چرا کودکم بی اشتهاست؟

96216545_H__1533294308_74897

در ابتدا، جالب است بدانيد كه در سال‌های اخیر، فشار آوردن به خود و فرزندانمان برای لاغر شدن و به رخ کشیدن آن، بسیار مد شده است. بسیاری از والدين برای کم کردن وزن خود و فرزندانشان از رژیم غذایی آب‌میوه استفاده کرده و یا گرسنگی‌هاي شديدي را تحمل می‌کنند، كه انواع بسياري از اين رژیم‌های غذایی برای سلامتی فرد، به ويژه كودكان بسیار خطرناک می‌باشد. بیشتر ما برای کم کردن وزن خود از عادات غذایی ناسالم استفاده می‌کنیم، که نتیجه آن، به وجود آمدن بی‌اشتهایی به عنوان یکی از رایج‌ترین اختلالات در غذا خوردن خواهد بود.

اگر نوزاداتان مشکل شیر خوردن دارد این مقاله چرا نوزادم شیر نمی خورد؟ حتما بخوانید.

اما آیا بی‌اشتهایی مادران می‌تواند کودکان آن‌ها را هم تحت تاثیر خود قرار دهد؟ شاید باور کردن این موضوع برای شما کمی مشکل باشد، اما این موضوع کاملا درست است! چگونه می‌توانید مشكل بی‌اشتهایی در کودک خود را تشخیص دهید؟ اگر کودک شما حاضر به غذا خوردن نیست، آیا این حالت می‌تواند نشان‌دهنده بروز مشكل بی‌اشتهایی در بدن او باشد؟ آیا برای به دست آوردن جواب سوالات خود در مورد بی‌اشتهایی فرزندتان سردرگم هستید؟ زیاد نگران نشوید! چون خواندن ادامه اين مقاله، تمام ابهامات شما را در مورد بی‌اشتهایی نوزادان روشن خواهد نمود.

اگر مشكل بی‌اشتهایی در کودکان درمان نشود، می‌تواند رشد کودکان و حتی زنده ماندن آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد

مشكل بی‌اشتهایی در کودکان چیست؟

مشكل بی‌اشتهایی در کودکان در واقع، همان اختلال در شیر خوردن و تغذیه آن‌ها در مراحل اولیه پس از تولد می‌باشد، که احتمالا دوره آن تا سه سال اول زندگي طول خواهد کشید، كه در این حالت، معمولا کودک تغذیه کردن با شیر مادر و یا شیشه شیر را رد خواهد کرد. به خاطر داشته باشيد كه اگر مشكل بی‌اشتهایی در کودکان درمان نشود، می‌تواند رشد کودکان و حتي زنده ماندن آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

بر اساس نتايج مطالعات اخير محققان مي‌توان نتیجه گرفت که بی‌اشتهایی در کودکان مي‌تواند تاثیر عمیقی بر سلامت جسمی و روحی آن‌ها، حتي تا آخر عمر بگذارد، زیرا در طي روزهايي كه كودكان كوچك حاضر به غذا خوردن نمی‌شوند، احساس اضطراب و از دست دادن اراده برای تغذیه نیز در آن‌ها کم کم از بین خواهد رفت.

علل بی‌اشتهایی در کودکان چيست؟

علل احتمالی بسیاری برای به وجود آمدن مشكل بی‌اشتهایی در کودکان وجود دارد، که در ادامه این مقاله لیستی از برخی عوامل شایع آن برای شما بازگو شده است. این علل مهم عبارتند از:

  • معمولا بسیاری از والدین، با پرت کردن حواس کودکان خود را که با مشکل بی‌اشتهایی روبرو هستند، آن‌ها را مجبور به غذا خوردن می‌کنند. به یاد داشته باشید كه اگر شما این کار را در طولانی مدت و به صورت منظم تکرار کنند، اين روش می‌تواند به روند رشد و تکامل نوزادتان ضربه بزرگی بزند.
  • همچنين، جالب است بدانيد كه در برخی موارد، وجود اختلالاتی در دهان کودکان هم ممکن است توانایی آن‌ها را برای خوردن شیر مادر و سایر مواد غذایی تحت تاثیر قرار دهد و منجر به بروز و حالت بی‌اشتهایی در آن‌ها گردد.
  • علاوه بر اين موارد، انجام زایمان مادران با استفاده از برخی مواد شيميايي و یا مصرف برخی از داروهای آرام‌بخش هم ممکن است بر توانایی شیردهی مادران بعد از به دنیا آمدن فرزندشان تاثیر بگذارد.
  • همچنین، وجود بافت سفید بر روی زبان کودکان نیز می‌تواند توانایی آن‌ها را در تغذیه با شیر مادر و يا ساير مواد غذايي از بین ببرد.

در نهايت، كه در صورت عدم تغذیه مناسب فرزندتان ممکن است نگرانی‌های بهداشتی خاصي هم در بدن او به وجود آيد، كه این اضطراب رشد و توسعه نوزاد کوچک شما را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

علاوه بر این، يادتان باشد كه در بسیاری از مواقع، وجود اختلال در تغذیه نوزادان می‌تواند باعث وقوع اختلال در رشد برخی از اندام‌های داخلی و خارجی او شود، که در اکثر موارد ممکن است نوزاد این نقص را تا پايان عمر خود به همراه داشته باشد. البته، فراموش نکنید كه گاهی اوقات، ناتوانی نوزادان در غذا خوردن ممکن است عامل فیزیکی خاصی هم داشته باشد. در واقع، ممکن است احساس درد در برخی قسمت‌های بدن، افتادن احتمالی نوزاد و یا حتی ختنه کردن او، اشتهای كودكتان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

بررسی برخی نکات ساده برای کمک به تغذیه بهتر کودکان:

1- يادتان باشد كه اگر شما هم به عنوان والدین يک کودک متوجه شدید كه مشکلاتي در تغذیه نوزادتان و یا مصرف مواد غذایی توسط او وجود دارد، باید فورا به يك پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید، زیرا دکتر متخصص اطفال می‌تواند گزینه‌های مناسب درماني را به شما معرفی کرده و مشکل بی‌اشتهایی در فرزندتان را درمان کند.

2- اگرکودک کوچک شما حاضر به مصرف شیر مادر نیست، می‌توانید گزینه‌های دیگري مانند شیرخشک را تغذيه او انتخاب کنید.

3- به خاطر داشته باشيد كه اگر کودک شما از بازی کردن لذت می‌برد، شما می‌تواند با کمی بازی کردن او را مشغول کرده و بعد به او اجازه دهد تا کمی استراحت کند. در این حالت کودکتان گرسنه شده و قادر خواهد بود تا به خوبی از شیر خود شما و يا ساير موارد غذايي تغذیه کرده و از آن لذت ببرد.

4-اگر کودک شما به خاطر وجود بیماری خاص در بدنش رنج می‌برد و درد زیادی را تحمل می‌کند و یا برای درمان بیماری خود باید از یک رژیم غذایی خاص استفاده کند، در چنین شرایطی سعی کنید تا ذهن فرزندتان را در حال تغذیه به چیزهای دیگر منحرف کنید، چون این حالت می‌تواند به کاهش درد در او کمک کرده و عمل تغذیه و استراحت کردن را برای او آسان کند.

5- به خاطر داشته باشيد كه گاهی اوقات، وجود عفونت در بدن کودکان نيز می‌تواند بر عادات تغذیه‌ای آن‌ها تاثیر بگذارد. در چنین مواردی، بهترین راه مراجعه فوری به پزشک متخصص اطفال و به کار بردن دستورالعمل‌های ارائه شده توسط او است، که می‌تواند به فرشته کوچک شما کمک کند.

6- به عنوان مادر يک کودک کوچک سعی کنید تا از یک برنامه غذايي خاص برای تغذیه فرزند خود استفاده کنید. در واقع، سعی کنید تا با دقت زیاد آنچه را که کودکتان حاضر به خوردن آن‌ها در روزهای خاص است، پیدا کرده و از مواد غذایی مختلف برای تغییر ذائقه او استفاده كنيد.

7- البته در مواردی که دکتر متخصص اطفال احساس کند كه کودک شما از وجود درد شدید در بدن خود رنج می‌برد، ممکن است استفاده از داروهای مسکن را برای از بین بردن درد او تجويز کند. در واقع، مصرف این داروها به کودکان کمک خواهد کرد تا با استراحت کافی تغذیه خوبی هم داشته باشند.

 

نظر (3)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

مامان آنا
دخترم ۲سالو ۶ ماهشه قدش ۸۵و وزنش ۱۰کیلو اصلا اشتها نداره میوه اصلا نمیخوره چکار کنم انواع شربت هم استفاده کرده بی فایده س

This comment was minimized by the moderator on the site

اصلا بدردم نخورد چیکار کنم نوزاد 4 ماهه م اشتهاش باز شه راهکاری دارویی چیزی پیشنهاد بدین

This comment was minimized by the moderator on the site

ن.زاد چهار ماهه باید فقط شیر مادر بخوره و اگر نمیخوره توصصیه میکنم مطلب https://mamanam.com/1732 حتما بخونین.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/