قوی شود، حتماً باید جو را در رژیم غذایی او قرار دهید.

3-مصرف جو، کبد کودکان را تقویت میکند:

جالب است بدانید که مصرف جو در محافظت و تقویت کبد انسان، به خصوص کودکان نقش مؤثری دارد. نتایج مطالعات اخیر محققان در مورد این ماده غذایی نشان میدهد که قرار دادن تمام غلات از جمله جو در رژیم غذایی کودکان اثر قابل توجهی در حفاظت از کبد آنها در برابر آسیبها و عوامل بیماریزا خواهد داشت.

4-جو تأثیر ضد قارچی دارد:

در نهایت، یادتان باشد که دانههای جو در برابر حملات قارچی بر روی بدن مقاوم بوده و به دلیل این که حاوی برخی از بیوشیمیاییها مانند پروانتوسایانیدینها، بیفلاونها، کریستوئریالها است، خواص ضد قارچی این ماده غذایی به میزان قابل توجهی بالا میباشد.

اگر کودکتان بی اشتها است این مطلب چرا کودکم بی اشتهاست؟ را بخوانید

چگونه میتوان جو را برای مصرف کودکان آماده کرد؟

جو یک ماده غذایی ساده محسوب شده و برای آماده شدن جهت مصرف کودکان، وقت زیادی نیاز نیست؛ بنابراین، شما به عنوان یک مادر به سرعت میتوانید این ماده غذایی را حتی در زمانهای استرسزا و کم نیز برای مصرف فرزند خود تهیه نمایید. سادهترین راه برای پختن جو، جوشاندن یک فنجان دانه جو در 3 فنجان آب است. برای این منظور، ابتدا آب را به جوش آورده و دانههای جو را به آن اضافه کنید؛ اجازه دهید جوها با فرایند جوشیدن به طور کامل پخته شوند. اگر جو پرک شده را برای مصرف کودک خود انتخاب میکنید، بدانید که این نوع جو نیاز به آب کمتری داشته و حدود 40 دقیقه برای طبخ، زمان لازم دارد. ولی حدود یک ساعت طول میکشد تا جو معمولی کاملاً پخته شود. نوع دیگری از جو که حالت کاملاً طبیعی داشته و به صورت دیم کاشت میشود، تقریباً 1 الی 2 ساعت طول میکشد تا کاملاً پخته شود.

روش تهیه سریع و آسان جو برای مصرف کودکان:

لازم است بدانید که خیساندن جو در آب برای مدت زمان طولانی باعث میشود تا مواد مغذی موجود در آن به راحتی قابل جذب شده و قابلیت هضم این ماده غذایی افزایش یابد. برای این منظور، کافی است جو را در یک کاسه ریخته و بعد از شستشو دادن، آب را به آن اضافه کنید، طوری که روی تمام دانهها را بپوشاند. یک شب آن را به حال خود گذاشته و صبح روز بعد، جو را به همراه آب خود که غنی از مواد مغذی است، در داخل سوپ، آرد و حتی خمیر استفاده کنید. البته میتوان آنها را برای حدود 2 روز در یخچال نگهداری نموده و هر زمان که نیاز بود، مورد استفاده قرار داد.

دستورالعملهای غذایی جالب برای استفاده از جو  برای کودکان:

در ادامه این مقاله، برخی از دستورالعملهای جالب و خوشمزه که در مورد استفاده از جو در تهیه وعدههای غذایی کودکان وجود دارد، برای شما عنوان شده است که مهمترین آنها به شرح زیر میباشد:

1-فرنی جو و سیب برای نوزادان:

شما برای تهیه فرنی جو و سیب به مقداری جو، سیب و آب نیاز دارید. این ترکیب میتواند بهترین غذا برای تغذیه فرزند شما باشد.

طرز تهیه فرنی جو و سیب برای نوزادان:

در ابتدای کار، یک فنجان جو و 3 فنجان آب را با هم در قابله ریخته و آن را روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید. حدود 15 تا 20 دقیقه مخلوط را بجوشانید تا آب آن بخار شده و جوها به طور کامل پخته شود. در این مدت، سیب خرد شده را 1/2 فنجان آب در حدود 2 دقیقه طبخ کنید. سپس، هر دو مخلوط را در مخلوطکن ریخته و کاملاً میکس و صاف کنید. فرنی به دست آمده را در یک کاسه کوچک ریخته و برای مصرف فرزندتان آماده کنید.

2-توپکهای جو و سیب زمینی برای نوزادان:

به دلیل این که ماده غذایی جو دارای عطر و طعم جالب و نادری است، باعث میشود که این ماده در تهیه غذاهای مختلف کارآیی فوقالعادهای داشته باشد. شما به عنوان یک مادر میتوانید به روشهای مختلفی آن را مورد استفاده قرار داده و غذاهای خوشمزه و مغذی برای فرزند دلبند خود تهیه نمایید. برای آماده نمودن توپکهای جو و سیب زمینی شما به جو نرم شده (1 فنجان)، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، دارچین و زنجبیل نیاز دارید.

طرز تهیه توپکهای جو و سیب زمینی برای نوزادان:

در ابتدای کار، تمام مواد ذکر شده را در یک کاسه بزرگ باهم مخلوط‌کنید. سپس، توپهای کوچک را از این مواد تهیه نموده و با ایجاد تکههای کوچک جهت برداشتن راحت غذا، آن را زیباتر بکنید.

3-سالاد جو برای نوزادان:

هنگامی که کودک شما به سن 6 ماهگی رسید، میتوانید سالاد جو را در برنامه غذایی او قرار دهید. برای تهیه این غذای خوشمزه، شما به جو پخته و نرم، مرغ یا گوشت گاو پخته و له شده، نخود فرنگی و هویج نیاز دارید.

طرز تهیه سالاد جو برای نوزادان:

برای تهیه این سالاد مقوی، تمام مواد لازم را در یک کاسه بزرگ ریخته و کاملاً له کنید. مادران میتوانند ترکیب این مواد غذاهای را به اشکال مختلف درآورده و به عنوان یک میان وعده خوشمزه برای تغذیه فرزندان کوچک خود استفاده کنند. البته فراموش نکنید که از این سالاد میتوان به جای وعده غذایی اصلی کودکان هم استفاده نمود.

خواندن این مطلب دستور‌العمل‌های برای استفاده از اسفناج، جهت تهیه غذای کودکان به شما توصیه میشود

4-آب جو برای نوزادان:

شما به عنوان یک مادر میتوانید با رسیدن کودک به سن 10 تا 12 ماهگی، هم زمان با شیر دادن به او مصرف آب جو را هم برای تغذیه کودک شروع کنید. البته میتوان این نوشیدنی را با آب انواع میوهها مانند نارنگی نیز طعم دار نمود؛ اما این کار فقط باید پس از تصویب پزشک متخصص اطفال صورت گیرد. در ادامه این مقاله، طرز تهیه آب جو سالم برای تغذیه کودکان عنوان شده است که به شرح زیر میباشد:

در ابتدای کار لازم است 1 فنجان جو و 1/1 فنجان آب را در داخل قابلمه ریخته و حدود 3 دقیقه بجوشانید. قبل از باز کردن درب ظرف، اجازه دهید بخار داخل آن به طور کامل تخلیه شود. سپس مخلوط را در مخلوط‌کن ریخته و کاملاً صاف کنید. این نوشیدنی باید به شکل خنک مصرف شود.

نکات احتیاطی در مورد مصرف جو در برنامه غذایی کودکان:

مادرانی که مصرف غلات جو پرک و آماده را برای تغذیه کودک خود ترجیح میدهند، باید آن را از فروشگاههای معتبر خریداری کنند تا مطمئن شوند که تمام قسمتهای پوست جو از آن جدا شده و کاملاً بهداشتی است. در واقع، اگر دانههای جو به خوبی پردازش نشده باشد، مادر را در هنگام تهیه غذا یا ریختن در دستگاه مخلوطکن دچار مشکل خواهد نمود. همچنین، هرگز از جو کامل برای تهیه غذای کودک استفاده نکنید، زیرا لایه ژرمینی آن کاملاً سخت بوده و برای هضم شدن انرژی زیادی لازم دارد. لازم است بدانید که شما میتوانید جو را برای مدت چند ماه در یک محل خشک و خنک نگهداری کنید؛ اما اگر آنها را در ظروف دربدار ریخته و ترجیحاً در یخچال قرار دهید، بهتر خواهد بود. در هنگام خرید بهتراست نوع مرغوب آن را انتخاب کنید که دارای پروانه ساخت و تاریخ مصرف دقیقی است؛ بنابراین، بررسی نمودن اطلاعات درج شده بر روی بستهبندی جو در هنگام خرید الزامی است.

اگر از جو خریداری شده را برای مدت طولانی استفاده نکردید، خوب است در هنگام مصرف تازه بودن و ارزش غذایی مواد موجود در آن را با توجه به اطلاعات درج شده بر روی بسته بررسی نمایید. جو پرک شده سریعتر پخته شده و برای خوردن کودکان بسیار مناسب است؛ این ویژگی یکی از بزرگترین مزایای جو پرک شده میباشد. شما باید در هنگام تهیه غذا با استفاده از جو برای مصرف طولانی مدت کودکان خود، حتماً در کنار آن از روغنهای طبیعی استفاده نموده و غذای فرزند خود را در یخچال نگهداری کنید. اگر به عنوان یک مادر در حال تدارک دیدن برای خرید جو جهت تغذیه فرزند کوچک خود هستید، بهتر است ابتدا آن را در مقادیر کمتری تهیه کنید.

در نهایت، این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که اگر در خانواده خود سابقه ابتلا به بیماری سلیاک را دارید، برای اطمینان کامل از سلامت فرزند خود، هرگز جو را به عنوان اولین ماده غذایی از گروه غلات در برنامه غذایی او قرار ندهید. چنین مادرانی باید بیشتر مراقب بوده و با داشتن برنامهریزی و مشورت یا متخصص تغذیه این ماده غذایی را در برنامه روزانه کودک خود قرار دهند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/