آیا استفاده از روغن اکالیپتوس برای نوزادان بی خطر است؟

EucalyptusOilUpdate_Header

در ابتدا به یاد داشته باشید که استفاده از روغن‌های اساسی فواید زیادی به بدن نوزادان ارائه می‌دهند؛ استفاده از این مواد دارویی تأثیر شگفت‌انگیزی در روند رشد و سلامت نوزادان دارد. روغن اکالیپتوس یکی از این روغن‌های اساسی می‌باشد که به دلیل عملکرد قدرتمند ضد باکتری و ضدعفونی‌کننده خود شناخته شده است. این روغن دارای خواص درمانی زیادی برای بدن نوزادان می‌باشد؛ هزاران سال است که روغن اکالیپتوس به عنوان یک داروی خانگی محبوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم است بدانید که روغن اکالیپتوس یک درمان طبیعی برای مقابله با مشکلات تنفسی مانند سرماخوردگی، برونشیت، سرفه و ذات‌الریه به شمار می‌رود.

بر اساس این توضیحات، شاید شما هم دوست داشته باشید که از این روغن طبیعی برای بهبود وضعیت بدن کودک خود استفاده کنید؛ اما، یک ثانیه صبر کنید! کتاب "ایمنی روغن‌های ضروری" نوشته رابرت تیسرند، روغن اکالیپتوس را در لیست روغن‌های اساسی قرار داده است که نباید برای کودکان زیر 10 سال مورد استفاده قرار گیرد. آیا این صحبت‌ها شما را هم به تردید انداخت؟ ادامه مطالب این مقاله را با دقت بخوانید تا همه چیز را درباره روغن اکالیپتوس برای نوزادان بدانید.

اگر می خواهید از اهمیت ویتامین D برای کودک خود آگاه شوید 9 دلیل برای توجه به ویتامین D دریافتی کودک را دنبال کنید.

روغن اکالیپتوس و اجزای آن:

جالب است بدانید که روغن اکالیپتوس، عصاره برگ درخت اکالیپتوس است. این روغن حاوی بیش از 100 ترکیب مختلف است. روغن اکالیپتوس مورد استفاده در دنیای امروز، با تقطیر روغن خام به دست می‌آید؛ به همین دلیل، ممکن است حاوی ترکیبات متفاوتی باشد. به عنوان مثال، روغن اکالیپتوس معمولی تقریباً حاوی 60٪ سینول و 40٪ از ترکیبات دیگر است؛ روغن اصلاح‌شده این گیاه حاوی 80٪ سینول و 20٪ ترکیبات دیگر است.

خواص دارویی روغن اکالیپتوس:

این روغن دارویی یک درمان خانگی رایج برای مقابله با اختلالات دستگاه تنفسی و برونش به شمار می‌رود. عصاره برگ‌های گیاه اکالیپتوس سال‌هاست که برای مقابله با مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، روغن اکالیپتوس به طور عمده به عنوان یک خنک‌کننده استفاده می‌شود. علاوه بر این موارد، کاربرد موضعی روغن اکالیپتوس ممکن است باعث بهبود جریان خون در بدن انسان شده و به عنوان یک ضدعفونی‌کننده قوی عمل کند؛ خواص ضدعفونی‌کنندگی این روغن، آن را به یک داروی طبیعی فوق‌العاده برای مقابله با سرفه و احتقان قفسه سینه تبدیل کرده است.

چرا نمی‌توان از روغن اکالیپتوس برای نوزادان استفاده کرد؟

فواید بسیار روغن اکالیپتوس برای سلامتی انسان، باعث می‌شود که این سؤال را از خود بپرسید: "چرا روغن اکالیپتوس برای نوزادان خطرناک است؟" برای پاسخ به تردید شما مادران جوان، در ادامه این مقاله، چند دلیل مهم در مورد عدم استفاده از روغن اکالیپتوس برای نوزادان ارائه شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • روغن‌های اساسی مانند روغن اوکالیپتوس حاوی سینوئول بالایی هستند که می‌تواند منجر به بروز مشکلات مربوط به سیستم عصبی مرکزی و تنفس در کودکان شود. در نظر داشته باشید که مقدار سینوئول موجود در روغن اوکالیپتوس به شیمیوتیپ یا گونه گیاه بستگی دارد.
  • حتی اگر برخی از گونه‌های اکالیپتوس سینوئول زیادی نداشته باشند، حاوی ترکیبات دیگری هستند که می‌توانند بر سلامت کودکان تأثیر منفی داشته باشند.
  • همچنین، این روغن بسیار قوی است؛ با ایجاد احساس سوزش بر روی پوست بدن نوزادان، می‌تواند به پوست لطیف فرزند شما آسیب برساند.
  • بلعیدن روغن اکالیپتوس ممکن است منجر به بروز اسهال، درد شکم، استفراغ و عوارض شدید گوارشی در بدن نوزادان شود. علاوه بر این مورد، استفاده از این روغن می‌تواند منجر به خس خس کردن سینه کودکان و بروز مشکلات تنفسی در بدن آن‌ها شود.
  • در نهایت، در نظر داشته باشید که استفاده موضعی از روغن اکالیپتوس بر روی پوست بدن نوزادان ممکن است منجر به بروز مشکلات جدی مانند تشنج و در موارد شدید، کما شود.

اگر کودکتان یبوست میشود و دنبال راهی برای درمان ان هستید این مطلب  5 ماده غذایی برای درمان یبوست کودکان را بخوانید

بر این اساس به خاطر بسپارید که در مورد کودکان ده ساله یا کوچک‌تر، روغن اکالیپتوس نباید در نزدیکی صورت، به خصوص در اطراف دهان و بینی کودک استفاده شود. همچنین، از مصرف روغن اکالیپتوس برای نوزادان زیر دو سال، اکیداً خودداری کنید.

نکات مهم در مورد استفاده از روغن اکالیپتوس برای نوزادان:

در صورت بروز مشکلات تنفسی در بدن کودک خود بعد از مصرف روغن اکالیپتوس، سریعاً او را به یک مرکز مراقبت‌های بهداشتی ببرید. لازم است بدانید که در چنین شرایطی، فرزند كوچك شما به مراقبت فوري پزشك متخصص اطفال نياز دارد نه به درمان‌هاي خانگی. همچنین، اطمینان حاصل کنید که کودک کوچک شما هرگز روغن اکالیپتوس را نخورد. اگر در سابقه خانوادگی شما، آسم وجود دارد، بیشتر مراقب فرزند خود باشید؛ روغن اکالیپتوس می‌تواند باعث حملات آسمی در بدن فرزند کوچک شما شود. همیشه خوب است تا قبل از استفاده از روغن اکالیپتوس برای نوزادان و شیرخواران، به یک پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت بدن فرزند خود مشورت کنید.

با استفاده از موارد گفته شده در معرفی 8 ماده غذایی غنی از روی برای کودکان ، از کمبود روی و کوتاه قدی کودک خود جلوگیری کنید.

اگرچه روغن اوکالیپتوس، خواص دارویی دارد و به اندازه داروهای بدون نسخه، برای بهبود وضعیت بدن انسان مؤثر است، اما برای نوزادان کاربردی ندارد! استفاده از روغن اکالیپتوس به صورت مستقیم بر روی سینه نوزادان یا استنشاق بخار آن، فقط برای مقابله با احتقان بزرگ‌سالان مفید است نه نوزادان. ممکن است والدین فرض کنند که استفاده از مقدار کم یا عصاره رقیق شده این روغن دارویی برای نوزادان مضر نباشد؛ اما یادتان باشد که استفاده از روغن اکالیپتوس در هر شرایطی می‌تواند واکنش‌های ناخوشایندی را در بدن نوزادان ایجاد کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/