7 نکته برای درک زبان بدن نوزاد

baby_understanding_baby_big_banner__1537544542_78802

همان‌‌طور که می‌‌دانید وقتی زنی، مادر می‌‌شود، بیشتر وقت خود را صرف مراقبت از عضو جدید خانواده خواهد کرد؛ مشاهده حرکات نوزاد و تلاش او برای یادگیری مهارت‌‌های زندگی، شادی را به همه اعضای خانواده هدیه می‌‌کند البته درک حرکات خاص نوزادان و زبان بدن آن‌‌ها برای هر مادر بی‌‌تجربه‌‌ای بیشتر از دیگران اهمیت دارد، زیرا با درک این حرکات، مادر می‌‌تواند کارهای درستی برای بهبود روند رشد و حفظ سلامت نوزاد خود انجام می‌‌دهد. اگر فکر می‌‌کنید که شما نیز به عنوان یک مادر جوان در این مورد، نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، خواندن مقاله زیر را به شما توصیه می‌‌کنیم. در ادامه این مقاله، برخی از راه‌‌های ساده جهت آشنایی با رازهای بدن نوزادان ارائه شده و روش‌‌های مختلفی برای کمک به تلاش مادران، جهت پروش نوزاد خود مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.

در ابتدا،به یاد داشته باشید که آگاهی از زبان بدن نوزاد می‌‌تواند شما را با خلق و خوی نوزاد و احساسات مختلف او آشنا نموده و در رشد انواع مهارت‌‌های نوزاد نیز مؤثر باشد. بنابراین، اگر دوست دارید کلید زبان بدن نوزاد خود را یاد گرفته و بدون مشکل، آن‌‌ها را شناسایی کنید، خواندن مقاله زیر را فراموش نکنید. این مقاله، به افزایش درک شما از زبان بدن نوزاد خود کمک زیادی خواهد نمود. نکات مهم در مورد زبان بدن نوزادان عبارتند از:

اگر نوزاد دو ماهه دارید این مطلب بهبود روند رشد نوزادان دو ماهه را بخوانید

1- لگد زدن نوزاد:

لگد زدن نوزادان در بیشتر موارد می‌‌تواند به این معنی باشد که نوزاد شما خوشحال است و از این ایده، برای بیان شادی خود به شما و پدرش استفاده می‌‌کند. همچنین، در برخی موارد هم زمانی که بچه‌‌ها در وان حمام قرار می‌‌گیرند، ممکن است در حال بازی کردن با آب پاهای خود را تکان دهند؛ در چنین شرایطی یک مادر می‌‌تواند نوزاد را بر روی دامن خود قرار داده و برای او یک ترانه شاد بخواند. در چنین شرایطی، ریتم آهنگ را طوری تنظیم کنید که بیشتر باعث شادی نوزاد سرحال شما شود.

2- عقب‌نشینی کردن نوزاد:

اگر مشاهده کردید که نوزاد کوچک شما سعی دارد با کشیدن بدن خود به سمت پشت، عقب‌‌نشینی کند، بدانید که نوزاد سعی دارد به درد یا ناآرامی بدن خود واکنش نشان دهد. این حالت در نوزادانی که از مشکل سوزش سر دل رنج می‌‌برند، بسیار شایع است. در چنین حالتی، مادر باید کمک کند تا نوزاد او آرام شده و در محل ساکتی استراحت نماید. ولی اگر نوزاد همچنان آرنج خود را در هنگام شیر خوردن به عقب فشار دهد، این کار نشانه وجود ریفلاکس در معده او است. بهتر است در این شرایط، او را از تغذیه کردن بازداشته و نوزاد خود را با در آغوش گرفتن، آرام کنید تا بیش از حد گریه نکند.

3- فشار دادن سر بر روی بالش:

اگر نوزاد کوچک شما در هنگام گریه کردن، سر خود را بر روی بالش فشار داده و به اطراف می‌‌چرخاند، این حالت می‌‌تواند به معنی تحریک‌‌پذیری و احساس درد در بدن او باشد، زیرا همه نوزادان در چنین شرایطی سر خود را  بر روی زمین یا بالش فشار داده و گریه می‌کنند. البته در شرایط عادی، این کار سبب ریزش موی سر نوزاد شده و پشت سر او را تقویت می‌‌کند. اگر به عنوان یک مادر احساس کردید که نوزاد شما در اغلب موارد برای مدت طولانی سر خود را به بالش فشار می‌‌دهد، عاقلانه است او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید تا او را با دقت معاینه کند. بر خلاف نوزادان، نوزادان چند ماهه به سر و صدای محیط زندگی واکنش نشان داده و سر خود را به زمین فشار می‌‌دهند که این مورد نیز، به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود.

اگر نوزادتان زیاد گریه میکند این مطلب چرا نوزادم مضطرب است و گریه می کند؟ را بخوانید

4- دست زدن نوزاد به گوش خود:

اگر احساس می‌‌کنید که نوزادتان در اغلب موارد دست خود را بر گوش خود می‌‌برد، بدانید که این حالت می‌‌تواند یک راه جالب برای بیان شادی او جهت کشف گوش خود باشد. ولی در موارد نادر هم ممکن است گوش نوزاد در هنگام زایمان دچار آسیب شود که در چنین شرایطی، نوزاد همراه با لمس گوش خود گریه هم خواهد نمود. همچنین، در برخی موارد هم این حالت می‌‌تواند نشانه وجود عفونت در گوش نوزادان آسیب‌‌دیده باشد. در این موارد، مادران باید نوزاد خود در آغوش گرفته و دست خود را بر روی گوش او قرار دهند؛ ولی اگر با این کار نیز نوزاد آرام نشد، بدانید که گوش او دچار مشکل یا عفونت شدید شده و باید در اسرع وقت، نزد پزشک متخصص اطفال برده شود.

5- مشت کردن انگشتان دست نوزاد:

بستن انگشتان نوزادان می‌‌تواند به معنی انجام یک حرکت معمول دست باشد که قسمتی از حرکات بدن نوزاد را تشکیل می‌‌دهد. اما اگر نوزاد شما مشت خود را با فشار بسته باشد، ممکن است نشان‌‌دهنده گرسنگی یا وجود استرس در او باشد. در واقع، هنگامی که نوزادان گرسنه هستند، دچار تنش شدید شده و با مشت کردن دست، احساس خود را بیان می‌‌کنند. در چنین مواردی مادر باید دقت کاملی بر حرکات فرزند خود داشته و در صورت گرسنه بودن، نوزاد خود او را با شیر مادر تغذیه کند. اما اگر این کار نوزاد به صورت عادت شده و پس از کامل شدن سه ماهگی او ادامه داشته باشد، عاقلانه است با یک پزشک متخصص اطفال در این مورد صحبت کنید.

اگر نوزادتان دچار بیماری است این مطلب تسکین و درمان بیماریهای نوزاد با ماساژ را بخوانید

6- جمع کردن زانوها در نوزادان:

اگر متوجه شدید که فرزند کوچک شما به طور مداوم زانوهای خود را جمع می‌‌کند، بدانید که این حالت می‌‌تواند نشان‌‌دهنده وجود ناراحتی گوارشی در بدن او باشد، زیرا وقتی یک نوزاد از حرکات روده نارس رنج می‌‌برد، دچار تولید گاز معده شده و به مشکل یبوست مبتلا خواهد شد. در چنین شرایطی، برای نشان دادن درد و ناراحتی از عمل زانو زدن و باز و بسته کردن پاها به همراه گریه استفاده خواهد نمود؛ مادر باید نوزاد خود را در آغوش گرفته و سعی کند با مجبور کردن او به آروغ زدن، به دفع گاز معده کمک نماید. نکته مهم در چنین مواردی این است که خود مادر شیرده باید در دوران شیردهی، از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد گاز در معده می‌‌شود، اجتناب کند. با همه این توصیفات، اگر با رعایت نکات ذکرشده همچنان فرزند کوچک شما با مشکل یبوست روبرو شود، بهتر است با پزشک متخصص اطفال در مورد او مشورت کرده و با اجازه دکتر، به نوزاد خود آب قند رقیق بدهید تا مایعات کافی به بدن نوزاد برسد.  

7- حرکت دادن بازوهای نوزادان:

در نهایت،  به خاطر داشته باشید که حرکت دادن مداوم بازوها در نوزاد می‌‌تواند به این معنی باشد که نوزاد نسبت به محیط اطراف خود واکنش نشان داده و کاملاً هشیار می‌‌باشد. همان‌‌طور که می‌‌دانید اکثر نوزادان با شنیدن صداهای ناگهانی یا دیدن یکباره نور و روشنی، با حرکت بازو به این حالت عکس‌‌العمل نشان می‌‌دهند. همچنین، برخی از نوزادان ممکن است در هنگام احساس ناامیدی ناشی از عدم حمایت مادر، در هنگام آغوش گرفتن با حرکت دادن بازوها حالت روحی خود را نمایان کنند. ولی یادتان باشد که حرکت دادن ناگهانی بازوها در نوزادان به عنوان رفلکس استاندارد محسوب شده و باید پس از گذشت چهار ماه ناپدید شود. برای کاهش این نوع واکنش در بدن نوزادان سعی کنید در هنگام خواباندن فرزند خود، صورت یا دستان او را ببوسید. همچنین، در هنگام بغل کردن فرزندتان، به طور کامل بدن او را تحت حمایت دستان خود قرار داده و اجازه ندهید با تکان خوردن بیش از حد، دچار ترس و استرس شود.

 

نظر (6)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

نی نی منم از بیست روزگی گریه های وحشتناک شبانه اش شروع شد وعلارغم گرفتن اروغ همچنان ادامه داره.

This comment was minimized by the moderator on the site

نوزاد من دو ماه و 17 روزه س، امشب به اندازه ای گریه کرد و جیغ زد که صداش گرفت، نه شیر میخواست نه بغل نه خوابوندن، انگار درد میکشید، روی بالش سرش رو به عقب فشار میداد و دلش رو بیرون میداد، آخرش کمی شکمش کار کرد راحت شد انگار، و از فرط گریه خوابش...

نوزاد من دو ماه و 17 روزه س، امشب به اندازه ای گریه کرد و جیغ زد که صداش گرفت، نه شیر میخواست نه بغل نه خوابوندن، انگار درد میکشید، روی بالش سرش رو به عقب فشار میداد و دلش رو بیرون میداد، آخرش کمی شکمش کار کرد راحت شد انگار، و از فرط گریه خوابش برد،
مطالبتون خوب بود ممنون

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

خاکبسر مادری که ناراحتی نوزادشو اینطور بیان میکنه

This comment was minimized by the moderator on the site

خاک توسرت با ای حرف زدن مردکه عنتر

This comment was minimized by the moderator on the site

جالب بود

This comment was minimized by the moderator on the site

خوبه

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/