آیا ممکن است نوزادان به مصرف هویج آلرژی داشته باشند؟

1_2517

هنگامی که ما در مورد واکنش‌های آلرژیک بدن نوزادان به مواد غذایی مختلف فکر می‌کنیم، معمولاً انواع آلرژن‌ها مانند لبنیات، تخم‌مرغ و بادام زمینی را در نظر می‌گیریم. با این حال به یاد داشته باشید که مواد غذایی سالم نیز ممکن است باعث ایجاد آلرژی در بدن نوزاد شما شوند؛ یکی از مهم‌ترین این مواد غذایی هویج است!

اکثر مادران تمایل دارند تا هویج را به عنوان یکی از اولین مواد غذایی به برنامه روزانه فرزند خود اضافه کنند؛ اما آیا مصرف این گیاه نارنجی برای بدن نوزادان امن است؟ آیا امکان دارد که بدن نوزادی به مصرف این ماده غذایی واکنش‌های آلرژیک نشان دهد؟ آیا قرار دادن هویج در رژیم غذایی نوزادان خطرناک است؟ برای پاسخ به تمام این سؤالات، ادامه این مقاله را با دقت بخوانید.

آلرژی بدن نوزادان به هویج تا چه اندازه شایع است؟

لازم است بدانید که شایع‌ترین مواد آلرژن عبارتند از سویا، لبنیات، تخم‌مرغ، بادام زمینی، صدف و آجیل. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که حساسیت بدن نوزادان به هویج، مشکلی نسبتاً نادر است؛ اما این اتفاق در بدن برخی از نوزادان رخ می‌دهد؛ یکی از علل عمده واکنش‌های آلرژیک بدن نوزادان به هویج، ژنتیک است؛ بنابراین، اگر شما یا شریک زندگی شما به هویج حساسیت داشته باشد، این احتمال وجود دارد که فرزند شما هم با دریافت این ماده غذایی واکنش‌های آلرژیک را تجربه کند.

اگر نوزادتان به مصرف کنجد آلرژی دارد خواندن این مطلب علائم آلرژی نوزادان به مصرف کنجد به شما توصیه میشود

چگونه می‌توان تشخیص داد که بدن کودکی به دریافت هویج آلرژی دارد؟

اگر کودک شما به مصرف هویج آلرژی داشته باشد، به شدت به جعفری، گشنیز، کرفس، رازیانه و سایر گیاهان متعلق به خانواده هویج نیز واکنش نشان می‌دهد. یکی دیگر از واقعیت‌های جالب در مورد هویج این است که اگر کودک شما به صورت زودهنگام این ماده غذایی را در برنامه روزانه خود داشته باشد، در معرض خطر ابتلا با سایر آلرژی‌ها قرار می‌گیرد. برخی از پزشکان متخصص اطفال نیز عقیده دارند که معکوس این موضوع درست است؛ قرار دادن هویج در رژیم غذایی نوزادان از بدن آن‌ها در برابر ابتلا به انواع آلرژی‌ها محافظت می‌کند؛ بنابراین، بهتر است منتظر بمانید تا کودک شما هفت ماهه شود، سپس هویج را به برنامه روزانه او اضافه کنید.

علائم آلرژی بدن نوزادان به هویج:

لازم است بدانید که اکثر نوزادان، وقتی اولین بار غذایی را می‌خورند، با واکنش‌های آلرژیک روبرو نمی‌شوند؛ حتی اگر بدن آن‌ها به آن مواد غذایی حساس باشد. فقط بدن نوزاد، آن مواد غذایی خاص را شناسایی کرده و آنتی‌بادی‌هایی را برای مقابله با آن تولید می‌کند. وقتی که برای بار دوم، همان ماده غذایی وارد بدن کودک شد، بدن آن را شناسایی کرده و سیستم ایمنی او سعی می‌کند تا با مواد تشکیل‌دهنده آن ماده غذایی مبارزه کند. در نتیجه، این وضعیت باعث بروز نشانه‌های آلرژی در بدن نوزادان می‌شود. برخی از علائم واکنش آلرژیک بدن نوزادان به مواد غذایی مانند هویج به سختی قابل تشخیص است، زیرا تنها با ایجاد گاز در معده و خستگی کودک همراه است. با این حال، علائم دیگر واکنش‌ آلرژیک بدن نوزادان به هویج مانند گلودرد ممکن است باعث ناراحتی فرزند شما شود. سایر علائم آلرژی بدن نوزادان به هویج عبارتند از:

1-آبریزش، خارش و قرمز شدن چشم‌های نوزاد:

اگر بدن کودک شما با دریافت هویج، واکنش‌های آلرژیکی را نشان دهد، ممکن است با آبریزش، خارش و قرمز شدن چشم‌های خود روبرو شود. این علائم تحریک‌کننده هر کودکی هستند، اما علائم خطرناکی به شمار نمی‌روند.

2-تورم لب‌ها، صورت و زبان نوزاد:

همچنین ممکن است متوجه شوید که پس از مصرف هویج، چهره و لب‌های کودک شما متورم شده است. حتی گاهی اوقات گلوی نوزاد بعد از مصرف این ماده غذایی دچار تورم شده و او را مشکلات تنفسی روبرو می‌کند.

3-بروز بثوراتی بر روی پوست بدن و صورت نوزادان:

لازم است بدانید که ایجاد جوش‌هایی بر روی پوست بدن و صورت نوزاد، شایع‌ترین نشانه واکنش آلرژیک بدن او به مصرف هویج است. اکثر کودکان مبتلا به آلرژی هویج، پس از خوردن این ماده غذایی دچار بثورات پوستی می‌شوند که ممکن است خارش داشته باشند.

اگر کودکتان یبوست میشود و دنبال راهی برای درمان ان هستید این مطلب  5 ماده غذایی برای درمان یبوست کودکان را بخوانید

4-آبریزش بینی نوزاد:

یکی دیگر از نشانه‌های معمول آلرژی بدن نوزادان به هویج، آبریزش بینی است؛ بنابراین، اگر کودک شما بعد از خوردن هویج، دچار علائم سرماخوردگی شده باشد، بدانید که بدن او به دریافت این ماده غذایی واکنش آلرژیک نشان داده است.

5-التهاب لثه:

بسیاری از نوزادان مبتلا به آلرژی غذایی، پس از خوردن پوره هویج، دچار التهاب لثه می‌شوند.

6-مسائل مربوط به سیستم گوارشی نوزادان:

نوزادان مبتلا به آلرژی غذایی ممکن است بعد از مصرف هویج، با مسائل مربوط به سیستم گوارشی مانند نفخ، تهوع، استفراغ و اسهال روبرو شوند.

7-شوک:

شوک، خطرناک‌ترین و خوشبختانه، نادرترین نشانه واکنش آلرژیک بدن نوزادان به دریافت هویج است. در بعضی موارد شدید، پس از مصرف هویج، نوزاد ممکن است دچار شوک شود. این وضعیت می‌تواند برای نوزادان ضعیف مرگبار باشد.

درمان آلرژی بدن نوزادان به هویج:

اکثر پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که واکنش آلرژیک بدن نوزادان به هویج باعث تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها می‌شود؛ اما اگر می‌خواهید از بروز این علائم ناخوشایند در بدن فرزند خود جلوگیری کنید، بهترین روش این است که کودک خود را دور از هویج نگه دارید! همچنین، اگر شما به دنبال راه‌هایی برای کاهش علائم آلرژی غذایی در بدن کودک خود هستید، آنتی‌هیستامین بهترین دارو خواهند بود؛ اما، به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر بسپارید که هیچ دارویی از خانواده OTC را بدون مشورت با پزشک متخصص اطفال، به فرزند خود ندهید. با همه این توصیفات، بهتر است قبل از آغاز روند درمان نوزاد خود با پزشک معالج او صحبت کنید. علاوه بر این موارد، بعضی از داروهای خانگی نیز وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای تسکین علائم آلرژی بدن نوزادان به هویج استفاده کرد؛ به عنوان مثال، شما می‌توانید خمیری از شنبلیله تهیه کرده و از آن برای درمان بثورات پوستی فرزند خود استفاده کنید.

آیا مسئله بهداشتی دیگری در مورد قرار دادن هویج در برنامه روزانه نوزادان وجود دارد؟

بیش از آلرژی، قرار دادن هویج در برنامه غذایی نوزادان می‌تواند باعث بروز "سندرم آبی" در بدن آن‌ها شود. این سندرم به علت رسوب بیش از حد نیترات در بدن نوزادان رخ می‌دهد. این وضعیت منجر به تغییر موقتی رنگ پوست کودک، عمدتاً در اطراف دهان و ناخن‌های او می‌شود. لازم است بدانید که نوزادان زیر یک سال بیشتر از سایر کودکان، در معرض خطر این بیماری قرار دارند. همچنین، اگر این سندرم به موقع درمان نشود، می‌تواند عوارض جدی را در بدن کودکان به وجود آورد. سندرم آبی معمولاً ناشی از مصرف آب حاوی نیترات است؛ اما گاهی اوقات، سبزیجاتی مانند هویج نیز می‌توانند شامل نیترات باشند. خوشبختانه، بیشتر مواد غذایی بسته بندی شده نوزادان حاوی مقادیر ناچیزی از این ماده معدنی هستند که اثرات نامطلوبی در روند سلامتی آن‌ها ایجاد نمی‌کنند.

اما اگر وعده‌های غذایی کودک خود را در خانه تهیه کنید، باید مراقب باشید. خوشبختانه، با کمی مراقبت، شما می‌توانید خطر ابتلا به آلرژی غذایی را در بدن فرزند خود به حداقل برسانید.

اگر نوزادتان به مصرف ماست یونانی علاقه دارد خواندن این مطلب آیا مصرف ماست یونانی برای نوزادان مفید است؟ به شما توصیه میشود

نکاتی برای آماده‌سازی غذای کودک در منزل:

تهیه وعده‌های غذایی نوزادان در منزل می‌تواند یک تجربه شیرین برای هر مادری باشد؛ اما شما باید مراقب باشید! در ادامه این مقاله، چند نکته ساده برای اطمینان از سلامت نوزادان در صورت مصرف هویج بیان شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • قبل از استفاده از هویج در وعده‌های غذایی فرزند خود، همیشه هویج‌ها را خوب شستشو دهید.
  • هویج را درست قبل از پخت و پز، ریز ریز کرده و بشویید.
  • بهتر است هویج مصرفی نوزادان را با آب جوش بشویید.
  • پوره هویج خانگی فرزند خود را برای مدت طولانی ذخیره نکنید؛ بلافاصله بعد از تهیه، از آن در وعده‌های غذایی کودک استفاده کنید.
  • اگر لازم است که پوره هویج را برای مدت طولانی ذخیره کنید، آن را در ظرف درب‌دار قرار دهید.

بر اساس اطلاعات ارائه شده در این مقاله، ممکن است شما در مورد همه مواد غذایی که فرزندتان می‌خورد، نگران شوید؛ اما این روند، راهکار مناسبی برای هدایت زندگی عادی نیست! نفس عمیقی بکشید؛ همان‌طور که مراقب فرزندتان سلامت هستید، کمی از زندگی لذت ببرید. آلرژی هویج چیزی نیست که باعث نگرانی شما شود. با این حال، اگر علائم این مشکل در بدن نوزاد شما ایجاد شد، در مورد وضعیت بدن او با دکتر متخصص اطفال مشورت کنید. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، واکنش آلرژیک بدن نوزادان به هویج طور معمول خفیف است. در عین حال، شما می‌توانید از سایر سبزیجات سالم برای تأمین مواد مغذی بدن فرزندتان بهره ببرید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/