نکات مهم جهت نگهداری شیر خشک در خانه

formula__scoop_and_bottle_174680328_595813393df78c4eb6666fd1__1538205293_78857

هر مادری وظیفه دارد تا از نوزاد خود به بهترین نحو پرستاری کند. تغذیه نوزاد با شیر مادر مهم‌ترین و بهترین گزینه برای بهبود روند رشد و تضمین سلامتی او است، ولی در برخی موارد، مادران روش تغذیه‌ای دیگری را برای فرزند خود انتخاب می‌کنند؛ این انتخاب با توجه به عوامل مختلف و سلیقه فردی هر پدر و مادری فرق می‌کند. اگر شما نیز  تصمیم دارید که غذاهای ترکیبی مانند شیر خشک را به همراه شیر مادر، برای تغذیه فرزند کوچک خود استفاده کنید، بدانید که تغذیه نوزادان با شیر خشک، نگرانی‌های زیادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. جالب است بدانید که نوع تردیدهای والدین در مورد روند تغذیه نوزاد با شیر خشک باهم فرق می‌کند.

به یاد داشته باشید که آماده‌سازی شیر خشک به منظور تغذیه نوزادان، باید بااحتیاط بسیار صورت گرفته و شیشه شیر فرزند شما به مدت طولانی در معرض هوای آلوده قرار نگیرد. در واقع، اگر مراحل مختلف تهیه و نگهداری شیر خشک نوزاد، با دقت انجام نگیرد، باکتری‌ها به درون شیر شیشه نفوذ نموده و سبب بیمار شدن او خواهند شد.

اگر به دنبال شیر خشک مناسب برای نوزاد خود هستید این مطلب کدام شیر خشک برای نوزادم مناسب است ؟ را بخوانید.

نکات مهم در مورد نگهداری شیر خشک در منزل:

در ادامه این مقاله، به چند نکته مهم جهت تهیه شیر خشک نوزادان اشاره شده است  تا این غذای ترکیبی، برای سلامت فرزند شما کاملاً امن باشد. این نکات به شرح زیر است:

1- انتخاب تجهیزات مناسب:

مادر باید در هنگام خرید شیشه شیر نوزاد و ذخیره تجهیزات آن مانند درب و سرپوش، دقت نموده و مطمئن شود که وسیله انتخابی او از مارک‌های معتبر موجود در بازار خریداری شده است. در واقع، شیشه شیر نوزادان باید در شرایط مناسب و از جنس مطلوب تهیه گردد. پس، به عنوان یک مادر قبل از خرید شیشه شیر نوزاد خود، بروشور، جنس و میزان ایمنی آن را با دقت بررسی کنید. همچنین، بهتر است شیشه شیر انتخابی شما قابل استفاده در دستگاه مایکروویو بوده و دارای درپوش مخصوص باشد تا در صورت نیاز بتوانید از درب آن، برای پوشش سر بطری استفاده کنید. علاوه بر این موارد، جنس شیشه شیر نوزادان باید به گونه‌ای باشد که هر بار پس از استفاده به راحتی شسته و تمیز شود، زیرا انتخاب نوع مناسب محصول برای شستشوی دقیق و تمیز کردن آن بسیار مؤثر است.

2- استریلیزه کردن شیشه شیر نوزادان:

در برخی موارد، ممکن است مادر نوزاد تنها بوده یا به دلیل شاغل بودن، زمان کمی برای شستشو و تمیز کردن مداوم شیشه شیر نوزاد خود، بعد از هر بار استفاده داشته باشد. در چنین شرایطی، او باید شیشه شیر فرزند خود را  قبل از تغذیه نوزاد، به طور کامل شستشو دهد. برای این کار لازم است:

1- در یک ظرف بزرگ، آب ریخته و آن را بجوشاند.

2- هنگامی که آب شروع به جوشیدن کرد، تمام وسایل جانبی و خود شیشه شیر فرزند خود را در داخل آب جوش ریخته و به مدت حداقل پنج دقیقه بجوشانید.

3- همچنین، به عنوان یک مادر شاغل می‌توانید از دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده مایکروویو و ضد ویروس موجود در بازار نیز برای استریلیزه کردن شیشه شیر نوزاد خود استفاده نمایید.

در نهایت، یادتان باشد که بعد از استریل کردن شیشه شیر فرزند خود، نوک بطری را با آب گرم و صابون بشویید.

3- آماده‌سازی شیر خشک به منظور تغذیه نوزادان:

اگر ، نوزاد خود را با شیر خشک تغذیه می‌کنید، بهتر است بدانید که در مرحله اصلی تغذیه فرزند خود قرار دارید. معمولاً بسته‌های شیر خشک حاوی پودر شیر بوده و دستورالعمل خاصی در مورد نحو آماده‌سازی و میزان استفاده از آن، بر روی قوطی شیر نوشته شده است. با این حال، لازم است کاملاً مراقب بوده و در میزان مصرف آن دقت نمایید. برای تهیه شیر خشک، به منظور تغذیه نوزاد خود، ابتدا مقدار لازم از پودر داخل قوطی را با آب جوش که قبلاً جوشیده و سرد شده است، مخلوط کنید. بهتر است به نکات درج‌شده بر روی بروشور شیر خشک دقت نمایید. همچنین، اطمینان داشته باشید که آب مصرفی شما بیش‌ازحد خنک نباشد، چون پودر با آب سرد به خوبی مخلوط نخواهد شد. در این مرحله، لازم است در شیشه شیر را محکم بسته و آن را به اندازه کافی تکان دهید تا مواد داخل شیشه شیر به طور کامل، با هم ترکیب شود.

شما باید در انتخاب میزان پودر شیر خشک نیز دقت نمایید تا غلظت شیر تهیه‌شده برای نوزادتان مناسب باشد؛ ترکیب شیر خشک نباید بیش‌ازحد غلیظ یا بیش‌ازحد رقیق باشد. حتماً قبل از تغذیه نوزاد با شیر خشک، دمای آب موجود در داخل شیشه شیر را بررسی کنید تا نه زیاد گرم و نه زیاد سرد باشد، چون فقط شیر ولرم برای تغذیه نوزادان مناسب است. در نهایت، به منظور آزمایش میزان گرمی شیر خشک، بهتر است مقداری از ترکیب آماده‌شده بر روی آرنج خود بریزید تا دمای مناسب آن را بررسی کنید.

4- پاک‌کننده‌های شیشه شیر نوزادان:

اگر خود را به طور مداوم با شیر خشک تغذیه می‌کنید، رعایت بهداشت شیشه شیر او از اهمیت زیادی برخوردار است. برای همین، مادران باید در هر زمان اطمینان داشته باشند که شیشه شیر نوزاد استریل و تمیز شده است. در واقع، شستن و تمیز نگه داشتن شیشه شیر، پس از هر بار تغذیه نوزاد، بسیار مهم است. بنابراین، لازم است هر چند وقت یک‌بار، شیشه شیر قدیمی فرزند خود را که از بین رفته است، دور بیندازید و به جای آن، شیشه شیر جدیدی را جایگزین کنید.

برای اطلاع از اینکه کدام شیر مناسب نوزادتان است این مطلب مقایسه شیر مادر با شیرخشک ، کدام یک بهتر است؟ را بخوانید.

نکاتی درباره نحوه نگهداری شیر خشک در یخچال:

 به یاد داشته باشید که نباید شیر خشک آماده‌شده برای تغذیه نوزادان را بیش از 15 دقیقه ذخیره کرد. با این حال، اگر در وضعیتی باشید که اجتناب از این کار امکان‌پذیر نیست، آن را حتماً در شرایط خاص نگهداری کنید. نکات مهم برای نگهداری شیر خشک آماده‌شده نوزادان در یخچال، برای مدت طولانی، به شرح زیر است:

  • شیر خشک آماده در شیشه شیر را می‌توان فقط برای مدت یک ساعت در یخچال نگهداری نمود.
  • اگر پودر شیر خشک برای مدت زیادی در شیشه شیر نوزاد مانده است، آن را دور بریزید.
  • اگر هر نوع شیری به مدت یک ساعت یا بیشتر در دمای اتاق قرار گرفت، حتماً آن را دور بریزید.

البته، لازم است بدانید که اگر شیر خشک نوزاد تحت شرایط خاصی تهیه شود، می‌توان آن را در یخچال، برای مدت 24 ساعت ذخیره نمود. اما، بهتر است هر نوع خوراک یا شیر خشک آماده را که در یخچال به مدت 24 ساعت نگهداری شده است، به نوزادان ندهید، زیرا سلامت آن‌ها را به خطر خواهد انداخت. بنابراین، برای اطمینان کامل، لازم است شیر خشک نوزادان را قبل از تغذیه او، جهت آزمایش رشد هر نوع باکتری بررسی کنید. یخچالی هم که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید به اندازه کافی امن باشد.

در نهایت توجه داشته باشید که دانستن برخی نکات در مورد شیر خشک مصرفی نوزادان حیاتی است. در واقع، استفاده از یک نام تجاری مطمئن و وسایل جانبی سالم برای تغذیه نوزادانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند، از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر در این مورد، شک دارید، بهتر است نکات لازم را از پزشک متخصص اطفال یاد گرفته و نوع امن این غذای ترکیبی را برای  خود انتخاب نماید.

 

نظر (3)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام..دختر من دوماهه هست وکلا شیر خشک میخورد
شیر خشک نان..
شکمش 2تا3روز کار نمیکند مشکلی ندارد
همین شیر خشک را بهش بدم...

This comment was minimized by the moderator on the site

عالی بود،استفاده کردم،بسیارمختصرومفید

This comment was minimized by the moderator on the site

به نظر من بهترین شیر برا دوقلوها فقط شیر مادر میباشد مگر واقعا دیگه مادر شیرش خیلی کم باشه که بخواد شیر خشک مصرف کنه

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/