انبه در برنامه غذایی نوزادان

573811510-H

 در ابتدا، به یاد داشته باشید که انبه، شگفت‌انگیزترین ماده غذایی است که شما می‌توانید در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهید. بچه‌ها، افراد جوان و حتی کهن‌ سالان، این میوه شیرین را دوست دارند؛ اما آیا کودک شما انبه را دوست خواهد داشت؟ اکثر نوزادان در روزهای آغازین تغذیه با مواد غذایی جامد، انبه را پس می‌زنند؛ به همین دلیل، بیشتر مادران به دنبال جایگزینی برای این میوه، در وعده‌های غذایی فرزند خود می‌گردند. با همه این توصیفات، می‌توان ادعا کرد که قرار دادن انبه در برنامه غذایی کودکان، می‌تواند شما را از هر گونه استرس در مورد روند رشد و حفظ سلامت کودک نجات دهد! انبه، میوه فصلی جالبی است که حاوی مواد مغذی ضروری برای بهبود روند رشد همه نوزادان می‌باشد. در ادامه این مقاله، مزایای قرار دادن انبه در برنامه غذایی نوزادان و سن مناسب برای معرفی این میوه به رژیم غذایی کودکان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مزایای بهداشتی قرار دادن انبه در برنامه غذایی نوزادان:

انبه یکی از سالم‌ترین میوه‌هایی است که همه مادران می‌توانند در برنامه غذایی نوزاد خود قرار دهند. مصرف منظم این میوه، چشم‌های نوزاد را از هر گونه آسیبی محافظت کرد‌ه، عفونت‌های میکروبی موجود در بدن او را از بین برده، به بهبود روند رشد مغز او کمک نموده و به هضم راحت سایر مواد غذایی جامد کمک شایانی می‌کند. همچنین، جالب است بدانید که این میوه دارای چربی و کالری کمی است. علاوه بر این موارد، قرار دادن انبه در برنامه غذایی نوزادان، مزایای بهداشتی – سلامتی بسیاری را به بدن آن‌ها ارائه می‌دهد که مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

1-مصرف انبه روند هضم مواد غذایی را در بدن نوزادان بهبود می‌بخشد:

انبه حاوی مواد بیوشیمیایی و آنزیم‌هایی مانند ترپن‌ها، استرها و آلدئیدها است که به بهبود روند هضم مواد غذایی جامد در سیستم گوارش نوزادان کمک شایانی می‌کند. همچنین، لازم است بدانید که این میوه غنی از فیبر است؛ قرار دادن آن در وعده‌های غذایی نوزادان، از بروز مشکل یبوست در بدن آن‌ها جلوگیری خواهد کرد.

2-مصرف انبه قدرت دید نوزادان را بهبود می‌بخشد:

این میوه شیرین بهترین منبع غنی از ویتامین A است که برای بهبود عملکرد چشم همه افراد، به ویژه نوزادان مفید می‌باشد. همچنین، انبه دارای ویتامین C و B، آهن، پتاسیم و پروتئین مورد نیاز برای بهبود روند رشد فرزند شما است.

3-انبه، میوه‌ای ضد میکروبی است:

انبه عملکرد اپیتلیال‌ها را در بدن نوزادان بهبود می‌بخشد. به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد که قرار دادن این میوه در برنامه غذایی نوزادان، احتمال حمله میکروبی را به بدن فرزند شما کاهش خواهد داد. همچنین، شانس مبتلا شدن کودکان به بیماری‌های مختلف مانند سرماخوردگی، سینوزیت و رینیت با مصرف منظم انبه کاهش می‌یابد. علاوه بر این موارد، از آنجایی که این میوه دارای اسید کمی است، باعث کاهش احتمال بروز مشکل ریفلاکس اسید معده در نوزادان می‌شود.

اگر نوزادتان بی اشتها است این مطلب علت بی اشتهایی نوزادم چیست؟ را بخوانید

4-مصرف انبه در نوزادان، سیستم ایمنی بدن آن‌ها را تقویت می‌کند:

انبه غنی از بتاکاروتن است. کاروتنوئیدها به از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن فرزند شما کمک شایانی کرده و باعث تقویت سطح ایمنی بدن او می‌شوند. بر این اساس، بسیاری از پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که قرار دادن انبه در برنامه غذایی نوزادان، نقش مهمی در جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و سرطان در بدن آن‌ها دارد.

5-مصرف انبه در نوزادان، روند رشد مغز آن‌ها را بهبود می‌بخشد:

مصرف منظم انبه در وعده‌های غذایی نوزادان باعث بهبود عملکرد مغز آن‌ها می‌شود، زیرا این میوه غنی از ویتامین B6 است. همچنین، این میوه شیرین حاوی اسید گلوتامین است که به بهبود حافظه و تمرکز کودک شما کمک شایانی می‌کند.

ارزش غذایی انبه:

ارزش غذایی هر 165 گرم از میوه انبه عبارت است از:

  • کالری 107 کالری
  • چربی 1%
  • کلسترول 0%
  • سدیم 3 میلی‌گرم
  • کل کربوهیدرات 28 گرم
  • فیبر رژیمی 3 گرم
  • قند 24 گرم
  • پروتئین 1 گرم
  • ویتامین A 25%
  • ویتامینC 76%
  • کلسیم 2٪
  • آهن 1٪

از چه سنی می‌توان انبه را در برنامه غذایی فرزند خود قرار داد؟

به خاطر بسپارید که متوسط ​​سن توصیه شده برای قرار دادن میوه انبه در وعده‌های غذایی نوزادان بین 8 تا 10 ماهگی است. برخی از پزشکان متخصص اطفال، مصرف این میوه را به نوزادان شش ماهه نیز پیشنهاد می‌دهند (در اکثر موارد، بر روند رشد و سلامت این کودکان تأثیر منفی نمی‌گذارد). بر این اساس، به شما مادران کم‌تجربه توصیه می‌شود که قبل از اضافه کردن هر ماده غذایی جدید به وعده‌های غذایی کودک خود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. با همه این توصیفات، شما می‌توانید با پیروی از برخی نکات ساده، این میوه شگفت‌انگیز را در وعده‌های غذایی فرزند خود قرار دهید.

  • نکته مهم در مورد قرار دادن انبه در برنامه غذایی نوزادان:

1-اگر فرزند شما بدون بروز هیچ مشکلی، از مواد غذایی جامد و نیمه جامد تغذیه می‌کند، اکنون می‌توانید انبه را هم به وعده‌های غذایی او اضافه کنید.

2-همچنین، اطمینان حاصل کنید که انبه مورد استفاده در وعده‌های غذایی نوزاد، کاملاً شسته شده و فاقد پوست باشد.

3-علاوه بر این موارد، یادتان باشد که پوست انبه می‌تواند باعث بروز اختلال در روند بلعیدن کودک شما شده و مراحل هضم سایر مواد غذایی را در بدن او دچار اختلال کند.

4-لازم است بدانید که انبه‌های نارس ترش هستند و در سیستم گوارش نوزادان به راحتی هضم نمی‌شوند.

5-در نهایت، بررسی کنید که آیا فرزند کوچک شما به انبه حساسیت دارد یا نه.

آلرژی بدن نوزادان به انبه:

همانند سایر میوه‌های استوایی، ممکن است قرار دادن انبه در برنامه غذایی نوزادان نیز باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در بدن آن‌ها شود؛ بنابراین، این میوه را به عنوان اولین ماده غذایی جامد در برنامه روزانه فرزند خود قرار ندهید. بر این اساس، پزشکان متخصص اطفال به مادران بی‌تجربه توصیه می‌کنند که تا 8 ماهگی فرزند خود از قرار دادن میوه‌های گرمسیری در برنامه روزانه او اجتناب کنند.

البته واکنش‌های آلرژیک بدن نوزادان به خوردن این میوه در موارد نادر رخ می‌دهد؛ این نوع حساسیت کشنده نیست. آلرژی بدن نوزادان به میوه انبه معمولاً به صورت بثورات پوستی یا موضعی ایجاد می‌شود؛ اگر بدن کودک شما به خوردن انبه واکنش آتوپیک نشان دهد، ممکن است بثورات جلدی ریزی در اطراف دهان یا بر روی پوست بدن او ایجاد شود. جالب است بدانید که مواد آلرژی‌زا در پوست انبه نیز وجود دارند؛ بنابراین، اگر فرزند شما پوست این میوه را هم لمس کند، ممکن است با بثورات جلدی مواجه شود. همچنین، خوردن گوشت انبه، در صورتی که به روغن پوست آن آغشته شده باشد، ممکن است باعث بروز خارش در بدن فرزندتان شود. بر این اساس، اگر یکی از اعضای خانواده شما سابقه آلرژی به انبه یا انواع آجیل‌ها را داشته باشد، در هنگام قرار دادن این میوه در برنامه غذایی کودک خود مراقب باشید. همچنین، لازم است بدانید که محتوای فیبر بالا در انبه ممکن است باعث بروز اسهال در بدن کودک شما شود؛ البته این مشکل در صورتی رخ می‌دهد که دستگاه گوارش کودک به اندازه کافی بالغ نشده باشد.

بر اساس این توضیحات، وقتی اطمینان حاصل کردید که بدن نوزاد شما به خوردن میوه انبه آلرژی ندارد، می‌توانید این میوه را خریداری کرده و به طور منظم، در برنامه روزانه او مورد استفاده قرار دهید؛ اما آیا می‌دانید که انبه مورد استفاده در رژیم غذایی نوزادان باید در شرایط مناسبی نگهداری شود؟

چگونه می‌توان انبه مناسب برای مصارف روزانه کودکان را انتخاب و خریداری نمود؟

طبق گزارش EWG، انبه‌ها جزو مواد غذایی کثیف به شمار نمی‌روند، زیرا اغلب این میوه‌ها در معرض آلودگی آفت‌کش‌ها قرار ندارند. جالب است بدانید که انواع مختلفی از این نوع میوه در شکل، اندازه، طعم و بافت‌های متفاوت در بازار وجود دارد. همان‌طور که قبلاً بیان شد، انبه‌های نارس ترش هستند؛ اما انبه‌های رسیده طعم شیرینی دارند و برای تغذیه فرزند شما مناسب می‌باشند. بر این اساس، انبه‌ای را برای تغذیه فرزند دلبندتان انتخاب کنید که نرم بوده و عطر خوبی دهد. همچنین، میوه‌ای را انتخاب کنید که نشانه‌ای از کبودی، برش، لکه یا خراش بر روی آن نباشد. پوست انبه سالم باید رنگ یکنواخت بوده و چند نقطه قهوه‌ای داشته باشد. علاوه بر این موارد، یادتان باشد که انبه‌ها می‌توانند زرد، نارنجی یا قرمز مایل به نارنجی و سبز باشند؛ اما، شما باید سختی این میوه را با فشار دادن آن امتحان کنید؛ اگر نرم باشد، انبه رسیده است!

نکته نهایی در مورد نگهداری انبه‌های شاداب در منزل این است که شما می‌توانید این میوه را تا مدت 4 یا 5 روز در یخچال نگه دارید؛ اما انبه‌های نارس را در یخچال قرار ندهید؛ شما می‌توانید آن‌ها را در یک کیسه کاغذی در دمای اتاق نگهداری کنید تا رسیده و برای تغذیه فرزندتان مناسب گردند.

برای اطلاع از مزیت آب برنج برای نوزادان 4 مزیت شگفت انگیز آب برنج برای نوزادان را بخوانید.

چگونه می‌توان انبه‌های رسیده را برای تغذیه نوزادان آماده کرد؟

برای از بین بردن باکتری‌های روی پوست میوه، انبه‌ها را به طور کامل با مخلوط آب و سرکه (به نسبت 3 به 1) بشویید. سپس، میوه‌ها را دوباره با آب شستشو داده و خشک کنید. در این مرحله، پوست میوه را کنده و گوشت آن را به شکل مکعبی خرد کنید. حتی قبل از پوست کندن انبه نیز می‌توان آن را به شکل مکعبی برش داد؛ این روش یک راه آسان برای تکه تکه کردن انبه به شمار می‌رود. در نهایت، به خاطر داشته باشید که شما مجبور نیستید انبه‌ها را تنها به صورت شیرینی در آورده و در برنامه غذایی نوزاد خود قرار دهید؛ می‌توانید انبه‌ها را به صورت تکه‌های کوچک خرد کرده و به عنوان یک میان وعده سالم به رژیم غذایی نوزاد خود اضافه کنید. همچنین، اگر نوزاد شما به شش ماهه یا هفت ماهگی خود رسیده است، شما می‌توانید غذاهای مختلفی مانند پوره انبه را تهیه کرده و در برنامه غذایی فرزندتان قرار دهید.

دستورالعمل‌های غذایی با استفاده از انبه برای تغذیه بچه‌ها:

شما می‌توانید با این دستورالعمل‌های ساده، انبه را در رژیم غذایی فرزند خود قرار دهید:

1-پوره انبه:

زمان آماده‌سازی: 10 دقیقه

شما برای تهیه پوره انبه به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 عدد انبه

طرز تهیه پوره انبه:

برای تهیه این پوره، پوست انبه‌ها را کنده و گوشت آن را در یک کاسه بگذارید. پالپ‌های انبه را با استفاده از یک چنگال له کرده و آن را به شکل خمیری نرم در آورید. در نهایت، با استفاده از یک قاشق کوچک، این خمیر را در دهان کودک خود قرار دهید. توجه داشته باشید که از یک انبه می‌توان حدود شش اونس پوره تولید کرد. همچنین، سعی کنید پوره انبه را با موز، بوقلمون، سیب زمینی شیرین، گلابی، سیب زمینی، بلغور جو دوسر و سایر میوه‌ها مخلوط کنید تا عطر و طعم دلپذیری را به فرزند خود ارائه دهید. در نهایت، به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که پوره انبه را می‌توان تا سه روز در ظروف درب‌دار تمیز نگه داشت.

2-پوره هویج و انبه:

زمان آماده‌سازی: 20 دقیقه

شما برای تهیه پوره هویج و انبه به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 عدد انبه (پوست کنده و خرد شده)
  • 2 تا 3 عدد هویج (پوست کنده و خرد شده)
  • 1/2 فنجان آب

طرز تهیه پوره هویج و انبه:

هویج و انبه را در یک قابلمه ریخته و روی اجاق با شعله ملایم قرار دهید؛ سپس مقداری آب به این مواد اضافه کنید. در این مرحله، مخلوط هویج و انبه را به مدت 10 دقیقه بجوشانید. پس از خنک شدن، پوره هویج و انبه فرزند شما آماده است!

3-پوره انبه، سیب و ماست:

زمان آماده‌سازی: 10 دقیقه

شما برای تهیه پوره انبه، سیب و ماست به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 عدد انبه (پوست کنده و خرد شده)
  • دو قاشق غذاخوری ماست
  • 1/4 فنجان آب، آب سیب یا آب گلابی

طرز تهیه پوره انبه، سیب و ماست:

پوره انبه را با ماست مخلوط کرده؛ در نهایت، مقداری آب سیب به آن اضافه کنید تا پوره فرزندتان به قوام مورد نظر برسد. اکنون پوره انبه، سیب و ماست شما آماده است!

4-پوره انبه، هلو و موز:

زمان آماده‌سازی: 10 دقیقه

شما برای تهیه پوره انبه، هلو و موز به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1/2 فنجان انبه
  • 1 عدد هلو (رسیده، بدون پوست و خرد شده)
  • 1 موز (به شکل پوره)

طرز تهیه پوره انبه، هلو و موز:

تمام این میوه‌ها را در یک کاسه ریخته و با هم مخلوط کنید. برای به دست آوردن قوام مطلوب، می‌توانید کمی آب به پوره انبه، هلو و موز فرزندتان اضافه کنید. توجه داشته باشید که شما می‌توانید انواع غلات را به این دستورالعمل اضافه کنید. این ترکیب را حتی می‌توان با گوشت یا مرغ نیز به وعده غذایی کودکان اضافه کرد. میوه‌های دیگری که می‌توان با انبه ترکیب کرد، عبارتند از خربزه، زغال اخته و آووکادو.

5-آب میوه انبه:

زمان آماده‌سازی: 15 دقیقه

شما برای تهیه آب میوه انبه به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1/4 فنجان گوشت انبه
  • 1/4 فنجان آب
  • شکر 2 گرم
  • 1/8 فنجان شیر

برای اطلاع از اینکه چرا آب نارگیل برای تغذیه نوزادان مناسب است؟ این مطلب را بخوانید

طرز تهیه آب میوه انبه:

تمام ترکیبات را در دستگاه مخلوط‌کن ریخته و برای دو دقیقه با هم مخلوط کنید. در صورت تمایل، چند تکه یخ به آب میوه فرزندتان اضافه کنید. اکنون، آب انبه نوزاد شما آماده است! توجه داشته باشید که شما می‌توانید با افزودن مقدار بیشتری آب، شیر و قطعات انبه به آب میوه فرزندتان، میان وعده سالم و خوشمزه‌ای را برای او تهیه کنید.

  1. بستنی انبه:

زمان آماده‌سازی: 15 دقیقه

شما برای تهیه بستنی انبه به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1/2 انبه (پوست کنده، برش داده شده)
  • 1 عدد موز (تکه تکه شده)
  • مقداری ماست

طرز تهیه بستنی انبه:

همه مواد جامد را در مخلوط‌کن ریخته و باهم ترکیب کنید. مخلوط به دست آمده را در فریزر قرار دهید تا خنک شود. اکنون بستنی شیرین فرزندتان آماده است!

7-خوراک مرغ و انبه:

زمان آماده‌سازی: 20 دقیقه

شما برای تهیه خوراک مرغ و انبه به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان مرغ (پخته شده، بدون استخوان و خرد شده)
  • 1 فنجان گوشت انبه
  • 1/4 فنجان آب مرغ
  • 1/2 فنجان ماست
  • 1/2 قاشق سوپ‌خوری زردچوبه

طرز تهیه خوراک مرغ و انبه:

انبه، ماست، زردچوبه و مرغ را در یک غذاساز ریخته و با هم مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده را به ظرفی انتقال داده و روی اجاق گاز قرار دهید. هر چند وقت، یک بار، غذای فرزندتان را هم بزنید تا مخلوط یکنواختی به دست آید. توجه داشته باشید که شما می‌توانید مقداری برنج قهوه‌ای نیز به خوراک مرغ و انبه فرزند خود اضافه کنید.

8-پودینگ برنج و انبه:

زمان آماده‌سازی: 30 دقیقه

شما برای تهیه پودینگ برنج و انبه به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

1 فنجان انبه

  • 1/4 فنجان برنج قهوه‌ای
  • 2 فنجان شیر نارگیل
  • 1/4 فنجان موز
  • عصاره وانیل 1/2 بسته

طرز تهیه پودینگ برنج و انبه:

برای تهیه پودینگ برنج و انبه، برنج، عصاره وانیل و شیر نارگیل را در یک ظرف ریخته و بر روی اجاق گاز قرار دهید. مخلوط را به مدت 25 دقیقه بجوشانید؛ گاهی اوقات هم پودینگ فرزندتان را هم بزنید. در نهایت، انبه‌ها را به مخلوط اضافه کنید و چند دقیقه دیگر مواد را بر روی شعله ملایم گاز قرار دهید. بعد از خنک شدن، موز را به پودینگ برنج و انبه اضافه کنید.

9-انبه‌های یخی:

زمان آماده سازی: 5 دقیقه

شما برای تهیه انبه‌های یخی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 عدد انبه
  • 2 قاشق غذاخوری ماست

طرز تهیه انبه‌های یخی:

انبه شیرین و تازه را تکه تکه کرده و دانه‌های آن‌ها را دور بریزید. در این مرحله، همه مواد تمام را به یک مخلوط‌کن انتقال داده و با هم ترکیب کنید. پوره به دست آمده را به قالب‌های یخی ریخته و آن را به مدت چهار ساعت در فریزر قرار دهید. اکنون، انبه‌های یخی فرزند شما آماده است!

سؤالات متداول در مورد تغذیه نوزادان با انبه:

1-فواید روغن انبه برای نوزادان چیست؟

لازم است بدانید که روغن انبه از دانه‌های این میوه به دست می‌آید. این دانه‌ها غنی از اسیدهای چرب هستند که برای حفظ سلامت همه افراد، به ویژه نوزادان بسیار مفید هستند. استفاده از روغن انبه برای ماساژ دادن پوست بدن و صورت کودکان باعث تقویت سلول‌های بدن آن‌ها شده و پوست فرزند شما را از آسیب‌های مختلف زیستی محافظت می‌کند. همچنین، استفاده از روغن انبه برای کاهش جوش‌ها و بثورات جلدی ناشی از بستن پوشک مفید است. علاوه بر این موارد، مادران می‌توانند از روغن انبه که دارای خواص ضد اکسیدانی است، برای کاهش علائم کشش بر روی پوست بدن و صورت فرزند خود استفاده کنند.

2-آیا می‌توان انبه خشک را در برنامه غذایی کودکان قرار داد؟

انبه خشک به عنوان یک آب‌نبات بزرگ برای نوزادان محسوب می‌شود که هر کودکی به خوبی می‌تواند آن را بجود. اما، به خاطر بسپارید که این میان وعده می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در بدن فرزند شما شود. پس، مراقب باشید! همچنین، قرار دادن انبه خشک در رژیم غذایی نوزادان ممکن است خطر ابتلا به کم‌خونی را در بدن آن‌ها افزایش دهد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/