علت و علائم آلرژی در نوزادان

cute-eczema-baby-today-tease-171122_ec0339882cbfa4ea29301b588b435396.fit-760w

در ابتدا به یاد داشته باشید که بروز آلرژی در بین نوزادان، مشکلی رایج است. در واقع، بدن هر نوزادی می‌تواند به بسیاری از مواد، از جمله مواد غذایی و مواد موجود در طبیعت آلرژی نشان دهد. با این حال، نوزادان به چه نوع آلرژی‌های دیگری مبتلا می‌شوند؟ در ادامه این مقاله، اطلاعات کاملی در مورد آلرژی نوزادان و نحوه برخورد والدین با هر واکنش آلرژیک در بدن کودکان ارائه شده است.

آلرژی چیست؟

آلرژی، واکنش فوق‌العاده‌ای از سیستم ایمنی بدن نوزادان به انواع آلرژن‌ها است. معمولاً، سیستم ایمنی کودکان آنتی‌بادی‌هایی را برای محافظت از بدن در برابر پاتوژن‌های خارجی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و انواع قارچ‌ها تولید می‌کند؛ اما در بعضی موارد، سیستم ایمنی بدن نوزادان از آنتی‌بادی‌هایی برای حمله به یک عامل خارجی نسبتاً خفیف مانند پروتئین مواد غذایی استفاده می‌کند. این شرایط نه تنها منجر به بروز مشکلاتی در بدن کودک می‌شود، بلکه مواد خارجی را نیز از بین نمی‌برد. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که آلرژی یک مشکل مربوط به سیستم ایمنی بدن نوزادان است.

علت بروز آلرژی در بدن نوزادان چیست؟

همان‌طور که قبلاً بیان شد، علت اصلی بروز آلرژی در بدن کودکان، قرار گرفتن آن‌ها در معرض انواع آلرژن‌ها است. با این حال، علت اصلی بروز آلرژی در بدن نوزادان، هنوز مشخص نشده است. در ادامه این مقاله، علل بروز آلرژی در بدن نوزادان مورد بررسی قرار می‌گیرد که مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

1-ژن‌های معیوب:

لازم است بدانید که اگر یکی از والدین کودکی آلرژی داشته باشد، شانس مبتلا شدن او نیز به این مشکل بالا خواهد بود. احتمال دارد که هر دو والدین نوزادی آلرژی داشته باشند؛ در این صورت، ژن‌های معیوب منجر به ایجاد حساسیت در بدن کودک می‌شوند. با همه این توصیفات، اکثر پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که ژنتیک، در کنار عوامل دیگر ممکن است باعث بروز آلرژی در بدن نوزادان شود.

برای اطلاع از اینکه آیا ممکن است بدن نوزاد به مصرف ماهی آلرژی داشته باشد؟ این مطلب را بخوانید

2-عوامل محیطی:

تعدادی از عوامل محیطی مانند آلاینده‌ها، مواد شیمیایی، گرده‌ها و ذرات گرد و غبار موجود در هوا می‌توانند باعث واکنش آلرژیک بدن نوزادان شوند. جالب است بدانید که بعضی از کارشناسان عقیده دارند که زندگی در محیط بسیار شیک و بهداشتی نیز می‌تواند سیستم ایمنی بدن نوزاد را به آلرژن‌های بالقوه حساس کند.

3-داروها و سایر مواد شیمیایی:

بعضی از داروها حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند سیستم ایمنی بدن نوزادان را تحریک کنند. سایر مواد شیمیایی مانند لاتکس نیز دارای ترکیبات خاصی هستند که با عملکرد استاندارد سیستم ایمنی نوزادان مقابله کرده و باعث بروز واکنش آلرژیک در بدن آن‌ها شوند.

4-انواع عفونت‌ها:

پاتوژن‌ها می‌توانند باعث واکنش شدید سیستم ایمنی بدن نوزادان شوند. گاهی اوقات، این واکنش به شکل یک پاسخ ایمنی مداوم است که منجر به بروز آلرژی در بدن کودکان می‌شود؛ به عنوان مثال، عفونت ویروس سنسیتیال تنفسی (RSV) می‌تواند خطر ابتلا به آسم را حتی بعد از اتمام دوره درمان عفونت نیز به میزان قابل توجهی افزایش دهد. علاوه بر این مورد، چندین عفونت ویروسی تنفسی نیز وجود دارد که منجر به بروز آلرژی در زندگی آینده نوزادان می‌شوند.

در حالی که علت دقیق بروز مشکل آلرژی در بدن کودکان شناخته شده نیست، این امر می‌تواند در نتیجه آسیب‌های ناشی از پاتوژن‌ها به سیستم ایمنی بدن رخ دهد. همچنین، قرار گرفتن سیستم ایمنی بدن نوزادان در معرض انواع پاتوژن‌ها و آلرژن‌های بالقوه می‌تواند دلیل اصلی بروز آلرژی در بدن آن‌ها باشد.

انواع آلرژی‌ها:

چندین گروه از انواع آلرژی‌ها وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای آلرژن‌های منحصربه‌فردی هستند. در ادامه این مقاله، انواع مختلف از آلرژی‌ها و آلرژن‌های پیشرو در هر دسته مورد بررسی قرار می‌گیرد که مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

1-آلرژی غذایی - بادام زمینی، صدف، تخم‌مرغ، آجیل و شیر

2-آلرژی به گرده، حشرات و منابع بیولوژیکی - گرده، چمن، گدازه، خزه، قارچ، کنه‌های گرد و غبار، حشرات، زهر حشرات و سایر حیوانات و نیش حشرات. در نظر داشته باشید که بدن کودک شما ممکن است به حیوانات خانگی معمولی مانند سگ‌ها و گربه‌ها نیز حساس باشد.

3-آلرژی موضعی - لاتکس، پماد یا کرم حاوی پروتئین‌های گیاهی یا حیوانی

4-آلرژی دارویی - داروهای ضد التهابی و پنی‌سیلین

5-آلرژی پاتوژن – ویروس‌ها، باکتری‌ها و انواع قارچ‌ها

6-آلرژی به عوامل فیزیکی و محیطی - آلودگی، مواد شیمیایی، گرما، فشار، عرق بیش از حد و قرار گرفتن نوزاد در آب به مدت طولانی

یادتان باشد که اگر نوزاد شما در معرض هر کدام از عوامل ذکر شده در بالا قرار گیرد، ممکن است با واکنش‌های آلرژیک بدن خود مواجه شود.

علائم بروز آلرژی در بدن کودکان:

نوزاد مبتلا به آلرژی با علائم خاصی در بدن خود مواجه می‌شود که شایع‌ترین این موارد عبارتند از:

  • کودک مبتلا به آلرژی، با علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، گرفتگی بینی و عطسه روبرو می‌شود.
  • همچنین، ضعف تنفسی و بروز مشکل در ریه‌های نوزادان، نشانه‌ دیگری از بروز آلرژی است. این علامت، تقریباً شبیه نشانه‌های آسم می‌باشد؛ نوزاد در هنگام تنفس، دچار تنگی شده و خفه می‌شود. تنگی نفس نوزادان مبتلا به آلرژی، به احتمال زیاد با سرفه مداوم نیز همراه خواهد بود.
  • علاوه بر این موارد، کودک مبتلا به آلرژی با بثورات پوستی به رنگ قرمز مایل به صورتی روبرو می‌شود. این بثورات ممکن است به شکل خوشه‌ای از جوش‌های خفیف و قرمز در قسمت‌های مختلف بدن او ظاهر شوند.
  • تهوع، استفراغ و گرفتگی شکمی شدید، از سایر علائم مبتلا شدن نوزادان به آلرژی است.
  • تورم پوست اطراف دهان و پلک‌های نوزادان مبتلا به آلرژی.
  • خستگی، سردرد و خواب‌آلودگی کودک مبتلا به آلرژی.

به خاطر بسپارید که وقتی علائم فوق شدید باشد، وضعیتی به نام "شوک آنافیلاکتیک" در بدن فرزند شما ایجاد می‌شود. علاوه بر این علائم، نوزاد مبتلا به آلرژی ممکن است از تورم شدید عضلات گلو رنج ببرد که باعث ضعف تنفس و کاهش سریع فشار خون او خواهد شد. در نهایت، یادتان باشد که شوک آنافیلاکتیک یک وضعیت اورژانسی - پزشکی است که نیازمند توجه فوری پزشک متخصص اطفال می‌باشد.

خواندن این مطلب آیا مصرف غذاهای دریایی به سیستم عصبی نوزاد آسیب می رساند؟ به شما توصیه میشود

چگونه آلرژی در بدن نوزادان تشخیص داده می‌شود؟

در اغلب موارد، پزشک متخصص اطفال با ارزیابی علائم این بیماری و سابقه پزشکی بیمار می‌تواند آلرژی بدن نوزادان را به راحتی تشخیص دهد. با این وجود، سه مرحله ساده برای تشخیص دقیق آلرژی در بدن نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارتند از:

1-آزمایش خون:

این نوع آزمایش حضور آنتی‌بادی‌هایی را که نشانگر واکنش آلرژیک بدن نوزادان است، بررسی می‌کند. هنگامی که بدن نوزادی دچار آلرژی شده یا با مشکل شوک آنافیلاکتیک مواجه شود، آنتی‌بادی‌هایی در خون او تولید می‌شوند.

2-آزمایش پوستی:

دو نوع از این آزمایش برای تشخیص آلرژی در بدن نوزادان وجود دارد. آزمایش پوستی و آزمایش پوستی عمیق. در آزمایش پوستی، از تزریق آلرژن احتمالی به لایه بالایی پوست بدن نوزاد با استفاده از یک سوزن نازک استفاده می‌شود. اگر بدن کودک به آن آلرژن خاص، واکنش نشان دهد، تقریباً بلافاصله بعد از تزریق، علائم آلرژی ظاهر می‌شوند. این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که این آزمون، فقط در مورد نوزادانی که بیش از شش ماه سن دارند، قابل اجرا است. آزمایش پوستی عمیق، فرایند داخل عضلانی است که در آن، آلرژن مشکوک به قسمت عمیق پوست بدن کودک تزریق می‌شود. این آزمایش نیز ممکن است برای نوزادان توصیه نشود، زیرا ممکن است باعث ایجاد شوک آنافیلاکتیک در بدن کودکان حساس شود.

3-آزمون حذف مواد غذایی:

اگر پزشک متخصص اطفال مشکوک باشد که یک ماده غذایی مسئول بروز آلرژی در بدن کودک است، آن ماده غذایی را از برنامه روزانه بیمار حذف خواهد کرد. اگر بدن نوزاد دیگر با علائم آلرژی روبرو نشد، می‌توان نتیجه گرفت که ماده غذایی متوقف شده، آلرژن ایجاد بیماری در بدن فرزند شما است.

چگونه آلرژی در بدن نوزادان درمان می‌شود؟

لازم است بدانید که هیچ روش خاصی برای درمان آلرژی در بدن نوزادان وجود ندارد. روش‌های درمان این مشکل با توجه به نوع آلرژی متفاوت بوده و شامل موارد زیر هستند:

  • آنتی‌هیستامین‌ها:

آنتی‌هیستامین‌ها، داروهایی هستند که برای کاهش التهاب و تحریک پوست بدن و صورت نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته از داروها، در نهایت، حساسیت بدن کودک شما را درمان کرده و بثورات ناشی از حمله آلرژن‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

  • کورتیکواستروئیدها:

کورتیکواستروئیدها دارای خواص ضد التهابی مشابه آنتی‌هیستامین‌ها هستند، اما این دسته از داروها دارای ویژگی‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی نیز می‌باشند که می‌توانند فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن نوزادان را که مشخصه بروز آلرژی است، کاهش دهند. در واقع، می‌توان ادعا کرد که کورتیکواستروئیدها بیشتر از مقدار معادل آنتی‌هیستامین، برای درمان آلرژی بدن نوزادان مؤثر هستند.

  • ایمونوتراپی:

این روش، درمان جدی‌تری برای آلرژی‌ها به شمار می‌رود؛ فقط در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد که آلرژی مانع زندگی سالم نوزاد شود. ایمونوتراپی از ترکیب متابولیت‌های پیچیده برای تغییر در سیستم ایمنی بدن بیمار و درمان انواع آلرژی‌ها استفاده می‌کند. فردی که به کلینیک ایمونوتراپی مراجعه می‌کند، باید آزمایش‌های دقیق آلرژی را انجام داده باشد. سپس، پزشک متخصص اطفال داروهای تزریقی و قرص‌هایی را برای درمان وضعیت بدن کودک بیمار تجویز می‌کند. از آنجایی که این روش درمانی پیچیده است، بنابراین به عنوان آخرین راه‌حل جهت درمان آلرژی نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این موارد، ممکن است شما مجبور به تزریق فوری اپی‌نفرین باشید که به سرعت با علائم یک شوک آنافیلاکتیک مبارزه می‌کند. با این حال، در نظر داشته باشید که روند درمان آلرژی اغلب آهسته می‌باشد؛ ممکن است چند ماه تا یک سال طول بکشد. با این که روش‌های درمان آلرژی می‌توانند علائم این بیماری را در دراز مدت کاهش داده و آلرژی بدن فرزند شما را به طور کامل از بین ببرند، اما مدیریت آلرژی توسط والدین می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از بروز واکنش‌های شدید آلرژیک در بدن نوزادان ایفا کند.

چگونه والدین می‌توانند آلرژی بدن کودک خود را مدیریت کنند؟

در ادامه این مقاله، اقدامات ساده‌ای برای کنترل آلرژی کودکان در منزل ارائه شده است که مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

1-از بروز آلرژي هوايي در بدن فرزند خود اجتناب کنيد:

اگر کودک شما به گرده گیاهان و درختان حساسيت داشته باشد، در طول فصل بهار، از بردن او به خارج از منزل و مکان‌هايي مثل باغ اجتناب کنيد. همچنین، از گیاهان گل‌دار در خانه نگهداری نکنید. علاوه بر این موارد، از قرار گرفتن نوزاد خود در معرض آلرژن‌های هوایی مانند گرد و غبار، حیوانات، ذرات خاک و پرندگان که می‌تواند واکنش‌های آلرژیک بدن او را تحریک کند، جلوگیری نمایید. در نهایت، شما می‌توانید برای پاک کردن آلرژن‌های بالقوه از هوای منزل خود، یک تصفیه‌کننده هوا نصب کنید.

2-جلوگیری از ورود آلرژن‌های غذایی به بدن کودکان:

شما باید مواد غذایی را که باعث آلرژی بدن فرزندتان می‌شود، از برنامه روزانه او حذف کنید. برای این منظور، به هشدارهای آلرژی بر روی برچسب مواد غذایی بسته‌بندی شده دقت نمایید.

3-محیط زندگی نوزادان را تمیز نگه دارید:

جالب است بدانید که برخی از آلرژن‌ها در اطراف محیط زندگی فرزند شما پنهان می‌شوند؛ ممکن است برخی آلرژن‌ها مانند گرد و غبار در اطراف خانه شما وجود داشته باشد. اگر فکر می‌کنید که چنین است، از افراد حرفه‌ای برای تمیز کردن منزل خود کمک بگیرید تا از شر آلرژن‌های بالقوه خلاص شوید. علاوه بر موارد ذکر شده، اگر حیوان خانگی در منزل دارید، از ملافه‌ای جهت جمع‌آوری موهای او استفاده کنید.

اگر نوزادتان به مصرف موز آلرژی دارد و دنبال علت آن هستید این مطلب علت آلرژی بدن نوزادان به موز را بخوانید

4-ترکیب همه واکسن‌ها را قبل از واکسیناسیون فرزند خود بررسی کنید:

به یاد داشته باشید که بعضی از واکسن‌ها حاوی پروتئین‌های حیوانی هستند که می‌توانند به عنوان یک آلرژن بالقوه در بدن فرزند شما عمل کنند؛ به عنوان مثال، واکسن تب زرد و آنفلوانزا حاوی پروتئین‌های تخم‌مرغی هستند که ممکن است باعث بروز حساسیت در بدن نوزادان شوند. برای جلوگیری از بروز واکنش‌های آلرژیک فرزند خود بعد از واکسیناسیون، با پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت بدن او مشورت کنید.

5-شیوه زندگی کودک خود را تغییر دهید:

در نهایت، یادتان باشد که برای درمان برخی از آلرژی‌ها، شما نیاز به تغییر شیوه زندگی نوزاد خود، جهت جلوگیری از بروز علائم آلرژی و کاهش خطر ابتلا به شوک آنافیلاکتیک دارید؛ به طور مثال، اگر کودک شما اگزما داشته باشد، از لباس‌هایی که باعث تحریک پوستی کمتر می‌شود، در کمد لباس او استفاده کنید. همچنین، اگر کودک شما مبتلا به آسم است، از یک مرطوب‌کننده هوای سرد در خانه به منظور راحتی تنفس نوزاد استفاده کنید.

علاوه بر این موارد، والدین باید یک انژکتور اپینفرین را برای استفاده در موارد اضطراری، در هنگام وقوع شوک آنافیلاکتیک در منزل داشته باشند. با این حال، تغییر در شیوه زندگی کودک می‌تواند علائم آلرژی را در بدن او به میزان قابل توجهی کاهش داده و روند رشد نوزاد را بهبود بخشد.

چگونه می‌توان از بروز آلرژی در بدن نوزادان جلوگیری کرد؟

همان‌طور که قبلاً بیان شد، هیچ روش خاصی برای درمان یا پیشگیری از بروز آلرژی در بدن نوزادان وجود ندارد. تحقیقات در مورد روش‌های مختلف درمان آلرژی در بدن نوزادان، همچنان ادامه دارد. با این وجود، رعایت چند راهکار پیشگیرانه می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از بروز حساسیت در بدن نوزادان داشته باشد که مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

1-هر ماده غذایی جدید را به تدریج وارد برنامه نوزاد خود کنید:

اکثر پزشکان متخصص اطفال، مواد غذایی آلرژیک را تنها پس از 12 ماهگی به برنامه روزانه نوزادان اضافه می‌کنند. اضافه کردن هر ماده غذایی جدید به برنامه روزانه نوزادان باید در مقادیر کمی آغاز شده و به تدریج میزان آن افزایش یابد. این روند کمک خواهد کرد تا بدن فرزند شما به آن ماده غذایی عادت کند؛ همچنین، به والدین کمک می‌کند تا با دقت بیشتری علائم حساسیت غذایی را در بدن نوزاد خود مورد بررسی قرار دهند.

2-جلوگیری از قرار گرفتن نوزادان در معرض دود:

قرار گرفتن هر نوزادی در معرض دود سیگار و آلاینده‌های هوایی می‌تواند شانس مبتلا شدن او به بیماری آسم را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بر این اساس، فرزند خود را از دود تنباکو و اتومبیل‌ها دور نگه دارید. علاوه بر این موارد، لازم است بدانید که قرار گرفتن زنان باردار در معرض تنباکو نیز علت اصلی بروز مشکلات تنفسی و آلرژی در زندگی آینده نوزادان است.

3-نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کنید:

به خاطر بسپارید که ارتباط مستقیمی بین شیردهی طولانی مدت نوزادان و کاهش خطر ابتلا به آلرژی وجود دارد. شیر مادر غنی از آنتی‌بادی‌هایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد کمک می‌کند؛ در نتیجه، بدن کودک در برابر انواع آلرژی‌ها آسیب‌پذیر نخواهد بود. همچنین، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نوع رژیم غذایی مادر در طول دوران شیردهی بر میزان حساسیت فرزند خود تأثیر چشمگیری دارد.

خواندن این مطلب حساسیت غذایی در کودکان علل، علائم و درمان آن به شما پیشنهاد میشود

4-به علائم اولیه حساسیت در بدن نوزادان توجه کنید:

توجه به نشانه‌های زودرس آلرژی در بدن نوزادان می‌تواند به جلوگیری بروز آلرژی کمک شایانی بکند؛ در نتیجه، این روند باعث جلوگیری از تکرار واکنش‌های آلرژیک در بدن نوزادان شده و احتمال مبتلا شدن آن‌ها به شوک آنافیلاکتیک را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. اگر فکر می‌کنید که بدن کودک شما علائم آلرژی به برخی مواد غذایی یا ذرات موجود در هوا را از خود نشان می‌دهد، از قرار گرفتن او در برابر این عوامل محیطی و تغذیه‌ای جلوگیری کنید.

در نهایت، لازم است بدانید که آلرژی نوزادان می‌تواند باعث نگرانی والدین شود؛ اما رعایت بعضی نکات احتیاطی می‌تواند به جلوگیری از بروز این مشکل در بدن کودکان کمک شایانی بکند. اگر شما در مورد علائم آلرژی در بدن فرزند خود مشکوک هستید، فوراً او را به مطب پزشک متخصص اطفال برسانید. آلرژی، به ندرت مانع رشد سالم کودکان می‌شود؛ اگر شما یاد بگیرید که چگونه این مشکل را به درستی مدیریت نمایید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/