علت ریزش مو پس از زایمان چیست ؟

1105_Hair-loss-large

در دوران بارداری، موهای برخی از زنان ممکن است ابریشمی و براق شود. این حالت به دلیل بروز تغییرات هورمونی در بدن زنان باردار، استفاده از رژیم غذایی خاص و مصرف ویتامین‌های پیش از تولد نوزاد رخ می‌دهد. با این حال، روند رشد موی مادر ممکن است پس از انجام عمل زایمان کاهش یافته و در طول چند ماه پس از تولد نوزاد، دچار ریزش شود. در ادامه این مقاله، علت ریزش موهای سر زنان پس از انجام عمل زایمان بررسی شده و راه‌هایی که می‌تواند چهره و موهای مادران را زیباتر کرده و شادابی آن‌ها را  حفظ کند، معرفی خواهد شد.

برای آگاهی از علت ریزش مو پس از زایمان این مطلب ریزش مو بعد از زایمان چرا اتفاق می افتد؟ را بخوانید.

آیا پس از انجام عمل زایمان، ریزش موهای امری عادی است؟

 بله، به خاطر داشته باشید که ریزش موهای زنان  پس از انجام عمل زایمان، تا گذشت دو تا چهار ماه امری طبیعی است. جالب است بدانید که این مشکل می‌تواند تا 24 هفته بعد از تولد نوزاد، یعنی تا 15 ماهگی او نیز ادامه پیدا کند. این حالت در علم پزشکی با عنوان "تلوژون فلوولیوم" یا "آلوپسیا پس از زایمان" شناخته شده و باعث می‌شود قطر موهای مادر نازک‌تر شوند. همچنین، این مشکل باعث می‌شود که موهای قسمت بالای سر زنان زائو به دو طرف و پشت بخوابند.

با آغاز دوران بارداری، چه اتفاقاتی در میزان رشد موهای زنان رخ می‌دهد؟

همان‌طور که می‌دانید چرخه، رشد موی زنان شامل دو مرحله است که عبارتند از:

  • آنژن (فاز رشد) و تلگنگ (مرحله استراحت).

حدود 90٪ از موهای زنان در زمان‌های خاص رشد می‌کنند؛ در حالی که حدود 10٪ دیگر از موهای مادران همچنان در مرحله استراحت باقی مانده و در نهایت می‌ریزند. به همین دلیل، هر فرد به طور متوسط در روز حدود 100 رشته از موهای خود را از دست می‌دهد. در طول دوران بارداری هم تغییر ایجاد شده در سطح هورمون استروژن بدن زنان، فاز رشد موها را بهبود داده و مرحله استراحت را در بدن این افراد متوقف می‌کند؛ این شرایط، ماندن موهای کم در مرحله استراحت و کاهش ریزش مو را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این موارد، این تغییر هورمونی، به نوبه خود باعث می‌شود که موهای سر زنان در دوران بارداری نسبت به زمان عادی، پررنگ‌تر و درخشان‌تر شوند. اما بعد از تولد نوزاد، سطح هورمون استروژن در بدن زنان زائو به حالت طبیعی بازگشته و باعث می‌شود که فولیکول‌های بیشتری برای ورود به مرحله استراحت آماده شوند. بر همین اساس، میزان موهای سست در دوران بعد از زایمان، بر سر مادران بیش از حد شده و ریزش آن‌ها شدت می‌گیرد. البته نگران نشوید! زیرا عمر این وضعیت در بدن زنان زائو کوتاه بوده و بعد از گذشت شش تا 12 ماه از تولد نوزاد، ممکن است رشد موها به حالت طبیعی قبلی خود برگردند.

از دست دادن تعداد زیادی از موهای سر در دوران بعد از زایمان می‌تواند باعث ناراحتی مادران جوان شود، اما نگران نباشید! زیرا این حالت گذرا بوده و راه‌های خروج از این مشکل بسیار آسان است.

راه‌های مؤثر برای جلوگیری از ریزش موهای زنان، پس از تولد نوزاد:

به گفته انجمن آمریکایی پزشکان متخصص پوست، مو و زیبایی رعایت چند نکته ساده می‌تواند در روند بهبود رشد طبیعی موهای زنان، پس از دوران بارداری بسیار مؤثر باشد. ساده‌ترین این نکات عبارتند از:

  • به عنوان یک زن زائو سعی کنید پس از تولد فرزند خود، موها را با شامپوهای حجم‌دهنده شستشو دهید. این نوع شوینده‌ها حاوی پروتئین بوده و فولیکول‌های موی شما را پوشش می‌دهند؛ به همین دلیل موهای شما را ضخیم‌تر و متراکم‌تر از قبل نشان خواهند داد.
  • همچنین، یادتان باشد که گردش هوای مطبوع و خنکی نیز باید بین موهای سر زنان زائو به راحتی صورت گرفته و باعث خشک نگه داشته شدن موها شود. برای این منظور، کولرهای کوچک مخصوص، به ویژه برای موهای نازک و کم‌حجم طراحی شده است که استفاده از آن می‌تواند موها را حجم داده و سبب رشد موهای از دست رفته زنان، در دوران بعد از بارداری گردد.
  • البته فراموش نکنید که گردش هوای مناسب نه بر روی پوست سر، بلکه باید بر انتهای مو اعمال شود، زیرا هنگامی که تهویه مطبوع بر روی پوست سر مادران زائو اعمال شود، تن موها را کاهش داده و آن‌ها را بسیار نازک و بی‌جان نشان خواهد داد. از مصرف شامپوهای بی‌نام که دارای برچسب تهویه هوا بر روی خود هستند، خودداری کنید. این شامپوها نه تنها تهویه مطبوع را در بین موهای شما باعث نمی‌شود، بلکه می‌تواند وزن آن‌ها را هم کاهش دهد.
  • علاوه بر این موارد، از بستن و فشرده نمودن موها با انواع کش‌ها و گیره‌های سفت خودداری کنید، زیرا انجام این کار عمل تهویه هوا را در بین موهای زنان زائو دچار مشکل نموده و آن‌ها را بسیار کم‌حجم نشان می‌دهد.

نکات دیگر در مورد ریزش موهای زنان، بعد از تولد نوزاد:

اگر به عنوان یک زن زائو می‌خواهید موهای بلندتری داشته باشید، بهتر است انتهای آن‌ها را برش داده و در ظاهر یک دست بکنید؛ به طور خلاصه، می‌توان ادعا کرد که موهای کوتاه به نظر متراکم‌تر و پرحجم‌تر خواهد آمد. همچنین، به عنوان یک خانم زائو، از ماسک مو و مرطوب‌کننده‌ها برای جان دادن به موهای سر خود استفاده کنید. این ماسک‌ها به موهای شما حجم داده؛ استفاده از شامپوهای مرطوب‌کننده نیز می‌تواند رطوبت موجود در موهای شما را حفظ نموده و از خشک شدن آن‌ها جلوگیری کند. علاوه بر این موارد، شما می‌توانید در هنگام آرایش دادن موهای خود، آن‌ها را با یک باند و روسری ببندید؛ این کار  باعث می‌شود تا علاوه بر پرحجم دیده شدن موها، ظاهر شما بسیار شیک و زیبا به نظر برسد.

به عنوان یک مادر زائو، موهای سر خود را با استفاده از برس‌هایی با دندانه‌های بزرگ شانه کنید، زیرا شانه زدن آرام، بدون آسیب رساندن به موها، آن‌ها را از هم جدا می‌کند. همچنین، از حرارت دادن موهای خود توسط سشوارهای داغ یا روش‌های دیگر آرایش مو به وسیله لوازم گرم خودداری نمایید؛ به هیچ وجه از خشک‌کن‌های ضربه‌ای در این دوران حساس استفاده نکنید، زیرا این کار می‌تواند ریزش موهای شما را تشدید کند. علاوه بر این موارد، هرگز از آب بسیار گرم برای شستن موهای خود استفاده نکرده و کلیپس‌ها و نوارهای بسیار سفت را برای جمع کردن موهای خود به کار نبرید، زیرا این روش‌ها ممکن است منجر به شکسته شدن  موهای شما شود. در واقع، می‌توان ادعا کرد که مادران زائو بهتر است برای تمیز کردن و شستشوی موهای خود از وسایل و شامپوهای بسیار ملایم استفاده کنند.

علاوه بر مصرف شامپوها و تهویه‌دهنده‌های مخصوص مو، مصرف برخی از داروهای خانگی طبیعی نیز می‌تواند در افزایش حجم موهای زنان در دوران پس از زایمان بسیار مفید باشد.

اگر میخواهید از پوست و مو خود مراقبت کنید این مطلب مراقبت از پوست و موی زنان در دوران پس از بارداری را بخوانید

درمان‌های خانگی برای حمایت از روند رشد موهای زنان در دوران پس از زایمان:

در ادامه این مقاله، چند راه‌حل خانگی برای درمان ریزش مو و سلامت موهای زنان در دوران بعد از زایمان ارائه شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1- رفع کمبود مواد مغذی بدن زنان در دوران بعد از زایمان:

  به خاطر داشته باشید که به غیر از پایین آمدن سطح هورمون استروژن در دوران بارداری، دلایل دیگری هم برای کاهش رشد موها و ریزش آن‌ها وجود دارد که عدم رسیدن مواد مغذی کافی به بدن زنان در دوران بعد از زایمان، یکی از مهم‌ترین این موارد است. در واقع، اگر سطح روی، آهن، نیاسین، اسیدهای چرب ضروری، سلنیوم و ویتامین D در بدن زنان، در این دوران حساس پایین باشد، می‌تواند منجر به ریزش موهای آن‌ها شود. بنابراین، به عنوان یک زن زائو بعد از انجام مشاوره با پزشک معالج خود، از مکمل‌های تغذیه‌ای مناسب برای بهبود روند رشد موهای خود استفاده کنید. همچنین، یادتان باشد که مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های C و B، آهن و روی مانند نخود فرنگی، حبوبات، پرتقال، سبزیجات برگ سبز، مخمرها، شکلات، انواع جوانه‌ها، همه دانه‌های گیاهی، آجیل و سویا در بالا بردن میزان رشد موها و تقویت ضخامت آن‌ها، در دوران بعد از تولد نوزاد بسیار مؤثر است.

2- مصرف دانه‌های زنجبیل در دوران بعد از زایمان:

جالب است بدانید که مصرف دانه‌های زنجبیل باعث  بالا رفتن میزان رشد مو در زنان زائو شده و با سالم نگه داشتن آن‌ها، از ریزش مو جلوگیری می‌کند. بنابراین، شما باید برای تقویت موهای خود و نرم شدن آن‌ها دانه‌های زنجبیل را در آب خیس کرده و آن را یک شب به حال خود بگذارید. در روز بعد، آب آن‌ها را با فشار خارج نموده و بر روی پوست سر خود بمالید. سپس، به مدت 30 دقیقه صبر کنید تا موها به طور کامل و خود به خود خشک شوند. بعد از این مرحله، موهای خود را با آب معمولی شستشو دهید. انجام این کار دو بار در هفته سبب بالا رفتن میزان رشد و سلامت موهای زنان در دوران بعد از تولد نوزاد خود خواهد شد

3- استفاده از سفیده تخم‌مرغ در دوران بعد از زایمان:

سفید تخم‌مرغ، عسل (1 قاشق ) و روغن زیتون (1 قاشق سوپ‌خوری) را با هم مخلوط نموده و بر روی پوست سر خود بمالید. این کار می‌تواند رشد موهای شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. البته، پس از این که مخلوط مواد را به مدت 30 دقیقه بر روی موهای خود قرار دادید، آن‌ها را با آب گرم بشویید. یادتان باشد که ماده شگفت‌انگیز عسل در روییدن موهای جدید بر روی پوست سر زنان، در این دوران حساس مفید بوده و تخم‌مرغ باعث رشد موهای جدید می‌شود؛ مصرف روغن زیتون نیز به افزایش قدرت موهای زنان کمک نموده و به آن‌ها جلا و درخشندگی خاصی می‌دهد.

4- استفاده از کشک در دوران بعد از زایمان:

لازم است بدانید که کشک یک تهویه عالی طبیعی برای موهای سر زنان به شمار رفته و می‌تواند از ریزش موهای این مادران جلوگیری کند. علاوه بر این موارد، استفاده از کشک در دوران بعد از تولد نوزاد می‌تواند به بهبود کیفیت موهای این افراد نیز کمک شایانی بکند. برای استفاده از مزایای کشک در دوران بعد از زایمان، کافی است مقداری از آن را بر روی پوست سر خود مالیده و 10 دقیقه آن را به حال خود رها کنید. البته، قرار دادن کشک در رژیم غذایی مادران زائو نیز به بدن این افراد کمک می‌کند تا از مزایای بی‌نظیر آن در روند سلامت پوست و موی خود استفاده کند.

5- ماساژ دادن پوست سر زنان، در دوران بعد از زایمان:

همان‌طور که می‌دانید افزایش گردش خون در پوست سر زنان زائو می‌تواند میزان رشد موهای این افراد را به شدت افزایش دهد. برای این منظور، کافی است پوست سر خود را برای مدت 5-10 دقیقه با روغن (نارگیل، بادام) ماساژ دهید. البته انجام ماساژ با روغن‌های خوراکی مانند رزماری نیز باعث می‌شود تا فرد نتایج بهتری را در مورد روند رشد و افزایش حجم موهای خود دریافت کند، زیرا روغن رزماری با رساندن اکسیژن کافی به فولیکول‌های مو، روند رشد آن‌ها را تسهیل می‌کند.

6- استفاده از دانه‌های کتان و میوه‌های خشک، بعد از زایمان:

دانه‌های گیاه کتان و انواع میوه‌های خشک از جمله مواد غذایی هستند که قرار دادن آن‌ها در رژیم غذایی زنان باردار و زائو می‌تواند باعث بهبود روند رشد موها و افزایش سلامت آن‌ها شود، زیرا این دسته از مواد غذایی خشک منبع غنی از چربی‌های امگا 3 هستند.

7- استفاده از روغن کرچک در دوران بعد از زایمان:

این نوع روغن غنی از اسیدهای چرب امگا 9 (ریسینولئیک اسید) بوده و مصرف آن به رشد موهای زنان کمک زیادی می‌کند. علاوه بر این موارد، مصرف این نوع روغن از ریزش موهای زنان زائو جلوگیری نموده و به عنوان یک مرطوب‌کننده قوی عمل می‌کند. برای بهره بردن از مزایای بی‌شمار روغن کرچک کافی است آن را با روغن بادام یا روغن نارگیل مخلوط و گرم نموده و با آن، پوست سر خود را به آرامی ماساژ دهید.

8- استفاده از مکمل بیوتین در دوران بعد از زایمان:

بیوتین که با نام ویتامین H شناخته می‌شود، به سنتز پروتئین مو به نام "کراتین" در بدن زنان زائو کمک زیادی می‌کند. لازم است بدانید که کمبود این ویتامین در بدن هر خانمی می‌تواند منجر به ریزش موها و شکننده شدن آن‌ها شود. زنان زائو می‌توانند با استفاده از مکمل بیوتن یا شامپوهایی با خواص تهویه‌ای که غنی‌شده با ماده بیوتین هستند، از ریزش موهای خود در این دوران حساس جلوگیری کنند.

9- استفاده از آلوئه‌ورا در دوران بعد از زایمان:

 این گیاه غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف بوده و باعث رشد موهای زنان زائو می‌شود. در واقع، روند گردش خون را در پوست سر زنان زائو افزایش داده و با رشد فولیکول‌های مو، سلامت آن‌ها را حفظ خواهد نمود. همچنین، این گیاه شگفت‌انگیز تعادل pH بدن زنان را حفظ نموده و پوست سر این افراد را مرطوب نگه می‌دارد. به همین دلیل، شما می‌توانید ژل آلوئه‌ورا را بر روی پوست خود مالیده و بعد از گذشت نیم ساعت آن را شستشو دهید. انجام این کار به تعداد سه بار در هفته از ریزش مو جلوگیری نموده و رشد و سلامت آن‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

در نهایت، به خاطر بسپارید که اگر شما به عنوان یک زن زائو بتوانید مصرف این داروهای خانگی را به طور منظم دنبال کنید، مشکل ریزش موهای شما به طور کامل حل خواهد شد.

برای اطلاع از اینکه کوتاه کردن مو در بارداری مشکلی دارد این مطلب کوتاه کردن مو در دوران بارداری خطرناک است؟ را بخوانید

 آیا تغذیه نوزادان با شیر مادر باعث ریزش موهای زنان پس از انجام عمل زایمان می‌شود؟

جالب است بدانید که مشکل ریزش موی زنان  پس از انجام عمل زایمان نتیجه بروز تغییر در سطح ترشحات هورمونی بدن بوده و با عمل شیردهی مادر هیچ ارتباط ندارد.

آیا مشکل ریزش موی زنان می‌تواند با بارداری‌های بعدی آن‌ها بدتر شود؟

مشکل ریزش موهای زنان پس از انجام عمل زایمان، طبیعی بوده و کاملاً موقتی است. با این حال، زنان زائو می‌توانند با مصرف داروی Anagen effluvium که بر فاز رشدی فولیکول‌های موی انسان مؤثر است، در برابر این وضعیت در حاملگی‌های بعدی خود مقابله کنند.

در نهایت، به یاد داشته باشید که پس از انجام عمل زایمان، زمان زیادی لازم است تا بدن مادر  به حالت عادی خود برگردد، زیرا او در طول دوران بارداری، نوسانات هورمونی زیادی را تجربه می‌کند که می‌تواند تغییرات زیادی در بدن او ایجاد کند. با این وجود، اگر ریزش موهای شما شدید است و در طی چند ماه بعد از انجام عمل زایمان همچنان ادامه دارد، حتماً باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. اما، ریزش موی زنان در دوران پس از زایمان، جایی برای نگران شدن ندارد!

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/