گر گرفتگی پس از زایمان | دلایل و درمان

گر گرفتگی پس از زایمان

پس از بچه دار شدن، بدن شما تغییرات زیادی را تجربه می کند، زیرا به سطوح قبل از بارداری باز می گردد. بهبودی پس از بارداری می تواند با علائم مختلفی همراه باشد که همه به شما و تجربه شما بستگی دارد. به طور کلی، با تغییر و نوسان هورمون‌ها، می‌توانید انتظار خستگی، تغییرات خلقی، ریزش مو و موارد دیگر از جمله گرگرفتگی را داشته باشید.

بسیاری از مردم گرگرفتگی را با یائسگی مرتبط می دانند، اما ممکن است در زمان های دیگر نوسانات هورمونی مانند بارداری یا پس از زایمان نیز رخ دهد. بنابراین، اگر بعد از بچه دار شدن ناگهان احساس گرما کردید یا عرق کردید، نگران نباشید! تحقیقات نشان داده است که 35 درصد از زنان در دوران بارداری دچار گرگرفتگی می شوند، در حالی که 29 درصد از زنان بعد از زایمان دچار گرگرفتگی می شوند.

گرگرفتگی پس از زایمان چیست؟

گرگرفتگی که گاهی اوقات به عنوان گرمازدگی شناخته می شود، به طور ناگهانی ظاهر می شود. آنها معمولاً در هفته‌های پس از تولد نوزاد شما رخ می‌دهند. ممکن است در صورت، شانه‌ها، گردن و سینه‌تان احساس گرما داشته باشید که می‌تواند باعث تعریق شدید شما شود. این همچنین می تواند با قرمزی در آن نواحی همراه باشد. گاهی اوقات یک سرما خفیف به دنبال این گرمای بیش از حد ایجاد می شود و باعث می شود هم احساس گرما و هم سردی کنید.

گرگرفتگی در شب عرق شبانه نامیده می شود. این زمانی است که در میانه خواب از خواب بیدار می شوید و احساس می کنید که احساس گرما و خیس شدن از عرق می کنید.

علل گرگرفتگی پس از زایمان

بدن شما در طول بارداری دچار تغییرات زیادی می شود، از جمله ترشح دو هورمون – پروژسترون و استروژن – در مقادیر زیاد. اما به محض اینکه نوزاد و جفت شما به دنیا می آیند، این سطوح هورمونی به شدت کاهش می یابد. دکتر Dweck پزشک زنان مستقر در نیویورک و نویسنده  در این خصوص توضیح می دهد: «به طور کلی، کاهش سطح استروژن در هر دو دوره بلافاصله پس از زایمان، به ویژه در دوران شیردهی و یائسگی مشاهده می شود.

ممکن است مدتی طول بکشد تا هورمون های شما به سطح قبل از بارداری خود برگردند و این نوسان می تواند منجر به گرگرفتگی شود. دکتر Dweck ادامه می دهد: "استروژن پایین به دلیل عدم تخمک گذاری [در طول پس از زایمان و یائسگی] و تولید اندک یا بدون استروژن توسط تخمدان ها بر ناحیه خاصی از مغز که به عنوان منطقه تنظیم کننده حرارت شناخته می شود، تاثیر می گذارد." نتیجه یک پنجره بسیار باریک است. دمای قابل تحمل برای زنان و گرگرفتگی قابل توجه در روز و شب ممکن است رخ دهد.

همانطور که بدن شما با تغییرات هورمونی در هفته های پس از تولد نوزاد سازگار می شود، ممکن است متوجه شوید که ادرار می کنید و بیشتر عرق می کنید. بدن شما از شر مایعات اضافی انباشته شده در دوران بارداری خلاص می شود. این موضوع همچنین می تواند به احساس تعریق گرگرفتگی کمک کند.

گر گرفتگی پس از زایمان

گرگرفتگی بعد از زایمان چقدر طول می کشد؟

دوره پس از زایمان معمولاً حدود شش هفته یا بیشتر پس از زایمان طول می‌کشد، که طی آن بسیاری از علائم پس از زایمان، از جمله گرگرفتگی، کاملاً مشخص است. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، استروژن (معمولاً در سطوح بالا در طول تخمک‌گذاری تولید می‌شود) بسیار کم است.» دکتر دوک می‌گوید. گرگرفتگی معمولاً در دو هفته پس از زایمان بدترین حالت را دارد و پس از آن معمولاً کاهش می‌یابد. دکتر دوک توضیح می‌دهد: «وقتی تولید استروژن با تخمک‌گذاری و قاعدگی منظم از سر گرفته می‌شود، گرگرفتگی هورمونی و تعریق شبانه معمولاً برطرف می‌شود. گرگرفتگی پس از زایمان و شیردهی در دوران بارداری، بدن شما شروع به تولید پرولاکتین برای تحریک رشد بافت پستانی در آستانه شیردهی می کند. پروژسترون و استروژن موجود در دوران بارداری تولید شیر را سرکوب می‌کنند، اما با کاهش سطح این هورمون پس از زایمان، بدن می‌تواند شروع به تولید شیر کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، دمای بدن شما حدود نیم درجه افزایش می یابد و به گرگرفتگی کمک می کند. هر چه تأخیر تا تخمک گذاری و تولید استروژن بیشتر باشد، گرگرفتگی طولانی تری ممکن است ادامه یابد. " حتی اگر شیر نمی دهید، بدن شما همچنان پرولاکتین تولید می کند. اما سطح پرولاکتین با شیر دادن تحریک می شود. با کاهش تولید شیر، قاعدگی شما احتمالا در عرض شش تا هشت هفته بازمی گردد و تا حدودی از گرگرفتگی تسکین می یابد. دکتر دوک می گوید: «با بازگشت قاعدگی، گرگرفتگی کاهش می یابد.

مدیریت گرگرفتگی پس از زایمان

بدانید که گرگرفتگی پس از زایمان به طور طبیعی با تنظیم سطح هورمون ها و مایعات شما ناپدید می شود. با این حال، مقابله با علائم تا آن زمان ممکن است ناراحت کننده باشد. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای تسکین گرگرفتگی پس از زایمان و تعریق شبانه انجام دهید.

آرام باشید

این زمان مناسبی برای استفاده از کولر یا پنکه است. همچنین می توانید پنجره ای را باز نگه دارید تا نسیم خنکی وارد شود. همچنین پوشیدن لباس های ضد رطوبت مانند پنبه و سایر الیاف طبیعی می تواند مفید باشد.

اگر شب ها زیاد عرق می کنید، ملحفه های ضد رطوبت را تغییر دهید. همچنین می توانید ملحفه های خود را با حوله بپوشانید تا عرق را جذب کنید.

آب بنوشید

این همه تعریق، همراه با از دست دادن مایعات بدن، می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شما شود. نوشیدن مقدار زیادی آب برای هیدراته ماندن برای شما مهم است. علاوه بر کمک به خنک ماندن، نوشیدن آب در صورت شیردهی نیز حیاتی است.

از غذاهای محرک اجتناب کنید

برخی غذاها و نوشیدنی ها می توانند علائم گرگرفتگی و تعریق شبانه را بدتر کنند. علائم خود را دنبال کنید تا ببینید آیا غذاها باعث تحریک گرگرفتگی شما می شوند یا خیر، سپس تمام تلاش خود را برای اجتناب از آنها انجام دهید. غذاهای محرک رایج عبارتند از:

  • کافئین
  • الکل
  • غذاهای ادویه دار
  • وعده های غذایی بزرگ
  • غذاها یا مایعات داغ

مدیریت استرس و بهبود خواب

استرس و اضطراب همچنین می‌توانند باعث گرگرفتگی شوند. با این حال، تکنیک‌های آرام‌سازی ساده ممکن است بتواند کمک کند.

از آنجایی که استرس ناشی از خواب ناکافی ممکن است باعث تعریق شبانه شود، خواب کافی برای شما مهم است. استفاده از تکنیک های تمدد اعصاب قبل از خواب ممکن است کمک کننده باشد. به عنوان مثال، نشان داده شده است که یوگا هنگام تجربه گرگرفتگی خواب را بهبود می بخشد

تحقیقات همچنین نشان داده است که ورزش پیلاتس، ماساژ پشت، بازتاب شناسی پا و درمان شناختی-رفتاری (CBT) می تواند به بهبود خواب و کاهش خستگی افراد پس از زایمان کمک کند.

گر گرفتگی و زایمان

درمان های طبیعی

در حالی که گزینه‌های غیرپزشکی دیگری نیز وجود دارد، اثربخشی آنها به‌خوبی مستند نشده است، به‌ویژه برای افراد پس از زایمان. برای مثال، ایزوفلاون‌های گیاهی، مکمل‌های بدون نسخه هستند که اغلب توسط زنان یائسه‌ای که گرگرفتگی و تعریق شبانه را تجربه می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. دکتر دوک می گوید: «[با این حال]، از آنجایی که دوره پس از زایمان معمولاً کوتاه مدت است، معمولاً برای گروه پس از زایمان توصیه نمی شود.

برخی گیاهان با خواص استروژن مانند، معروف به فیتواستروژن، دفعات گرگرفتگی را در زنان یائسه کاهش می دهند. یکی از این گیاهان سویا است که نشان داده شده است دفعات گرگرفتگی را در زنان یائسه کاهش می دهد. مصرف مقدار زیادی سویا ممکن است به کاهش گرگرفتگی کمک کند.» دکتر دوک می گوید. سس سویا معمولاً بهترین منبع نیست، اما سایر محصولات سویا به طور بالقوه می توانند تأثیر کمی داشته باشند.

با این حال، متخصصان هشدار می‌دهند که درمان‌های طبیعی ممکن است بی‌خطر نباشند، به‌ویژه اگر در دوران شیردهی هستید. بهتر است قبل از مصرف هر گونه مکمل یا ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی خود با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

گرگرفتگی و تعریق شبانه به طور طبیعی با تنظیم هورمون های شما به سطح قبل از بارداری کاهش می یابد. اگر هر یک از علائم زیر را همراه با تعریق شبانه دارید، باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب
  • لرز
  • کاهش وزن بی دلیل
  • سرفه مولد
  • درد قفسه سینه
  • سردرد مداوم
  • تنگی نفس
  • توده درد در سینه ها
  • درد رحم در قسمت پایین شکم
  • ترشحات واژن با بوی بد
  • درد هنگام ادرار کردن
  • از دست دادن اشتها
  • اضطراب و مشکلات عاطفی
  • علائم افسردگی

آیا گر گرفتگی پس از زایمان خطرناک است؟

برخی از خانم ها در هنگام بارداری و برخی پس از زایمان گر گرفتگی را تجربه می‌کنند که ناشی از تغییرات هورمونی است و جایی برای نگرانی وجود ندارد. با این حال اگر این گرگرفتگی پس از زایمان با تب، کاهش وزن، سرفه، درد قفسه سینه و... همراه بود باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/