بهترین زمان حمام کردن نوزاد چه موقع است؟

hammam-nozad-1

مطمئنا قبل از اینکه فرزند دلبندتان به دنیا بیاید، فکر اینکه چطور و چه موقع او را حمام کنید، دائما در سر شماست. همه ما میدانیم که حمام کردن نوزاد تازه متولد شده، به خصوص حمام اول کار بسیار حساسی است، چون این نوزاد دلبر انقدر کوچک است که احتمال لیز خوردنش وجود دارد، معمولا این کار را به بزرگترها و کسانی که تجربه کافی در این زمینه دارند می سپاریم، اما همیشه که مادر ، مادربزرگ یا سایرین نیستند که فرزند شما را حمام کنند، پس باید دست به کار شوید و خودتان وارد عمل شوید، با ما همراه شوید تا نکات لازم برای حمام کردن نوزاد را یاد بگیرید.

هرچند وقت یکبار باید نوزادم را حمام کنم؟

جالب است بدانید که نوزاد شما بلافاصله پس از تولد، اولین حمام خود را در بیمارستان انجام داده است، او اولین حمام خود را در وان بیمارستان تجربه کرده است (ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در بیمارستان، نوزادان را بلافاصله بعد از تولد با آب و صابون، به طور کامل شستشو می دهند). حالا که فرزند خود را به خانه آورده اید، شما و همسرتان باید او را حمام کنید.
برای شروع، مهم است که اصول حمام کردن نوزادان را بدانید. در این سن، نوزاد شما هر روز نیاز به حمام کردن ندارد، شما باید دو یا سه بار در هفته او را با استفاده از آب و صابون شستشو دهید. در نظر داشته باشید که حمام کردن هر روز نوزادان می تواند به راحتی پوست آن ها را خشک کند، زیرا هنوز پوست بدن و صورت فرزند شما بسیار ظریف است. همچنین، لازم نیست تا هر بار که فرزند خود حمام می کنید، از صابون استفاده کنید. استفاده از آب ساده برای تمیز کردن بدن و صورت نوزادان به اندازه کافی خوب است. اگر هوا گرم است و نوزاد شما در حال تعریق می باشد، می‌توانید از شیر آب دستشویی نیز برای تمیز کردن او استفاده کنید. علاوه بر این موارد، شما می توانید دست خود را مرطوب کرده و به آرامی صورت، چشم و دهان نوزاد را تمیز کنید. با همه این توصیفات، اطمینان حاصل کنید که گوش، گردن، زیر بغل، پشت زانو، دست، ران و ناحیه زیر پوشک نوزاد همواره تمیز است.

اگر نوزادتان شب ها گریه میکند، قبل از خواب او را حمام کنید

این که آیا شما می خواهید نوزاد خود را در طول روز یا شب حمام کنید، کاملاً به انتخاب شما و همسرتان بستگی دارد. فقط، زمانی را برای حمام کردن نوزادان انتخاب کنید که وقت کافی داشته باشید، شما نباید در مورد حمام کردن نوزاد خود عجله کنید. زمان بندی حمام کردن نوزاد نیز به انتخاب شما بستگی دارد. فقط، در این مورد، اطمینان حاصل کنید که نوزاد خیلی خسته، بیش از حد خواب آلود یا گرسنه نباشد. اگر نوزاد شما بسیار تحریک پذیر است، ممکن است استحمام او در زمان خستگی برای شما مشکل باشد. بر این اساس، زمان حمام کردن نوزاد خود را به گونه ای انتخاب کنید که او نه گرسنه باشد و نه خیلی سیر.
اغلب پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که حمام کردن نوزادان در شب می تواند خواب راحتی را برای آن ها به ارمغان آورد. برای این منظور، شما می توانید یک وان حمام آب گرم تهیه کرده و به آرامی بدن فرزند خود را در داخل آن ماساژ دهید. اگر نوزاد شما روند خواب مناسبی ندارد، این نوع حمام آرامش بخش می تواند به او کمک کند تا آرامش بیشتری داشته و بهتر بخوابد.ماساژدادن نوزاد باید با روغن های مخصوص ماساژ که در نوزاد را با چه روغنی ماساژ بدهیم؟ می توانید اطلاعات خوبی به دست آورید، باید انجام شود.

نکاتی که باید هنگام حمام کردن نوزاد رعایت کنید:

در ادامه این مقاله، چند نکته ساده برای اطمینان از اینکه زمان حمام کردن نوزاد مناسب می باشد، آورده شده است که مهم ترین این موارد به شرح زیر می باشند:
 این که چگونه و کجا نوزاد خود را استحمام کنید، بستگی به راحتی شما دارد؛ می توانید او را در وان حمام یا حتی در اتاق خواب خود شستشو دهید. هر زمان که نوزاد خود را حمام می کنید، باید اطمینان حاصل کنید که دمای حمام یا اتاق گرم باشد. این کار مانع از مبتلا شدن نوزاد به سرماخوردگی خواهد شد.
 قبل از اینکه نوزاد خود را حمام کنید، حتماً همه موارد لازم جهت استحمام او را آماده کنید. برای این منظور، یک حوله نرم بزرگ را روی تخت پهن کرده و وسایلی مانند روغن بدن نوزاد، کرم مرطوب کننده، روغن مو، پودر تالکوم، پوشک و کرم زیر پوشک نوزاد را در نزدیکی خود قرار دهید. علاوه بر این موارد، لباس هایی را که نوزاد شما بعد از حمام کردن می پوشاند، بیرون آورده و آن ها را روی تخت، به حالت آماده قرار دهید.
 احتمالاً نوزاد شما بعد از حمام کردن، گرسنه خواهد شد، بنابراین، مطمئن شوید که تمام مواد ضروری جهت تغذیه او نیز آماده شده است.
در نهایت، طبیعی است که به عنوان یک مادر، در مورد حمام کردن فرزند خود تردید داشته باشید، اما هیچ راهی برای فرار از کارهای مادرانه شما وجود ندارد. فقط به یاد داشته باشید که شما و نوزاد یاد خواهید گرفت که بیشتر و بیشتر با حمام کردن در کنار هم لذت ببرید. بنابراین، خسته نشوید، فقط یک لحظه استراحت کنید و از بازی کردن با فرزند خود درون وان حمام لذت ببرید. در نظر داشته باشید که حمام کردن نوزاد می تواند پیوند بسیار خوبی بین او والدین ایجاد کند. در این شرایط، شما می توانید برای او آواز بخوانید، نوزاد را ماساژ دهید و به فرزند خود اجازه دهید تا آب را احساس کند. مطمئن شوید که هم شما و هم فرزندتان از این لحظات حمام کردن بیشترین استفاده را خواهید کرد!

فیلم حمام کردن نوزاد را تماشا کنید

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/