وسایل مورد نیاز نوزادان در سال اول زندگی

Is-It-Necessary-To-Wash-New-Baby-Clothes

آیا می‌‌‌دانید که تهیه چه وسایلی برای نوزادان، در سال اول زندگی ضروری است؟ در این مقاله، لیستی از مهم‌‌‌ترین وسایل مورد نیاز نوزادان در یک سال اول زندگی ارائه شده است که لباس، وسیله حمل و نقل، وسایل مورد نیاز برای حمام و تغذیه کودک از مهم‌‌‌ترین این لوازم به شمار می‌‌‌روند. البته به یاد داشته باشید که تهیه مکان امن برای خواب و زندگی نوزاد نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. همه مادران می‌‌‌توانند با بررسی منابع معتبر موجود در دنیای مدرن امروزی، اطلاعات لازم در مورد وسایل نوزادان در یک سال اول زندگی دریافت نموده و با توجه به شرایط آب و هوایی و رسوم خانوادگی خود، آن‌‌‌ها را قبل از انجام روند زایمان تهیه کنند.

اما اگر می‌‌‌خواهید فراتر از اصول اولیه رفته و همه وسایل مورد نیاز برای یک سال اول زندگی فرزندتان را فراهم کنید، این مقاله را با دقت مطالعه کنید. در ادامه این  مقاله، لیستی از همه وسایلی را که می‌‌‌تواند در سال اول زندگی برای شما و نوزادتان نیاز باشد، ارائه شده است که عبارتند از:

لباس‌‌‌ های کودک:

 لباس‌‌‌های تهیه‌‌‌شده برای نوزادان در یک سال اول زندگی، در سایز‌‌‌ها و اندازه‌‌‌های مختلفی بوده و می‌‌‌تواند از مارک‌‌‌های متفاوت باشد. به عنوان مثال، لباسی که برای  3 تا 6 ماهگی نوزادان در یک شرکت تجاری خاص طراحی و دوخته می‌‌‌شود، ممکن است فقط تا 4 ماهگی فرزند شما مناسب باشد، در حالی‌‌‌که همان اندازه لباس در مارک دیگر ممکن است خیلی بزرگ‌‌‌تر بوده و تا سال اول زندگی فرزند شما مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، برای تهیه لباس‌‌‌های مختلف نوزاد خود باید به سایز درج شده بر روی لباس، وزن و قد فرزند خود دقت نموده، سپس، فهرستی از لباس‌‌‌های مورد نیاز برای یک سال اول زندگی او فراهم کنید. انجام این کار به شما کمک خواهد کرد تا لباس‌‌‌های مناسب را به بهترین قیمت برای فرزند خود تهیه نمایید. فراموش نکنید که وقتی برخی از نوزادان به 3 ماهگی می‌‌‌رسند، دیگر لباس‌‌‌های نوزادی برای آن‌‌‌ها اندازه نبوده و باید لباس‌‌‌های جدیدی برای او خریداری شود. اما پیش‌‌‌ بینی دقیق این وضعیت برای والدین بسیار سخت است. بنابراین، هیچ مادری در هنگام خرید لباس برای نوزاد خود (در روزهای قبل از تولد او)، نمی‌‌‌تواند اندازه درستی در دست داشته باشد. با همه این توصیفات، اطمینان داشته باشید که تهیه لباس در اندازه بزرگ‌‌‌تر از اندازه فرزند شما می‌‌‌تواند در ماه‌‌‌های بعدی زندگی او نیز مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، یادتان باشد قبل از اینکه فرزندتان به لباس خاصی نیاز پیدا کند، هرگز آن را خریداری نکنید، زیرا بچه‌‌‌ها به سرعت رشد می‌‌‌کنند و خرید یک یا دو دست لباس در روزهای اول زندگی برای رفع نیازهای نوزادان کافی است. در این شرایط، شما می‌‌‌توانید در ماه‌‌‌های بعد، با اطمینان از میزان رشد فرزند خود لباس‌‌‌های جدیدی برای او تهیه کنید.

همچنین، در هنگام خرید لباس روزمره برای نوزادان، در درجه اول، آرامش و راحتی آن‌‌‌ها را در نظر بگیرید و به دنبال لباس‌‌‌هایی از جنس الیاف نرم، ظریف و با دوام بروید تا فرزندتان در هنگام پوشیدن آن‌‌‌ها به راحتی حرکت نموده و دنیای اطراف خود را کشف کند. علاوه  بر این موارد، لباس‌‌‌هایی را انتخاب کنید که با شستشوی مکرر خراب نشوند. لازم است بدانید که لباس نوزادان باید از الیاف بدون رنگ‌‌‌ یا مواد شیمیایی مضر تهیه شود که البته قیمت این نوع البسه نسبت به نوع معمولی آن، بسیار گران‌‌‌تر خواهد بود. همچنین، فراموش نکنید هر آنچه را که برای فرزند کوچک خود انتخاب و خریداری می‌‌‌کنید، نباید با مواد شوینده قوی شسته شود، زیرا این نوع مواد شیمیایی، تحریک پوست نوزاد شما را به دنبال خواهد داشت. در ادامه این مقاله، اصول تهیه وسایل نوزادان، برای سال زندگی آن‌‌‌ها ارائه شده است که به شرح زیر می‌‌‌باشد:

  • لباس‌‌‌های یک تکه یا سرهمی:

  •  بعضی از این نوع لباس‌‌‌های نوزادان اساسا از جنس‌‌‌هایی تهیه می‌‌‌شود که برای خواب و زمان بازی فرزند شما مناسب باشد. به همین دلیل، این نوع البسه برای ماه‌‌‌های اول زندگی فرزند شما فوق‌‌‌العاده راحت بوده و در هنگام خواب، برای حرکت دادن نوزادان انعطاف لازم را خواهد داشت. به عنوان یک مادر جوان و بی‌‌‌تجربه یادتان باشد که اگر به دنبال خرید سرهم برای یک سال اول از زندگی نوزاد خود هستید، مدلی را انتخاب کنید که از سمت پایین باز بوده و بتواند به راحتی به سمت بالای بدن فرزندتان حرکت کنند تا شما به راحتی بتوانید لباس‌‌‌های زیر کودک و پوشک او را بدون درآوردن کامل لباس، تعویض کنید.
  • پیراهن نوزادان:

  • در هنگام خرید پیراهن باید آن‌‌‌هایی را انتخاب کنید که به راحتی از سر نوزاد رد شده و به طور کامل دور گردن نوزاد قرار گیرد. برای این کار، لازم است خط گردن لباس حالت کشی داشته و به راحتی بر روی سر کودک شما حرکت کند.
  • کت و شلوار یا شلوارهای تکی:

  •  انتخاب کت و شوار جدا برای نوزادان باعث می‌‌‌شود که وقتی یک قطعه از لباس کثیف شود، به راحتی تعویض گردد، بدون این که نیازی به تعویض کل لباس باشد. کمر شلوارهای نوزادان باید حالت الاستیکی داشته و به راحتی در هنگام تعویض پوشک پایین کشیده شود. علاوه بر این موارد، شلوار موزد استفاده نوزادان نباید شکم او را که با افزایش وزن، بزرگ‌‌‌تر می‌‌‌شود، دچار فشار و ناراحتی کند.
  • لباس‌‌‌های بیرونی:

  •  ژاکت‌‌‌ها، کت‌‌‌های پشمی و لباس‌‌‌های ورزشی انواع لباس‌‌‌هایی هستند که به آسانی بر روی دیگر لباس‌‌‌های نوزاد پوشانده شده و در هنگام بغل کردن نوزاد، مادر را دچار مشکل نمی‌‌‌کنند. جالب است بدانید که بسیاری از نوزادان دوست ندارند که در هنگام بیرون رفتن از منزل، ناحیه سر و گردن آن‌‌‌ها به وسیله پتو پوشانده شود. ولی بهتر است کت و پالتو نوزاد در اندازه‌‌‌های بزرگ‌‌‌تر از سایز فعلی او خریداری شود تا دست‌‌‌های نوزاد نیازی به پوشاندن دستکش یا کشیدن پتوی نداشته باشد. همچنین، تنفس و راحتی بدن نوزاد در این سن بسیار مهم است. برای همین، مادر در هنگام خروج از منزل باید سر کودک خود را بیرون از پتو نگه داشته و در صورت سرد بودن بیش از حد هوا، از کلاه استفاده کند. به عنوان والدین یک نوزاد سه ماهه، از خرید کت‌‌‌هایی که دارای بند، روبان‌‌‌های آویزان یا قطعات تزیینی هستند، جدا خودداری کنید، زیرا خطر خفگی فرزند شما به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.
  • کلاه و دستکش:

  •  مادران باید همیشه راحتی و امنیت نوزاد کوچک خود را در نظر داشته و در هنگام بیرون رفتن از منزل در فصل گرم سال، برای جلوگیری از آفتاب سوختگی او از کلاه لبه‌‌‌دار استفاده نموده و در فصل زمستان نیز کلاهی را انتخاب کنند که سر نوزاد را به طور کامل پوشش داده و گرم نگه دارد. علاوه بر این موارد، در هنگام خرید دستکش برای نوزاد خود نوعی را انتخاب کنید که مانند کیسه بوده، حالت کاملا الاستیکی داشته و در ناحیه مچ دست راحت باشد، زیرا همانطور که می‌‌‌دانید دست و پا زدن و راحت بودن نوزاد اهمیت زیادی دارد.
  • جوراب و کفش:

  • به عنوان یک مادر جوان، شما به تعداد زیادی جوراب یا چکمه‌‌‌های نرم نوزاد نیاز دارید تا در هنگام خارج شدن از خانه بتوانید پاهای کودک خود را پوشش دهید. جالب است بدانید که در سال اول زندگی، هیچ نوزادی نیاز به خرید کفش‌‌‌های واقعی و سفت ندارد؛ حتی بعضی از کارشناسان معتقدند تا زمانی که نوزاد، پاهای قوی نداشته و نتواند در داخل روروئک بایستد، نباید از کفش استفاده کند، زیرا پوشاندن مداوم کفش به نوزادان کوچک می‌‌‌تواند رشد طبیعی پاهای آن‌‌‌ها را با مشکل مواجه کند. بنابراین، بهتر است پاهای نوزاد خود را با جوراب یا پاپوش‌‌‌هایی که دارای پایه‌‌‌های راحت و الاستیکی هستند، بپوشانید. وقتی زمان خرید کفش برای فرزندتان فرا رسید، به فروشگاه‌‌‌های مخصوص کفش کودکان رفته و از فروشنده بخواهید تا پاهای کودک شما را اندازه‌‌‌گیری کرده و کفش سبک و مناسب با نام تجاری معتبری را معرفی کند، چون اگر اندازه کفش انتخابی شما با اندازه پای فرزندتان مطابقت داشته باشد، باعث رشد مناسب پاهای او شده و مشکلی در زمان راه رفتن برای او ایجاد نخواهد کرد.
  • لباس خواب نوزادان:

  •  در هنگام آماده کردن نوزاد خود برای خواب، قبل از قرار دادن او در رختخواب، سه نکته مهم را در نظر داشته باشید:

1-ایمنی کودک، راحتی و امنیت او از هر چیزی مهم‌‌‌تر است.

2-آیا شما در نیمه‌‌‌های شب قادر به تعویض پوشک کثیف فرزند خود خواهید بود، چون همان‌‌‌طور که می‌‌‌دانید این کار اجتناب‌‌‌ ناپذیر است. بنابراین اصلا مهم نیست که لباس خواب فرزند شما چقدر زیبا به نظر می‌‌‌رسد، چون استفاده از لباس‌‌‌های شیک زرق و برق کار شما را دشوار نموده و خواب راحت را از نوزادتان سلب خواهد کرد.

3-لباس خواب نوزادان باید از پارچه‌‌‌های نرم تهیه شده و عمل تنفس او را راحت کند. پس الیاف طبیعی مانند پنبه برای دوخت لباس خواب نوزادان بهترین ایده خواهد بود، زیرا علاوه بر راحت بودن، جایگزین خوبی برای لباس‌‌‌هایی از جنس مصنوعی که در برابر شعله‌‌‌های آتش (معمولا از پلی استر) مقاوم نیستند، می‌‌‌باشند. در نهایت، از به کار بردن روبان‌‌‌ها، بندها، دکمه بزرگ و سایر اقلام تزئینی که می‌‌‌تواند در اطراف گردن و شکم، نوزاد شما پیچیده و خطر خفگی را برای او  ایجاد کند اجتناب نمایید.

برای اطلاع از اینکه نوزادان در چه سنی شروع به چهار دست پا رفتن می‌‌‌کنند؟ این مطلب را بخوانید

پوشک:

 در صورت استفاده از پارچه‌‌‌های مخصوص یا پوشک یکبار مصرف (پوشک با پوشش قابل استفاده مجدد)، احتمالا نوزاد شما در روزهای ابتدایی زندگی خود، روزانه به 10 تا 12 عدد پوشک خواهد داشت. بنابراین، طوری برنامه‌‌‌ریزی کنید تا پوشک مورد نیاز فرزند شما حداقل برای چند هفته تامین باشد. اگر از پوشک یکبار مصرف استفاده می‌‌‌کنید، ممکن است بخواهید بسته‌‌‌های کوچکی از چندین نوع پوشک را تهیه نمایید تا در صورت تایید مرغوب بودن جنس یکی از آن‌‌‌ها، آن را برای استفاده مداوم فرزندتان استفاده کنید. برای شروع کار، بهتر است انواع خاصی از پوشک را انتخاب کنید که دارای جذب بالاتری بوده و مناسب با نوع پوست فرزند کوچک شما باشد.

دستمال مرطوب:

 اگر به عنوان یک مادر جوان قصد خرید دستمال مرطوب را ندارید، می‌‌‌توانید از یک دستمال نرم و آب گرم به جای آن استفاده کنید. البته، لازم است تعداد زیادی از این نوع دستمال را در دسترس خود، به صورت آماده داشته باشید.

زیرانداز مخصوص تعویض پوشک نوزاد:

 مجبور نیستید یک زیرانداز واقعی را برای تعویض پوشک فرزند خود از بازار  بخرید، چون هر مادری احتمالا محل خاصی در منزل را برای تعویض پوشک فرزند خود تعیین می‌‌‌کند. برای همین، شما می‌‌‌توانید از یک پارچه ضخیم استفاده کرده  یا فقط یک حوله را روی کف صاف یا تخت گذاشته و با قرار دادن فرزند خود بر روزی یک سطح بلند، به راحتی پوشک او را تعویض کنید.

حامل نوزاد:

 حامل نوزاد وسیله‌‌‌ای بسیار کوچک است که نوزاد را نزدیک بدن والیدن نگه داشته و باعث می‌‌‌شود تا دو دست مادر آزاد باشد و بتواند همه کارهای خود را انجام دهد. هنگام انتخاب حامل کودک، اطمینان حاصل کنید که تمام تسمه‌‌‌ها و مهارکننده‌‌‌ها آن سالم بوده و کودک شما در داخل این وسیله، در امنیت کامل خواهد بود. نکته دیگر در مورد انتخاب حامل این است که بتوان به راحتی آن را شسته یا  تمیز کرد.

کالسکه:

 اگر شما به عنوان مادر یک نوزاد دوست دارید تا برای انجام کارهای روزانه خود در شهر پرسه زده و نوزادتان را هم به همراه داشته باشید، مطمئنا نیاز به وسیله خاصی خواهید داشت تا علاوه بر اشغال نمودن فضای کم، عمل خرید را برای شما آسان‌‌‌تر کند. به شما توصیه می‌‌‌کنیم تا کالسکه‌‌‌ای بخرید که دارای یک صندلی راحت و سایه‌‌‌بانی در قسمت بالا باشد، زیرا انتخاب مناسب این وسیله، گشت‌‌‌وگذار در شهر را راحت نموده و شرایط را برای شما بسیار ساده‌‌‌تر خواهد نمود.

صندلی خودرو:

 خرید  صندلی خودرو برای نوزادان، به‌‌‌منظور حفظ ایمنی نوزاد اجباری است. اگر وسوسه شده و در برابر خرید صندلی اتومبیل برای فرزند خود مقاومت می‌‌‌کنید، بدانید که مقررات ایمنی خودروها در طول سال‌‌‌های اخیر  تغییر کرده و شما حتما نیاز به خرید یک صندلی دارید. البته امروزه صندلی‌‌‌های جدید مطابق با تمام دستورالعمل‌‌‌های قانونی طراحی شده و نوزاد را در تصادفات رانندگی، به طور کامل محافظت می‌‌‌کند.

نگهدارنده یا بالش تغذیه نوزاد:

این نوع بالش‌‌‌های مخصوص برای حمایت کودکان شیرخواره در نظر گرفته شده است تا بتواند در حین تغذیه نوزاد، با حمایت کردن از او و شیشه شیر، مادر را یاری کند. البته شما می‌‌‌توانید از این وسیله برای حمایت از شانه‌‌‌ها یا گردن خود نیز استفاده کنید، زیرا به کار بردن بالش تغذیه، شما را در موقعیت راحت ‌‌‌تری قرار داده و در نگه داشتن کودک به شما کمک خواهد نمود. البته بالش‌‌‌های معمولی هم می‌‌‌توانند کار این نوع بالش‌‌‌ها را انجام دهند.

پماد لانولین:

 مادران شیرده می‌‌‌توانند با قرار دادن مقداری از این پماد بر روی نوک سینه‌‌‌های خود، درد آن‌‌‌ها را کاهش دهند. البته بسته‌‌‌های ژل گرم و سرد نیز در داروخانه‌‌‌ها وجود دارد که با قرار دادن آن‌‌‌ها در داخل سینه‌‌‌بند مادران شیرده، می‌‌‌توان درد سینه‌‌‌های متورم آن‌‌‌ها را تسکین داد. اگر در هنگام تغذیه نوزاد با شیر مادر، شیر از سینه دیگر او نشت کرد، این امر کاملا طبیعی بوده و می‌‌‌توان با قرار دادن پدهای پستان یکبار مصرف یا قابل شستشو، این شرایط را کنترل کرد و پیراهن مادر را خشک نگه داشت.
البته فراموش نکنید که مادران شیرده می‌‌‌توانند از تکه‌‌‌های کوچک پارچه معمولی نیز که سبک بوده و جذب خوبی دارند، برای جلوگیری از نشت شیر به پیراهن خود استفاده کنند.

شیشه شیر:

یادتان باشد که تغذیه نوزادان با شیشه شیر، معمولا با استفاده از شیشه‌‌‌ای به حجم 4 اونس شروع می‌‌‌شود، اما اندازه بعضی از شیشه‌‌‌ شیرهای نوزادان 8 اونسی بوده و مخصوص کودکانی طراحی شده‌‌‌اند که از همان روزهای اول زندگی خود به نوشیدن شیر بیشتر عادت داده شده‌‌‌اند. اما، جالب است بدانید که نوک همه شیشه شیرها با توجه به اندازه نوک پستان مادران طراحی شده و هیچ ربطی به اندازه بطری ندارد. بعضی از والدین بطری‌‌‌های شیشه‌‌‌ای را برای تغذیه نوزاد خود ترجیح می‌‌‌دهند، زیرا شیشه‌‌‌های پلاستیکی با گذشت زمان به مواد شوینده شیمیایی عکس‌‌‌العمل نشان داده و تخریب می‌‌‌شوند. البته این مشکل نیز در سال‌‌‌های اخیر از بین رفته ودیگر هیچ نگرانی در مورد بطری‌‌‌های پلاستیکی وجود ندارد. با این حال، اگر شما از بطری‌‌‌های پلاستیکی برای تغذیه فرزند کوچک خود استفاده می‌‌‌کنید، رنگ روشن روشن آن را که دارای علامت PC است، انتخاب نمایید.

برای انتخاب صحیح لباس نوزاد این مطلب نحوه درست خرید لباس کودکان را بخوانید

شیر خشک:

اگر مادری بعد از تولد نوزاد خود، شیر نداشته باشد، مجبور است فرزندش را با شیر خشک تغذیه کند که این نوع شیر هم گزینه‌‌‌های متفاوتی داشته و انتخاب درست را برای والدین بسیار سخت می‌‌‌کند. بنابراین، بهتر است در هنگام خرید شیر خشک، ابتدا فرمول‌‌‌های درج‌‌‌شده بر روی قوطی آن را بررسی کرده و با ارائه این اطلاعات به پزشک متخصص اطفال یا پرستار ویژه مراقبت‌‌‌های بهداشتی، با او صحبت کرده و نوع مناسب شیر خشک را برای تغذیه فرزند کوچک را انتخاب نمایید.

برس مخصوص برای شستشو دادن شیشه شیر نوزادان:

 این وسیله برای تمیز کردن قطعات کوچک و شکاف‌‌‌های موجود در شیشه شیر نوزادان بسیار مناسب بوده و نوک آن را به خوبی تمیز می‌‌‌کند.

پمپ سینه مادران:

 ممکن است مادری بخواهد تا شیر موجود در سینه خود را پمپاژ نموده و برای تغذیه کودک خود در طی روز نگه دارد. در چنین مواردی، پمپ سینه می‌‌‌تواند با پایه ساده خود بر روی نوک سینه مادر شیرده قرار گرفته و کارآمد باشد. این وسیله به مادران شیرده کمک می‌‌‌کند تا هر دو سینه خود را به طور همزمان پمپاژ کرده و با ذخیره نمودن آن در ساک کودک، آن را برای تغذیه او در هنگام نبود خود آماده کنند که روشی بسیار محبوبی در بین مادران شاغل تلقی می‌‌‌شود. البته، یادتان باشد که خواندن راهنمای پمپ پستان درج‌‌‌شده بر روی جعبه آن می‌‌‌تواند به مادران کمک کند تا نوع مناسب این وسیله را خریداری نمایند.

کیسه‌‌‌ های ذخیره شیر:

 شما به عنوان یک مادر شیرده می‌‌‌توانید شیر پمپاژشده خود را مستقیما در بطری پمپ ریخته یا در کیسه‌‌‌های پلاستیکی خاص که مخصوص ذخیره شیر مادر هستند، نگه دارید. البته استفاده از کیسه‌‌‌های ذخیره شیر مادر باعث می‌‌‌شود تا در زمان قرار دادن آن در یخچال، فضای زیادی اشغال نشود و در هنگام مصرف هم به راحتی در شیشه شیر نوزاد ریخته شود. تعداد کیسه‌‌‌های شیر مورد نیاز هر مادری بستگی به میزان استفاده او دارد؛ به همین دلیل، بهتر است ابتد فقط یک بسته از این وسیله را خریداری کرده و به مرور زمان و با توجه به نیاز خود، تعداد بیشتری از آن را تهیه نمایید.

تختخواب و تشک نوزادان:

 بسیاری از والدین احساس می‌‌‌کنند که در روزهای اول بعد از تولد نوزاد، نیاز به خرید تخت ندارند. این مادران با انتخاب محل خاصی در منزل خود یا با قرار دادن نوزاد در رختخواب خود، این مشکل را حل می‌‌‌کنند. اما اگر مادری بخواهد نوزاد خود را در اتاق دیگر بخواباند، حتما نیاز به تهیه یک گهواره کوچک خواهد داشت. این افراد باید پیش از تولد نوزاد، تخت یا گهواره‌‌‌ای را خریداری نموده و راه‌‌‌اندازی کنند. امروزه تخت‌‌‌های نوزادان با آخرین استانداردهای ایمنی مطابقت داشته و کاملا امن هستند، اما اگر شما می‌‌‌خواهید از تخت‌‌‌های قدیمی برا خواب فرزند کوچک خود استفاده کنید، ممکن است کمی خطرناک باشند! بنابراین، قبل از مصرف حتما پیچ‌‌‌های اطراف را محکم نموده و اگر شیارهای اطراف آن فاصله زیادی دارند، آن‌‌‌ها را تعمیر کنید. علاوه بر این موارد، اگر نرده‌‌‌های تخت‌‌‌خواب نوزادان خیلی نازک و شکننده باشند، خطرناک بوده و احتمال دارد باعث مرگ نوزاد شوند. در نهایت، اطمینان حاصل کنید که تشک انتخابی نوزاد شما به راحتی در داخل تخت قرار گرفته است.

ملافه:

 به عنوان یک مادر یادتان باشد که در روزهای بعد از تولد نوزاد، شما به تعداد زیادی ملافه نیاز خواهید داشت. بنابراین قبل از انجام زایمان، حتما مجموعه‌‌‌ای از ملافه‌‌‌های فانتزی را که در فروشگاه‌‌‌های نوزادان موجود است، خریداری کنید. علاوه بر 3 تا 5 عدد ملافه که متناسب با اندازه تخت فرزندتان خریداری می‌‌‌کنید، شما به یک پد یا تشک ضد آب نیز نیاز دارید. همچنین وجود بالش و پتوهای نرم که اغلب با مجموعه ملافه‌‌‌های کودک ست هستند، نیز برای حفظ آسایش نوزادان الزامی است. یادتان باشد که یک ملافه یا بالش نباید به مدت طولانی در داخل گهواره یا تخت کودک مورد استفاده قرار گیرد، زیرا خطر ابتلا به  SIDSرا در نوزادان به میزان قابل توجهی افزایش می‌‌‌دهد.

کیسه خواب:

همانطور که می‌‌‌دانید کیسه خواب نوزادان از پشم گوسفند یا جانوران دیگر تهیه شده و از روی لباس خواب نوزاد پوشانده می‌‌‌شود تا بتواند در طول شب، او را گرم نگه دارد. این وسیله امروزه به جای پتوهای سنتی مورد استفاده قرار گرفته و خطر ابتلا به مشکلات  SIDSرا در نوزادان به میزان قابل توجهی کاهش می‌‌‌دهد. البته  ممکن است بیشتر نوزادان با توجه به شرایط آب و هوای منطقه‌‌‌ای که در آن زندگی می‌‌‌کنند، به کیسه خواب نیاز نداشته باشند.

پتوهای پوشیدنی برای نوزادان:

 بسیاری از نوزادان دوست دارند تا در هنگام خواب دست و پای آن‌‌‌ها توسط پتو محکم بسته‌‌‌بندی شود. پتوهای پوشیدنی نیز فقط برای این منظور طراحی شده‌‌‌اند تا زندگی را برای مادران این نوزادان بسیار ساده‌‌‌تر کنند. نکته مهم در مورد پتوهای پوشیدنی این است که برخی از آن‌‌‌ها طوری طراحی شده‌‌‌اند که علاوه بر پیچاندن تمام اعضای نوزاد مانند یک ساندویچ، با بندهای مخصوص بر روی سینه کودک بسته شده و امنیت کامل نوزاد را در طول شب فراهم می‌‌‌کنند.

ظرف تغذیه نوزادان:

هنگامی که نوزاد شما در 4 تا 6 ماهگی، برای تغذیه با غذاهای جامد آماده می‌‌‌شود، به همراه بردن او برای خرید و گردش آسان‌‌‌تر خواهد شد. در این دوران، شما می‌‌‌توانید با خرید ظرف‌‌‌های مسافرتی درب‌‌‌دار و فلاسک، غذای فرزند خود را به راحتی با خود حمل نمایید.

قاشق‌‌‌ های بچگانه:

خرید یک قاشق کوچک (پلاستیکی) که اندازه آن متناسب با اندازه دهان کوچک نوزادان است، می‌‌‌تواند بدون آسیب رساندن به لثه‌‌‌های او، به راحتی در دهان فرزند شما جای گیرد.

فنجان درب‌‌‌ دار:

فنجان‌‌‌های درب‌‌‌دار نوزادان، با استفاده از نی، نوشیدن مایعات را برای فرزند کوچک شما آسان می‌‌‌کند. علاوه بر آن، هنگامی که این فنجان از دست کودک بیافتد، هیچ گونه نشتی بر روی فرش یا موکت خانه نخواهد داد. جالب است بدانید که دستگیره این فنجان‌‌‌ها به گونه‌‌‌ای طراحی شده است که حمل آن را برای کودکانی که اولین بار فنجان را در دست می‌‌‌گیرند، بسیار آسان‌‌‌تر خواهد بود. هرگز سعی نکنید مایعات را با استفاده از یک فنجان و قاشق معمولی به کودک خود بدهید، زیرا علاوه بر خیس کردن لباس فرزندتان، ممکن است از دست او افتاده و تمام فرش یا موکت خانه را کثیف کنید که  تمیز کردن آن کار بسیار سختی خواهد بود. با همه این توصیفات، اگر شما هم به عنوان یک مادر از مواد استفاده‌‌‌شده برای تهیه این نوع فنجان‌‌‌ها (مانند BPA، فتالات و دیگر مواد شیمیایی موجود در پلاستیک) نگران هستید، بدانید که امروزه گزینه‌‌‌های زیادی در بازار وجود دارد که برای انتخاب شما مناسب خواهد بود. شما می‌‌‌توانید فنجان‌‌‌های فلزی را خریداری نموده و برای حمل آب یا نوشاندن مایعات به نوزاد خود استفاده کنید. این نوع فنجان‌‌‌ها نیز به اندازه کافی محکم و بادوام بوده و به راحتی در دست های کوچک کودک شما جای می‌‌‌گیرند.

کیسه ‌‌‌های غذای نوزاد:

این نوع کیسه‌‌‌ ها ضد آب بوده و برای خشک نگه داشتن مواد غذایی نوزادان بسیار مفید هستند. همچنین، این کیسه‌‌‌ها به‌‌‌گونه‌‌‌ای طراحی شده‌‌‌اند که از پرتاب شدن مواد غذایی نوزاد بر روی زمین جلوگیری می‌‌‌کنند.

وان حمام:

به خاطر داشته باشید که سینک آشپزخانه یا روشویی گزینه بسیار  مناسبب برای اولین حمام نوزادان است، اما برخی از والدین ممکن است بخواهند تا قبل از تولد نوزاد خود یک وان حمام خریداری کنند تا علاوه بر راحت بودن، امنیت فرزند خود را حفظ نمایند.

صابون و شامپو:

همیشه در هنگام خرید صابون و شامپو برای نوزاد کوچک خود به دنبال محصولاتی باشید که اشک کودک را در نیاورده و به پوست و چشم‌‌‌های او صدمه نزنند، چون برخی از محصولات بهداشتی کودکان ملایم بوده  و به آسانی هم از روی سر و بدن نوزاد پاک می‌‌‌شوند. همچنین، مارک هایی را برای محصولات بهداشتی فرزند خود انتخاب کنید که مواد "عطردار" در تهیه آن‌‌‌ها به کار نرفته باشد..

حوله:

خرید یک حوله معمولی حمام برای خشک کردن نوزادان کافی است، اما بهتر است حوله انتخابی نوزاد بسیار بزرگ، نرم و راحت باشد تا بتواند به راحتی کل بدن او را بعد از حمام کردن پوشانده و با جذب کامل آب، بدن فرزند شما را خشک کند. علاوه بر این مورد، شما به عنوان مادر یک نوزاد می‌‌‌توانید همیشه در هنگام حمام کردن نوزاد خود از حوله‌‌‌های مخصوص نوزاد که برای کف زمین طراحی شده‌‌‌اند، استفاده نموده و با قرار دادن آن در قسمت پایین وان از کشیده شدن و تماس فرزندتان با اطراف وان جلوگیری کنید. جالب است بدانید که می‌‌‌توان از این نوع حوله‌‌‌ها برای پاک کردن دهان و پوست نوزاد نیز پس از غذا خوردن استفاده نمود.

اسباب بازی‌‌‌ها و لوازم سرگرمی‌‌‌ نوزادان:

برخی از نوزادان بازی کردن با انواع اسباب‌‌‌ بازی‌‌‌ها را بسیار دوست داشته و برخی دیگر نیز اصلا توجهی به این نوع وسایل سرگرم‌‌‌کننده ندارند. بر این اساس، خرید اسباب‌‌‌ بازی در روزهای اول زندگی برای نوزادان به ​​هیچ وجه ضروری نبوده و فقط برای تزیین اتاق نوزاد مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرند.

صندلی مخصوص نوزادان:

از آنجایی که این نوع صندلی‌‌‌ها در قسمت‌‌‌های مختلف خود دارای کمربندهای مخصوص محافظتی هستند که به سمت بالا و پایین حرکت می‌‌‌کنند، یک مکان امن برای قرار دادن کودک محسوب شده و به لطف بندهای متصل‌‌‌کننده، بسیاری از نوزادان قرار گرفتن در داخل آن و حرکت کردن را بسیار دوست دارند.

تشک‌‌‌های ورزشی:

این نوع تشک‌‌‌ها بسیار نرم بوده و هنگام بازی با اسباب‌‌‌بازی‌‌‌های در زیر کودکان قرار داده می‌‌‌شوند. والدین با خرید آن می‌‌‌توانند بدون سرگردانی، مکان مشخصی را برای ریختن اسباب‌‌‌بازی وتفریح کودک خود در نظر بگیرند. البته مادرانی که قدرت خرید این تشک‌‌‌ها را ندارند می‌‌‌توانند اسباب بازی‌‌‌های کودک خود را بر روی یک زیر‌‌‌انداز بافته شده از کاموا که بسیار نرم است، ریخته و با متصل نمودن قطعات فانتزی مانند انواع چراغ‌‌‌های صدادار، محل بازی کودک خود را زیبا و دلچسب کنند.

اگر نوزادتان بیش از حد گریه می کند این مطلب چرا نوزادم مضطرب است و گریه می کند؟ را بخوانید

کتاب‌‌‌های مخصوصو نوزادان:

 خریدن و خواندن کتاب‌‌‌های مخصوص کودکان که دارای طرح‌‌‌های آموزشی هستند، می‌‌‌تواند یک راه عالی برای معرفی کتاب قصه به نوزاد کوچک شما باشد.

لوازم تامین‌‌‌ کننده ایمنی کودکان:

به عنوان والدین یک نوزاد در حال رشد یادتان باشد به محض این‌‌‌که کودک شما شروع به خزیدن کرد یا خواست چهار دست و پا راه برود، بزرگترین خطر برای او وسایل اطراف خانه خواهد بود. بنابراین هر مادر جوانی وظیفه دارد تا از وسایل خطرزای درون خانه آگاه بوده و از کودک خود در برابر آن‌‌‌ها محافظت کند. برای این منظور، لازم است چند قطعه تجهیزات ایمنی مانند سبد بازی کودک یا درپوش کلید و پریزها و غیره .... خریداری نموده و با نصب آن‌‌‌ها در قسمت‌‌‌های مختلف خانه، امنیت کامل فرزند خود را تامین کنید. امروزه محافظت از کودک به لطف این نوع وسایل بسیار ساده و راحت شده است.

ابزارهای مانیتور نوزادان:

همانطور که می‌‌‌دانید این نوع ابزارآلات دارای یک فرستنده و حداقل یک گیرنده بوده و به والدین اجازه می‌‌‌دهد در حالی که کودک در اتاق دیگری است، او را تحت نظر نگه دارند. البته زنگ‌‌‌ها و فرستنده موجود در این مانیتور باید به اندازه کافی نزدیک کودک شما باشد تا بتواند صداهای او و شما را بلند نموده و به همدیگر برساند. نکته مهم دیگر در مورد استفاده از این وسیله این است که وسیه مانیتور نزواد، باید به اندازه کافی از دسترس او دور باشد، طوری که اطمینان حاصل شود دست کودک به سیم‌‌‌های آن برخورد نمی‌‌‌کند. البته اگر وضعیت اقتصادی خانواده خوب باشد، می‌‌‌توان مدل مانیتور ویدئویی گران‌‌‌قیمتی را انتخاب کرد که به والدین امکان دیدن کامل کودک را خواهند داد.

جعبه کمک‌‌‌های اولیه:

والدینی که نوزاد کوچکی در خانه دارند، می‌‌‌توانند با خرید و نگهداری جعبه کمک‌‌‌های اولیه در هنگام لزوم از وسایل داخل آن استفاده نموده و لوازم بهداشتی و داروها را دور از دسترس کودک خود در داخل آن ذخیره کنند.

قطره‌‌‌ تمیزکننده بینی نوزادان:

همانطور که می‌‌‌دانید مادران می‌‌‌توانند از قطره‌‌‌های سالین برای پاک کردن ترشحات داخل بینی کودک خود استفاده کنند.

اسباب بازی‌‌‌های مخصوص دندان نوزادان:

به عنوان یک مادر جوان و بی‌‌‌تجربه به خاطر داشته باشید که لثه کودکان در هنگام درآمدن دندان دردناک شده و دچار خارش می‌‌‌شود. در چنین شرایطی، مادران می‌‌‌توانند با خرید دندان‌‌‌گیر، درد فرزند خود را در دوران رشد دندان‌‌‌ها به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

دماسنج دیجیتال:

این وسیله مورد بسیار مهمی است که مادران می‌‌‌توانند با قرار دادن در ناحیه قفسه سینه یا زیر بغل نوزاد، میزان دمای بدن او را اندازه‌‌‌گیری نموده و در صورت لزوم، به درمان فرزند خود اقدام کنند.

قیچی یا ناخن‌‌‌گیر کودکان:

وجود این وسیله در خانه به مادران کمک می‌‌‌کند تا ناخن‌‌‌های نوزاد خود را با خیال راحت کوتاه کنند.

مواد شوینده برای شستن بدن و لباس کودکان:

در نهایت، یادتان باشد بعضی از مواد شوینده که مخصوص شستشو دادن بدن و لباس نوزادان هستند، به طور خاص طراحی شده‌‌‌اند تا سبب تحریک پوست نوزادان نشده و با نرم کردن پوست بدن و لباس آن‌‌‌ها آرامش کامل را به کودکان هدیه دهند. البته امروزه مارک‌‌‌های مخصوصی از این مواد نیز برای پوست حساس نوزادانی با شرایط خاص طراحی شده که بسیار  محبوب نیز هستند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/