علائم بروز عفونت در گوش­های کودکان

bcc947112b1311e793ae15207100aeb1_content_medium

آیا میدانستید که مشکل عفونت گوش، در کودکان بیشتر از بزرگ‌سالان اتفاق میافتد؟ در واقع، میتوان ادعا کرد که عفونت گوش شایعترین دلیل برای ویزیت کودکان توسط پزشک متخصص اطفال است؛ بیش از 40 درصد کودکان قبل از پنج سالگی به این نوع عفونت مبتلا میشوند. برای این که به عنوان یک مادر بیتجربه بدانید که چه عاملی باعث مبتلا شدن کودکان به بیماری عفونت گوش میشود، چگونه میتوان این مشکل را شناسایی و درمان نمود، حتماً مطلب موجود در مقاله زیر را با دقت کامل بخوانید.

عفونت گوش چیست؟

در ابتدا، به یاد داشته باشید که عفونت گوش، به انباشته شدن مایعات در پشت پرده گوش فرزند شما اطلاق میشود که معمولاً به علت رشد برخی از باکتریها، تورم یا التهاب گوش میانی یا کانال گوش به وجود میآید. لازم است بدانید که عفونت گوش در کودکان به دو دسته تقسیم میشود که عبارتند از:

  • عفونت اوتیت حاد (AOE) یا عفونت کانال گوش (قسمت بیرونی گوش) و عفونت اوتیت حاد خارجی (AOE)
  • عفونت گوش میانی یا عفونت اوتیسم (OM) که خود دو نوع میباشد که عبارتند از:
  • عفونت گوش داخلی یا عفونت گوش میانی

عفونت اوتیت حاد:

این حالت زمانی در بدن کودکان رخ میدهد که مایعات در گوش میانی آنها جمع شود. این بیماری نشانههای خاصی نظیر تب کردن، درد یا قرمزی و تورم گوش را ندارد. به همین دلیل، اکثر پزشکان متخصص اطفال از این بیماری به عنوان "عفونت خاموش گوش" یاد میکنند.

عفونت گوش میانی:

این نوع عفونت ناشی از تجمع مایع در گوش میانی کودکان است که با درد، تب یا علائم دیگر عفونت مانند قرمزی و تورم گوش همراه میباشد.

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، مشکل عفونت گوش در نوزادان و کودکان بیشتر از افراد بزرگ‌سال رخ میدهد، زیرا میزان مقاومت لوله Eustachian گوش آنها بسیار ضعیف است.

بیماری عفونت گوش در کودکان چه عواقبی به دنبال دارد؟

طبق گفته موسسه ملی ناشنوایان و اختلالات ارتباطی، هر پنج یا شش کودک از کل کودکان دنیا در طی سه سال اول زندگی خود، حداقل یک بار به بیماری عفونت گوش مبتلا میشوند. بر همین اساس، آمار ارائه شده از دانشکده پزشکی هاروارد نشان میدهد که بیش از دو میلیون کودک در هر کشوری از بیماری عفونت گوش رنج میبرند. لازم است بدانید که این مشکل در اکثر موارد، پس از مبتلا شدن کودکان به بیماری سرماخوردگی یا آنفلوانزا رخ میدهد. در واقع، عفونتهای گوش معمولاً به علت ورود و رشد باکتریها پس از مبتلا شدن کودک به بیماری سرماخوردگی، گلودرد یا هر گونه بیماری تنفسی رخ میدهد.

علت بروز عفونت گوش در کودکان چیست؟

همان‌طور که بیان شد، بیماری عفونت گوش در کودکان ناشی از انسداد لوله Eustachian (لوله گوش میانی که به پشت بینی کودک متصل است) در طول دوران ابتلا به بیماری سرماخوردگی، آلرژی یا عفونت تنفسی فوقانی است که علت آن ایجاد ترشحات گوش و بینی در طول بیماری است. در بیشتر موارد، مبتلا شدن کودکان به عفونتهای باکتریایی یا ویروسی نیز چنین انسدادی را در لوله های گوش آنها ایجاد خواهد نمود. با این حال، شایعترین علل بروز عفونت گوش در کودکان به شرح زیر میباشد:

  • در هنگام مبتلا شدن کودک به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، باکتریها میتوانند به سمت گوش میانی او گسترش پیدا کنند؛ به عنوان مثال، عفونت گوش میانی در کودکان معمولاً به علت وجود باکتری استرپتوکوک پنومونی ایجاد میشود.
  • اگر مبتلا شدن کودک به عفونت، ناشی از رشد ویروسهایی مانند ویروس سرماخوردگی در بدن او باشد، این ویروسها سبب تشکیل مایع در گوش او شده و باکتریها را برای ایجاد عفونت ثانویه در گوش میانی بیمار دعوت میکنند. گاهی اوقات نیز وارد شدن اشیاء خارجی مانند تکه کوچک پنبه یا قطعهای از گوش پاککنها به گوش کودکان میتواند باعث ایجاد عفونت و تورم در بدن آنها شده و منجر به بروز عفونت اوتیت حاد یا عفونت گوش میانی در بدن فرزند شما شوند.
  • همچنین، شنا کردن کودکان در آب آلوده نیز میتواند عفونت اوتیت حاد را در گوش آنها ایجاد کند.

برای اطلاع از علائم شایع آنفولانزا در کودکان و 7 راه درمان آن این مطلب را بخوانید

با این که مبتلا شدن به انواع عفونتهای گوش در بین کودکان معمول است، ولی برخی از نوزادان در مورد ابتلا به این بیماری، نسبت به کودکان دیگر در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

وجود چه عواملی خطر ابتلا به عفونت گوش را در کودکان افزایش میدهد؟

 بعضی از کودکان به دلیل وجود عوامل مختلف در بدن خود، بیشتر از دیگر نوزادان مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند. مهمترین این دلایل عبارتند از:

عامل ارثی:

به خاطر بسپارید که کودکانی که خواهر یا برادر بزرگ آنها سابقه ابتلا به عفونت گوش را دارد، نسبت به کودکان دیگر بیشتر آسیب پذیر هستند.

سیگار کشیدن افراد خانواده:

همچنین، لازم است بدانید که سیگار کشیدن افراد نزدیک خانواده در داخل منزل و محیطی که کودک در آن زندگی میکند، باعث تشنج لوله داخل گوش و رشد ویروس Eustachian و سلولهای مویی کوچک در داخل گوش او شده و بروز این حالت در گوش نوزادان، به نوبه خود باکتریها و ویروسها را بیشتر به دام میاندازد.

عادات بد غذایی:

علاوه بر این موارد، برخی از عادات غیر معمول در غذا خوردن کودکان میتواند موجب گسترش باکتریها در قسمتهای مختلف بدن آنها از جمله گوش شود که احتمال ابتلا به عفونت گوش را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

توجه داشته باشید که این عوامل، تنها دلایل مبتلا شدن کودکان به عفونت گوش نیستند، بلکه احتمال بروز این مشکل را افزایش میدهند. جالب است بدانید که برخی از انواع عفونتها حتی در صورت وجود نداشتن این عوامل نیز ممکن است در بدن فرزند شما اتفاق بیفتد.

چگونه میتوان مبتلا شدن کودک به عفونت گوش را تشخیص داد؟

وجود برخی علائم در بدن کودک میتواند نشاندهنده مبتلا شدن او به عفونت گوش باشد. این علائم عبارتند از:

  • از اولین علامتهای تشخیص عفونت گوش در کودکان میتوان به بیماری آنفولانزا یا سرماخوردگی اشاره نمود که با علائمی مانند آبریزش بینی، تحریک پذیری، مسدود شدن راههای بینی و تب خفیف همراه است. البته این بچه ها ممکن است مدت زیادی را خوابیده و از خوردن غذا خودداری کنند.
  • همچنین والدین میتوانند حالت خونریزی یا تخلیه مایعی که با مقداری خون همراه است، را از گوش کودک خود مشاهده کنند که این علامت نیز نشانه مشخصی از مبتلا شدن کودکان به بیماری عفونت گوش است.
  • علاوه بر این موارد، اگر کودکی از درد یا خارش درون گوش خود زیاد شکایت کند، ممکن است از ابتلا به عفونت گوش رنج ببرد.
  • کودکانی که کمی بزرگتر شدهاند، ممکن است در هنگام ابتلا به عفونت گوش از کاهش قدرت شنوایی، درد در گوش یا سردرد شکایت کنند.

اگر عفونت گوش کودکی خفیف باشد، ممکن است بدون مصرف دارو نیز درمان شود؛ اما در بیشتر موارد، والدین برای درمان این مشکل فرزند خود به کمک پزشک متخصص اطفال نیاز خواهند داشت.

در هنگام مبتلا شدن به عفونت گوش، چه زمانی باید یک دکتر متخصص اطفال، مراجعه کرد؟

در برخی موارد، والدین ممکن است علائمی را در بدن کودک خود مشاهده کنند که مجبور شوند او را نزد دكتر متخصص اطفال ببرند. این علائم عبارتند از:

  • اگر پس از گذشت چهار روز، هیچ پیشرفتی در روند درمان عفونت گوش کودک خود مشاهده نکنند
  • تخلیه شدن هر گونه مایع از گوش کودک بیمار
  • احساس درد در هر دو گوش کودک بیمار
  • کاهش قدرت شنوایی یا کر شدن ناگهانی کودک
  • وزوز کردن گوش کودک بیمار
  • مبتلا شدن کودک به تب شدید
  • بروز حالت قرمزی در اطراف و خود گوش کودک
  • به هم خوردن تعادل بدن کودک در هنگام حرکت کردن
  • مواجه شدن کودک بیمار با حالت تهوع یا استفراغ شدید

لازم است بدانید که در چنین مواردی، بلافاصله بعد از مراجعه شما به بیمارستان، دکتر معالج چند آزمایش ساده را برای تأیید عفونت گوش کودک انجام خواهد داد.

عفونت گوش در بدن کودکان چگونه تشخیص داده میشود؟

در ادامه این مقاله، روشهای مختلف تشخیص عفونت گوش در کودکان برای شما والدین عزیز بیان شده است که رایجترین این موارد عبارتند از:

  • در هنگام مراجعه به بیمارستان، دکتر متخصص اطفال در مورد تاریخچه سلامتی کودک مانند وجود هر گونه سردرد یا گلودرد جدید، از والدین او سؤال نموده و در مورد احساسات کودک در هنگام لمس گوشها و میزان و نحوه خواب او از مادر سؤالاتی خواهد پرسید.
  • همچنین، دکتر معالج با استفاده از یک ابزار پزشکی به نام اوتواسکوپ نگاهی به داخل گوش کودک بیمار انداخته و اگر حالت تورم یا قرمزی را در داخل او مشاهده کند، میفهمد که او به عفونت گوش مبتلا شده است.
  • علاوه بر این موارد، دکتر متخصص اطفال ممکن است از دستگاهی دیگر به نام اوتواسکوپ پنوماتیک استفاده نموده و مقداری هوا را به درون گوشه کودک بیمار هدایت کند تا با این روش بتواند احتمال تجمع مایع را در پرده گوش او شناسایی نماید.
  • اگر با دستگاههای ذکر شده، تشخیص دقیق بیماری برای پزشک معالج امکانپذیر نبود، ممکن است او از یک دستگاه دیگر به نام تمپانومتری برای تشخیص عفونت در گوش کودک بیمار استفاده کند.

در نهایت، اگر وجود عفونت در گوش فرزند شما شناسایی و توسط پزشک تأیید شد، دکتر متخصص اطفال دوره درمان مناسب را برای بیمار کوچک خود پیشنهاد خواهد نمود.

چگونه میتوان برای درمان عفونت گوش در کودکان اقدام نمود؟

پزشکان متخصص اطفال معمولاً توصیههای خاصی را برای درمان عفونت گوش کودکان پیشنهاد میکنند که تعدادی از آنها عبارتند از:

  • در اکثر موارد پزشک متخصص اطفال ممکن است داروهای ضد درد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن و قطره گوش را برای کاهش درد گوش و پایین آوردن میزان تب به کودک بیمار شما تجویز کند.
  • همچنین، اگر در هنگام مراجعه به پزشک، او نتواند نشانه هایی از وجود عفونت باکتریایی را در گوش کودک شما شناسایی کند، ممکن است روند "انتظار مراقبتی" را به والدین پیشنهاد کرده و به آنها توصیه کند که به مدت دو تا سه روز منتظر مانده و تا زمان فروکش کردن علائم در بدن کودک خود صبر کنند. این کار برای جلوگیری از مصرف غیر ضروری انواع آنتیبیوتیکها توسط کودکان بیمار مؤثر بوده و برای ماندگار نمودن سلامت گوش کودک بسیار مفید است.
  • اما اگر در این مدت، میزان درد و علائم دیگر در گوش کودک بیمار کاهش نیافت یا شدید شد، کودک باید از آنتیبیوتیکهای تزریقی برای درمان وضعیت بدن خود استفاده کند. همچنین، در صورت تشخیص عفونت باکتریایی در گوش بیمار نیز مصرف آنتیبیوتیک مناسب الزامی است. به خاطر بسپارید که یکی از رایجترین آنتیبیوتیکها برای درمان عفونت گوش در کودکان، داروی آموکسیسیلین است.

خواندن این مطلب کمبود ویتامین ا چه بلایی سر کودک می آورد؟ به شما توصیه میشود

البته پس از پایان دوره درمان، ضروری است که والدین پیگیریهای لازم را به همراه دکتر معالج کودک خود انجام دهند تا مطمئن شوند که عفونت موجود در گوش کودک به طور کامل درمان شده است.

مدت زمان روند درمان عفونت گوش در کودکان:

معمولاً کودک مبتلا به عفونت گوش باید در طول دو تا سه روز احساس خوبی داشته و روند درمان او کاملاً قابل مشاهده باشد. با این حال، اگر والدین بعد از گذشت این مدت هنوز اثری از بهبودی در بدن کودک بیمار خود مشاهده نکنند، پزشک معالج ممکن است داروهای او را تغییر دهد. یادتان باشد که روند درمان عفونت گوش در کودکان میتواند سریعتر پیش رفته و علائم بهبودی مشاهده گردد، اگر والدین روند درمان دارویی را با مراقبتهای ضروری و مصرف داروهای گیاهی خانگی تکمیل کنند.

چگونه میتوان به درمان سریع عفونت گوش در کودکان کمک کرد؟

در ادامه این مقاله، چند نکته مهم برای سرعت بخشیدن به روند درمان عفونت گوش در کودکان برای شما عنوان شده است که عبارتند از:

  • مایعات زیادی به کودک بیمار خود بدهید. البته قسمت عمده این مایعات بهتر است آب جوشیده باشد تا به هیدراته نگه داشتن بدن او کمک کند؛ مخصوصاً اگر میزان تب فرزند بیمار شما بالا باشد، فرایند مصرف آب را به اندازه قابل توجهی بالا ببرید.
  • برای تسکین درد موجود در گوش کودک خود از داروهایی مانند پاراستامول، ایبوپروفن یا ترکیبی از پاراستامول و کدئین استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که فرزند بیمار شما در طول روز به اندازه کافی استراحت کند.
  • برای پاک کردن مایعات تخلیه شده از داخل گوش کودک بیمار خود حتماً گوشوارههای کودکان دختر را از گوش او خارج کنید، زیرا ممکن است هنگام پاک کردن به گوش او آسیب برساند.

درمانهای خانگی برای از بین بردن عفونت گوش در کودکان:

جالب است بدانید که در برخی موارد، ممکن است استفاده از داروهای خانگی برای کمک به درمان عفونت گوش در کودکان بیشتر مؤثر باشد، اما حتماً قبل از استفاده از هرگونه درمان خانگی برای فرزند خود، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید. برخی از این راهکارها عبارتند از:

1-استفاده از اسفنج یا حوله:

لازم است بدانید که قرار دادن حوله یا اسفنج مرطوب در اطراف گوش کودک بیمار برای کاهش میزان تب او کاملاً مؤثر خواهد بود.

2-استفاده از آب پیاز برای درمان عفونت گوش کودکان:

 بعضی از والدین، آب پیاز را به گوش مبتلا به عفونت کودک خود میریزند، زیرا پیاز دارای ویژگیهای ضد باکتریایی و ضد التهابی بوده و میزان عفونت را به شدت کاهش میدهد.

3-استفاده از کیسه آب گرم برای درمان عفونت گوش کودکان:

همچنین، قرار دادن هر گونه وسیله مرطوب اما گرم بر روی گوش کودک و اطراف آن باعث میشود که بیمار از درد رهایی یابد.

4-هیدراته نگه داشتن بدن بیمار:

به عنوان والدین یک کودک مبتلا به عفونت گوش سعی کنید بدن کودک خود را هیدراته نگه دارید. یادتان باشد که این حالت به او کمک میکند تا لوله Eustachian خود را بازیابی کرده و مایعات را به راحتی از بینی او خارج کند.

فراموش نکنید که عفونت گوش در کودکان، آنها را به درد غیر قابل تحملی مبتلا کرده و احساس آرامش را از فرزند شما سلب میکند؛ بنابراین، پیشگیری از ابتلا به این بیماری بهتر از درمان آن بوده و برای رهایی کودک شما از درد کاملاً مؤثر خواهد بود.

چگونه میتوان از مبتلا شدن کودکان به عفونت گوش جلوگیری کرد؟

شما به عنوان مادر یک کودک میتوانید اقدامات مختلفی را برای جلوگیری از مبتلا شدن فرزند خود به عفونت گوش انجام دهید. این اقدامات عبارتند از:

  • هرگز کودک خود را در کنار افراد سیگاری خانواده قرار ندهید. اگر مجبور به این کار شدید، بهتر است از ماسکهای یک‌بار مصرف استفاده نمایید. همچنین اگر خود یا افراد نزدیک خانواده به بیماری سرماخوردگی مبتلا شدید، بهتر است در هنگام سرفه کردن یا تمیز نمودن ترشحات بینی از ماسک یا دستمال بزرگ استفاده کنید.
  • کودک خود را هر سال قبل از فرا رسیدن فصل سرما در برابر ابتلا به بیماری آنفلوانزا واکسینه کنید تا از رشد باکتریهای عفونی در بدن او جلوگیری شود.
  • همچنین، هر چند وقت یک بار اسباب بازیهای کودک خود را با آب شستشو داده و مناطق بازی و اتاق کودک خود را تمیز کنید تا او بتواند در یک محیط پاک و ضد عفونی شده بازی کند.
  • علاوه بر این موارد، شما باید عادتهای لازم برای سالم ماندن مانند شستن مداوم دستها را به کودک خود آموزش دهید تا او از ابتلا به عفونتها و گسترش بیماریهای مختلف در بدن خود در امان بماند.
  • به یاد داشته باشید که وقتی کودکی مریض است، قرار گرفتن کودک شما در کنار او خطر ابتلا به عفونت گوش افزایش میدهد. پس، لازم است تا زمانی که کودکان بیمار خانواده بهتر شود، بازی یا قرار گرفتن در کنار کودک بیمار را برای فرزند خود محدود کنید.
  • جالب است بدانید که تغذیه نوزاد یا شیر مادر باعث ایجاد ایمنی کامل در بدن او شده و فرزند شما را از ابتلا به عفونت گوش در امان نگه خواهد داشت.
  • در نهایت، فراموش نکنید که شما باید در هنگام استحمام کردن کودک خود، برای جلوگیری از ورود آب به گوشهای کودک، از محافظ پلاستیکی گوش یا مقداری پنبه آغشته به روغن سالم استفاده کنید.

با همه این توصیفات، در برخی موارد با وجود انجام اقدامات پیشگیرانه باز هم ممکن است بیماری عفونت گوش در بدن کودک شما رخ دهد.

اگر عفونت گوش با مصرف دارو درمان نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در چنین مواردی، دکتر متخصص اطفال سعی خواهد کرد که علت عود عفونت را در گوش کودک بیمار پیدا کند. در صورتی که این امر به دلیل عدم رعایت بهداشت یا سیگار کشیدن افراد خانه روی دهد، باید بر روی آنها کار نموده و شیوه زندگی خود را تغییر دهید. اگر با انجام این نکات باز هم عفونت گوش کودک شما به دلیل وجود برخی شرایط خاص پزشکی در حال بازگشت باشد، باید این مشکل را از ریشه حل کنید. در بعضی موارد نیز ممکن است پزشک معالج انجام یک عمل جراحی کوچک را برای باز کردن لولههای تهویه هوا به داخل بدن فرزند بیمار شما توصیه کند. اگر با وجود انجام این کارها، باز هم لولههای تهویه هوای کودک دچار عفونتهای مکرر شود، برای جلوگیری از بروز این امر، پزشک متخصص اطفال ممکن است از روش برداشتن آدنوئیدها (غدد) استفاده کند، زیرا این کار میتواند از پخش شدن عفونت در داخل لوله Eustachia جلوگیری کند. در نهایت، به خاطر بسپارید که انجام اقدامات فوری در هنگام مبتلا شدن کودکان به عفونت گوش کمک میکند تا آنها از ابتلا به عوارض بعدی عفونت در امان بمانند. البته، لازم است بدانید که عوارض ناشی از عفونت گوش میانی در بدن کودکان بسیار نادر بوده؛ اما باز هم وجود دارد.

عوارض ناشی از بروز عفونت گوش در بدن کودکان چیست؟

عوارض ناشی از بروز عفونت در گوش کودکان، گسترش عفونت موجود به سایر قسمتهای گوش یا سر آنها است. برخی از مشکلات ناشی از بروز عفونت در گوش کودکان عبارتند از:

  • Mastoiditis که به علت گسترش عفونت گوش کودک به استخوان مشکی موجود در پشت گوش او رخ میدهد.
  • مبتلا شدن کودک به بیماری مننژیت

سؤالات متداول در مورد عفونت گوش کودکان:

1-آیا مبتلا شدن کودکان به عفونت گوش منجر به افت قدرت شنوایی آنها میشود؟

بله، به دلیل این که سه استخوان موجود در درون گوش میانی کودکان، ارتعاشات صدا را از گوشه داخلی گوش به راه میاندازند، حضور مایعات در پشت پرده گوش باعث جلوگیری از انتقال این لرزشها به طور مؤثر شده؛ به همین علت ممکن است ایجاد عفونت خاموش در کودک باعث از بین رفتن قدرت شنوایی او شود که در بیشتر موارد موقتی است. با این حال، هنگامی که عفونت گوش میانی در بدن کودکی به طور مکرر رخ دهد، میتواند به قسمتهای دیگر گوش و استخوانها یا اعصاب گوش انتقال یافته و به قدرت شنوایی او آسیب برساند که در برخی موارد، باعث از دست رفتن دائمی حس شنوایی در کودک بیمار میشود.

2-آیا عفونت موجود در گوش کودکان ممکن است به خودی خود برطرف شود؟

 بله، اکثر کودکان بیمار عفونت موجود در گوش خود را بدون مصرف آنتیبیوتیکها از بین میبرند. به همین دلیل، پزشکان متخصص اطفال در اغلب مواقع قبل از تجویز دارو، مدتی صبر نموده و روند درمان خود به خودی را در گوش کودک بیمار دنبال میکنند. بر همین اساس، نتایج تحقیقات بهداشتی در دانشگاه هاروارد نشان میدهد که 80 درصد از عفونتهای گوش در بچهها خود به خود درمان میشوند.

3-چه زمانی بچه های مبتلا به عفونت گوش به انجام جراحی لوله های جریان هوا نیاز پیدا میکنند؟

اگر مصرف داروهای آنتیبیوتیکی هیچ تأثیری در روند درمان عفونت گوش کودکان نداشت، ممکن است کودک به انجام یک جراحی کوچک جهت قرار دادن لوله تهویه هوا نیاز داشته باشد. این نوع جراحی، تعادل جریان هوا را در داخل بینی و گوش او حفظ نموده و مانع از نشت مایعات در گوش میانی کودک میشود. البته چنین لولههایی معمولاً برای شش تا نه ماه در داخل مجرای جریان هوای گوش کودک قرار داده شده و بیمار پس از انجام آن باید به طور مداوم تحت بازرسی و معاینات دقیق پزشک متخصص اطفال قرار گیرد.

برای اطلاع از اینکه چرا نباید اصلا به کودک مسموم لبنیات بدهید این مطلب را بخوانید

4-چرا کودکان بیشتر از افراد بزرگ‌سال به عفونت گوش مبتلا میشوند؟

به دلیل این که لولههای Eustachian و حفره بینی بچه ها نسبت به افراد بزرگ‌سال کوچکتر است، جمع شدن مایعات در پشت پرده گوش میتواند لولههای موجود را دچار التهاب کرده یا باعث مسدود شدن موکوس به علت بروز بیماری سرماخوردگی در بدن آنها شود. این حالت رسیدن سیال به دیواره لولههای فرزند شما را مشکلتر خواهد نمود. همچنین، از آنجایی که سیستم ایمنی بدن کودکان به اندازه بزرگ‌سالان قوی نشده یا توسعه این سیستم در بدن کودکان پایدار نیست، بنابراین مبارزه با انواع عفونتها برای بدن و گوش بچه های کوچک سختتر است.

همچنین، همان‌طور که میدانید آدنویدها و لوزهها در بدن غدههایی هستند که مانع عبور باکتریها از طریق دهان و بینی به داخل بدن و گوش انسان میشوند. این غدد به اندازه کافی در بدن کودکان توسعه نیافته و اغلب باکتریهایی که در آنها به دام میافتند، ممکن است عفونت مزمنی را در داخل لولههای Eustachian و گوش میانی کودکان ایجاد کنند.

در نهایت به خاطر داشته باشید که عفونت گوش در اکثر کودکان بدون انجام هیچ گونه مداخله پزشکی خود به خود بهبود مییابند؛ بنابراین، در چند روز اول از داروهای ضد درد و التهاب برای رفع مشکل فرزند کوچک خود استفاده کنید. همچنین، یادتان باشد که بروز عوارض ناشی از عفونت گوش در کودکان بسیار نادر است؛ اگر شما بتوانید از کودک بیمار خود در خانه نگهداری کرده و از مراقبتهای خانگی برای سلامت دوباره گوش عفونی فرزند خود استفاده کنید، اطمینان داشته باشید که بروز عفونت در بدن او در ماههای بعد تکرار نخواهد شد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/