چگونه به چهار دست و پا رفتن نوزاد خود کمک کنیم؟

rsz_baby-crawling-and-toy

در ابتدا، به خاطر داشته باشید که انجام برخی فعالیت‌های تکراری در مراحل خاصی از زندگی نوزادان، آن‌ها را برای یادگیری عمل چهار دست و پا رفتن تحریک می‌کند؛ این کارها باعث می‌شود تا نوزاد به تلاش خود ادامه داده و عمل چهار دست و پا رفتن را به خوبی یاد بگیرید. برخی از این نوع فعالیت‌ها به شرح زیر می‌باشند:

اگر میخواهید از سن دقیق شروع نوزادان برای چهار دست و پا رفتن اطلاع پیدا کنید این مطلب نوزادان در چه سنی شروع به چهار دست و پا رفتن می‌کنند؟ را بخوانید.

1- سن مناسب برای تمرین نوزادان:

سن مناسب برای انجام تمرینات اولیه چهار دست و پا رفتن، دو ماهگی نوزادان است. اولین نوع تحرک در مراحل قبل از چهار دست و پا رفتن نوزادان شامل بالا نگه‌داشتن سر می‌باشد. برای تکمیل گام اول، کافی است نوزاد خود را روی شکم قرار داده و در اطراف او اسباب بازی‌های مورد علاقه‌اش را بگذارید تا برای رسیدن به آن‌ها تلاش نماید. همچنین، در این مرحله والدین می‌توانند با تکان دادن اسباب بازی‌ها توجه نوزاد را به آن‌ها جلب کنند. در این حالت، نوزاد به طور مرتب سر خود را بلند می‌کند تا نگاهی دقیق به اجسام دور و بر خود بیندازد. البته، همه این حرکات در یک صفحه افقی اتفاق می‌افتد؛ نوزاد در دو ماهگی می‌تواند مسیر یک جسم متحرک را در حوزه بینایی خود را دنبال کند. در چنین حالتی، انجام حرکات چرخشی نوزاد برای تماشای محیط اطراف خود باعث تقویت عضلات گردن او خواهد شد.

2- نوزاد خود را اسباب بازی تحریک کنید:

سن مناسب برای انجام این بازی تمرینی حدود چهار ماهگی نوزادان است. در این مرحله، تحریک دستان نوزاد و حرکت آن‌ها، سبب هل داده شدن نوزاد به سمت جلو بدن خواهد شد. برای انجام این نوع تمرین، کافی است فرزند خود را روی شکم قرار داده و بعضی از اسباب بازی‌های مورد علاقه‌اش در اطراف او بگذارید. البته توجه کنید  که اسباب بازی‌ها باید نزدیک نوزاد و در دسترس او قرار داده شوند. سپس، نوزاد خود را تشویق کنید تا خود را به اسباب بازی‌ها رسانده و وسیله مورد علاقه خود را انتخاب کند. از آنجایی که نوزاد در چنین شرایطی بر روی شکم قرار گرفته، تمام وزن بدن خود را بر روی یک آرنج قرار داده و از دست دیگر برای نگه داشتن اسباب بازی استفاده می‌کند. این حالت به نوزاد چهار ماهه کمک خواهد کرد تا عضلات بازوی خود را تقویت کرده و بتواند وزن کامل بدن را به بهترین نحو تحمل کند.

3- قرار دادن نوزاد در موقعیت چهار دست و پا رفتن:

سن مناسب برای انجام این حرکت تمرینی، حدود شش ماهگی نوزادان است که با تحریک کامل بدن، سبب تقویت عضلات دست و پاهای آن‌ها می‌شود. در چنین شرایطی، اگر نوزاد شما بتواند وزن بدن خود را بر روی چهار دست و پا تحمل کرده و از تعادل بدن خود حمایت کند، به این معنی است که او اینک آماده حالت چهار دست و پا رفتن می‌باشد. برای این منظور، بهتر است نوزاد را در موقعیت چهار دست و پا رفتن قرار داده و یک حوله نرم را که رول کرده‌اید، مانند طناب به آرامی در زیر  سینه نوزاد بگذارید. سپس، دو انتهای حوله را در طرفین بدن او محکم نگه دارید تا بتواند نوزاد را برای مدتی در حالت چهار دست و پا نگه دارد. در چنین شرایطی، حوله به عنوان یک مهارکننده عمل کرده و باعث می‌شود تا نوزاد بیشتر در موقعیت چهار دست و پا رفتن باقی بماند؛ به این ترتیب عضلات پا و بازوان او تقویت شده و وزن بدن را در سطح بلندتر نگه خواهد داشت.

البته قرار دادن اسباب بازی‌های مورد علاقه نوزاد در مقابل او باعث می‌شود که فرزند شما به راحتی و برای مدت طولانی در موقعیت چهار دست و پا رفتن بازی کند. معمولاً در ابتدای کار، بهتر است نوزاد را برای 3 تا 5 دقیقه در این حالت نگه دارید؛ اما به تدریج و با گذشت زمان، مدت انجام تمرینات او در طول روز افزایش دهید. بعد از گذشت مدتی، متوجه خواهید شد که فرزند شما به راحتی بر روی چهار دست و پا حرکت خواهد کرد.

در نهایت، یادتان باشد که انجام تمرینات و فعالیت‌های شما برای کمک به نوزاد خود جهت چهار دست و پا رفتن، بهتر است به همراه  پدر او باشد، زیرا اگر بخواهید فرزندتان در کوتاه مدت این فعالیت را یاد بگیرد، مجبور خواهید بود تمرینات را برای چندین بار در روز تکرار کنید، زیرا فقط با تمرینات تکراری، نوزاد مهارت چهار دست و پا رفتن را یاد می‌گیرد. البته فراموش نکنید که زمان انجام برنامه‌های تمرینی برای فعالیت و تحرک نوزادان باید به گونه‌ای باشد که او علاوه بر حفظ آرامش، انرژی لازم برای این کار را در خود احساس کند؛ فقط در این صورت است که شما از مزایای مختلف این تمرینات در روند رشد نوزاد خود بهره‌مند شده و نتایج بهتری را به دست خواهید آورید.

اگر نوزادتان بیش از حد گریه میکند این مطلب چرا نوزادم مضطرب است و گریه می کند؟ را بخوانید.

مزایای چهار دست و پا رفتن نوزادان:

 به خاطر داشته باشید که چهار دست و پا رفتن نوزاد در موعد مقرر می‌تواند برای رشد و سلامت او بسیار سودمند باشد. مزیت‌های چهار دست و پا رفتن نوزادان عبارتند از:

1- چهار دست و پا رفتن، عضلات مختلف بدن نوزادان را تقویت می‌کند:

از آنجایی که همه نوزادان برای هماهنگی بین عضلات بدن و حرکت  آن‌ها به نیرو نیاز دارند، باید برای قوی‌تر شدن بدن خود حتماً عمل چهار دست و پا رفتن را انجام دهند. چهار دست و پا رفتن علاوه بر این که باعث تقویت عضلات شانه‌ها، بازوها و پشت بدن نوزادان می‌شود، ماهیچه‌های شکم و پاهای فرزند شما را نیز به شدت قوی خواهد نمود.

2- چهار دست و پا رفتن، سبب بهبود وضعیت تعادل بدن نوزادان می‌شود:

قدرت کافی در بدن نوزادان منجر به بهبود وضعیت تعادلی بدن آن‌ها شده و عضلات بدن نوزادان را تقویت می‌کند. به همین دلیل، زمانی که نوزادان آن‌ها شروع به چهار دست و پا رفتن می‌کنند، بدن آن‌ها رشد بهتری داشته و تعادل کاملی بین همه اعضای بدن آن‌ها برقرار می‌شود.

3- چهار دست و پا رفتن، مفاصل بدن نوزادان را انعطاف‌پذیر می‌کند:

انجام طیف گسترده‌ای از حرکات مختلف بدن در هنگام چهار دست و پا رفتن، انعطاف‌پذیری مفاصل و ستون فقرات نوزادان را از مچ دست تا مچ پا به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

4- چهار دست و پا رفتن، سبب رشد مغز نوزادان می‌شود:

نتایج تحقیقات اخیر محققان در مورد چهار دست و پا رفتن نوزادان، ارتقاء عملکرد‌های عصبی و تسریع رشد مغز را در بدن آن‌ها نشان می‌دهد.

5- چهار دست و پا رفتن، سبب توسعه میزان چشم‌انداز نوزادان می‌شود:

همان‌طور که می‌دانید نوزادان فقط از چشم خود به عنوان یک راهنما برای دیدن محیط اطراف استفاده می‌کنند. زمانی که فرزند شما شروع به چهار دست و پا رفتن کند، زاویه دید او با توجه به میزان حرکت افزایش یافته و منجر به ایجاد هماهنگی بهتر بدن و چشم‌ها خواهد شد. برای همین، با شروع عمل چهار دست و پا رفتن میزان بینایی نوزاد به طور خاصی بهبود یافته و درک او از محیط اطراف عمق‌تر می‌شود.

6- با چهار دست و پا رفتن، ساختار بدن نوزاد بهتر خواهد شد:

در نهایت، به یاد داشته باشید که با شروع عمل چهار دست و پا رفتن، تمام وزن بدن نوزاد بر روی دست‌های او افتاده و باعث می‌شود که شکل دست‌ها بهبود یابد. علاوه بر این، عمل چهار دست و پا رفتن اشتیاق نوزادان را به جست و خیز کردن جهت کشف محیط اطراف به شدت بالا می‌برد.

بنابراین، وظیفه والدین در زمان چهار دست و پا رفتن نوزادان تنها با کمک کردن به فرزند خود، به پایان نمی‌رسد؛ بلکه در طی این دوره حساس، هر پدر و مادری باید مراقبت نوزاد خود بوده و ایمنی او را به بهترین وجه فراهم کند.

چگونه می‌توان امنیت نوزاد را در زمان چهار دست و پا رفتن فراهم کرد؟

والدین می‌توانند با پیروی از نکات ساده، فعالیت چهار دست و پا رفتن را در دوران رشد نوزاد خود ایمن کنند. این نکات عبارتند از:

اگر برای نوزادتان از پستانک استفاده میکنید این مطلب استفاده از پستانک خطرناک است یا مفید؟ را بخوانید.

1- چهار دست و پا رفتن نوزاد باید از روی یک سطح نرم شروع شود:

هنگامی که یک نوزاد شما در ابتدای راه چهار دست و پا رفتن است، باید فعالیت او بر روی یک سطح صاف و نرم صورت گیرد تا از سقوط و آسیب دیدن او جلوگیری شود.

2- خانه را به محلی امن برای چهار دست و پا رفتن فرزند خود تبدیل کنید:

به عنوان والدین یک نوزاد سعی کنید تا در این دوره حساس، خانه خود را طوری آماده کنید که برای چهار دست و پا رفتن فرزند کوچکتان کاملاً امن باشد. برای این کار، لازم است راه‌پله‌ها را با درهای محکم و بلند مسدود کنید. فراموش نکنید که نوزادان در این سن می‌توانند از راه‌های بسیار باریک هم عبور کنند؛ بنابراین برای جلوگیری از آسیب دیدن فرزند خود، بهتر است تمام راه‌های عبور منزل را به طور کامل مسدود کنید. همچنین، قفسه‌ها و کمدها را محکم به دیوار یا زمین ببندید تا از سقوط آن‌ها بر روی نوزاد خود جلوگیری نمایید. علاوه بر این موارد، لبه‌های تیز مبلمان و وسایل مختلف خانه را با پارچه نرم پوشانده و بر روی پریزها درپوش بگذارید یا اگر سیم برق به صورت شل در هوا رها شده است، حتماً آن را تعمیر کنید.

3- حیاط بازی فرزند خود را با نرده‌های محافظ بپوشانید:

اگر کاری دارید و مجبور هستید فرزندتان را برای مدتی تنها بگذارید، سعی کنید او را در حیاط بازی که دارای نرده‌های محافظ با فاصله کم و باریک است، قرار دهید. این کار از افتادن او جلوگیری خواهد نمود. بیشتر والدین شکایت دارند که نمی‌توانند امنیت نوزاد خود را در محیط خارج از منزل فراهم کنند، زیرا سقوط نوزادان از سراشیبی‌ها امری بسیار شایع می‌باشد. افتادن نوزادان نباید والدین آن‌ها را زیاد نگران کند، زیرا پس از حدود شش هفته، چهار دست و پا رفتن نوزادان بهبود یافته و آن‌ها می‌توانند خود را بهتر کنترل کنند. با این وجود، بهتر است نوزاد خود را در حیاط بازی که دارای نرده‌های محافظ است، قرار دهید.

4- نوزاد خود را در سن چهار دست و پا رفتن، بدون مراقبت ترک نکنید:

با وجود انجام تمام اقدامات ایمنی، هرگز نوزاد خود را بدون مراقبت در خانه ترک نکنید، زیرا ممکن است در حیاط بازی به طور تصادفی باز شود و او بتواند از داخل حفاظ خارج گردد.

در نهایت،  برای مراقبت کامل از نوزاد خود، همه احتمالات را در نظر گرفته و بهترین راه را برای جلوگیری از وقوع حادثه پیش‌بینی کنید. فراموش نکنید که رعایت ایمنی نوزادان در هنگام چهار دست و پا رفتن امری حیاتی است، زیرا بروز برخی حوادث ممکن است او را از یادگیری عمل چهار دست و پا رفتن باز دارد.

 

نظر (6)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

دخترمن دستش بالا نگه میداره بجای اینکه بهش تکیه بده بعدم گریه می کنه نمی تونه بره?

This comment was minimized by the moderator on the site

عالی بود

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام پسرمن 8ماهشه چهاردست وپانمیره دمرکه میزارمش فقط گریه میکنه لطفا راهنمایی کنین

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام پسرمن 8ماهشه اما چهاردست وپا نمیره دمر که میزارمش فقط گریه میکنه چکارکنم لطفا راهنمایی کنین

This comment was minimized by the moderator on the site

ممنون جالب بود

This comment was minimized by the moderator on the site

نوزادم در ده ماهگی چهار دست و پا میرود اما یک پایش را برمیدارد و پای دیگرش را روی زمین میکشد آیا اشکالی دارد؟

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/