اولین نشانه های دندان در آوردن کودکان | تسکین درد

دندان در آوردن کودک

دندان در آوردن کودک شما بدخلقی و عصبانیت را بین 3 تا 12 ماهگی یا بالاتر ایجاد می کند. در اینجا برخی از علائم رایج دندان درآوردن کودک شما ، همراه با روش های درمانی وجود دارد که باعث کاهش ناراحتی کودک می شود، آورده شده است. وقتی اولین دندان کودک شما نشان داده می شود ، ممکن است غافلگیر شوید یا ممکن است بفهمید که همه آن علائم عجیب و غریب در مورد چیست.

به دنبال این علائم متداول موقع دندان درآوردن کودک خود باشید:

  • رفلکس سرفه و یا گاز گرفتن
  • گریه و بی تابی
  • تحریک پذیری
  • امتناع از خوردن
  • شب بیداری
  • کشیدن گوش و مالیدن گونه ها

هر نوزادی شروع دندان درآوردن را به طرز متفاوتی تجربه می کند، بعضی از آنها عملاً هیچ علامتی ندارند ، در حالی که برخی دیگر ماه ها از طریق درد و گرگرفتگی دندان درآوردند. اما اگر علائمی را که نوشته شده دارد، می توانید برای کاهش ناراحتی دندان در آوردن کودک کارهایی را بکنید.

نوزادان چه موقع دندان درآوردن را شروع می کنند؟

علائم دندان درآوردن کودک می تواند تا دو یا سه ماه قبل از ظهور واقعی دندان باشد. اکثر نوزادان اولین دندان خود را در حدود 6 ماهگی بدست می آورند ، اگرچه وقتی اولین سفیدی مروارید ریز ظاهر می شود ، ممکن است از یک نوزاد به نوزاد دیگر کاملا متفاوت باشد. اولین دندان برخی از نوزادان در اوایل 3 ماهگی رویش می یابد ، در حالی که برخی دیگر بعد از اولین تولد دندان های خود را نمی گیرند. به عبارت دیگر ، از نظر زمانی که دندان درآوردن در نوزادان شروع می شود، دامنه طبیعی زیادی وجود دارد.

9 علامت شایع دندان درآوردن

از کجا میدانید که کودکتان درحال دندان درآوردن است؟ به دنبال چه علائمی باشید؟ کودک کوچک شما احتمالاً نمی فهمد که چرا اینقدر احساس درد می کند ، با درد دهان از خواب بیدار می شود یا چانه ای ایجاد خارش می کند. در اینجا بهترین علائم دندان درآوردن است که باید مراقب آنها باشید:

سرازیر شدن آب دهان

باور اینكه مایعات زیادی از دهان نوزادان كوچك می آید سخت است ، اما دندان درآوردن کودک باعث تحریک ریزش آب می شود و از حدود 10 هفته گی تا 3 یا 4 ماهگی یا بالاتر ، ریختن آب دهان برای بسیاری از نوزادان اتفاق می افتد. اگر متوجه شدید كه پیراهن كودك شما دائماً خیس است ، برای راحتی بیشتر (و تمیزتر بودن) او را روی یك دستبند ببندید و در طول روز به آرامی چانه او را بكشید تا از پاره شدن آن جلوگیری كند.

بثورات ناشی از دندان درآوردن

اگر کودک در حال دندان درآوردن شما دچار آبریزش می شود ، ممکن است قرمزی و بثورات را در اطراف دهان و چانه (و حتی گردن او) ایجاد کند. کرم زدن این ورم های قرمز به شما کمک می کند تا ضربه ای به پوست او وارد نشود. همچنین می توانید با وازلین یا Aquaphor مانع رطوبت ایجاد کنید و در صورت لزوم با یک کرم پوستی ملایم و بدون بو بدن را مرطوب کنید. آیا مقداری کرم پرستاری (مانند Lansinoh) در دست دارید؟ این برای محافظت از پوست لطیف کودک نیز عالی است.

رفلکس و سرفه

همه این آبریزش ها می توانند بچه ها را خسته و دچار سرفه کنند (شما هم با یک دهان تف خفه می شوید). اما اگر کودک شما علائم دیگری از سرماخوردگی ، آنفولانزا یا آلرژی نداشته باشد ، جای نگرانی نیست.

گاز گرفتن

فشار ناشی از بیرون آمدن دندان از زیر لثه باعث ناراحتی زیادی در کودک می شود - که می تواند با فشار متقابل (یعنی جویدن و گاز گرفتن) برطرف شود.

دندان در آوردن کودک

گریه بی دلیل

برخی از نوزادان هنگام دندان در آوردن درد زیادی را نشان نمی دهند، در حالی که برخی دیگر به دلیل التهاب بافت لطیف لثه مجبور هستند به صورت گریه این درد را با شما در میان بگذارند. دندان های اول معمولاً بیشتر به کودک آسیب وارد می کنند (مثل دندانهای آسیاب ، زیرا بزرگتر هستند) ، اگرچه بیشتر بچه ها سرانجام به احساس دندان درآوردن عادت می کنند و بعداً خیلی اذیت نمی شوند. با پزشک خود در مورد زمان ارائه مسکن ها مانند استامینوفن نوزاد صحبت کنید.

تحریک پذیری و کلافگی

با فشار دندان کوچک روی لثه و جمع شدن سطح آن ، دهان کودک شما درد می کند و جای تعجب ندارد که احتمالاً احساس نامتعارفی را در او ایجاد می کند. برخی از نوزادان ممکن است فقط برای چند ساعت تحریک پذیر باشند ، اما برخی دیگر می توانند روزها یا حتی هفته ها کلافه باشند. امتناع از خوردن نوزادان و تلاش برای اینکه چیزی اعم از بطری یا پستان را در دهان بگیرند کاملا عادی است. کودکانی که غذاهای جامد می خورند ممکن است در حالی که دندان درمی آورند از خوردن غذا خودداری کنند. غذا دادن را ادامه دهید و اگر اعتصاب بیش از چند روز طول کشید با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

شب بیداری

دندان درآوردن فقط روزها باعث درد نمی شود. با شروع ظهور دندان های کوچک کودک ، ممکن است ناراحتی او خواب شبانه او را مختل کند (حتی اگر قبلاً شب را خوابیده باشد). قبل از هر چیزی، ببینید آیا او می تواند بخوابد یا خیر؟ اگر او هنوز بی قرار است ، او را با نوازش یا لالایی آرام کنید اما از بازگشت به غذا دادن یک شبه (که با گذشت این مرحله دوباره شما را آزار می دهد) خودداری کنید.

کشیدن گوش و مالیدن گونه ها

کودکانی که دندان در می آورند، ممکن است با عصبانیت گوش هایشان را بکشند یا گونه ها یا چانه های خود را بمالند. دلیل آن چیست؟ لثه ها ، گوش ها و گونه ها مسیرهای عصبی مشترکی دارند و بنابراین یک درد در لثه ها (به خصوص در حال فوران دندان های مولر) می تواند به جای دیگری منتقل شود. (نوزادانی که مبتلا به عفونت گوش هستند نیز بر روی گوش هایشان آویزان می شوند ، بنابراین اگر شک دارید که عفونت گوش بیش از دندان درآوردن باعث آزار کودک شما شده است با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید).

نوع و شدت این علائم از کودکی به کودک دیگر متفاوت است - برای یکی ، دندان درآوردن به معنای درد زیاد و پارگی بزرگ است ، در حالی که ممکن است دیگری بدون شکایت دندان در بیاورد. اما احتمالاً می توانید انتظار داشته باشید که حداقل برخی و شاید بسیاری از این علائم را مشاهده کنید.

دندان در آوردن

دندان در آوردن کودک به چه ترتیبی است؟

شایعترین دندانهای اول، دو دندان در مرکز پایین دهان و پس از آن دو دندان در مرکز بالا هستند. سپس این الگوی به طور معمول با دندان های برش جانبی که در نقطه بعدی قرار دارند به سمت بیرون می رود و اولین دندان های آسیاب یا نزدیک ترین دندان های آسیاب به دهان کودک دنبال می شوند. پس از آن دندان های نیش در دو طرف دندان های برش جانبی می آیند و آخرین دندان های آسیایی دوم در پشت هستند.

کاهش درد دندان در آوردن کودک

با استفاده از این کارهای آزمایش شده توسط مادر می توانید به کاهش درد دندان درآوردن کودک خود کمک کنید:

جویدن

نوزادان عاشق جویدن است و دلیل خوبی هم دارد زیرا این عمل لثه باعث ایجاد فشار متقابل می شود که درد سفیدهای مرواریدی جدید را که به سمت دهان فشار آورده و خارج می شوند تسکین می دهد. حلقه های دندان درآوردن لاستیک دست انداز ، جغجغه و سایر اسباب بازی های جویدنی و نرم به خوبی کار می کنند.

جویدن در مواقعی که جسم سرد است و لثه را بی حس می کند ، حتی بیشتر موثر است. اسباب بازی های مخصوص دندان درآوردن یا پارچه های مرطوب را به جای فریزر در یخچال نگه دارید زیرا بسیار سرد بودن می تواند به لثه های حساس آسیب برساند.

فشار متقابل

انگشت تمیز ، اسباب بازی های دندان درآوردن شما با لبه های انعطاف پذیر یا مسواک نرم و مرطوب (بدون خمیر دندان) که محکم روی لثه کودک مالیده شده است ، می تواند همان فشار تسکین دهنده حلقه های دندان و پارچه های مرطوب را ایجاد کند. کودک شما ممکن است در ابتدا جلوی خود را بگیرد زیرا ممکن است در ابتدا آسیب ببیند ، اما به زودی تسکین می یابد.

نوشیدنی های خنک

یک بطری آب سرد می تواند لثه های دردناک را برای نوزادان بیش از 6 ماه تسکین دهد (وقتی می تواند آب بخورد). اگر کودک بطری نمی گیرد ، می توانید در فنجان آب (بدون یخ) بدهید. غذای سرد غذاهای یخچالی مانند ماست ، هلو و سیب سیب مخلوط شده (که قبلاً به کودک شما معرفی شده اند) می توانند از خوراکی های گرم یا هم دمای اتاق اشتها آورتر باشند و لثه های دردناک را تسکین دهند یا میوه های منجمد مانند موز و آلو را در تغذیه استفاده کنید، اما فقط تحت نظارت بزرگسالان این کار باید انجام شود.

مسکن درد

اگر جویدن ، مالیدن و مکیدن غذاهای خنک درد دندان در آوردن کودک را کم نمی کند، به کودک استامینوفن بدهید- اما فقط پس از بررسی با پزشک متخصص اطفال.

علائم دندان در آوردن کودک

راحت بودن کودک

دست و پا زدن اضافی ، بوسه و صبر زیاد چیزی است که یک کودک در حال دندان درآوردن آرزو می کند.

از مواد بی حس کننده خودداری کنید

استفاده از مالیدن الکل بر روی لثه های کودک ممنوع است و سازمان غذا و دارو (FDA) نیز در مورد استفاده از مواد بی حس کننده موضعی هشدار می دهد ، این امر کودکان زیر 2 سال را در معرض خطر کاهش سطح اکسیژن خون قرار می دهد. FDA همچنین می گوید والدین باید از هرگونه ژل دندان درآوردن گیاهی یا هومیوپاتی و سایر داروها اجتناب کنند ، به خصوص اینکه برخی از آنها حاوی ماده ای هستند که می تواند باعث مشکلات قلبی و خواب آلودگی شود.

چه موقع در مورد دندان درآوردن کودک با دکتر تماس بگیرید؟

دندان درآوردن کودک می تواند باعث خونریزی زیر لثه شود که ممکن است مانند یک توده مایل به آبی در دهان کودک باشد. جای نگرانی نیست و با یک دستشویی خنک و مرطوب می توانید آن را تسکین دهید. در حالی که برخی از والدین قسم می خورند که تب کم و اسهال علائم دندان درآوردن کودک است ، اما پزشکان در مورد صحت این موضوع اختلاف نظر دارند. اما مانند التهاب در هر جای دیگر بدن ، لثه های ملتهب گاهی اوقات می توانند تب درجه پایین ایجاد کنند. بنابراین اگر کودک کوچک شما هنگام دندان در آوردن دمای زیر 38 درجه پیدا کند ، این می تواند ناشی از تورم لثه باشد و جای نگرانی نیست. اگر تب بیش از سه روز ادامه داشت ، اگر بالاتر از 38 درجه باشد یا با علائم دیگری از بیماری همراه باشد ، با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

همین مسئله در مورد اسهال نیز وجود دارد که به گفته برخی والدین می تواند ناشی از آب اضافی باشد که هنگام دندان درآوردن کودک بلعیده می شود. این مسئله نیز نگران کننده نیست ، اما اگر بیش از دو بار اجابت مزاج طول کشید ، با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/