درمان کمبود آهن در بدن نوزادان با مصرف ارزن

5---grains-to-beat-diabetes

در ابتدا به یاد داشته باشید که ارزن، یک دانه فوق‌العاده برای تغذیه کودکان است. این دانه‌ها عاری از گلوتن، مغذی و قابل هضم هستند. همچنین، قرار دادن این ماده غذایی در برنامه روزانه نوزادان، در موارد نادری باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در بدن آن‌ها می‌شود. بر این اساس، بسیاری از پزشکان متخصص اطفال ادعا می‌کنند که ارزن، یک ماده غذایی شگفت‌انگیز برای تضمین سلامت نوزادان است. همچنین، اندازه و شکل ارزن مشابه جو است که باعث می‌شود شما بتوانید میان وعده‌های مناسبی را با این دانه‌ها برای فرزند خود تهیه کنید. علاوه بر این موارد، بافت یکنواخت ارزن، روند هضم آن را در سیستم گوارشی کودکان آسان می‌کند. ادامه این مقاله را با دقت بخوانید تا اطلاعات کاملی در مورد مزایای ارزن برای نوزادان و دستورالعمل‌های غذایی حاوی این دانه‌ها به دست آورید.

آیا قرار دادن ارزن در برنامه غذایی نوزادان، ایده مناسبی است؟

ارزن یکی از بهترین منابع غنی از پروتئین است. همچنین، این دانه فوق‌العاده غنی از ویتامین B، فسفر، پتاسیم، آهن و منیزیم می-باشد. علاوه بر این موارد، یک فنجان ارزن پخته شده شامل مواد مغذی زیر است:

  • پروتئین - 6.11 گرم
  • ویتامین A 5IU
  • تیامین (ویتامین B1) - 0.18 میلی‌گرم
  • ریبوفلاوین (ویتامین B2) - 0.14 میلی‌گرم
  • فولات - 33 میکروگرم
  • نیاسین - 2.3 میلی‌گرم
  • فسفر - 174 میلی‌گرم
  • پتاسیم - 108 میلی‌گرم
  • سدیم - 3 میلی‌گرم
  • کلسیم - 5 میلی‌گرم
  • منیزیم - 77 میلی‌گرم
  • آهن - 1.09 میلی‌گرم

لازم است بدانید که ارزن، حاوی مقادیر زیادی مس، روی و منگنز می‌باشد. همچنین، این ماده غذایی مقدار زیادی فیبر، اسیدهای آمینه ضروری مانند لسیتین و متیونین و اسید فیتوشیمیایی را در بافت خود جای داده است. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که قرار دادن ارزن در رژیم غذایی نوزادان به کاهش خطر ابتلا به سرطان و کاهش کلسترول خون در زندگی آینده آن‌ها کمک شایانی می‌کند.

اگر بدن نوزادتان دچار کم آبی شده است دنبال راهی برای حل این مشکل هستید خواندن این مطلب جلوگیری از کم ­آبی بدن نوزادان با مصرف خیار به شما توصیه میشود

چه زمانی می‌توان ارزن را در برنامه غذایی فرزند خود قرار داد؟

هنگامی که نوزاد شما حدود شش تا هشت ماهه شده است، شما می‌توانید ارزن را به رژیم غذایی فرزند کوچک خود اضافه کنید. در روز اول معرفی ارزن به برنامه غذایی کودک، فقط یک قاشق از این ماده غذایی را بپزید؛ سپس مقدار آن را به تدریج در برنامه روزانه او افزایش دهید. یادتان باشد که ارزن خانگی بهترین گزینه برای بهبود روند رشد و تضمین سلامتی نوزاد شما است؛ اما قبل از معرفی هر ماده غذایی جدید به برنامه روزانه فرزند خود، شما باید با دکتر متخصص اطفال مشورت کنید.

فواید قرار دادن ارزن در برنامه روزانه نوزادان:

جالب است بدانید که ارزن دارای طعم ملایم پروتئین، مشابه با برنج و گندم است؛ بنابراین، اشتهای کودک گرسنه شما را باز خواهد کرد. در ادامه این مقاله، مزایای سلامتی – بهداشتی قرار دادن ارزن در رژیم غذایی نوزادان ارائه شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

1-ارزن، روند هضم آسانی دارد:

به خاطر بسپارید که ارزن، جزو غلات قلیایی، عاری از گلوتن و آرامش‌بخش سیستم گوارشی نوزادان است. بنابراين، می‌توان ادعا کرد که این دانه‌ها روند هضم آسانی خواهند داشت.

2-قرار دادن ارزن در برنامه غذایی نوزادان، متابولیک بدن آن‌ها را حفظ می‌کند:

همان‌طور که می‌دانید، فسفر موجود در ارزن یک ماده معدنی ضروری برای سوختن چربی‌های مضر بدن کودکان است. همچنین، مواد موجود در این ماده غذایی بافت‌های آسیب دیده از بدن فرزند شما را بازسازی می‌کنند.

اگر کودکتان یبوست میشود و دنبال راهی برای درمان ان هستید این مطلب  5 ماده غذایی برای درمان یبوست کودکان را بخوانید

3-درمان کمبود آهن در بدن نوزادان با مصرف ارزن:

ارزن یک منبع عالی از آهن است و آنمی نوزادان را درمان می‌کند.

4-بهبود روند رشد استخوان‌های نوزادان با قرار دادن ارزن در برنامه غذایی آن‌ها:

لازم است بدانید که ارزن حاوی مقدار زیادی کلسیم است که فرایند توسعه استخوان‌های کودکان را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

5-درمان یبوست نوزادان:

جالب است بدانید که ارزن دارای خواص هیدراتاسیون است. بر این اساس، مواد تشکیل‌دهنده آن می‌تواند کولون موجود در بدن فرزند شما را تصفیه کرده و او را در برابر یبوست محافظت کند.

6-ارزن، یک ماده غذایی آرام‌بخش است:

ارزن یک کربوهیدرات پیچیده است که به تولید سروتونین در بدن فرزند شما کمک می‌کند. سروتونین نیز به آرام کردن خلق و خوی کودکان کمک شایانی می‌کند.

انتخاب و نگهداری ارزن مناسب برای تغذیه نوزادان:

شما می‌توانید ارزن کامل را برای مدت چند ماه در یک مکان خشک و خنک ذخیره کنید. همچنین، اگر شما ارزن بسته‌بندی شده را برای تغذیه نوزاد خود انتخاب می‌کنید، می‌توانید تا زمان اتمام تاریخ انقضا، آن را در منزل ذخیره کنید؛ فقط ارزن را در ظروف درب‌دار قرار داده و در یخچال نگهداری کنید. یادتان باشد که روغن طبیعی غلات در صورتی که در یخچال نگهداری نشوند، از بین می‌روند. همچنین، اگر از این دانه‌ها به طور مداوم در رژیم غذایی کودک خود استفاده نمی‌کنید، توصیه می‌شود که ارزن را در خرده‌فروشی و در مقدار کوچک‌تر خریداری کنید تا فاسد نشوند.

طرز پخت ارزن برای تغذیه نوزادان:

اکنون که می‌دانید قرار دادن ارزن در برنامه غذایی کودکان، ایده مناسبی است، اجازه دهید تا برخی دستور‌العمل‌های غذایی حاوی ارزن را مورد بررسی قرار دهیم که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

1-پوره ارزن:

شما برای تهیه پوره ارزن به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 3 قاشق غذاخوری ارزن
  • 1 فنجان آب
  • مقداری نمک برای طعم دهی

طرز تهیه پوره ارزن:

یک فنجان آب را در یک ظرف پخت و پز بریزید. ارزن را به آن اضافه کرده، همه مواد بر روی اجاق گاز قرار دهید تا به طور کامل بپزد. بعد از پخت کامل، مقدار اندکی نمک به پوره ارزن فرزند خود اضافه کنید. محتویات پوره را به طور مداوم هم بزنید تا مخلوط یکنواختی به دست آید. ظرف را به مدت 10 دقیقه دیگر نیز بر روی حرارت نگه دارید. اکنون، پوره ارزن نوزاد شما آماده است.

2-خوراک ارزن، هویج و سیب:

شما برای تهیه این خوراک به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • یک عدد هویج خرد شده
  • یک فنجان ارزن
  • ¾ فنجان آب سیب
  • 1 فنجان آب
  • نمک برای طعم دادن

برای اطلاع از اینکه آیا ممکن است بدن نوزاد به مصرف ماهی آلرژی داشته باشد؟ این مطلب را بخوانید

طرز تهیه خوراک ارزن، هویج و سیب:

برای تهیه این خوراک، هویج، آب، ارزن و آب سیب را در ظرفی بریزید. آن را بر روی اجاق گاز قرار دهید تا مخلوط به جوش آید. در این مرحله، خمیر را برای مدت 15-20 دقیقه بجوشانید. در آخر، مقداری نمک به خوراک فرزندتان اضافه کنید.

یک نکته احتیاطی در مورد ارزن:

ارزن، یک ماده بسیار مغذی است که مزایای سلامتی بسیاری را به بدن نوزادان ارائه می‌دهد. با این حال، اگر فرزند شما از آلرژی گندم یا سایر مشکلات مربوط به سیستم گوارشی رنج می‌برد، قبل از اینکه ارزن را در رژیم غذایی او قرار دهید، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/