10 ایده غذایی برای کودکان 13 ماهه

258419378_H__1539155483_89957

آیا شما هم ، نوزادی 13 ماهه دارید؟ آیا او نسبت به هم سن و سالان خود، مواد غذایی کمتری می‌خورد؟ آیا نگران هستید که برخی ویتامین‌های موجود در گروه‌های غذایی خاصی به بدن او نرسد؟ اگر با این مشکلات روبرو هستید، بهتر است با دقت، مقاله زیر را بخوانید. همه کودکان بعد از پشت سر گذاشتن یک سال اول زندگی خود، به طور رسمی یک کودک نوپا محسوب می‌شوند. بسیاری از عادت‌های کودکان در این سن، از جمله زمان روند غذا خوردن آن‌ها تغییر خواهد کرد. بنابراین، مادران باید در این دوره بیشتر از قبل، آرامش خود را حفظ نموده و از رژیم غذایی گذشته فرزند خود استفاده نکنند، زیرا کودک نوپا اکنون مقدار مصرف غذاهای جامد را به میزان قابل‌توجهی بالا برده و در مقابل، مقدار کمتری از شیر مادر را می‌خورد. کودک نوپا ممکن است به خوردن غذاهای موردعلاقه خود در گذشته، دیگر راغب نبوده و دوست داشته باشد تا در طول روز، فقط  یک نوع ماده غذایی را در رژیم خود داشته باشد. برای همین، مادران دچار سردرگمی شده و در روند تغذیه کودک با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

تغییراتی که در عادات غذایی کودکان بعد از پایان سال اول زندگی مشاهده می‌شود، به دلیل تغییر الگوهای رشد آن‌ها است؛ به عنوان یک مادر لازم نیست نگران باشید! چون بروز این مسائل در همه کودکان 13 ماهه بسیار شایع است. شما باید تلاش کنید تا با تغییر روش زندگی و نوع تغذیه فرزند کوچک خود، اطمینان حاصل شود که میزان رشد کودک نوپا کاملاً مناسب می‌باشد. البته فراموش نکنید که انجام این کار بسیار ساده بوده و تنها با قرار دادن مواد غذایی غنی از مواد مغذی در رژیم غذایی کودکان میسر می‌شود. در ادامه این مقاله، 10 ایده برتر برای تغذیه کودک 13 ماهه شما ارائه شده است که به شرح زیر می‌باشند:

اگر میخواهید برای کودک خود بوسیله هویج غذا درست کنید این مطلب 10 دستورالعمل غذایی برای کودکان با استفاده از هویج را بخوانید.

1- انواع مختلف دانه‌های خوراکی برای کودکان:

 تمام کودکان نوپا به صورت روزانه به مصرف 3 اونس از دانه‌های مختلف خوراکی مانند دانه برنج، گندم و جو نیاز دارند. آکادمی تغذیه و رژیم غذایی عقیده دارد که نیمی از این دانه‌ها، باید به حالت کامل بوده و تصفیه نشده باشند؛ مثلاً مصرف 1/3 فنجان از غلات، ¼ فنجان برنج یا پاستای پخته معادل 1 اونس است. البته انواع دانه‌های خوراکی مانند پاستا باید نرم و کامل پخته شده و به راحتی با چنگال خورده شود.

2-قرار گیری میوه‌های تازه در رژیم غذایی کودکان:

همان‌طور که می‌دانید انواع میوه‌های تازه، بهترین وعده غذایی برای تغذیه کودکان 13 ماهه می‌باشند؛ باید  میوه‌های فصلی در زمان خاص خود، به میزان زیادی در رژیم غذایی کودکان قرار داده شوند.  به خاطر داشته باشید که استفاده از 1 فنجان میوه می‌تواند بخشی از رژیم غذایی روزانه کودک شما باشد. البته دقت کنید که میوه‌هایی مانند پرتقال و سایر میوه‌هایی که دارای حالت اسیدی هستند، باید به تدریج وارد رژیم غذایی کودک شوند. اما، در نظر داشته باشید که میوه‌های تازه و دارای حالت غیر اسیدی می‌تواند بخش ایده‌آل برنامه غذای یک کودک 13 ماهه باشند.

3- آب میوه‌ها برای کودکان 13 ماهه:

همه مادران می‌توانند از میوه‌های تازه و آب آن‌ها برای تغذیه کودک 13 ماهه خود استفاده کنند، اما یادتان باشد که اضافه کردن شکر یا هر نوع شیرین‌کننده مصنوعی به آب میوه کودکان کار اشتباهی بوده و هرگز نباید از این ایده برای ترغیب کودک به خوردن استفاده شود. همچنین، فراموش نکنید که آب میوه‌های موجود در بازار حاوی شکر و مواد نگهدارنده بوده و نباید برای تغذیه کودکان خریداری شوند. برای همین، بهتر است خود مادر در خانه، 1 فنجان آب میوه طبیعی تهیه نموده و برای تغذیه کودک خود در طول روز استفاده کند، زیرا آب میوه طبیعی یک گزینه شگفت‌انگیز برای رشد کودک 13 ماهه محسوب می‌شود.

4- انواع گوشت‌ها برای کودکان:

 به محض این‌که کودک شما یک سال اول زندگی را پشت سر گذاشت، می‌توانید از انواع گوشت سفید در تهیه غذاهای او استفاده کنید. پروتئین موجود در گوشت، تمام انرژی مورد نیاز را برای یادگیری و بازی کودک، به بدن او عرضه می‌کند. البته گوشت مورد نظر باید به صورت کامل شسته شده و بپزد. همچنین، اگر کودک شما با بلعیدن گوشت مشکل دارد می‌توانید گوشت را به صورت پوره، به برنامه غذایی او اضافه کنید. شما باید هر روز، 2 اونس از این ماده غذایی غنی از پروتئین را در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهید.

5- قرارگیری سبزیجات در رژیم غذایی کودکان:

اگر سبزیجات خوب تمیز و شسته شده و با عمل پخته شدن، نرم گردند، می‌توانند برای استفاده کودکان گزینه بسیار مناسبی باشند. برای این کار، کافی است سبزیجات خام را به قطعات کوچک برش داده و بخارپز کنید تا کودکان آن‌ها را راحت‌تر بخورند. هویج، سیب‌زمینی شیرین، کدو حلوایی، نخود فرنگی و کرفس گزینه‌های مناسبی برای تغذیه کودکان یک ساله تلقی می‌شوند. فراموش نکنید که همه این سبزیجات باید به طور کامل پخته شده و نرم گردند؛ طوری که مادر بتواند با پشت قاشق، آن‌ها را له نموده و به کودک خود بدهد. این دسته از مواد غذایی برای کودک 13 ماهه شما بسیار مغذی بوده و برای تأمین نیازهای بدن او ضروری می‌باشند.

6- شیر:

هنگامی که کودک شما سال اول زندگی را پشت سر گذاشت، می‌توانید به غیر از شیر مادر از انواع دیگر شیرها نیز برای تغذیه او استفاده نمایید. مصرف منظم کلسیم در این دوره از زندگی، تمام نیازهای بدن فرزند شما را جهت بهبود وضعیت دندان‌ها و استخوان‌های بدن او تأمین خواهد کرد. بهتر است برای افزودن شیر گاو به برنامه غذایی کودک خود، به جای شیشه شیر از فنجان استفاده نمایید. لازم است بدانید که مصرف 350 میلی‌لیتر تا 400 میلی‌لیتر شیر در روز، برای کودک 13 ماهه کافی خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید مصرف بیش از حد شیر، از جذب آهن در بدن جلوگیری کرده و میل کودک را به خوردن مواد غذایی دیگر از بین خواهد برد.

اگر به کودک خود اسفناج نمی دهید این مطلب 5 تاثیر شگفت انگیز مصرف اسفناج در کودکان را بخوانید.

7- ماست برای کودکان 13 ماهه:

اگر کودک نوپایی شیر را دوست نداشته و از خوردن آن لذت نبرد، مادر می‌تواند ماست را به صورت منظم در برنامه غذایی او جایگزین کند. ماست ساده یک منبع عالی از پروتئین بوده و به دلیل داشتن کلسیم کافی، برای کودکانی که فعالیت زیادی دارند، بسیار مفید است. البته، فراموش نکنید که مصرف  4 اونس ماست برای یک کودک 13 ماهه کافی است.

8- لوبیا برای کودکان نوپا:

 جالب است بدانید که لوبیا و انواع حبوبات را می‌توان در رژیم غذایی کودکان 13 ماهه قرار داد تا سلامت او را تضمین نمود. مصرف 1 ¼ لیوان لوبیا از انواع لوبیای سیاه و غیره می‌تواند به خوبی نیاز کودک شما را به پروتئین برآورده نماید. البته، بهتر است لوبیا را بعد از پختن با قاشق به دو نیم تقسیم کنید تا خطر خفگی را در هنگام خوردن فرزندتان از بین ببرید.

9-مصرف آب کافی کودکان 13 ماهه:

اطمینان حاصل کنید که کودک شما در طول روز ،آب را به اندازه کافی مصرف می‌کند، زیرا اگر حس تشنگی به خوبی در فرزند شما خنثی نشود، آب بدن او برای رشد و استحکام دندان‌ها کافی نخواهد بود. پس، بهتر است آب و انواع دیگر مایعات را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید.

10- انواع آجیل‌ها برای کودکان نوپا:

 شما به عنوان یک مادر می‌توانید بعد از پایان یک سالگی، مقدار کمی کره بادام ‌زمینی خام را در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید. برای این کار، کافی است یک لایه نازک نان تست تهیه نموده و مقداری از کره بادام زمینی را روی آن بمالید؛ کودک به راحتی آن را خواهد خورد. در نهایت، به یاد داشته باشید که از دانه‌های آجیل به طور مستقیم در وعده‌های غذایی کودک 13 ماهه خود استفاده نکنید، زیرا می‌تواند او را خفه کند.

برای اطلاع از اینکه کودکان به چه مقدار آب احتیاج دارند این مطلب کودکان باید چه مقدار آب بنوشند؟ را بخوانید.

نکات مهم در مورد تغذیه کودکان 13 ماهه:

به عنوان یک مادر، اگر غذایی را برای اولین بار در برنامه روزانه کودک خود قرار می‌دهید، مراقب بوده و عکس‌العمل بدن او را با دقت کنترل کنید. همچنین، اگر کودک در حین تغذیه دچار سرفه یا حالت خفگی شد، فریاد نزنید؛ تاوَن بدن او را به سمت جلو خم نموده و با کف دست، محکم بر روی پشت او بزنید. انجام این کار، حالت خفگی را در کودکان متوقف می‌کند. همیشه در هنگام تهیه غذا برای کودک 13 ماهه خود، غذاها را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم نموده و از هم جدا کنید تا کودک بتوانید به سرعت آن‌ها را بخورد. علاوه بر این موارد، در این دوره از زندگی، کودک خود را به خوردن مواد غذایی مختلف در وعده‌های غذایی عادت داده و در حین غذا دادن به او، اجازه دهید تا فرزندتان با انگشتان دست خود آنچه را که می‌خواهد، انتخاب کرده، بردارد و بخورد.

بهتر است کودک نوپای خود را تشویق کنید که طعم غذاهای تازه را نیز تجربه نموده و به خوردن آن‌ها عادت کنید؛ ایجاد تغییر در برنامه غذایی کودکان ضروری می‌باشد. سعی کنید در دو سالگی کودک، با افزودن انواع ادویه‌های تازه به غذای او و ترکیب کردن انواع مختلف مواد، طعم‌های تازه ایجاد نمایید تا بتوانید ذائقه فرزند خود را برای درک طعم‌های مختلف گسترش دهید.

در نهایت این نکته را به خاطر بسپارید تا زمانی که یک مادر در رژیم غذایی کودک 13 ماهه خود به طور متعادل از انواع سبزیجات، میوه‌ها و پروتئین استفاده کند، تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن او به راحتی تأمین شده و او همه ویتامین‌ها را دریافت خواهد کرد. حتماً اجازه دهید که کودک شما غذاهای مورد علاقه خود را انتخاب کند؛ هرگز برای خوردن بیشتر، به او فشار نیاورید، زیرا انجام مداوم این کار می‌تواند فرزند کوچک شما را از غذا خوردن معمولی نیز دور کند. پس، مادران باید در 13 ماهگی کودک خود صبر و حوصله بیشتری به خرج داده و با دقت کامل، برنامه غذایی او را تنظیم کنند.

 

نظر (5)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

امیدوارم همه نی نی ها سالم و سلامت باشن تا مامانا غصه نخورن ماکان من هم به سلامتی بزرگ شه..الهی امین.

This comment was minimized by the moderator on the site

میشه یه برنامه عذای. بنویسید

This comment was minimized by the moderator on the site

باسلام خسته نباشد ببخشید بچه من همانژیوم روی لبش هستش بردمش به دکترگفتن ک خوب میشه تا 1سالگی اما الان یک سال 3ماه داره باید چیکا کنم ورمش کمترشده ولی موقع خواب بادمیکنه ی کوچولو میشه توضیح بدین ممنون میشم اگه کمکم کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
اگر اندازش قبلا بزرگتر بود و کم کم کوچیک شده ، به مرور زمان خودش میره و نیاز به کاری نیست ولی اگر اندازش فرقی نکرده یا بزرگتر شده به متخصص کودکان مطمئن و کاربلد نشونش بدین.

This comment was minimized by the moderator on the site

راهنمایی هاتون بسیار مفید بود

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/