دستور‌العمل‌های برای استفاده از اسفناج، جهت تهیه غذای کودکان

5_WAYS_TO_GET_KIDS_EATING_VEGGIES__1541399610_72635

در ابتدا،  به یاد داشته باشید که روش‌های مختلفی برای طبخ اسفناج وجود دارد، اما جوشاندن بهترین روش برای این کار محسوب می‌شود. در این روش، اسید اگزالیک موجود در برگ‌های اسفناج آزاد می‌شود؛ این اسیدها در صورت آزاد نشدن، ممکن است حالت سمی به غذای فرزند شما داده و سلامت کلیه‌های او را تحت تأثیر قرار دهند.

برای اطلاع از تاثیر اسفناج برکودکان این مطلب 5 تاثیر شگفت انگیز مصرف اسفناج در کودکان را بخوانید.

دستور‌العمل‌های ساده برای استفاده از اسفناج، جهت تهیه غذای کودکان:

در ادامه این مقاله، برخی از دستورالعمل‌های ساده برای ترکیب اسفناج با سایر مواد غذایی، جهت طبخ غذای کودکان ارائه شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1- پوره اسفناج برای کودکان:

دستورالعمل‌هایی که برای تهیه غذای کودکان ارائه می‌شود، باید تمام ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی مورد نیاز برای حفظ سلامت آن‌ها را دارا بوده و بتواند نیازهای بدن کودک را به طور کامل فراهم کند. به همین دلیل، مادران مجبور هستند از گیاهان برگ سبز برای تهیه وعده‌های غذایی فرزند خود استفاده کنند. شما برای تهیه پوره اسفناج به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 فنجان برگ اسفناج تازه که خرد شده باشد
  • 4 الی 5 فنجان آب

طرز تهیه پوره اسفناج:

ابتدا، آب را در قابلمه ریخته و روی اجاق گاز، بر روی حرارت متوسط قرار دهید. سپس، اسفناج‌های خردشده را به آن اضافه کنید. پنج تا هفت دقیقه زمان لازم است تا برگ‌های آن کاملاً پخته و نرم شوند. اسفناج‌های پخته را پس از سرد شدن، در داخل دستگاه مخلوط‌کن ریخته و در صورت کم بودن آب آن، کمی آب آشامیدنی معمولی به ترکیب خود اضافه کنید. در مرحله آخر، سبزیجات را تا زمان به دست آمدن قوام مورد نیاز، میکس نمایید. البته اگر می‌خواهید از این پوره برای تهیه سوپ اسفناج کودک خود استفاده کنید، باید آن را بیشتر له نمایید.

2- پوره اسفناج و هویج برای کودکان: 

همان‌طور که می‌دانید هویج و اسفناج، هر دو گیاهانی غنی از ویتامین A هستند که استفاده از آن‌ها به صورت پوره، می‌تواند یک تقویت‌کننده قوی برای بدن فرزندتان محسوب شود. تأثیرات شگفت‌انگیز ویتامین A  در بدن نوزادان را نباید نادیده گرفت. مادران برای تهیه پوره اسفناج و هویج به مواد زیر نیاز خواهند داشت:

  • 2 فنجان هویج که به صورت مکعبی خرد شده است
  • 2 فنجان برگ تازه اسفناج که خرد شده باشد
  • 4 الی 5 فنجان آب

طرز تهیه پوره اسفناج و هویج:

گیاه اسفناج را جداگانه بپزید، زیرا اسید اسکالیک آزادشده از برگ‌های آن، از پخت کامل هویج جلوگیری می‌کند. پس از پخت کامل سبزیجات، آن‌ها را در یک آب‌کش بریزید تا آب اضافی مواد خارج شود. صبر کنید تا اسفناج و هویج به دمای اتاق برسند. در این مرحله، تمام سبزیجات را در دستگاه مخلوط‌کن ریخته و با اضافه نمودن مقدار کمی آب، آن‌ها را میکس کنید تا به قوام مطلوب شما برسد.

3- پوره اسفناج و موز برای کودکان:

 اگر میوه موز با گیاه اسفناج مخلوط شود، ترکیب عالی برای کودکان ایجاد نموده و عطر و طعم خاصی خواهد داشت. همچنین، وجود برگ‌های اسفناج، رنگ تیره‌ای را به غذای کودک شما خواهد داد. شما برای تهیه پوره اسفناج و موز به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 فنجان موز که خرد شده است
  • 2 فنجان برگ گیاه اسفناج تازه که خرد شده باشد
  • 3 الی 4 فنجان آب

طرز تهیه پوره اسفناج و موز:

ابتدا، برگ‌های گیاه اسفناج را به روش معمول پخته و با استفاده از دستگاه مخلوط‌کن به صورت پوره درآورید؛ طوری که به صورت یک توده جامد و یکدست درآیند. موز خردشده را باید بعد از خنک شدن پوره اسفناج، به آن اضافه کرد و با استفاده از یک چنگال، همه مواد را مخلوط نمود.

4- پوره گوشت و اسفناج برای کودکان:

به یاد داشته باشید که انواع گوشت‌های قرمز غنی از آهن و مواد معدنی بوده و به خوبی با اسفناج ترکیب می‌شوند. شما برای تهیه پوره گوشت و اسفناج به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 الی 2 فنجان گوشت بدون استخوان
  • 2 فنجان برگ اسفناج تازه که خرد شده باشد
  • 4 الی 5 فنجان آب

طرز تهیه پوره گوشت و اسفناج:

ابتدا، گوشت و اسفناج خردشده را به طور جداگانه بپزید؛ زمان و نحوه پخت آن‌ها با هم فرق دارد. اسفناج را بعد از پخته و سرد شدن، در دستگاه مخلوط‌کن ریخته و با قطعات گوشت چرخ‌شده یا پخته، به طور کامل میکس کنید. جالب است بدانید که شما می‌توانید برای تهیه این غذا، به جای آب معمولی از آب گوشت، به منظور رقیق کردن پوره استفاده نمایید. در واقع، در چنین مواردی، دقت به عادت غذایی و شرایط بدن کودک ضروری است، زیرا بدن برخی از کودکان ضعیف بوده و با آب غلیظ گوشت سازگاری ندارد.

برای اطلاع از اطنکه برگ اسفناج آلرژی زا هست این مطلب آیا برگ اسفناج برای کودکان آلرژی زا است؟ را بخوانید

5- سوپ مرغ و اسفناج برای کودکان:

اگر کودک شما سوپ را خیلی دوست دارد، می‌توانید یک سوپ خوشمزه با مرغ و پوره اسفناج برای مصرف روزانه او تهیه کنید. این وعده غذایی بسیار مغذی بوده و تمام نیازهای بدن فرزند شما را در طول دوران رشد او به خوبی تأمین می‌کند. شما برای تهیه این غذای خوشمزه و مغذی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 فنجان مرغ خردشده
  • 2 فنجان اسفناج تازه که خرد شده باشد
  • 6 الی 7 فنجان آب

طرز تهیه سوپ مرغ و اسفناج:

در ابتدای کار، مرغ را به روش سنتی در ظرفی ریخته و به همراه پیاز بپزید، زیرا این کار ساعت‌ها طول می‌کشد. برای این که گوشت مرغ کاملاً پخته و از هم باز شود، قطعات مرغ به طور کامل در آب غوطه‌ور کنید. معمولاً برای پخت کامل جوجه، پنج تا شش ساعت وقت لازم است. در مرحله بعد، با استفاده از یک آب‌کش، آب مرغ را جدا کرده و به همراه گوشت خالص آن، در داخل دستگاه مخلوط‌کن قرار دهید تا خوب میکس شده و به حالت یکنواخت درآیند. پوره اسفناج را نیز جداگانه تهیه نموده و بعد از آماده شدن، به پوره مرغ اضافه کنید. در نهایت، دوباره همه مواد را در دستگاه مخلوط‌کن قرار دهید تا به خوبی با هم مخلوط شوند. از اضافه کردن آب معمولی برای رقیق کردن سوپ کودک خود اجتناب کنید، زیرا خود آب مرغ برای این کار کافی است.

6- خوراک اسفناج و نخود فرنگی برای کودکان: 

همان‌طور که می‌دانید انواع گیاهان سبز غنی از پروتئین‌ها و ویتامین‌های ضروری بوده و به راحتی، همه نیازهای بدن فرزند شما را فراهم می‌کنند. گیاهانی مانند نخود سبز و اسفناج نیز دارای این املاح بوده و می‌توانند نیاز بدن کودکان را در دوران رشد به خوبی تأمین کنند. شما برای تهیه خوراک اسفناج و نخود فرنگی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 فنجان نخود سبز تازه
  • 2 فنجان برگ گیاه اسفناج تازه که خرد شده باشد
  • 4 الی 5 فنجان آب

طرز تهیه خوراک اسفناج و نخود فرنگی:

در مرحله اول، پوست نخود فرنگی‌ها را جدا نموده و با مقداری آب، خوب بپزید؛ هم‌زمان اسفناج‌های خردشده را نیز به طور جداگانه در ظرف دیگری، با مقدار کمی آب بپزید. پس از پخته شدن مواد، هر دو آن‌ها را در یک غربال ریخته و آب سردی روی آن‌ها بریزید. سپس، سبزیجات پخته را در مخلوط‌کن ریخته و صورت یکنواخت با هم ترکیب کنید؛ می‌توان از گوشت‌کوب دستی هم برای انجام این کار استفاده کرد.

7- پوره اسفناج و سیب‌زمینی برای کودکان:

مادران جوان می‌توانند از سیب‌زمینی شیرین یا سیب‌زمینی معمولی برای تغذیه کودکان خود در دوران رشد استفاده کنند، چون هر دو این مواد دارای کربوهیدرات بوده و انرژی لازم را برای انجام فعالیت‌های روزانه کودک فراهم می‌کنند. شما برای تهیه پوره اسفناج و سیب‌زمینی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 فنجان سیب‌زمینی شیرین یا سفید که خرد شده است
  • 2 فنجان برگ‌های اسفناج تازه
  • 4 الی 5 فنجان آب

طرز تهیه پوره اسفناج و سیب‌زمینی:

برگ‌های خردشده گیاه اسفناج و سیب‌زمینی را به طور جداگانه در دو قابلمه ریخته و با مقداری آب، خوب بپزید تا کاملاً نرم شوند. سپس، آن‌ها را به مخلوط‌کن انتقال داده و با اضافه کردن مقداری آب، سیب‌زمینی و اسفناج برای تهیه پوره، خوب مخلوط کنید.

8- خوراک اسفناج و عدس برای کودکان:

جالب است بدانید که ترکیب برگ‌‌های سبز گیاه اسفناج با عدس یک غذای مغذی برای کودکان محسوب شده و می‌تواند تمام نیازهای بدن آن‌ها را به آهن و سایر مواد معدنی تأمین کند. شما برای تهیه خوراک اسفناج و عدس به مواد زیر نیاز خواهند داشت:

  • 1 فنجان عدس تمیز
  • 2 فنجان برگ‌های گیاه اسفناج تازه که خرد شده است
  • 4 الی 5 فنجان آب

طرز تهیه خوراک اسفناج و عدس:

عدس را بعد از شستن، همراه آب روی اجاق گاز قرار دهید. دقت کنید که در هنگام پخته شدن، آب اضافی آن از بین برود، زیرا وجود آب زیاد می‌تواند شما را در طی انجام فرآیند پودر کردن عدس‌ها با مشکل مواجه کند. همچنین، برگ‌های خردشده اسفناج را به صورت جداگانه در قابلمه دیگری بپزید. در مرحله بعد، اسفناج را به همراه عدس‌های  پخته به داخل دستگاه مخلوط‌کن انتقال دهید. عمل میکس را تا زمانی ادامه دهید که پوره شما یکدست شود. اگر بعد پخته شدن عدس‌ها، آب زیادی در قابلمه باقی مانده باشد، می‌توانید مقداری از آن را دور بریزید.

اگر به کودک خود توت فرنگی نمی دهید این مطلب توت‌فرنگی سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت می‌کند را بخوانید.

9- پوره اسفناج و برنج برای کودکان:

 مخلوط برنج با پوره اسفناج غذای خوبی برای تغذیه کودکان نوپا محسوب می‌شود، زیرا برنج نیز مانند میوه موز، می‌تواند طعم تلخ گیاه اسفناج را (با توجه به وجود کربوهیدرات‌های زیاد) کاهش دهد. شما برای تهیه پوره اسفناج و برنج به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 2 فنجان برنج
  • 2 فنجان برگ گیاه اسفناج تازه که خرد شده است
  • 4 الی 5 فنجان آب

طرز تهیه پوره اسفناج و برنج:

در ابتدای کار، برنج را به روش معمولی با جوشاندن، طبخ کنید. البته بهتر است در طول فرآیند پخت، آب اضافی به قابلمه اضافه کنید تا برنج‌های موجود در آن کاملاً نرم شوند. هم‌زمان، برگ‌های سبز اسفناج را به روش معمولی پخته و با استفاده از دستگاه مخلوط‌کن به حالت پوره درآورید. در مرحله آخر، برنج پخته را همراه با آب اضافی و پوره اسفناج، به داخل دستگاه مخلوط‌کن انتقال داده و همه مواد را برای مدت یک تا دو دقیقه با دور آرام ترکیب کنید تا علاوه بر مخلوط شدن، پوره کاملاً یکنواختی به دست آید. بهتر است از له شدن کامل دانه‌های برنج مطمئن شوید تا کودک بتواند بدون خطر خفگی و داشتن مشکل بلع، غذای خود را به راحتی بخورد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/