6 نکته مهم برای با آرامش از شیر گرفتن کودک نوپای شما

az-shir-gereftan-kodak2

آیا شما هم به عنوان یک مادر شیرده قصد دارید تا تغذیه فرزند خود با شیر مادر را قطع نموده و روند زندگی او را تغییر دهید؟ آیا کودک نوپای شما مشکلات زیادی برای از شیر گرفتن داشته و اجازه نمی‌دهد تا شما به راحتی تغذیه او با شیر مادر را قطع کنید؟

همه ما می‌دانیم که تلاش برای از شیر گرفتن کودکان نوپا می‌تواند یک تجربه عاطفی جدید برای مادر و نوزاد باشد. کودک ممکن است در این دوره همه سرگرمی‌ها را رد کرده و به طور مداوم گریه کند. در واقع، می‌توان ادعا کرد که در این دوران، شورش و سرکشی نوزاد امری عادی است. به همین دلیل، به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه برای افزایش اطلاعات خود در مورد نحوه درست از شیر گرفتن کودک نوپا، حتما مقاله زیر را با دقت بخوانید.

چه زمانی می‌توان کودک نوپا را از شیر مادر گرفت؟

طبق نظر محققان و پزشکان متخصص اطفال، هیچ زمان استانداردی برای از شیر گرفتن کودک نوپا وجود ندارد. بعضی از نوزادان ممکن است حتی قبل از رسیدن به یک سالگی، خود به خود تغذیه با شیر مادر را رها کنند. در مقابل، بسیاری از نوزادان نیز ممکن است بخواهند تا دو یا حتی سه سالگی از شیر مادر تغذیه کنند. بنابراین، هنگامی که یک مادر تصمیم می‌گیرد تا کودک نوپای خود را از شیر مادر بگیرد، باید قبل از هر چیز نیازهای بدنی کودک خود را در نظر داشته باشد.

چگونه می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق، کودک خود را از شیر مادر گرفت؟

 به عنوان یک مادر جوان یادتان باشد که تغذیه کودک با شیر مادر تا زمانی که او یک نوزاد کوچک (تا 6 ماهگی) می‌باشد، بسیار ضروری است، زیرا در این سن، منبع اصلی تغذیه کودک نوپای شما فقط شیر مادر است. اگر او این دوره از زندگی را در حالت ایده‌آل و بدون مشکل سپری کند، می‌تواند در آینده نیز از یک رژیم غذایی مناسب حاوی همه غذاهای جامد استفاده کند. با این حال، برخی از کودکان نوپا برای داشتن رشد مناسب، نیازمند تغذیه با شیر مادر برای مدت طولانی‌تری هستند. به همین دلیل، مادران باید قبل از اقدام به از شیر گرفتن فرزند خود، بدن او را با انواع  غذاها یا شیر معمولی آشنا نموده و سپس او را به طور کامل از شیر بگیرند.

فراموش نکنید که تغذیه با شیر مادر برای یک کودک نوپا، به عنوان یک منبع آسایش شبانه تلقی می‌شود. جالب است بدانید که برخی از کودکان درست بعد از بیدار شدن از خواب، در هنگام صبح، اشتیاق بیشتری به تغذیه با شیر مادر دارند. با توجه به این توضیحات، از آن‌جایی که روند تغذیه نوزادان با شیر مادر، متفاوت از یکدیگر است، زمان از شیر گرفتن این کودکان نیز متفاوت خواهد بود.

به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که از شیر گرفتن کودکان نوپا زمانی که آن‌ها در خواب شبانه هستند، کار درستی نیست، چون نوزاد نیاز به آرامش و خواب کافی شبانه دارد. به همین دلیل، مادران می‌توانند در هنگام روز با کودک نوپای خود صحبت کرده و با استفاده از انواع سرگرمی‌ها از تغذیه او با شیر مادر جلوگیری کنند. بنابراین، به عنوان والدین کودکی که قصد دارید فرزند خود را از شیر بگیرید، سعی کنید تا کودک نوپای خود را درک کنید، زیرا او دیگر قادر به تغذیه با شیر مادر نخواهد بود. پس، با او صحبت نموده و با ارامش کامل به او بگویید که اکنون، بزرگ شده و می‌تواند از یک لیوان بزرگ، شیر بنوشد. با این حال، به هیچ وجه فرزند خود را به طور ناگهانی از شیر مادر نگیرید! در عوض، با او صحبت کرده و در یک دوره مناسب به او بفهمانید که این اتفاق باید بیافتد. پس، به عنوان یک مادر، به آرامی روند از شیر گرفتن کودک خود را شروع کنید.

چگونه می‌توان کودک نوپا را با آرامش از شیر مادر گرفت؟

  1. هر مادری باید سعی کند تا روند از شیر گرفتن فرزند کوچک خود را با کاهش تعداد دفعات تغذیه او و به آهستگی شروع نموده   سپس به طور کامل، تغذیه نوزاد با شیر مادر را قطع کند. با کاهش دادن تعداد دفعاتی که کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند، کارها به راحتی و بدون مشکل پیش خواهد رفت. یادتان باشد هنگامی که فرزند شما خواب‌آلود است، قطع کردن تغذیه او با شیر مادر را شروع نکنید، زیرا این وضعیت باعث می‌شود تا فرزندتان گریه کرده و بیشتر از قبل، شیر بخواهد.
  2. در روزهای اول، سعی کنید تغذیه با شیر مادر را به طور کامل قطع نکرده و اگر فرزندتان به دفعات متعددی از شما شیر می‌خواهد، در برخی موارد مقدار کمی شیر به او بدهید. در چنین شرایطی، نوزاد تغذیه با شیر مادر خود را فراموش کرده و از شیشه شیر برای نوشیدن شیر استفاده خواهد کرد.
  3. در دوران از شیر گرفتن کودکان، شیشه شیرهای جدید و متنوع را به وسایل تغذیه فرزند خود اضافه کنید. مادران می‌توانند از انواع شیشه شیرها به شکل اسباب‌بازی استفاده کرده یا فنجان‌های را که به شکل شخصیت‌های کارتونی و موردعلاقه کودکان آن‌ها هست، تهیه کنند. البته، یادتان باشد که نوازش کردن کودک در هنگام استفاده از وسایل جدید برای تغذیه، نباید فراموش شود. همچنین، پدران و مادران می‌توانند به کودک نوپای خود نشان دهند که خود آن‌ها چگونه از فنجان شیر می‌خورند. برای این کار، لازم است فرزند خود را در میز خانواده نشانده و از فنجان برای شیر خوردن او استفاده کنید.
  4. انجام فعالیت‌های روزانه در مورد کودک نوپایی که قرار است از شیر گرفته شود، ضروری است. انجام هر فعالیت جدید، نوزاد را برای مدتی از شیر خوردن دور خواهد نمود. بنابراین، بهتر است در این دوران، فرزند خود را بیرون از خانه برده و شیر را در یک شیشه شیر با خود همراه داشته باشید تا در صورت گرسنه شدن و نیاز به شیر مادر، از او بخواهید که شیر را از شیشه نوشیده و تا زمان تمام شدن فعالیت مورد نظر خود را سیر کند.
  5. برای از شیر گرفتن کودکان نوپایی که به تغذیه با شیر مادر عادت دارند، مادر می‌تواند کودک را از خود دور کرده و برای این کار از شریک زندگی خود کمک بخواهد. یادتان باشد که در صورت عدم اطمینان مادر برای نگهداری از کودک خود توسط افراد نزدیک مانند پدر و مادر یا همسر، احتمال درخواست مجدد کودک برای تغذیه با شیر مادر افزایش خواهد یافت.
  6. سعی کنید به کودکانی که قرار است از شیر گرفته شوند، وعده شام کاملی داده و در هنگام خواب هم برای دادن شیر به او، از شیشه شیر استفاده کنید. برای این کار، لازم است کودک در کنار میز خانواده و با آن‌ها غذا بخورد.

در نهایت، یادتان باشد که از شیر گرفتن کودکان نوپا یک تجربه عاطفی بین مادر و فرزند بوده و ممکن است در دفعات متوالی، اشک آن‌ها را دربیاورد. در هر صورت، تحمل این شرایط برای مادر و کودک بسیار سخت بوده و هر دو باید قبل از اقدام به این کار  آمادگی لازم را داشته باشند. به همین دلیل، مادر باید بدون توجه به چهره گرفته و نالان کودک خود، به هیچ کدام از مشکلات دیگر توجه نکرده و همچنان از شیر دادن به فرزند خود اجتناب نماید. یادتان باشد که احساس ناراحتی کودکان زود گذر بوده و به زودی فراموش خواهد شد. در این شرایط سخت، به عنوان یک مادر سعی کنید تا با آرامش در کنار کودک خود مانده و لبخند را در چهره خود همچنان حفظ کنید! وقتی فکر می‌کنید که زمان مناسب برای قطع تغذیه نوزاد با شیر مادر فرارسیده است، دیگر نگذارید افکار منفی ذهن شما را درگیر نموده و نحوه درست از شیر گرفتن کودک نوپای شما را دچار اختلال کند. در چنین شرایطی، به اظهار نظر اطرافیان، به غیر از افراد باتجربه و پزشک متخصص اطفال کودک خود، توجه ننموده و نظرات خود را با آن‌ها به اشتراک نگذارید، زیرا این کار شما را سردرگم نموده و فرزندتان را عذاب خواهد داد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/