نقاط عطف رشد نوزادان 2 ماهه

مراحل رشد کودک دو ماهه

همان‌طور که می‌دانید پس از پایان دوران بارداری، هر مادری با به دنیا آمدن نوزاد خود راه طولانی را طی می‌کند. نوزاد، روزهای اول زندگی را یا در خواب بوده یا با گریه سپری خواهد نمود؛ اما با پایان یافتن دو ماهگی نوزادان، آن‌ها به چهره افراد اطراف خود توجه کرده و با برگردان سر به سمت صدا، برای اولین بار به چهره‌های آشنا لبخند می‌زنند. همچنین، نوزادان دو ماهه رشد قابل‌توجهی در جسم خود داشته و کارهای بیشتری را نسبت به قبل انجام می‌دهند. در مقاله زیر، با یک بینش دقیق، مادران را با نقاط عطف رشد فرزند دو ماهه خود آشنا می‌کنیم. پس به عنوان یک مادر بی‌تجربه، خواندن مقاله زیر را فراموش نکنید.

برای اطلاع از اینکه نوزاد دو ماهه باید چه کارهایی انجام دهد این مطلب نوزاد دو ماهه چه کارهایی باید انجام دهد را بخوانید

نمودار رشد نوزادان دو ماهه:

 نوزاد در 2 ماهگی، فرصت‌های زیادی برای رشد دارد؛ در واقع، می‌توان ادعا کرد که همه نقاط عطف او در حال پیشرفت خواهد بود. به همین دلیل، وقتی که فرزند دو ماهه خود را بر روی شکم قرار می‌دهید، او سر خود را تا  45 درجه بالا آورده و در صورت نیاز، می‌تواند سر را به اندازه 90 درجه تغییر مسیر دهد. همچنین، این نوزادان در حین نشستن به راحتی از سر خود پشتیبانی نموده و آن را راست نگه می‌دارند. علاوه بر این موارد، یک نوزاد دو ماهه می‌تواند از وزن بدن خود بر روی آرنج‌ها حمایت جزئی نموده و وزن کامل بدن خود را بر روی آرنج و ساعد تحمل کند.

به دلیل رشد حس بصری نوزادان دو ماهه، آن‌ها با چشمان خود به دنبال حرکت اشیا بوده و برای این کار، سر خود را تا 180 درجه در خط دید تغییر مسیر می‌دهند. همچنین، این نوزادان برای جستجوی منبع صدا با چرخاندن سر، عکس‌العمل نشان داده و می‌توانند به طور مستقیم به سمت منبع صدا برگردند. علاوه بر این موارد، نوزادانی که دو ماهگی خود را به اتمام می‌رسانند، در تشخیص افراد و اشیا مهارت پیدا کرده و به راحتی چهره‌ها، اشیاء و صداها را تشخیص می‌دهند.

جالب است بدانید که وقتی فرزند دو ماهه شما بیدار باشد، می‌تواند صداهای مختلفی مانند جیر جیر و بل بل را از خود درآورد. همچنین، او در هنگام دیدن چهره‌های آشنا لبخند به لب داشته و ممکن است به دلخواه، برای برخی افراد غریبه هم لبخند بزند. اما هنگامی که فرزند شما خسته می‌شود، بهت‌زده و بی حوصله شده و فقط در شرایط خاصی میل به بروز عکس‌العمل از خود خواهد داشت. جالب است بدانید که هر نوزاد دو ماهه برای پاسخ به صداها اطرافیان، سعی می‌کند صداها و لحن آن‌ها را تقلید نمایند.

روند رشد نوزاد دو ماهه:

به خاطر داشته باشید که نوزادان در این دوره از زندگی در سه حوزه رشد یعنی شناختی، فیزیکی، اجتماعی و عاطفی پیشرفت زیادی داشته و در هر دسته، مجموعه فوق‌العاده‌ای از مهارت‌ها و دستاوردهای را به والدین ارائه می‌دهند.

روند رشد شناختی نوزادان دو ماهه:

رشد شناختی نوزادان دو ماهه، نقطه عطف توسعه مغز آن‌ها است. در واقع، عملکرد و توانایی شناختی نوزادان با ورود به دو ماهگی از زندگی خود افزایش می‌یابد. روند رشد شناختی نوزادان دو ماهه به شرح زیر است:

1- نوزادان دو ماهه به چهره افراد توجه می‌کنند:

دو ماهگی، روزهایی است که نوزاد به چهره اطرافیان طوری نگاه می‌کند که گویی آن‌ها را قبلاً دیده است. نوزاد با نگاه دقیق به چهره افراد، آن‌ها را شناسایی نموده و به طور چشمگیری با مخاطب‌های آشنا مانند والدین ارتباط برقرار می‌کند.

2- نوزاد دو ماهه می‌تواند منبع صدا را پیدا کند:

هماهنگی بیشتر بین حس شنوایی و مغز نوزاد در دو ماهگی، توانایی تشخیص منبع تولید صدا را برای او فراهم می‌کند. به همین دلیل، این نوزادان به راحتی سر خود را به اطراف چرخانده و به دنبال منبع صدا خواهند بود؛ به عنوان مثال، نوزاد دو ماهه می‌تواند محل یک جسم در حال حرکت یا افرادی را که با هم صحبت می‌کنند، شناسایی کند.

3- نوزادان دو ماهه گریه‌های مختلفی را از خود بروز می‌دهند:

همان‌طور که می‌دانید همه نوزادان زمانی که گرسنه هستند یا نیاز به تعویض پوشک دارند، گریه می‌کنند. اما گریه یک نوزاد دو ماهه برای خوردن با گریه او زمانی که خسته است، متفاوت می‌باشد. در واقع، ذهن نوزاد در دو ماهگی قادر به ایجاد صدای متفاوت بوده و او برای تحقق احساسات خود، از انواع مختلف این حربه استفاده می‌کند.

4- نوزاد دو ماهه افراد را از فاصله دور تشخیص می‌دهد:

حافظه و یادآوری خاطرات چند روز قبل و جهشی که در روند رشد مغز نوزادان در طی دو ماه رخ می‌دهد، باعث می‌شود نوزاد چهره‌های آشنا را حتی از  فاصله دور به راحتی تشخیص دهد.

برای اطلاع ازروند رشد نوزاد دوماهه  این مطلب بهبود روند رشد نوزادان دو ماهه را بخوانید.

روند رشد فیزیکی نوزادان دو ماهه:

 لازم است بدانید که نشانه‌های رشد فیزیکی نوزاد دو ماهه با افزایش توانایی‌های عضلانی در او آغاز می‌شود. روند رشد فیزیکی نوزادان دو ماهه به شرح زیر است:

1- یک نوزاد دو ماهه سر خود را در موقعیت نشسته، به خوبی نگه داشته و مستقیماً به جلو سر نگاه می‌کند. وقتی که مادر، نوزاد دو ماهه خود را در موقعیت نشسته نگه می‌دارد، سر او به عقب برنمی‌گردد. در واقع، عضلات گردن در او قوی‌تر شده است؛ راست نگه داشتن سر و نگاه مستقیم به جلو در هنگام نشستن نشان‌دهنده رشد فیزیکی نوزاد می‌باشد.

2- وقتی که نوزاد دو ماهه بر روی شکم قرار داده شود، سر خود را تقریباً به اندازه 45 درجه نگه می‌دارد. وجود ماهیچه‌های قوی گردن به نوزاد کمک می‌کند تا در هنگام نشستن به راحتی وزن سر خود را تحمل کرده و در بیشتر موارد، میزان زاویه سر را از 45 درجه نیز در طول شکم افزایش می‌دهد.

3- نوزاد دو ماهه در هنگام شیر خوردن، به عضلات شکم خود فشار می‌آورد. اگر شما به عنوان یک مادر بخواهید به نوزاد دو ماهه خود بر روی آرنج شیر بدهید، او به شکم خود فشار آورده و تلاش می‌کند تا بدنش را به سمت بالا حرکت دهد. در واقع، در این دوره عضلات و مفاصل شانه نوزاد قوی‌تر از قبل شده و او توانایی حرکت آن‌ها را به دست می‌آورد.

4- نوزاد دو ماهه با حرکت سر و چشم‌ها، به دنبال جابجایی اشیاء و افراد خواهد بود. نوزاد دو ماهه با چرخش سر خود در اطراف بدن، به دنبال اشیا و افراد در حال حرکت بوده و می‌تواند چشم خود را بر روی آن‌ها ثابت کند. همچنین، یک نوزاد دو ماهه قادر است اشیائی را که در یک خط منحنی حرکت می‌کنند، با حرکات هماهنگ چشم و گردن ردیابی کند.

5- نوزاد دو ماهه کنترل بهتری بر روی عضلات بدن خود دارد. اکنون با رسیدن به پایان دو ماهگی، فرزند شما حرکات نرم‌تری را با اندام‌های خود انجام می‌دهد. در واقع، او پیشرفت قابل توجهی در مهارت‌های حرکتی به دست آورده و به راحتی عضلات بدن خود را کنترل می‌کند.

6- بعضی از رفلکس‌های نوزادان با پایان یافتن دو ماهگی، ناپدید می‌شوند. با کنترل بر روی عضلات ریتمیک، بروز رفلکس‌های ذاتی در نوزادان دو ماهه کاهش می‌یابد؛ به عنوان مثال، نوزاد دو ماهه یاد می‌گیرد که مشت خود با کنترل، را باز و بسته کند.

7- حس بینایی نوزاد دو ماهه بهبود یافته و هماهنگی لازم در چشم‌های او ایجاد می‌شود: شاید متوجه شده باشید که نوزاد در دو ماهگی به جزئیات صورت اطرافیان و رنگ لباس آن‌ها توجه خاصی داشته و بهتر عکس‌العمل نشان می‌دهد. در واقع، هماهنگی بین عضلات بدن و دو چشم نوزاد بهبود یافته و او می‌تواند به راحتی بر روی اشیاء متحرک در محدوده نزدیک تمرکز داشته باشد.

در نهایت،  به خاطر داشته باشید که نوزادان در دو ماهگی، به شنیدن صدای والدین عکس‌العمل نشان داده و آن را دوست دارند. در واقع، این نوزادان با نگاه به مسیر منبع صدا، پاسخ والدین را می‌دهند. همچنین، این نوزادان به برخی صداهای بلند از جمله آواز و موسیقی واکنش نشان می‌دهند؛ رشد قابل توجهی در مهارت شنوایی نوزادان دو ماهه رخ می‌دهد.

روند رشد اجتماعی و عاطفی نوزادان دو ماهه:

 نوزادان در پایان دو ماهگی خود رشد فوق‌العاده‌ای در بعد اجتماعی و عاطفی نموده و در مهارت‌های احساسی خود پیشرفت غیر قابل باوری خواهند داشت. روند رشد اجتماعی و عاطفی نوزادان دو ماهه به شرح زیر است:

1- نوزادان دو ماهه بر روی همه افراد لبخند می‌زنند:

 مهارت لبخند زدن مهم‌ترین نقطه عطفی در دوران رشد هر نوزاد دو ماهه است، زیرا لبخند آن‌ها برای اولین بار در سن دو ماهگی توسط اطرافیان مشاهده می‌شود. معمولاً نوزاد در این دوره با لبخند به افراد آشنا، به خصوص به والدین، پاسخ محبت آن‌ها را می‌دهد.

برای اطلاع از روند رشد نوزادان این مطلب مراحل رشد نوزاد از تولد تا یک سالگی ( قسمت اول ) را بخوانید

2- نوزادان دو ماهه به سؤالات اطرافیان پاسخ می‌دهند:

 شاید دیده باشید هنگامی که والدین یا افراد نزدیک با یک نوزاد دو ماهه  صحبت می‌کنند، او با ادا و صداهای مختلف پاسخ آن‌ها را می‌دهد؛ مثل اینکه سعی در صحبت کردن با اطرافیان داشته باشد. البته تمام این صداها بی‌معنی بوده و فقط به عنوان پایه‌ای جهت انجام مکالمات معنی‌دار او در زندگی آینده به کار می‌رود.

3- نوزاد دو ماهه خیلی راحت، آرام می‌شود:

معمولاً همه نوزادان دو ماهه سعی می‌کنند در طول گریه کردن، با مکیدن دست یا  انگشت شست خود آرام شوند. این روش آن‌ها بسیار تسکین‌دهنده بوده و در شرایط استرس‌زا بسیار مؤثر می‌باشد. علاوه بر این مورد، هنگامی که نوزادان دو ماهه بی‌حوصله هستند، گریه کرده و برای اولین بار، اعتراض خود را نسبت به خستگی و بی‌خوابی در طول روز نشان می‌دهند. البته همان‌طور که گفته شد آرام کردن آن‌ها با انجام برخی فعالیت‌ها یا دادن اسباب بازی به دست نوزاد امکان‌پذیر است.

نکته مهمی که والدین نباید فراموش کنند، این است که میزان رشد نقاط عطف هر نوزاد دو ماهه متفاوت از سایر همسالان او بوده و برخی از آن‌ها ممکن است به زمان بیشتری برای رشد نیاز داشته باشند. اگر رسیدن به نقاط عطف نوزادی با کمی تأخیر روبرو شود، کاملاً طبیعی است، ولی اگر میزان تأخیر در رشد نوزادان دو ماهه بیش از حد باشد، بهتر است نوزاد خود را به یک پزشک متخصص اطفال نشان دهید.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

مادر شدم برای سومین بار و عشق یکبار دیگه سراسر وجودم رو گرفته واز صمیم قلب سپاسگزارم و هنوز هم مطالعه میکنم و به تجربیاتم اکتفا نمیکنم.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/