10 نکته برای زیباتر شدن پوست نوزادان

1

در ابتدا، لازم است به عنوان خانم بارداری که روزهای آخر از دوران حاملگی خود را سپری می‌کنید، از تجربیات مادران دیگر برای بهبود وضعیت پوست فرزند خود استفاده کنید، حتی اگر باور ندارید که چهره کودک شما با این روش‌ها تغییر می‌کند. برای یک بار هم که شده، از راهنمایی‌های ساده این مقاله برای کمک به بهبود وضعیت پوست نوزاد خود و حفظ چهره‌ طبیعی او استفاده کنید. پس، برای به دست اوردن اطلاعات دقیق، حتما مقاله زیر را با دقت کامل مطالعه کنید.

10 نکته مهم برای زیباتر شدن پوست صورت و بدن نوزادان:

در ادامه این مقاله، برخی از نکات علمی و عملی برای مادران جوان و کم‌تجربه ارائه شده است که می‌تواند پوستی منحصر به فرد را برای نوزادان به ارمغان آورد. لازم است بدانید که پوست طبیعی نوزادان باید دارای انعطاف‌پذیری کامل بوده و درخشندگی خاصی داشته باشد. نکات مهم برای حفظ حالت طبیعی پوست بدن و صورت نوزادان عبارتند از:

1-استفاده از ماسک خانگی برای حفظ حالت طبیعی پوست بدن و صورت نوزادان:

شما به عنوان مادر یک نوزاد کوچک می‌توانید شیر خام، زردچوبه، آرد را با هم مخلوط نموده و ماسک پوستی خانگی برای فرزندتان تهیه کنید. این مخلوط را که دارای رطوبت کافی است، به حالت یک لایه  ضخیم، به آرامی بر روی پوست بدن و صورت کودک خود قرار دهید. پس از گذشت 10 دقیقه، زمانی که ماسک شروع به خشک شدن کرد، آن را با یک پارچه تمیز و نرم (ترجیحا از جنس پنبه) پاک نمایید.

لازم است بدانید که شیر خام باکتری‌های موجود بر روی پوست صورت و بدن کودک را از بین برده و از شیوع بیماری‌های پوستی و سایر بیماری‌های عفونی در بدن کودک شما جلوگیری می‌کند. پس از این که ماسک را از روی پوست کودک خود پاک کردید، می‌توانید با استفاده از کرم مرطوب‌کننده، پوست او را کمی چرب کنید تا از بروز خارش در بدن او، مخصوصا در فصل تابستان جلوگیری کنید. اطمینان حاصل کنید که این ماسک خانگی به منظور استفاده بر روی پوست کودکان امن بوده و نتایج شگفت‌انگیزی را به دنبال خواهد داشت.

2- مصرف میوه‌ ها:

یکی دیگر از داروهای طبیعی و امن برای بهبود رنگ پوست نوزادان، استفاده از انواع آب میوه‌ها است. برای این منظور، مادران جوان می‌توانند مقدار کمی آب انگور را در وعده‌های غذایی فرزند خود قرار دهند. جالب است بدانید که عصاره میوه‌های طبیعی مانند انگور به پاک کردن اپیدرم در بدن نوزادان کمک زیادی کرده و پوست صورت و بدن کودک شما را نرم و طبیعی خواهند نمود. همچنین، یادتان باشد که مصرف برخی از میوه‌های مغذی مانند سیب و پرتقال سبب افزایش سلامتی پوست کودک شما می‌شود. نکته مهمی که مادران باید در هنگام مصرف این میوه‌ها به یاد داشته باشند، این است که این راهکار برای کودکانی که سن آن‌ها بیش از سه ماه است، کاربرد دارد. هرگز نباید آب میوه‌های مختلف را به نوزاد خیلی کوچک بدهید، زیرا او فقط باید با شیر مادر تغذیه شده و سیستم ایمنی بدن خود را قوی‌تر بکند.

3- ماساژ دادن پوست بدن نوزادان با روغن گرم:

 همانطور که می‌دانید ماساژ دادن پوست بدن با روغن گرم یکی از تکنیک‌های باستانی بوده و علاوه بر سفید کردن پوست صورت و بدن کودک، از آن در برابر میکروب‌ها و عفونت‌ها حفاظت نموده و سلول‌های پوستی را با تغذیه مناسب، زنده و درخشان می‌کند. در واقع، ماساژ دادن پوست بدن کودک با روغن داغ، از رطوبت موجود در لایه‌های پوستی محافظت نموده و از حساسیت و ضعف آن‌ها می‌کاهد. علاوه بر این موارد، ماساژ دادن پوست بدن و صورت نوزادان با روغن گرم به حفظ تعادل مناسب چربی در سلول‌های پوستی ان‌ها کمک نموده و از آن در برابر آسیب‌ها حمایت می‌کند. به همین دلیل، مادران می‌توانند با ماساژ دادن منظم پوست کودک خود با روغن گرم، به آن درخشش خاصی داده و فرزند خود را در رسیدن به پوستی صاف و ظاهری زیبا یاری کنند. بعضی از بهترین اسانس‌ها و روغن‌ها که جهت ماساژ دادن پوست بدن و صورت نوزادان امن هستند، عبارتند از: روغن بادام و روغن زیتون.

 

4- استفاده از کرم مرطوب‌ کننده ملایم برای پوست بدن و صورت نوزادان:

 نکته مهمی که والدین جوان باید به خاطر داشته باشند، این است که پوست کودک ده برابر نسبت به پوست بزرگسالان حساس‌تر است. بنابراین، مادران باید سعی کنند تا آنجا که می‌توانند از کرم مرطوب‌کننده ملایم پوست که دارای مارک تجاری معتبر است، برای بهبود وضعیت پوست صورت و بدن فرزند خود استفاده نموده و به طور منظم، پوست ظریف کودک خود را با آن پوشش دهند. این کار باعث می‌شود تا پوست صورت و بدن نوزاد نرم شده و انعطاف‌پذیری متناسبی را به دست آورد.

شما به عنوان یک مادر جوان می‌توانید برای تهیه مرطوب‌کننده خانگی، زردچوبه، رب گوجه فرنگی و زعفران را با کمی شیر خام ترکیب کنید. خمیر به دست امده را بر روی پوست بدن کودک خود قرار دهید و بگذارید برای مدت 10-15 دقیقه خشک شود. سپس آن را با استفاده از پنبه مرطوب پاک کنید. این مرطوب‌کننده پوست طبیعی می‌تواند رطوب پوست بدن و صورت کودک شما را متعادل نموده و از آن در برابر حمله میکروب‌های عفونی دفاع کند.

5- رعایت دمای مناسب و رطوبت کافی حمام در هنگام شستشو دادن نوزادان:

برای این که پوست کودک شما طبیعی و درخشان باشد، حتما باید در هنگام شستشو دادن او از دمای آب مناسب استفاده کنید، زیرا حمام کردن با آب بسیار گرم یا سرد می‌تواند به پوست حساس نوزاد شما آسیب برساند و رنگ آن را تیره‌تر کند. برای جلوگیری از چنین شرایطی، همیشه دمای آب حمام نوزاد را قبل از شستشو دادن او، بر روی سطح پوست دست خود امتحان کنید. در نهایت، به عنوان یک مادر به خاطر داشته باشید که برای شستن صورت و بدن کودک خود از آب گرم ولی ولرم استفاده نمایید.

6- حفظ رطوبت پوست بدن و صورت نوزادان:

برای این که بتوانید پوست نوزاد خود را صاف، نرم و طبیعی نگه دارید، باید به دنبال استفاده از روش‌های مراقبت از پوست کودکان و حفظ رطوبت آن بوده و راه‌های ایده‌آل را برای این کار انتخاب نمایید. برای این کار، در مرحله نخست باید از مرطوب‌کننده‌هایی با کیفیت بالا استفاده نموده و محصولات مکمل معتبر را برای افزایش سفیدی پوست بدن و صورت فرزند خود به کار ببرید. برای این که استفاده از مرطوب‌کننده‌ها نتایج بهتری بدهند، آن را سه تا چهار بار در روز بر روی پوست بدن وصورت کودک خود بمالید. با این کار، شما به پوست نوزاد خود کمک می‌کنید تا مواد مغذی از دست رفته و رطوبت خود را دوباره به دست آورده و نیازهای سلولی بدنش را برطرف کند. علاوه بر این موارد، انجام منظم و مداوم این کار  باعث می‌شود تا پوست بدن و صورت نوزادان دارای ظاهری درخشان شده و دوباره طراوت قبلی خود را به دست آورد. مصرف مرطوب‌کننده‌ها از خشک شدن پوست بدن نوزادان جلوگیری کرده و رطوبت پوست آن‌ها را حفظ می‌کند.

7- قرار دادن مداوم پوست صورت و بدن نوزادان در معرض تابش نور خورشید:

 بسیار مهم است که همه قشرهای جامعه سعی کنند تا حداقل برای یک بار در روز، پوست بدن خود را در معرض تابش نور خورشید قرار دهند تا بدن بتواند به طور طبیعی میزان تولید ویتامین D را در درون خود افزایش دهد. برای این که شما و فرزندتان بتوانید از اثرات سحرآمیز حمام آفتاب طبیعی استفاده کنید، باید به صورت روزانه مدتی در برابر نور خورشید قرار گرفته و حمام افتاب بگیرید. با این حال، فراموش نکنید که هرگز نباید بیش از حد پوست بدن فرزندتان را در معرض سوزش اشعه‌های خورشید قرار دهید، زیرا ممکن است پوست نوزاد را سوزانده و حالت خستگی و تیره شدن به او بدهد. در نهایت، لازم است به عنوان یک مادر به خاطرداشته باشید که برای محافظت از نوزاد خود در هنگام قرار دادن در برابر نور خورشید حتما از یک صندلی راحت یا سبد او استفاده نمایید.

8- درمان پوسته پوسته شدن پوست بدن و صورت کودک با ماسک خانگی:

 همانطور که می‌دانید پوسته پوسته شدن پوست نوزادان باعث می‌شود تا سلول‌های خشک از لایه رویی پوست کنده شده و پوست کودک دچار آسیب شود. برای تهیه ماسک خانگی جهت محافظت از پوست کودک در برابر پوسته پوسته شدن، کافی است پودر نخود، گل رز، شیر خام و روغن کودک را با هم مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را بر روی پوست بدن فرزندتان بمالید و آن به آرامی مالش دهید. این نوع ماسک دست‌ساز، ناخالصی‌های ناخواسته موجود را از سطح پوست نوزاد شما پاک کرده و درخشندگی آن را افزایش می‌دهد. البته مادران باید از تکنیک‌های مناسب برای ماساژ این ماسک بر روی پوست بدن نوزادان استفاده کنند، در غیر این صورت ممکن است نتیجه نگرفته و یا بدتر از آن، به پوست بدن کودک آسیب برساند. توجه داشته باشید که هرگز نباید پوست بدن کودک را به طور مرتب مالش داد، زیرا ممکن است پوست ظریف او تحریک شده و بروز بثورات جلدی  و یا از بین رفتن لایه رویی پوست بدن را به همراه داشته باشد.

9- برای شستشو دادن پوست بدن و صورت کودک خود، همیشه از صابون استفاده نکنید:

 به عنوان یک مادر یادتان باشد که برای شستن مداوم پوست بدن و صورت فرزندتان از صابون استفاده نکنید، زیرا این کار باعث لایه‌برداری پوست شده و خشک شدن ان را به دنبال داشته باشد. مادرانی که دارای فرزندان کوچک هستند، می‌توانند از شیر خام و آب گل رز استفاده نموده و نوعی صابون خانگی تهیه کنند. این نوع شوینده ضعیف بوده، می‌توان آن را به آرامی بر روی پوست بدن و صورت کودک مالیده و سپس آن را با آب گرم شست. همچنین، مادران می‌توانند از صابون بچه که حاوی مقدار مناسبی گلیسیرین است، برای شستشو دادن پوست بدن کودک خود استفاده کنند، زیرا این محصولات حاوی درصد کمی سدیم بوده و به پوست حساس کودک آسیب نمی‌رساند.

10- استفاده از دستمال مرطوب بچه برای تمیز کردن پوست بدن کودکان:

همانطور که گفته شد تمیز کردن بیش از حد پوست بدن کودکان و استفاده زیاد از محصولات شوینده پوستی می‌تواند پوست حساس و ظریف  کودکان  را بیش از حد خشک کرده و باعث بروز جوش‌ها و بثورات ناخواسته جلدی شود که بسیار هم دردناک است. به همین دلیل مادران می‌توانند در صورت لزوم، برای پاک کردن مداوم پوست کودک خود از دستمال مرطوب بچه که حاوی گلیسیرین و کرم شیر است، استفاده کنند. البته فراموش نکنید که می‌توانید از دستمال نرم و مرطوب معمولی هم برای پاک کردن صورت کودک و سایر قسمت‌های بدن او استفاده کنید.

 

نظر (3)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خسته نباشید دخترم۶ماهشه حدود۱ماهه جوش های ریزی اطارف چونش میزنه که تقریباشبیه به التهاب ولی التهاب نیس ازروغن بچه آلئورا وروغن زیتون وپماد چشم استفاده کردم ولی نتیجه نگرفتم نمیدونم چیکارکنم ☹☹

ممنون ازمجله خوبتون چیزای جالبی داشت ??

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من 3 تا خواهر دارم که بیش از حدو اندازه صورت بچمو بوس میکنن حتی لباشو انقد میبوسن احساس میکنم جوش های ریز روی صورت پسرم بخاطر بوسیدنه وخیلی نگرانم .مطالبتون خیلی مفید بود ممنونم .

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
خود بوس های بیش از حد میتونه نتایج بذی داشته باشه به خصوص از لبهای بچه که ممکنه بیمارش کنه، با خواهراتون حرف بزنین و قانعشون کنین.
خواهش میکنم سلامت باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/