آیا شکلات برای کودکان مضر است؟

Chocolate_For_Kids_1__1536662132_18010

همه ما طعم شکلات را دوست داریم، اما کودکان نمی­توانند مقدار زیادی از این ماده غذایی خوشمزه را در برنامه روزانه خود داشته باشند. این در حالی است که برخی از بچه­های کوچک هرگز به سمت شکلات جذب نمی­شود، اما بعضی دیگر عاشق آن می­شوند؛ بنابراین، مهم است که مادران جوان و بی­تجربه در مورد شکلات و افزودن آن به برنامه غذایی فرزند خود اطلاعات کافی داشته باشند. در ادامه این مقاله، اطلاعاتی در مورد شکلات و قرار دادن آن در رژیم غذایی کودکان ارائه شده است.

اگر به کودک خود شیر بز نمیدهید این مطلب جذب بهتر آهن با خوردن شیر بز در کودکان را بخوانید 

چه زمانی می­توان شکلات را در برنامه غذایی کودکان قرار داد؟

در ابتدا، به خاطر داشته باشید که شما باید منتظر بمانید تا فرزندتان 24 ماهه شود؛ سپس شکلات را در برنامه غذایی او قرار دهید. سیستم گوارشی کودکان کوچک به اندازه کافی قوی نیست که بتواند شکلات را به راحتی هضم کند. همچنین، شکلات حاوی کافئین و تئوبرومین است که برای روند رشد و حفظ سلامت کودکان توصیه نمی­شود. تئوبرومین تنها یک دهم اثر کافئین را دارد و یک محرک ضعیف به شمار می­رود؛ اما این مقدار کافئین موجود در شکلات نیز اغلب موجب نگرانی والدین می­شود؛ بنابراین، شما باید از قرار دادن شکلات در برنامه غذایی کودکانی که بیش از شش ماه دارند و قادر به خوردن غذاهای جامد دیگر هستند، اجتناب کنید. با این حال، شما نباید از افزودن شکلات به رژیم غذایی نوزاد خود پس از 24 ماهگی خودداری کنید، زیرا این ماده غذایی خوشمزه، مزایای سلامتی بسیاری برای فرزند شما دارد.

آیا قرار دادن شکلات در برنامه غذایی کودکان، ایده مناسبی است؟

بله شکلات می­تواند برای بهبود روند رشد و حفظ سلامت فرزند شما مفید باشد. مزایای افزودن این ماده غذایی خوشمزه در رژیم غذایی کودکان عبارتند از:

1- پشتیبانی از عملکرد مغز کودکان:

ترکیباتی به نام فلاونول که به طور طبیعی در شکلات یافت می­شود، به افزایش عملکرد حافظه و بهبود قابلیت­های شناختی عمومی کودکان کمک می­کند.

2- کمک به سیستم گردش خون کودکان:

 نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان ثابت کرده است که مصرف منظم شکلات می­تواند عملکرد قلب و عروق خونی کودکان را بهبود بخشد. همچنین، فلاونول­های موجود در شکلات باعث جلوگیری از لخته شدن خون در بدن فرزند شما شده و عملکرد سیستم گردش خون او را بهبود می­بخشد.

اگر کودکتان بی اشتها است این مطلب چرا کودکم بی اشتهاست؟ را بخوانید

3-افزودن شکلات به برنامه غذایی کودکان، احتمال آسیب­های سلولی را کاهش دهد:

شکلات غنی از آنتی­اکسیدان­ها است که در میوه­ها و سبزیجات مختلف یافت می­شود. آنتی­اکسیدان­ها احتمال بروز آسیب­های سلولی طبیعی را در بدن کودکان کاهش داده و کارایی سلول­های مختلف را بهبود می­بخشد.

4- قرار دادن شکلات در رژیم غذایی کودکان، موجب بهبود خلق و خوی آن­ها می­شود:

شکلات موجب افزایش تولید انتقال­دهنده­های عصبی به نام اندورفین در بدن کودکان می­شود؛ این انتقال­دهنده­های عصبی موجب ایجاد احساس شادی در انسان می­شود. ترکیب دیگری به نام سروتونین در شکلات وجود دارد که به کودکان کمک می­کند تا احساس رفاه و شادی کنند.

5- قرار دادن شکلات در رژیم غذایی کودکان، سطح کلسترول بد را در بدن آن­ها کاهش می­دهد:

شما ممکن است در مورد سطح کلسترول نوزاد خود نگران نباشید! اما خوب است بدانید که مصرف شکلات می­تواند سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) را در بدن فرزند شما کاهش داده و کلسترول HDL (کلسترول خوب) را افزایش دهد.

امروزه، شکلات خوراکی به شکل­های مختلفی در بازار ارائه می­شود؛ اما کدام نوع شکلات برای کودکان مفید است؟

بهترین نوع شکلات برای کودکان، کدام است؟

پزشکان متخصص اطفال، شکلات شیری را برای کودکان پیشنهاد می­کنند که احتمالاً، بی­خطرترین شکلات است. شکلات شیری تنها 5 میلی­گرم کافئین (226 میلی­گرم) دارد (در مقایسه با 160 میلی­گرم کافئین در شکلات تلخ با وزن مشابه)؛ بنابراین، هنگام مصرف شکلات شیری، کافئین کمتری وارد بدن کودکان می­شود. همچنین، شما می­توانید شیر خشک شکلاتی را برای تغذیه فرزند خود انتخاب کنید؛ این نوع پودر شکلاتی دارای مواد مغذی لازم برای بهبود روند رشد فرزند شما، شکر کم و مواد نگهدارنده اندک است.

آیا می­توان شیر شکلات کودکان را در خانه تهیه کرد؟

بله شما می­توانید شیر شکلات فرزند خود ​​را در خانه با استفاده از شکلات یا پودر کاکائو ساده تهیه کنید. نوشیدنی کاکائو ساده/ پودر، حاوی حدود 5 میلی­گرم (در هر 265 میلی­گرم) کافئین خواهد بود، در حالی که نوشیدنی حاصل از شکلات، حاوی 6 میلی­گرم (در هر 265 میلی­گرم) است. پودر کاکائو معمولاً به عنوان یک پودر شکلات ساده است؛ بدان معنی که شما می­توانید مقدار قند/شکر اضافه­شده به شیر فرزند خود را تنظیم کنید؛ اما هیچ­گونه مواد مغذی اضافه در پودر شکلات وجود ندارد؛ اما غذای کودک و نوشیدنی­های مبتنی بر شکلات­هایی با شکر و مواد نگهدارنده کم می­تواند مواد مغذی ضروری برای رشد فرزند شما را تأمین کند.

آیا می­توان دسر شکلاتی را در برنامه غذایی کودکان قرار داد؟

کارشناسان معتقدند که مادران می­توانند برخی مواقع، دسرهایی مانند یک تکه شکلات تلخ، کیک شکلاتی و پودینگ شکلات را در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهند. این مقدار شکلات دارای کافئین کافی برای آسیب زدن به نوزاد شما نیست.

آیا قرار دادن شکلات در برنامه روزانه کودکان می­تواند مضر باشد؟

هیچ شواهد علمی برای اثبات اثرات منفی مصرف شکلات وجود ندارد. شاید تنها خطر مصرف شکلات، ورود شکر و کافئین به بدن فرزند شما باشد. قرار دادن شکر بیش از حد در برنامه غذایی کودکان می­تواند باعث اضافه وزن یا چاقی کودک شود. شما می­توانید با انتخاب نوشیدنی­های دارای کم قند یا شکلات کم، سلامت فرزند خود را تضمین کنید. این در حالی است که محتوای کافئین شکلات همچنان نگرانی بزرگی برای والدین به شمار می­رود. با قرار دادن مقدار کمی از شکلات در رژیم غذایی فرزند خود، اطمینان حاصل کنید که بدن کودک بدون هیچ­گونه خطر جدی، شکلات را تحمل می­کند. هیچ حد استانداردی در میزان افزودن شکلات به برنامه روزانه کودک وجود ندارد، اما کارشناسان توصیه می­کنند که بیش از 45 میلی­گرم کافئین در روز برای کودک نوپا مضر است.

آیا احتمال دارد که بدن کودکی به مصرف شکلات آلرژی داشته باشد؟

بله بدن کودک می­تواند به شکلات آلرژی داشته باشد. شکلات از بذر گیاه کاکائو ساخته شده است که توانایی ایجاد واکنش آلرژیک در بدن کودکان را دارد. شاخص­های آلرژی شکلات مشابه سایر آلرژی­های غذایی این؛ به بروز علائمی مانند کندروهای پوست (بثورات پوستی)، گرفتگی معده، استفراغ، حالت تهوع، تورم صورت و بی­حسی بدن فرزند خود دقت کنید.

اگر کودک مسمومی دارید این مطلب چرا نباید اصلا به کودک مسموم لبنیات بدهید را بخوانید

در چه مواردی باید شکلات را از برنامه روزانه کودکان حذف کرد؟

قرار دادن شکلات در برنامه روزانه کودکان، به ندرت اثرات نامطلوبی را در بدن آن­ها به وجود می­آورد. با این حال، در برخی موارد، مادران باید از تغذیه فرزند خود با شکلات اجتناب کنند. این موارد عبارتند از:

  • قبل از خواب:
  • حتی ورود مقدار کمی کافئین به بدن کودکان قبل از خواب، می­تواند باعث بروز مشکلاتی در روند خواب کودک شود؛ بنابراین، چند ساعت قبل از خواب، دیگر شکلات یا شیرینی را به کودک خود ندهید.
  • سندرم روده تحریک­پذیر:
  • سندرم روده تحریک­پذیر (IBS) یک بیماری حاد است که با التهاب مزمن شکم، گرفتگی معده و تغییرات ناگهانی عادت­های روده ظاهر می­شود. شکلات یکی از غذاهایی است که می‌تواند علائم سندرم روده تحریک­پذیر را در بدن کودکان تشدید کند؛ بنابراین، نباید به کودکانی که با این مشکل روبرو هستند، شکلات داد.
  • ریفلاکس معده (GERD):
  • شکلات خاصیت اسیدی دارد و باعث ریفلاکس اسید در معده کودکان مبتلا به GERD می­شود.

در نهایت، به عنوان یک مادر جوان و بی­تجربه به یاد داشته باشید که اگر کودک شما آلرژی غذایی بالینی دارد، در مورد قرار دادن شکلات در برنامه غذایی او با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

آیا قرار دادن شکلات در برنامه غذایی کودکان می­تواند مشکلاتی را برای دندان و لثه آن­ها ایجاد کند؟

مصرف بیش از حد از شکلات شیرین ممكن است سبب نابودی دندان­های کودک شده و مشکلاتی را برای لثه و دندان­های فرزند شما ایجاد کند؛ بنابراین، نوشیدنی­ها و غذاهای شکلاتی با شکر کم را برای مصرف فرزند خود انتخاب کنید تا کودک شما از طعم شکلات لذت ببرد، بدون این که در معرض اثرات مضر شکر اضافی قرار گیرد.

شکلات دارای عطر و طعم محبوبی در میان کودکان و بزرگ­سالان است. به استثنای اینکه نوزاد شما دارای شرایط پزشکی خاص باشد، می­توانید شکلات را در برنامه غذایی او قرار دهید. مصرف شکلات ترجیحاً در قالب شکلات شیری و در مقادیر متعادل، یک راه عالی برای لذت بردن کودک و بهره­مندی بدن او از مزایای سلامتی این ماده غذایی خوشمزه است.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام دوستان مطالب مفید بود و واقعا قبول دارم شکلات برای کودکان مفیده البته تاحدودی که گفته شده..مخصوصا شکلات تلخ.
پسرمن الان جهارسالشه واز دوسالگی فقط شکلات تلخ دوست داره وهرجاباشه تشخیص میده و بین همه شکلاتها فقط تلخ میخوره چون خیلی پرجنب وجوشه...

سلام دوستان مطالب مفید بود و واقعا قبول دارم شکلات برای کودکان مفیده البته تاحدودی که گفته شده..مخصوصا شکلات تلخ.
پسرمن الان جهارسالشه واز دوسالگی فقط شکلات تلخ دوست داره وهرجاباشه تشخیص میده و بین همه شکلاتها فقط تلخ میخوره چون خیلی پرجنب وجوشه گفتن ندم بهش ..ولی الان که چهارسالشه بهش میدم بعدش اروم میشه و حتی میخابه ..بنطرم بدنش نیازشدیدی بهش داره که اینقد مصرانه شکلات تلخ میخاد ..حتماچیزی هست که میل و رغبت میکنه که فقط تلخ و کاکایویی باشه.

ادامه مطلب

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/