آیا پس عمل سزارین، میتوانیم نوزاد را با شیر مادر تغذیه کنیم؟

breastfeeding_united_states_world_health_assembly__1539152799_34889

هنگامی که مادری نتواند نوزاد خود را با زایمان طبیعی به دنیا آورد، عمل سزارین تنها راه تولد نوزاد می‌باشد. در چنین شرایطی، بر خلاف نظر پدر و مادر، ممکن است پزشک متخصص زنان و زایمان، روش جراحی را برای تولد نوزاد "انتخاب" کند. با این حال، صرف‌نظر از این‌که نوزاد شما با زایمان طبیعی یا عمل سزارین متولد شود، تغذیه او با شیر مادر (پس از تولد) امری ضروری است. اما، مادر نمی‌تواند بلافاصله بعد از انجام عمل سزارین، فرزند کوچک خود را در آغوش گرفته و به او شیر بدهد، زیرا مواد بیهوشی یا داروهای دیگری که برای تولد نوزاد مورد استفاده قرار گرفته است، برای سلامت نوزاد، در روزهای اول، مضر می‌باشد. اگر شما هم به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه در مورد جزئیات این مسئله نگران هستید، می‌توانید با خواندن مطالب این مقاله به تمام تردیدهای خود پایان دهید.

برای اطلاع از چگونگی عمل سزارین این مطلب آنچه درباره عمل سزارین نمی دانید را بخوانید.

آیا پس از انجام عمل سزارین، میتوانیم نوزاد را با شیر مادر تغذیه کنیم؟

بله، هر مادری می‌تواند پس از انجام عمل سزارین، نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کند. بر همین اساس، همه کارشناسان پزشکی توصیه می‌کنند که نوزاد بلافاصله پس از تولد، باید با شیر مادر خود تغذیه گردد. اکثر پزشکان متخصص اطفال معتقدند که تغذیه نوزاد با شیر مادر بلافاصله بعد از انجام عمل جراحی می‌تواند مزیت‌های زیادی برای نوزاد داشته باشد. این مزایا عبارتند از:

  • تغذیه نوزاد با شیر مادر، روند پیشرفت مغز و اعصاب او را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.
  • سلامت قلبی-عروقی نوزادان با مصرف شیر مادر حفظ می‌شود.
  • دمای بدن نوزاد به دلیل تماس با پوست بدن مادر در طول شیردهی، پایدار مانده و نوزاد احساس امنیت خواهد نمود.
  • تغذیه نوزادان بلافاصله بعد از تولد با شیر مادر کمک می‌کند تا رفتار تغذیه‌ای سالمی در شیرخواران ایجاد شود.
  • مکیده شدن سینه مادر توسط نوزاد، روند تولید شیر را در بدن او افزایش می‌دهد.
  • علاوه بر این موارد، مادر با تغذیه نوزاد کوچک خود، احساس رضایت خواهد کرد.

جالب است بدانید که وقتی نوزادی، زودرس به دنیا می‌آید، تغذیه او با شیر مادر، اثرات مثبت زیادی بر روی سلامت کلی او خواهد گذاشت. پس، ضروری است که پزشک متخصص اطفال، مادر را قبل از زایمان، برای شیر دادن به نوزاد خود آماده نماید تا او بتواند بلافاصله پس از انجام عمل سزارین، برای اطمینان از روند رشد سالم نوزاد خود، او را با شیر مادر تغذیه کند. این امر برای حفظ سلامت آینده نوزادان نیز امری حیاتی است. با این حال، فراموش نکنید که تغذیه نوزاد با شیر مادر بعد از انجام عمل جراحی مشکلات گوناگونی را برای مادر زائو ایجاد خواهد کرد.

مشکلاتی که بعد از انجام عمل سزارین، در هنگام تغذیه نوزاد با شیر مادر به وجود می‌آید، کدام‌ها هستند؟

اکثر زنان ممکن است بعد از انجام عمل جراحی، از بروز بعضی عوارض ناشی از سزارین شکایت کنند. با این حال، لازم است بدانید که تغذیه نوزاد با شیر مادر، بلافاصله بعد از انجام عمل تأثیرات مثبت زیادی بر روی سلامت مادر و نوزاد او دارد. در ادامه این مقاله، عوارض جزئی تغذیه نوزاد با شیر مادر، بعد از عمل سزارین را برای شما ارائه نموده‌ایم، که به شرح زیر می‌باشند:

برای اطلاع از اینکه آیا میتوانید در دوران شیر دهی مسکن استفاده کنید این مطلب می توانم در دوران شیردهی مسکن بخورم؟ را بخوانید.

1- تأثیر داروی بیهوشی بر روی سلامت بدن نوزادان:

اولین نگرانی مادران شیرده هنگامی که هنوز در اتاق عمل هستند، اثر احتمالی ماده بیهوشی بر روی سلامت بدن نوزاد است. آیا ماده بیهوشی می‌تواند از طریق شیر مادر به بدن نوزاد انتقال یابد؟ جواب این سؤال را هیچ کدام از پزشکان متخصص زنان و زایمان نمی‌دانند، ولی عمل شیردهی بلافاصله بعد از تولد نوزاد، امر بسیار مهمی بوده و انجام این کار به همه مادران بی‌تجربه توصیه می‌شود. برای همین، اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان فقط از ماده  بیهوشی به صورت موضعی و اپیدورال استفاده کرده و با این حالت، میزان ورود دارو به بدن مادر را بسیار کم می‌کنند. استفاده موضعی از داروی بیهوشی باعث می‌شود که دارو فقط در ناحیه لگن مادر متمرکز شده و حساسیتی برای مادران شیرده ایجاد نکند. در این وضعیت، دارو هیچ تأثیری بر قسمت‌های فوقانی بدن مادر، از جمله سینه‌های او نخواهد داشت. بر همین اساس، اکثر محققان معتقدند که بیهوشی اپیدورالی هیچ تأثیری بر سلامت نوزاد در دوران شیردهی ندارد.

2-استفاده از داروهای ضد درد در روند تولد نوزادان:

 مادرانی که تحت تأثیر ماده بیهوشی قرار می‌گیرند، به احتمال زیاد هیچ دردی را احساس نمی‌کنند. با این حال، اثر دارو بعد از انجام عمل جراحی کاهش یافته و بیمار درد شدیدی را در اطراف منطقه عمل احساس خواهد کرد. البته، امروزه پزشکان در طول انجام عمل جراحی از قطره‌های ضد درد برای جلوگیری از شروع درد در بدن مادران زائو استفاده می‌کنند. این داروها بر پایه مورفین بوده و می‌توانند به مدت 18 ساعت پس از عمل جراحی، بیمار را تسکین دهند. این داروهای خوراکی به راحتی به شیر مادر انتقال نیافته و در صورت داخل شدن به شیر او، اثر ناچیزی بر روی سلامت نوزاد خواهند داشت. تنها تأثیری که این داروها بر روی سلامت نوزاد می‌گذارد، این است که او را کمی خواب‌آلود نموده، اما تأثیری بر روی سلامت و میزان رشد او ندارد. شیر اول مادر که به رنگ کرم روشن می‌باشد و با نام "آغوز" شناخته می‌شود، کمترین مقدار داروی ضد درد را به خود جذب می‌کند. بنابراین، در مورد تغذیه نوزاد با شیر مادر بلافاصله پس از انجام عمل سزارین تردیدی نداشته باشید؛ حتی اگر مادر داروهای ضد درد را در طول عمل دریافت نموده باشد.

علاوه بر این موارد، به خاطر داشته باشید که هر مادری می‌تواند بعد از انجام عمل زایمان یا سزارین برای تسکین درد خود از داروهایی مانند oxycodone (Percocet) و هیدروکودون (که در داروخانه‌ها با عنوان Vicodin به فروش می‌رسد)، استفاده کند. همه این داروها بر پایه داروهای آرام‌بخش بوده و توسط پزشکان متخصص زنان و زایمان نیز برای تسکین درد زنان شیرده تجویز می‌شود. این ترکیبات خیلی راحت به شیر مادر انتقال می‌یابند، اما پزشکان با آگاهی کامل، دوز کم آن را برای مادران شیرده تجویز می‌کنند تا برای سلامت نوزاد ایمن باشد. البته این نوع داروها معمولاً فقط برای سه روز (72 ساعت) برای درمان زنان زائو تجویز شده و در آن مدت، مقدار دارو برای ایجاد اکسید کونون در شیر مصرفی نوزاد کافی نخواهد بود؛ در نتیجه، سلامت نوزاد با خوردن شیر مادر به خطر نمی‌افتد.

همچنین، اکثر محققان عقیده دارند که مزایای چنین داروهای مسکنی بیش از مضرات آن‌ها بوده و خطر درد موجود در بدن مادر نسبت به اکسیتوسین، برای سلامت نوزاد بیشتر است. اما به عنوان یک مادر زائو در مورد اثرات این داروها با پزشک معالج خود صحبت کنید تا او بتواند تدابیر امنی را جهت از بین بردن این مشکل به شما معرفی کند. مادران می‌توانند بدون هیچ گونه نگرانی از داروی استامینوفن (پاراستامول) برای تسکین درد خود استفاده کنند، زیرا هیچ محدودیتی برای تجویز این دارو توسط دکتر متخصص زنان و زایمان، به منظور کاهش درد مادران شیرده وجود ندارد. در واقع، می‌توان ادعا کرد که داروی پاراستامول با تغذیه نوزادان با شیر مادر کاملاً سازگار است.

برای اطلاع از اینکه میتوانید در دوران شیردهی آنتی بیوتیک مصرف کنید این مطلب مصرف آنتی بیوتیک در دوره شیردهی بی خطر است؟ (بخش اول) را بخوانید

3- اثر آنتی‌بیوتیک‌ها در شیر مادران:

 همه ما می‌دانیم بعد از انجام عمل زایمان یا سزارین، پزشکان متخصص زنان و زایمان آنتی‌بیوتیک‌های وریدی را به بیمار خود تزریق می‌کنند تا از عفونت زخم‌های ناشی از جراحی، در بدن او جلوگیری شود. یادتان باشد به دلیل این که این آنتی‌بیوتیک‌ها به شیر مادر منتقل می‌شود، پزشک متخصص زنان و زایمان فقط آنتی‌بیوتیک‌های ایمن را برای او تجویز خواهد نمود. البته برخی از این آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است عوارض جانبی خفیفی را در بدن نوزادان ایجاد کند که موقتی بوده و معمولاً اثرات آن توسط پزشک معالج در آزمایش‌های پس از زایمان ارزیابی می‌شود. در نظر داشته باشید که دکتر متخصص زنان و زایمان ممکن است در برخی موارد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را بعد از تغذیه نوزاد با شیر مادر، به بیمار خود توصیه کند، طوری که تزریق داروی موردنظر در فاصله بین دو جلسه شیردهی نوزاد انجام گیرد. این کار  باعث می‌شود تا زمان زیادی برای پردازش دارو در بدن مادر شیرده ایجاد شده و انتقال دارو به شیر مادر و بدن نوزاد به حداقل برسد.

شاید به نظر برسد که در دوران پس از زایمان، مادر زائو نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نداشته باشد، اما کارشناسان معتقدند که مصرف این داروها شانس ابتلا به عفونت را در بدن مادران کاهش می‌دهد. مادران چاق که مشکل اضافه وزن دارند، در معرض خطر بالاتری نسبت به زنان دیگر در مورد ابتلا به انواع عفونت‌ها، در دوران بعد از زایمان قرار دارند. استفاده از انواع مناسب آنتی‌بیوتیک‌ها به طور قابل توجهی شانس آن‌ها را در ابتلا به عفونت‌ها کاهش می‌دهد.

بنابراین زنانی که برای تولد نوزاد خود عمل سزارین را انجام داده‌اند، باید بیشتر بر روند تغذیه نوزاد خود با شیر مادر دقت نمایند، زیرا در چنین شرایطی فقط اثرات دارو مانع تغذیه نوزاد با شیر مادر نمی‌شود، بلکه انجام جراحی نیز مشکلات زیادی را برای نگه داشتن نوزاد در موقعیت مناسب، جهت تغذیه با شیر مادر ایجاد خواهد نمود، طوری که این کار برای بیشتر مادران تبدیل به کاری بس دردناک می‌شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/