5 روش درمان آفتاب سوختگی نوزادان

Sunburn_and_Children_Facts_and_Best_Advice__770x393__1533629607_44010

در ابتدا، لازم است به یاد داشته باشید كه شمانمی‌توانید نوزاد خود را فقط به خاطر اینکه ممکن است در معرض تابش آفتاب قرار گرفته و دچار سوختگی شود، از رفتن به محیط بیرون از خانه منع کنید. در واقع، می‌توان ادعا كرد كه نگهداری خوب و درست از نوزاد به این معنا نیست که شما از انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود و فرزندتان در روزهای گرم و آفتابی تابستان چشم‌پوشی کنید. در فصل تابستان و روزهای بلند سال، رفتن به ساحل دریا واقعا برای هر فردی وسوسه‌برانگیز است و هیچ دلیلي وجود ندارد که شما و فرزندتان را از لذت بردن برای چند ساعت در ساحل دریا محروم کند. اما، مادرانی که نوزادان کوچک دارند، می‌توانند این کار را در نقاط سایه و نه در زیر تابش مستقيم نور آفتاب تجربه کنند!

اين‌ در حالي است كه تجربه کردن همه شرایط برای والدینی که نوزاد کوچک دارند، باید متفاوت از قبل باشد! همانطور که می‌دانید تابش نور خورشید شديد، به پوست بزرگسالان آسیب می‌رساند. پس تصور کنید كه این نور چگونه می‌تواند پوست ظریف یک نوزاد کوچک را تحت تاثیر قرار داده و به آن صدمه بزند. آفتاب‌ سوختگی یکی از اثرات جدی است که هر فرد با قرار گرفتن در زیر تابش مستقيم نور شدید آفتاب به مدت خیلی طولانی، آن تجربه مي‌کند. در نهايت، اين نكته مهم را به خاطر بسپاريد كه خوشبختانه، با پیش‌ بینی راه‌كارهاي بسیار کوچک، شمامی‌توانید کودک خود را از آفتاب‌ سوختگی محافظت کنید!

علائم آفتاب ‌سوختگی در بدن نوزادان، کدام‌ها هستند؟

آیا به عنوان پدر و مادر يک نوزاد كوچک، تا به حال همراه با فرزند خود براي مدت طولانی در زیر تابش نور مستقیم و شدید خورشید قرار گرفته‌ايد؟ در چنين وضعيتي، اگر کودک شما دچار آفتاب ‌سوختگی شده باشد، شما می‌توانید علائم زیر را در بدن او مشاهده کنید:

  • بروز حالت قرمزی شدید در پوست بدن نوزادان، به ويژه در بخشی از بدن که در معرض تابش نور شدید و مستقیم خورشید قرار گرفته است. يادتان باشد كه این حالت معمولا در بدن هز نوزادي بعد از گذشتن دو تا چهار ساعت پس از قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید آشکار خواهد شد.
  • فراموش نکنید كه حالت سوختگی و قرمزی پوست بدن نوزاداني كه در معرض تابش نور شدید و مستقیم خورشید قرار گرفته‌اند، بعد از 12 تا 14 ساعت شدت بیشتری به خود گرفته و بدتر می‌شود.
  • بروز درد و حالت سوزش در منطقه آسیب‌دیده از پوست بدن نوزاداني كه در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار گرفته‌اند، هم يكي ديگر از نشانه‌هاي آفتاب‌سوختگی مي‌باشد.
  • تاول‌های پوستی که مادران درحدود 10 تا 14 ساعت پس از قرار گرفتن نوزاد خود در زیر نور شدید آفتاب با آن‌ها مواجه خواهند شد، يكي ديگر از نشانه‌هاي آفتاب‌ سوختگی مي‌باشد.
  • لایه‌ لايه شدن پوست بدن نوزادان، در طی دو تا سه روز پس از قرار گرفتن در زیر نور خورشید هم يكي ديگر از نشانه‌هاي آفتاب‌سوختگی مي‌باشد.

وقتی که کودکی دچار آفتاب‌ سوختگی می‌شود، آب سرد بهترین گزینه برای کاهش درد و بهبود سریع درد بدن او خواهد بود

روش‌های درمان آفتاب ‌سوختگی در نوزادان:

اگر کودک شما دچار آفتاب‌ سوختگی شده است، برخی از راه‌های آسان براي درمان او وجود دارد، که می‌تواند درد بدن نوزادان را تا حد زيادي کاهش داده و بهبود یافتن بدن او را سرعت بخشد. ساده‌ترين اين روش‌ها عبارتند از:

1- آب سرد بهترین درمان برای افتاب‌سوختگی در نوزادان است:

وقتی که کودکی دچار آفتاب‌ سوختگی می‌شود، آب سرد بهترین گزینه برای کاهش درد و بهبود سریع درد بدن او خواهد بود. برای این کار ابتدا باید مطمئن شوید که آب سرد است. سپس، منطقه آسیب‌دیده از يدن فرزندتان را به مدت 10 تا 15 دقیقه در هر روز، زیر این شیر آب قرار دهید. شما می‌توانید هر روز، سه یا چهار بار این کار را تکرار کنید و یا اگر احساس می‌کنید كه نوزاد کوچکتان تب دارد، او را در زیر دوش آب خنک نگه دارید. يادتان باشد كه این کار باعث پایین آمدن گرمای بدن نوزاد شده و درد بدن او را هم کاهش خواهد داد.

2- مرطوب نگه داشتن محل سوختگی در بدن نوزادان:

شما به عنوان مادر يك نوزاد كوچک می‌توانید با استفاده از ژل آلوئه‌ورا و یا یک مرطوب‌کننده ضد حساسیت ديگر، منطقه آفتاب‌ سوخته از پوست بدن فرزندتان را برای کاهش سوزش و درد او مرطوب نگه دارید.

3- استفاده از دارو برای کاهش درد آفتاب سوختگی نوزادان:

اگر نوزاد شما بر اثر آفتاب‌ سوختگی، دچار تب و همچنین تورم پوست بدن شده است، می‌توانید برای کاهش درد او از داروی استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. اما، يادتان باشد كه اگر از این داروها را برای اولین استفاده می‌کنید، بهتر با یک پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید.

4- جلوگیری از کم شدن آب بدن نوزادان مبتلا به آفتاب‌سوختگی:

يادتان باشد كه اگر بچه کوچک شما به مدت بلند طولانی در مقابل نور شدید و مستقیم خورشید قرار گرفته و دچار آفتاب‌سوختگی شدیدي شده باشد، این حالت می‌تواند باعث خشکی پوست بدن او هم شود. بنابراین، در چنین مواردی برای اطمینان بیشتر، به فرزند کوچک خود مقدار زیادی مایعات بنوشانید، تا از بروز از کم آبی در بدن او جلوگیری نماييد.

5- نگهداری از کودک مبتلا به آفتاب‌ سوختگی در خانه:

به عنوان مادر يک نوزاد مبتلا به آفتاب‌ سوختگی سعی کنید تا کودک خود را تا زمانی که به طور کامل بهبود نیافته است، در داخل خانه و به دور از تابش مستقیم و شدید نور خورشید نگه دارید.

چه زمان باید کودک مبتلا به آفتاب‌سوختگی را نزد پزشک متخصص اطفال برد:

اگر بچه کوچک شما دچار آفتاب‌ سوختگی شدیدي شده و نمی‌توانيد او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید، حداقل باید با دکتر معالج خود تماس گرفته و تمام علائم را به او توضیح دهید. در اين شرايط، اگر دکتر به سوختگی جدی در بدن نوزاد شما مشکوک شده باشد، ممکن است از شما بخواهد تا برای درمان و انجام نکات پزشکی بيشتر به مطب پزشكي ديگر و یا بیمارستان محل مورد نظر مراجعه کنید. اما، فراموش نکنید كه در موارد خفیف‌تر آفتاب‌سوختگی، به ويزيت دکتر متخصص اطفال نیازی نیست.

اما، به عنوان مادر يک نوزاد كوچک به یاد داشته باشید كه مراجعه به دکتر متخصص اطفال در زمانی که نوزادتان دچار آفتاب‌ سوختگی شدیدي شده و دارای شرایط زیر است، الزامی مي‌باشد. این شرایط عبارتند از:

  • اگر کودک شما زیر شش ماهه سن داشته باشد.
  • اگر تاول‌ها و یا زخم‌هاي ايجاد شده بر روی پوست سوخته کودک شما رو به افزایش باشد.
  • اگر ميزان عرق کردن در بدن نوزاد شما افزایش یافته و او دچار استفراغ شده باشد. همچنين، اگر حملات غشی در بدن فرزند خود مشاهده نماييد.
  • در نهايت، اگر کودک شما نشانه‌های کم‌آبی مانند ترک خوردن لب‌ها خشکی دهان و زبان، گود رفتن چشم‌ها، گریه کردن بدون اشک و یا نرم شدن نقاط سوخته شده را بر روی پوست بدن خود نشان دهد.

علاوه بر اين موارد، اگر منطقه آسیب‌دیده و سوخته از پوست بدن فرزندتان بیش از 10 درصد از بدن را پوشش دهد، بايد بدانيد كه مراجعه به دکتر متخصص اطفال الزامی است.

اگر به سلامت پوست نوزاد خود زیاد توجه میکنید این مطلب 7 نکته مفید برای حفظ سلامت پوست نوزاد را از دست ندهید

چگونگی جلوگیری از بروز آفتاب ‌سوختگی در نوزادان :

زمانی که بحث آفتاب‌ سوختگی در نوزادن پیش می‌آید، فراموش نکنید كه قطعا پیشگیری بهترین درمان خواهد بود. در واقع، مبتلا شدن نوزادان به یک مورد آفتاب‌ سوختگی بد در اوایل دوران زندگی آن‌ها می‌تواند احتمال بروز سرطان پوست در مراحل بعدی زندگی اين نوزادان را افزایش دهد. بنابراین، بهتراست برای حفظ کودک خود از ابتلا به بیماری‌های خطرناک، او را از آفتاب ‌سوختگی محافظت کنید. در ادامه این مقاله چگونگی جلوگیری از بروز حالت آفتاب‌ سوختگی در بدن نوزادان بیان شده است، که عبارتند از:

1-نوزاد خود را کمتر زیر نور شدید آفتاب ببرید:

 اگر براي مدت طولانی، فرزند کوچک خود را زیر تابش مسنقيم نور خورشید قرار دهید، نور خورشید می‌تواند میزبان تند و زننده برای او باشد. برای جلوگیری از بروز حالت آفتاب‌سوختگی در بدن فرزند خود، سعی کنید تا قبل 10 صبح و بعد از 3:00 بعد از ظهر به همراه بچه کوچک خود از منزل خارج شوید. همچنین، اگر مجبور هستید كه در ساعات گرم روز از منزل خارج شوید، سعی کنید تا بیش از یک تا دو ساعت در زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید.

2-استفاده از کرم‌های ضد آفتاب مخصوص نوزادان:

به عنوان مادر يك نوزاد كوچک، همواره در هنگام خارج شدن از منزل از کرم‌های ضد آفتاب با کیفیت بالا بر روي پوست بدن فرزندتان استفاده كنيد. دقت داشته باشيد کرم‌هاي ضد آفتابي که بر روي پوست بدن نوزاد خود استفاده مي‌كنيد، داراي طیف حفاظتي کامل SPF 30 و يا بالاتر باشد. همچنين، يادتان باشد كه كرم‌هاي ضدآفتاب و ضد آبي كه برای پوست‌های حساس ساخته شده‌اند، برای کودک شما مناسب خواهند بود. علاوه بر اين موارد،اگر کودک شما کمتر از شش ماه سن دارد، استفاده مداوم از کرم‌های ضد آفتاب بر روي پوست بدن او درست نيست. نتايج مطالعات اخیر دانشمندان نشان داده است كه میزان ابتلا به سرطان پوست با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در دوران كودكي افزایش مي‌يابد. اما، اجازه ندهید که این آمارها شما را بترساند! واقعیت ساده این است که کرم‌های ضد آفتاب به فرزند شما احساس امنیت خاصي را القا كرده و تمايل او را به ماندن در محيط خارج از منزل و در زیر نور خورشید افزايش مي‌دهد، که اين شرايط هم به نوبه خود می تواند آفتاب ‌سوختگی و در نتيجه، احتمال بروز سرطان پوست در بدن فرزندتان را افزايش دهد. بنابراین، از دکتر معالج فرزند خود بخواهيد تا در مورد مقدار ایمن و زمان استفاده از کرم‌های ضد آفتاب بر روي پوست فرزندتان، شما را راهنمايي كند.

3- استفاده از لباس مناسب برای جلوگيری از آفتاب‌ سوختگی نوزادان:

به عنوان مادر يك نوزاد كوچك به ياد داشته باشيد كه بهترین راه برای حفاظت کودک خود از آفتاب‌ سوختگی، استفاده از لباس مناسب است. براي اين منظور، در هنگام خارج شدن از منزل، بر روي سر فرزند خود کلاهي قرار دهيد. همچنين، اطمینان حاصل کنید که کودک شما با پوشیدن لباس‌هاي تابستاني راحت است. در نهايت، برای حفاظت کودک خود از آفتاب‌ سوختگی، پیراهن آستین بلند و شلوار بلند را كه قسمت‌هاي بيشتري از پوست بدن او را پوشیده نگه مي‌دارد، انتخاب کنيد.

اگر میخواهید از سرطان های رایج بین نوزادان اطلاع پیدا کنید این مطلب 8 سرطان شایع بین نوزادان و علائم آن ها را بخوانید

4-نوزاد خود را در سایه نگه داريد:

به عنوان مادر يک نوزاد كوچک، هر جايي که مي‌رويد، بايد به دنبال سايه باشيد. شما مي‌توانيد فرزند خود را در سايه یک درخت یا یک خانه بزرگ نگه داريد! اما اگر هم نمی‌توانید سایه‌اي پیدا کنيد، خودتان آن را بسازید! در واقع،همواره در هنگام خارج شدن از منزل، چتري را به همراه خود داشته باشيد. در هنگام مسافرت هم می‌توانید یک چادر قابل حمل را برای حفظ کل خانواده خود از آفتاب‌ سوختگی، به همراه داشته باشيد.

5- انتخاب لباس‌هايی كه اشعه ماوراء‌ بنفش خورشيد را بازتاب می دهند:

همواره از لباس‌هايی برای فرزند خود استفاده كنيد كه اشعه ماوراء‌ بنفش خورشيد را بيشتر از ساير لباس‌ها بازتاب مي‌دهند. در واقع، در فصل‌هاي گرم سال از لباس‌هايي استفاده نماييد كه فرزندتان را در مقابل تابش نور خورشيد محافظت نمايد.

با کمی دقت، شما هم می‌توانید از بهترین تابستان زندگي خود، بدون بيمار شدن فرزندتان لذت ببريد. بله، درست است كه شما می‌توانید آفتاب‌ سوختگی فرزندتان را درمان کنيد. اما، يادتان باشد كه حفاظت از کودک خود در برابر آفتاب‌سوختگی یک ایده خیلی بهتر است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/