فتق بعد از سزارین | علائم فتق و درمان آن

فتق بعد از سزارین

فتق زمانی است که بخشی از بدن بیرون زده یا از طریق قسمت دیگری از بدن در جایی که نباید فشار می آورد. در موارد نادر، می تواند از عوارض سزارین باشد. زایمان سزارین شامل ایجاد برشی در شکم و رحم زن برای دسترسی به نوزاد است.

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است پزشک شما زایمان سزارین را توصیه کند، از جمله اگر کودک شما بریچ است یا قبلاً سزارین کرده اید. فتق مربوط به سزارین نوعی فتق پس از زایمان است که پس از تولد در ناحیه اسکار سزارین ایجاد می شود که این یک نوع فتق برشی است.

فتق بعد از سزارین چیست؟

در مورد فتق برشی پس از سزارین، پوشش شکم شما از طریق برش جراحی می‌رود.

زنان بیشتر در معرض این خطر هستند اگر:

  • اضافه وزن دارند زیرا وزن اضافی می تواند فشار بیشتری بر معده وارد کند
  • یک برش سزارین بزرگتر داشته باشید
  • دیابت دارند
  • بافتی داشته باشید که زیاد قوی نیست

در حالی که فتق های برشی معمولاً علائمی فراتر از ویژگی های فیزیکی خود ایجاد نمی کنند، اما بدون درمان از بین نمی روند. مداخله جراحی تنها درمان فتق پس از سزارین است. منبع معتبر تحقیقات نشان می دهد که زنانی که برش خط وسط (بالا و پایین) دارند، بیشتر از زنان با برش عرضی (سمت به پهلو) بعد از زایمان سزارین دچار فتق می شوند.

تقریباً نیمی از فتق هایی که پس از سزارین رخ می دهند ممکن است در سال اول علائم ایجاد کنند. آنها معمولاً فتق شکمی هستند، به این معنی که فتق از طریق عضلات شکم برآمده می شود.

علائم فتق بعد از سزارین

علائم فتق سزارین را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

برآمدگی شکم

شایع ترین علامت فتق بعد از زایمان سزارین، برآمدگی بافتی است که به نظر می رسد از ناحیه ای از اسکار جراحی شما می آید. یا ممکن است فقط یک برآمدگی پوست در داخل یا اطراف جای زخم خود را تجربه کنید.

فتق همیشه بلافاصله پس از زایمان سزارین ایجاد نمی‌شود، بنابراین ممکن است ماه‌ها پس از زایمان متوجه این برآمدگی شوید. معمولاً در شرایط منبع مورد اعتماد زیر بیشتر قابل توجه است:

  • وقتی خیلی صاف و بلند می ایستید
  • هنگامی که درگیر فعالیت بدنی هستید، مانند بلند کردن یک جسم بالای سر
  • وقتی سرفه می کنی

درد و یا ناراحتی

گاهی اوقات، فتق برش می تواند باعث درد و ناراحتی شود، به خصوص زمانی که برآمدگی در معده بیشتر محسوس باشد. تشخیص این علامت در ابتدا برای یک مادر جدید چالش برانگیز است. روند بهبودی پس از سزارین می تواند باعث ناراحتی شود اما ناراحتی ناشی از فتق پس از زمان بهبودی معمول از زایمان سزارین ادامه خواهد داشت.

حالت تهوع و یا یبوست

فتق برشی نواحی اطراف معده را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین می تواند باعث ناراحتی معده شود. این شامل حالت تهوع و حتی استفراغ است. یبوست یکی دیگر از علائم است زیرا فتق می تواند باعث شود روده ها از جای خود خارج شوند. این امر اجابت مزاج را دشوارتر می کند.

فتق بعد از سزارین

چگونه پزشکان فتق را بعد از سزارین تشخیص می دهند؟

پزشکان اغلب می توانند فتق را با نگاه کردن به منبع مورد اعتماد در ظاهر آن و انجام یک معاینه فیزیکی تشخیص دهند. اما برخی از شرایط ممکن است پس از سزارین با علائمی شبیه به فتق رخ دهد.

نمونه هایی از این شرایط عبارتند از:

  • آبسه
  • هماتوم
  • اندومتریوز دیواره شکم
  • پارگی رحم
  • عفونت زخم

پزشکان گاهی اوقات از مطالعات تصویربرداری برای رد سایر شرایط، تأیید تشخیص فتق یا ارزیابی اینکه آیا روده در داخل فتق به دام افتاده است استفاده می کنند. به عنوان مثال می توان به سونوگرافی یا سی تی اسکن اشاره کرد.

درمان فتق بعد از سزارین

جراحی روش معمول درمان منبع قابل اعتماد برای فتق برش است. اما پزشکان معمولاً جراحی را توصیه نمی کنند مگر اینکه یک زن علائم خاصی داشته باشد.

این شامل:

  • فتق بسیار بزرگتر و قابل توجه تر می شود
  • فتق باعث ایجاد ناراحتی می شود که انجام فعالیت های روزانه را برای زن سخت می کند
  • فتق محبوس است (روده در فتق گیر کرده و جریان خون زیادی ندارد و معمولاً باعث درد زیادی می شود)
  • فتق حبس نادر است. وقتی این اتفاق می افتد، یک اورژانس پزشکی است.

هیچ دارویی وجود ندارد که بتوانید برای کوچکتر کردن فتق مصرف کنید. برخی از زنان از یک باندر شکمی استفاده می کنند که یک کمربند الاستیک است که از بیرون زدگی فتق جلوگیری می کند. این باعث ناپدید شدن فتق نمی شود اما می تواند به کاهش علائم کمک کند. فقط جراحی می تواند به طور قطعی ظاهر فتق را کاهش دهد.

جراح می تواند فتق شما را ارزیابی کرده و روش خاصی را برای ترمیم آن توصیه کند. به عنوان مثال، برخی از جراحان از تکنیک "باز" ​​استفاده می کنند. این شامل ایجاد یک برش بزرگتر برای ترمیم فتق است. روش دیگر لاپاراسکوپی یا تکنیک های کم تهاجمی شامل ایجاد برش های کوچک برای دسترسی به ناحیه آسیب دیده است.

به طور معمول با هر دو روش جراحی، پزشک یک تکه مش جراحی را روی ناحیه ضعیف قرار می دهد. این به نگه داشتن آن در جای مناسب کمک می کند.

در اینجا چند پاسخ به سوالات اضافی در مورد فتق بعد از سزارین آورده شده است.

چگونه بفهمم بعد از سزارین فتق دارم؟

اگر بعد از زایمان سزارین دچار فتق شده اید، معمولاً برآمدگی پوست یا بافتی را که از ناحیه اسکار سزارین بیرون زده است، احساس می کنید یا می بینید.

فتق برش بعد از سزارین چقدر شایع است؟

بر اساس یک متاآنالیز در سال 2020، میزان وقوع فتق برش پس از سزارین 5.6٪ منبع مورد اعتماد است. یک مطالعه تحقیقاتی قدیمی‌تر در سال 2014 همچنین نشان داد که از هر 1000 زایمان سزارین با منبع مطمئن، 2 مورد باعث ایجاد فتق می‌شود که طی 10 سال پس از زایمان نیاز به ترمیم جراحی دارد. این امکان وجود دارد که زنان بیشتری پس از زایمان سزارین دچار فتق شوند، اما ممکن است برای مدتی یا اصلاً تحت عمل جراحی قرار نگیرند.

آیا می توانم یک فتق بعد از سزارین دیگر داشته باشم؟

حدود 20% منبع قابل اعتماد تمام ترمیم‌های جراحی فتق برش، روش‌های مکرر هستند، به این معنی که از هر پنج نفر یک نفر پس از درمان، فتق برشی دیگری را تجربه می‌کند. بر اساس تحقیقات دیگر، فتق های شکمی مربوط به سزارین پس از ترمیم می توانند با نرخ بالای 15 تا 40 درصد دوباره ایجاد شوند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/