توت‌فرنگی سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت می‌کند

Shutterstock_strawberry_photo__1536821997_83210

رنگ قرمز روشن توت‌فرنگی و تاج سبز زیبای آن باعث جذابیت این میوه برای کودکان می‌شود. احتمالاً به همین دلیل است که کودک شما در میان انواع سبزیجات و میوه‌های دیگر، به سمت توت‌فرنگی می‌رود. علاوه بر این‌که میوه توت‌فرنگی غنی از مولتی‌ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد، شاداب و خوشمزه نیز است. اما در مورد این میوه خوشمزه، سؤالات بسیاری برای والدین وجود دارد: آیا قرار دادن توت‌فرنگی در برنامه غذایی کودکان، ایده مناسبی است؟ آیا ممکن است کودک من به توت‌فرنگی آلرژی داشته باشد؟ چگونه می‌توان توت‌فرنگی را در رژیم غذایی کودک خود قرار داد؟

اگر به دنبال تهیه ی ناهار خوشمزه برای کودکتان هستید این مطلب طرز تهیه ناهار سالم برای کودکان نوپا را بخوانید

چه زمانی می‌توان توت‌فرنگی را در برنامه غذایی کودک خود قرار داد؟

به خاطر داشته باشید که حتماً میوه توت‌فرنگی را فقط بعد از 12 ماهگی در برنامه غذایی کودک خود قرار دهید، زیرا ترکیب توت‌فرنگی با سایر مواد غذایی ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک در بدن فرزندتان شود. اگرچه بسیاری از والدین عقیده دارند که توت‌فرنگی همواره موجب بروز واکنش‌های آلرژیک در بدن کودکان می‌شود، اما این میوه خوشمزه، به تنهایی، به ندرت باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در بدن کودکان می‌شود. قرار دادن توت‌فرنگی در برنامه غذایی کودکان، مزایای سلامتی بسیاری را برای فرزند شما به ارمغان می‌آورد.

مزایای بهداشتی توت‌فرنگی برای کودکان:

توت‌فرنگی به طور طبیعی غنی از مواد مغذی و مواد معدنی حیاتی است که برای رشد سالم کودک شما ضروری می‌باشند. قرار دادن توت‌فرنگی در برنامه غذایی کودکان، مزایای سلامتی بسیاری را برای فرزند شما به ارمغان می‌آورد. از مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

1- توت‌فرنگی سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت می‌کند:

این میوه غنی از ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتو شیمیایی است که با هم کار می‌کنند تا سیستم ایمنی بدن کودکان سالم نگه داشته شود. وجود سیستم ایمنی قوی در بدن کودکان باعث افزایش مقاومت آن‌ها در برابر انواع بیماری‌های پاتوژن می‌شود.

2- توت‌فرنگی سیستم عصبی بدن کودکان را بهبود می‌بخشد:

فیتوکمیکال‌های موجود در توت‌فرنگی مزایای متعددی را برای سیستم عصبی بدن کودکان به ارمغان می‌آورد. همچنین، قرار دادن توت‌فرنگی در برنامه غذایی کودکان موجب بهبود عملکرد مغز آن‌‌ها می‌شود.

3- توت‌فرنگی سیستم گردش کودکان را تقویت می‌کند:

به خاطر داشته باشید که توت‌فرنگی یک منبع غنی از پتاسیم می‌باشد که برای حفظ سلامت عمومی کودک، تقویت عروق خونی و بهبود عملکرد سیستم گردش خون او مفید است.

4- توت‌فرنگی کمک می‌کند تا استخوان‌های کودکان سالم بمانند:

این میوه حاوی کلسیم، فسفر و فلوراید است که نقش مهمی در تقویت استخوان‌های کودکان ایفا می‌کند. پس، می‌توان ادعا کرد اضافه کردن توت‌فرنگی به رژیم غذایی کودکانی که در حال رشد هستند، ضروری می‌باشد.

5- توت‌فرنگی منجر به هیدراته شدن بدن کودکان می‌شود:

هر 100 گرم توت‌فرنگی دارای 90.25 گرم آب است، به این معنی که کودکان با خوردن میوه توت‌فرنگی، مقدار زیادی از مایعات مورد نیاز بدن خود را دریافت می‌کنند.

علاوه بر این موارد، توت‌فرنگی دارای مواد مغذی دیگری است که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

اگر کودکتان شکلات دوست دارد این مطلب آیا شکلات برای کودکان مضر است؟ را بخوانید 

مواد مغذی موجود در میوه توت‌فرنگی:

به خاطر داشته باشید که شما با افزودن توت‌فرنگی به برنامه غذایی کودک خود، مواد مغذی زیر را به بدن فرزندتان هدیه می‌دهید:

  • کربوهیدرات
  • قندهای طبیعی
  • فیبر
  • پروتئین
  • چربی
  • کلسیم
  • آهن
  • منیزیم
  • فسفر
  • پتاسیم
  • سدیم
  • منگنز
  • مس
  • روی
  • سلنیوم
  • فلوراید
  • ویتامینC
  • ویتامینB1 (Thiamin)
  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین)
  • ویتامین B3 (نیاسین)
  • ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید)
  • ویتامین B6
  • ویتامین B9 (فولات)
  • کولین
  • ویتامینA
  • ویتامینK

کودک شما می‌تواند از مواد مغذی این میوه خوشمزه بهره‌مند شود، اگر توت‌فرنگی‌هایی با کیفیت مناسب خریداری کرده و آن‌ها را به روش مناسبی نگهداری کنید. در ادامه این مقاله، خواهیم دید که چگونه می‌توان این کار را انجام داد.

چگونه می‌توان توت‌فرنگی‌هایی با کیفیت مناسب را انتخاب کرد؟

جالب است بدانید که امروزه، به دلیل بهبود روش‌های کشت و کنترل آفات، توت‌فرنگی در همه روزهای سال در دسترس است. با این حال، یادتان باشد که توت‌فرنگی حاوی بالاترین میزان آفت‌کش در بدنه خود می‌باشد. بنابراین، شما باید انواع ارگانیک آن را که عاری از آفت‌کش‌های مضر هستند، برای تغذیه کودک خود انتخاب کنید. توت‌فرنگی‌هایی را انتخاب کنید که قرمز روشن بوده و هیچ گونه لکه یا کبودی نداشته باشند. همچنین، برگ‌ها و ساقه توت‌فرنگی را بررسی کنید، چون توت‌فرنگی‌های رسیده دارای برگ‌ها و ساقه سبز و نازکی دارند.

چگونه می‌توان توت‌فرنگی‌ها را به روش مناسبی نگهداری کرد؟

توت‌فرنگی جزو میوه‌هایی است که به راحتی خشک، پلاسیده یا خراب می‌شود؛ بنابراین آن‌ها را در یخچال نگهداری کرده و سعی کنید در مدت چهار روز، همه توت‌فرنگی‌های خریداری‌شده را مصرف کنید. همیشه توت‌فرنگی را در یک ظرف سوراخ‌دار نگهداری کنید تا روند پلاسیده شدن آن به تعویق افتد. همچنین، شما می‌توانید توت‌فرنگی را در آب، به مدت بیش از یک هفته، تازه نگه دارید.

چگونه می‌توان توت‌فرنگی را در برنامه غذایی کودک خود قرار داد؟

قبل از این‌که توت‌فرنگی را در غذاهای روزانه کودک خود استفاده کنید، بهتر است آن را به حالت پوره درآورید. این روند، توت‌فرنگی را نرم کرده و دانه‌های کوچک آن را خرد می‌کند که در حالت طبیعی، ممکن است کودک قادر به بلعیدن آن نباشد. در ادامه این مقاله، نحوه پردازش توت‌فرنگی قبل از اضافه کردن به غذاهای روزانه کودکان بررسی خواهد شد.

  • مرحله 1:

توت‌فرنگی‌ها را با مخلوطی از سه قسمت آب و یک قسمت سرکه خوراکی، به طور کامل شستشو دهید. حتماً می‌دانید که میوه توت‌فرنگی در بوته‌های کوچک نزدیک به سطح زمین رشد می‌کند؛ به همین دلیل باکتری‌های خاک می‌توانند به قسمت خوراکی میوه منتقل شوند. سرکه کمک می‌کند تا باکتری‌ها بدون آسیب رساندن به خود میوه از بین بروند. نکته مهم در مورد سرکه این است که شستشو دادن انواع میوه‌ها با این ماده ضدعفونی‌کننده به سلامت کودک شما آسیبی نمی‌رساند.

  • مرحله 2:

پس از تمیز کردن توت‌فرنگی‌ها با مخلوط آب و سرکه، دوباره آن‌ها را با آب ساده بشویید؛ ساقه و برگ آن را دور بریزید و هر توت‌فرنگی را به چهار قطعه تقسیم کنید.

  • مرحله 3:

توت‌فرنگی‌های خردشده را به مدت 3-4 دقیقه بخارپز کنید. به خاطر داشته باشید که بخارپز کردن، بهترین روش برای طبخ توت‌فرنگی است، زیرا شکل و مواد مغذی میوه را حفظ می‌کند.

  • مرحله 4:

توت‌فرنگی‌ها را پس از سرد شدن، به مخلوط‌کن انتقال دهید. برای مخلوط شدن بهتر توت‌فرنگی، مقداری آب به آن اضافه کنید. مخلوط کردن توت‌فرنگی‌ها تا زمانی ادامه دهید که هیچ توده و دانه‌ای در پوره شما وجود نداشته باشد. در نهایت، یادتان باشد که افزودن پوره توت‌فرنگی در برنامه غذایی کودکان می‌تواند خطر ابتلا به کم خونی را در آن‌ها از بین ببرد.

طعم پوره کودک خود را بچشید تا مطمئن شوید که بلعیدن آن برای فرزندتان آسان باشد. همچنین، شما می‌توانید پوره توت‌فرنگی را با مقداری آب رقیق کرده و برای فرزندتان، آبمیوه توت‌فرنگی خانگی تهیه کنید. شما حتی می‌توانید از توت‌فرنگی منجمد برای تهیه این نوع پوره استفاده کنید، اما قبل از پردازش، صبر کنید تا یخ آن‌ها ذوب شود. پوره توت‌فرنگی را می‌توان به انواع غذاهای دیگر کودکان اضافه کرد؛ همچنین، با ترکیب پوره توت‌فرنگی و میوه‌های دیگر می‌توان پوره میوه‌ خوش‌طعمی را برای کودک خود تهیه کرد.

توجه:

در هنگام تهیه پوره، اطمینان حاصل کنید که همه توت‌فرنگی‌ها به خوبی له شده باشند، زیرا توت‌فرنگی درشت می‌تواند یک خطر جدی برای سلامت کودک شما باشد. همچنین، از آن‌جایی که دانه‌های توت‌فرنگی خشن هستند، تمایل دارند به دیواره گلو کودکان بچسبند. بنابراین، برای اطمینان بیشتر، همیشه پوره توت‌فرنگی کودک خود را از صافی عبور دهید.

توت‌فرنگی را با چه مواد غذایی ترکیب کنیم؟

توت‌فرنگی را می‌توان با مواد غذایی مختلفی ترکیب کرد تا غذای خوشمزه‌ای برای کودکان به وجود آید. در ادامه این مقاله، چند مورد از مواد غذایی که می‌توان با توت‌فرنگی ترکیب کرد، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

1- انواع میوه‌ها:

ترکیب پوره توت‌فرنگی با میوه‌های دیگر، مخصوصاً میوه‌های شیرین و خمیری مانند هلو، غذای خوش‌طعمی را برای فرزند کوچک شما به ارمغان می‌آورد.

2- غلات:

شما می‌توانید طیف گسترده‌ای از غلات را به پوره توت‌فرنگی فرزند خود اضافه کنید. همچنین، شما می‌توانید آرد برنج و بلغور جو دوسر را نیز با توت‌فرنگی ترکیب کرده و فرنی خوشمزه‌ای برای کودکتان تهیه کنید.

3- محصولات گوشتی:

ترکیب پوره مرغ و گوشت با توت‌فرنگی، غذای ایده‌آلی برای کودکان ایجاد می‌کند. توت‌فرنگی، طعم گوشت را بهبود بخشیده و مواد مغذی غذای کودک را نیز افزایش می‌دهد.

4- شیر و ماست:

ترکیب شیر و ماست با توت‌فرنگی، یک ایده کلاسیک است که هم بزرگسالان و هم بچه‌ها،آن را دوست دارند. کودکان بعد از 12 ماهگی می‌توانند ترکیب توت‌فرنگی با شیر گاوی را مصرف کنند، بدین معنی که شما می‌توانید ترکیب شیر و توت‌فرنگی را فقط بعد از 12 ماهگی فرزند خود، در برنامه غذایی او قرار دهید.

در ادامه، برخی از دستورالعمل‌های غذای کودکان که می‌توان با توت‌فرنگی درست کرد، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

غذاهای خوشمزه با طعم توت‌فرنگی برای کودک شما:

پوره توت‌فرنگی، به ‌تنهایی غذای عالی و میان وعده مقوی برای کودکان است. به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید پوره توت‌فرنگی را برای یک یا دو روز، به صورت یخ‌زده نگه دارید. همچنین، شما می‌توانید غذاهای دیگر را به کمک توت‌فرنگی، طعم‌دار کنید. این موارد عبارتند از:

1- پوره موز و توت‌فرنگی برای کودکان:

موز و توت‌فرنگی، هر دو غنی از پتاسیم هستند. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که پوره موز و توت‌فرنگی تقویت‌کننده پتاسیم بدن کودک به‌ شمار می‌روند. شما برای تهیه پوره موز و توت‌فرنگی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان موز خردشده
  • 1 فنجان پوره توت‌فرنگی
  • 3-4 فنجان آب یا شیر گاو

طرز تهیه پوره موز و توت‌فرنگی:

یک فنجان پوره توت‌فرنگی را بر اساس دستورالعملی که قبلاً ذکر شد، آماده کنید. سپس، موزها را له کنید تا کاملاً نرم شده و بدون هیچ توده‌ای باشند. موز له‌شده را همراه با پوره توت‌فرنگی در مخلوط‌کن ریخته و باهم مخلوط کنید. بعد از مخلوط شدن موز و توت‌فرنگی، مقداری آب را به منظور رقیق کردن پوره، به آن اضافه کنید. کودکان می‌توانند شیر گاو را از سن 12 ماهگی در برنامه غذایی خود داشته باشند. پس از فرزند شما بیشتر از یک سال، سن دارد، شیر را به جای آب، به مخلوط موز و توت‌فرنگی اضافه کنید. استفاده از شیر گاو برای رقیق کردن پوره موز و توت‌فرنگی عطر و طعم خاصی به آن اضافه می‌کند و این، باعث می‌شود که کودک شما علاقه بیشتری به خوردن پوره از خود نشان دهد.

اگر کودک شما آهن کمی دارد این مطلب جذب بهتر آهن با خوردن شیر بز در کودکان را بخوانید

2- پوره انبه و توت‌فرنگی برای کودکان:

این پوره، یک غذا شیرین برای کودک شما می‌باشد که سرشار از ویتامین‌های مختلف است. شما برای تهیه پوره انبه و توت‌فرنگی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان انبه خردشده
  • 1 فنجان توت‌فرنگی خرد‌شده
  • 3-4 فنجان آب یا شیر گاو

طرز تهیه پوره انبه و توت‌فرنگی:

شما می‌توانید انبه را به طور جداگانه یا همراه توت‌فرنگی پوره کنید. لازم است بدانید که انبه به راحتی له می‌شود، پس نیازی به پخت ندارند، به این معنی که شما می‌توانید انبه را مستقیماً پوره کنید. در نهایت، پس از مخلوط شدن انبه و توت‌فرنگی، مقداری آب یا شیر گاو را به منظور رقیق کردن پوره، به آن اضافه کنید. غذای خوشمزه کودک شما آماده است!

3- پوره سیب و توت‌فرنگی برای کودکان:

سیب و توت‌فرنگی، هر دو منبع غنی از مواد معدنی هستند. بنابراین، این پوره یک غذای مقوی برای کودک در حال رشد شما خواهد بود. شما برای تهیه پوره سیب و توت‌فرنگی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان سیب خردشده
  • 1 فنجان توت‌فرنگی خردشده
  • 3-4 فنجان آب یا شیر گاو

طرز تهیه پوره سیب و توت‌فرنگی:

سیب را به صورت جداگانه بجوشانید یا بخارپز کنید تا کاملاً له شود. در همین حین، توت‌فرنگی را به کمک دستورالعمل ارائه‌شده، پردازش کنید. در نهایت، سیب‌های پخته و پوره توت‌فرنگی را در مخلوط‌کن قرار دهید تا باهم ترکیب شوند. مخلوط کردن را تا زمانی ادامه دهید که هیچ توده جامد یا دانه‌ای قابل مشاهده نباشد. مقداری آب یا شیر را به پوره اضافه کرده و به کودک خود بخورانید.

4- پوره مرغ و توت‌فرنگی برای کودکان:

افزودن انواع میوه‌ها به پوره مرغ، طعم آن را بسیار جذاب می‌کند. شما برای تهیه پوره مرغ و توت‌فرنگی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان مرغ بدون استخوان آب‌پز
  • 1 فنجان توت‌فرنگی خردشده
  • 3-4 فنجان آب یا شیر گاو

طرز تهیه پوره مرغ و توت‌فرنگی:

قطعات مرغ را پخته و کنار بگذارید تا خنک شوند. توت‌فرنگی را هم به صورت جداگانه بخارپز کنید. همه مواد را در مخلوط‌کن بریزید و با هم مخلوط کنید. شما می‌توانید از آب مرغ برای رقیق کردن پوره فرزندتان استفاده کنید، زیرا سرشار از مواد مغذی است و طعم پوره را هم بهتر می‌کند. مخلوط کردن مواد را تا جایی ادامه دهید که هیچ توده‌ای در پوره باقی نماند. در نهایت، در صورت لزوم، مقداری آب یا شیر گاو را به منظور رقیق کردن پوره، به آن اضافه کنید.

5- پوره هلو و توت‌فرنگی برای کودکان:

هلو و توت‌فرنگی ترکیبی عالی از لحاظ طعم و مزه هستند. شما برای تهیه پوره هلو و توت‌فرنگی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان هلوی خردشده
  • 1 فنجان توت‌فرنگی خردشده
  • 3-4 فنجان آب یا شیر گاو

طرز تهیه پوره هلو و توت‌فرنگی:

هلو و توت‌فرنگی را به صورت جداگانه پخته و سرد کنید. آن‌ها را به مخلوط‌کن انتقال دهید. مخلوط کردن مواد را تا جایی ادامه دهید که هیچ توده‌ای در پوره باقی نماند. شما می‌توانید از میوه‌هایی مانند گلابی و زردآلو نیز برای تهیه این نوع پوره استفاده کنید.

6- شیر-توت‌فرنگی برای کودکان:

از زمانی که کودک شما بتواند شیر گاو را مصرف کند، شما می‌توانید انواع شیر-میوه‌ها را در برنامه غذایی او قرار دهید. شما برای تهیه شیر-توت‌فرنگی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان پوره توت‌فرنگی
  • 3-4 فنجان آب یا شیر گاو

طرز تهیه شیر-توت‌فرنگی:

پوره توت‌فرنگی را طبق دستورالعمل ارائه‌شده تهیه کنید. سپس، شیر گاو جوشیده و خنک را همراه پوره توت‌فرنگی به مخلوط‌کن انتقال دهید. مخلوط کردن شیر و پوره توت‌فرنگی را تا جایی ادامه دهید که هیچ توده‌ای در آن باقی نماند. از افزودن شکر به شیر-توت‌فرنگی  کودک خود اجتناب کنید. در نهایت، برای رقیق شدن نوشیدنی فرزندتان، می‌توانید مقداری شیر یا آب اضافی را به آن اضافه کنید تا او بتواند به راحتی غذای خود را قورت دهد.

7- پوره ماست و توت‌فرنگی برای کودکان:

ترکیب ماست و توت‌فرنگی یک جایگزین عالی برای شیرینی‌های مصنوعی و پوره‌های ساده است. جالب است بدانید که بسیاری از کودکان از طعم پوره ماشت و توت‌فرنگی لذت می‌برند. شما برای تهیه پوره ماست و توت‌فرنگی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان پوره توت‌فرنگی
  • 1-2 فنجان ماست تازه (ترجیحاً از شیر گاو تهیه شده باشد.)

طرز تهیه پوره ماست و توت‌فرنگی:

پوره توت‌فرنگی را طبق دستورالعمل ارائه‌شده تهیه کنید. سپس آن را به ماست اضافه کنید تا غذای کودک شما آماده شود. اگر احساس می‌کنید که ماست خیلی سفت است، می‌توانید با افزودن مقداری با شیر یا آب، آن را رقیق کنید.

8- پوره غلات و توت‌فرنگی برای کودکان:

اگر پوره توت‌فرنگی با غلات سبوس‌دار مانند بلغور جو دوسر ترکیب شود، غذای مقوی را برای کودک شما به ارمغان می‌آورد. شما برای تهیه پوره غلات و توت‌فرنگی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان پوره توت‌فرنگی
  • 2 فنجان بلغور جو دوسر

طرز تهیه پوره غلات و توت‌فرنگی:

 پوره توت‌فرنگی را طبق دستورالعمل ارائه‌شده آماده کنید و آن را با یک کاسه بلغور جو دوسر یا هر دانه غلات دیگر مخلوط کنید. مواد داخل کاسه را با یک قاشق مخلوط کنید تا ترکیب یکنواختی به دست آید، طوری‌که همه دانه‌های غلات در پوره خیس شوند. به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که شما می‌توانید مقداری پوره اضافی را به منظور رقیق کردن غذای کودکتان، به آن اضافه کنید. اگر کودک شما کوچک است، می‌توانید مخلوط غلات و پوره توت‌فرنگی را در مخلوط‌کن درست کنید تا خوردن آن برای فرزندتان آسان‌تر باشد.

9- فرنی برنج و توت‌فرنگی برای کودکان:

برنج کربوهیدرات‌های مورد نیاز بدن کودکان را تأمین می‌کند، درحالی‌که توت‌فرنگی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز را به بدن فرزند شما ارائه می‌دهد. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که فرنی برنج و توت‌فرنگی یک صبحانه عالی برای کودکان است. شما برای تهیه فرنی برنج و توت‌فرنگی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 فنجان پوره توت‌فرنگی
  • 2 فنجان آرد برنج
  • 3-4 فنجان شیر گاو

طرز تهیه فرنی برنج و توت‌فرنگی:

آرد برنج را با شیر بپزید، تا زمانی که هیچ توده‌ای در آن وجود نداشته باشد. اگر قصد رقیق شدن غذای کودک خود را دارید، می‌توانید مقداری شیر یا آب به آن اضافه کنید. در همین حین، توت‌فرنگی را بخارپز کرده و آن را به پوره تبدیل کنید. پوره توت‌فرنگی را به فرنی برنج اضافه کرده و برای مدت 1-2 دقیقه بجوشانید. در نهایت، مواد را هم بزنید تا کاملاً با یکدیگر ترکیب شوند. قبل از خوراندن فرنی به فرزند خود، اطمینان حاصل کنید که فرنی خنک شده است.

هشدارهایی در هنگام تغذیه کودکان با توت‌فرنگی:

در هنگام قرار دادن توت‌فرنگی در رژیم غذایی کودک خود، اطمینان حاصل کنید که بدن او واکنش‌های آلرژیک از خود نشان نمی‌دهد یا پوست او دچار اگزما نمی‌شود. در چنین مواردی، قبل از اضافه کردن توت‌فرنگی به برنامه غذایی فرزند خود، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. همچنین، مراقب علائم زیر باشید:

  • کندروهای پوست، بثورات قرمز یا صورتی کوچک که بر روی پوست بدن کودک ظاهر شده و معمولاً خارش دارند.
  • درد شکمی همراه با اسهال و استفراغ.
  • تورم صورت یا اطراف چشم؛ همچنین، شما ممکن است تورم را در عضلات گردن کودک خود متوجه شوید که عمل بلعیدن را برای او دشوار می‌کند. علاوه بر این موارد، تورم در اطراف بینی کودک می‌تواند منجر به بروز تنگی نفس در او شود.
  • ضعف عمومی؛ به این دلیل که کودک احساس سرگیجه می‌کند و ممکن است تمرکز او روی هر چیزی دشوار باشد.

اگر شما مشکوک هستید که بدن فرزندتان به خوردن توت‌فرنگی واکنش آلرژیک نشان می‌دهد، پس توت‌فرنگی را از برنامه غذایی او حذف کرده و شرایط را به اطلاع دکتر برسانید. اگر کودک شما به توت‌فرنگی حساسیت نداشته باشد، شما می‌توانید با خیال راحت تغذیه او را ادامه دهید، زیرا توت‌فرنگی گنجینه‌ای از مواد مغذی و مواد معدنی حیاتی برای رشد کودک شما است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/