خونریزی پس از زایمان نشانه های و دلایل خونریزی

خونریزی پس از زایمان

خونریزی پس از زایمان (PPH) خونریزی شدید واژن پس از زایمان است. این یک وضعیت جدی است که می تواند منجر به مرگ شود. علائم دیگر خونریزی پس از زایمان سرگیجه، احساس ضعف و تاری دید است. PPH می تواند پس از زایمان یا تا 12 هفته پس از زایمان رخ دهد. تشخیص زودهنگام و درمان سریع می تواند به بهبودی کامل منجر شود. اگر علائم PPH را تجربه کردید فورا کمک بگیرید.

خونریزی پس از زایمان چیست؟

خونریزی پس از زایمان (PPH) خونریزی شدید پس از زایمان است. این یک وضعیت جدی و خطرناک است. PPH معمولاً در عرض 24 ساعت پس از زایمان رخ می دهد، اما می تواند تا 12 هفته پس از زایمان اتفاق بیفتد. هنگامی که خونریزی به موقع تشخیص داده شود و به سرعت درمان شود، منجر به نتایج موفقیت‌آمیزتری می‌شود.

خونریزی پس از زایمان زمانی است که مجموع از دست دادن خون پس از زایمان بیش از 32 اونس مایعات باشد، صرف نظر از اینکه زایمان طبیعی باشد یا سزارین یا سزارین، یا زمانی که خونریزی به حدی شدید باشد که علائم از دست دادن خون بیش از حد را ایجاد کند یا تغییر قابل توجهی در ضربان قلب یا فشار خون.

انواع خونریزی پس از زایمان چیست؟

دو نوع PPH وجود دارد. خونریزی اولیه پس از زایمان در 24 ساعت اول پس از زایمان اتفاق می افتد. خونریزی ثانویه یا دیررس پس از زایمان 24 ساعت تا 12 هفته پس از زایمان رخ می دهد.

چرا خونریزی پس از زایمان اتفاق می افتد؟

چند دلیل وجود دارد که باعث خونریزی پس از زایمان می شود. جفت شما به دیواره رحم می‌چسبد و در طول بارداری غذا و اکسیژن را برای کودک شما فراهم می‌کند. پس از زایمان، رحم شما به انقباض ادامه می دهد تا جفت را تحویل دهد. به این مرحله سوم زایمان می گویند. انقباضات همچنین به فشرده سازی رگ های خونی که جفت به دیواره رحم شما چسبیده است کمک می کند. گاهی اوقات، این انقباضات به اندازه کافی قوی نیستند که خونریزی را متوقف کنند (به نام آتونی رحم). این عامل تا 80 درصد از خونریزی های پس از زایمان است.

اگر قسمت‌هایی از جفت به دیواره رحم چسبیده باشد یا قسمت‌هایی از اندام‌های تناسلی در حین زایمان آسیب ببینند، خونریزی پس از زایمان نیز می‌تواند اتفاق بیفتد. اگر اختلال لخته شدن خون (انعقاد) یا شرایط سلامت خاصی دارید، در معرض خطر افزایش PPH هستید.

خونریزی چه کسانی را تحت تأثیر قرار می دهد؟

خونریزی پس از زایمان می تواند هر فردی را پس از زایمان تحت تاثیر قرار دهد. فاکتورهای خطر زیادی برای PPH وجود دارد، اما تقریباً 40 درصد خونریزی ها در زنان بدون هیچ گونه عامل خطر رخ می دهد. اکثر خونریزی های پس از زایمان درست پس از زایمان جفت اتفاق می افتد. PPH ممکن است پس از سزارین بیشتر باشد.

خونریزی پس از زایمان چقدر شایع است؟

خونریزی پس از زایمان در حدود 1 تا 10 درصد از بارداری ها رخ می دهد.

خونریزی پس از زایمان چقدر جدی است؟

خونریزی پس از زایمان یک بیماری جدی و بالقوه کشنده است. با PPH می توانید مقدار زیادی خون را خیلی سریع از دست بدهید. این باعث کاهش شدید فشار خون می شود که می تواند جریان خون به مغز و سایر اندام ها را محدود کند. این شوک نامیده می شود و می تواند منجر به مرگ شود. خونریزی پس از زایمان یک اورژانس پزشکی است و نیاز به درمان فوری دارد.

چهار علت شایع خونریزی پس از زایمان چیست؟

علل خونریزی پس از زایمان را چهار T (تن، تروما، بافت و ترومبین) می نامند.

شایع ترین علل PPH عبارتند از:

  • آتونی رحم: آتونی رحم (یا تون رحم) به رحم نرم و ضعیف پس از زایمان اشاره دارد. این زمانی است که عضلات رحم شما به اندازه کافی منقبض نمی شوند تا رگ های خونی جفت را ببندند. این منجر به از دست دادن مداوم خون پس از زایمان می شود.
  • ترومای رحم: آسیب به واژن، دهانه رحم، رحم یا پرینه (ناحیه بین اندام تناسلی و مقعد) باعث خونریزی می شود. استفاده از ابزارهایی مانند فورسپس یا کشیدن خلاء در حین زایمان می تواند خطر ترومای رحم را افزایش دهد. گاهی اوقات، یک هماتوم (جمع آوری خون) می تواند در یک ناحیه پنهان ایجاد شود و چند ساعت یا چند روز پس از زایمان باعث خونریزی شود.
  • بافت جفت باقی مانده: این زمانی است که کل جفت از دیواره رحم شما جدا نمی شود. معمولاً ناشی از شرایط جفت است که بر توانایی رحم شما برای انقباض بعد از زایمان تأثیر می گذارد.
  • وضعیت لخته شدن خون (ترومبین): اگر شما یک اختلال انعقادی یا وضعیت بارداری مانند اکلامپسی دارید، می تواند در توانایی لخته شدن بدن شما اختلال ایجاد کند. این می تواند حتی یک خونریزی کوچک را غیر قابل کنترل کند.

چگونه بفهمم بعد از زایمان خونریزی دارم؟

شایع ترین علامت خونریزی پس از زایمان، خونریزی مداوم و بیش از حد پس از زایمان است.

سایر علائم PPH عبارتند از:

  • علائم افت فشار خون مانند سرگیجه، تاری دید یا احساس ضعف
  • افزایش ضربان قلب
  • کاهش تعداد گلبول های قرمز
  • پوست رنگ پریده یا لطیف
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تشدید درد شکم یا لگن

خونریزی پس از زایمان چگونه تشخیص داده می شود؟

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خونریزی پس از زایمان را از طریق معاینات بصری و فیزیکی، آزمایشات آزمایشگاهی و بررسی کامل سابقه سلامتی شما تشخیص می دهند.

آنها ممکن است بر اساس مقدار خونی که از دست داده اید، خونریزی پس از زایمان را تشخیص دهند. اندازه‌گیری حجم خون جمع‌آوری‌شده و وزن کردن پدها یا اسفنج‌های آغشته به خون پس از زایمان یکی از راه‌های رایج برای تخمین از دست دادن خون است.

روش های دیگر برای تشخیص PPH عبارتند از:

  • نظارت مداوم بر ضربان نبض و فشار خون خود برای تشخیص مشکلات
  • آزمایش خون برای اندازه گیری گلبول های قرمز (هماتوکریت) و فاکتورهای انعقادی
  • سونوگرافی برای دریافت تصویر دقیق از رحم و سایر اندام ها

پزشکان چگونه خونریزی پس از زایمان را درمان می کنند؟

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در اکثر موارد PPH را به عنوان یک اورژانس درمان می کنند. توقف هر چه سریعتر منبع خونریزی و جایگزینی حجم خون از اهداف درمان خونریزی پس از زایمان است.

برخی از درمان های مورد استفاده عبارتند از:

  • ماساژ رحم برای کمک به انقباض عضلات رحم شما
  • دارو برای تحریک انقباضات
  • برداشتن بافت باقیمانده جفت از رحم شما
  • ترمیم پارگی یا پارگی واژن، دهانه رحم و رحم
  • رحم خود را با گاز استریل ببندید یا رگ های خونی را ببندید
  • استفاده از کاتتر یا بالون برای کمک به فشار بر دیواره های رحم
  • آمبولیزاسیون شریان رحمی
  • تزریق خون

در موارد نادر یا زمانی که روش‌های دیگر با شکست مواجه می‌شوند، پزشک ممکن است لاپاراتومی یا هیسترکتومی را انجام دهد. لاپاراتومی زمانی است که جراح شما برشی در شکم شما ایجاد می کند تا منبع خونریزی را پیدا کند.

چه داروهایی خونریزی پس از زایمان را درمان می کنند؟

اگر آتونی رحم علت خونریزی باشد، ممکن است داروهایی برای کمک به القای انقباضات به شما داده شود. رایج ترین داروهای مورد استفاده اکسی توسین، متیل ارگونووین یا پروستاگلاندین هایی مانند کربوپروست یا میزوپروستول هستند.

عوارض احتمالی خونریزی پس از زایمان چیست؟

از دست دادن بیش از حد خون می تواند عوارض متعددی مانند افزایش ضربان قلب، تنفس سریع و کاهش جریان خون ایجاد کند. این علائم می تواند جریان خون را به کبد، مغز، قلب یا کلیه ها محدود کند و منجر به شوک شود. در برخی موارد، سندرم شیهان (بیماری غده هیپوفیز) پس از خونریزی پس از زایمان دیده می شود.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر خونریزی پس از زایمان هستند؟

افرادی که مشکلات جفتی مانند جفت آکرتا، جفت سرراهی، جدا شدن جفت و جفت باقی مانده دارند، در معرض بالاترین خطر ابتلا به PPH هستند.

بزرگ شدن بیش از حد رحم نیز خطر ابتلا به PPH را افزایش می دهد. این زمانی است که رحم شما بیش از حد کشیده شده است:

  • حاملگی چند قلو
  • داشتن دوقلو، سه قلو یا بیشتر
  • تولد یک نوزاد بزرگ (9 پوند یا بیشتر)
  • مایع آمنیوتیک بیش از حد

چگونه می توانم از خونریزی در هنگام زایمان جلوگیری کنم؟

بهترین راه برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای جلوگیری از خونریزی پس از زایمان، شناسایی افرادی است که در معرض خطر خونریزی پس از زایمان هستند قبل از زایمان. این بستگی به این دارد که سابقه پزشکی و علائم کامل خود را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود به اشتراک بگذارید. دادن منظم داروهایی مانند اکسی توسین در زمان زایمان برای کمک به انقباض رحم نیز مهم است. اطمینان از مصرف کافی آهن و سطح گلبول های قرمز خون در دوران بارداری می تواند تأثیر خونریزی پس از زایمان را در صورت وقوع به حداقل برساند.

چگونه از خونریزی پس از زایمان خلاص شوید؟

ریکاوری برای هر کسی متفاوت است. بهبودی پس از خونریزی پس از زایمان به شدت از دست دادن خون و نحوه درمان آن توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بستگی دارد. حتماً در روزهای بعد از زایمان مراقب خود باشید - تغذیه سالم، نوشیدن مقدار زیادی آب و استراحت تا حد امکان. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است مکمل آهن را برای کمک به کم خونی توصیه کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/