در هفته ششم پس از زایمان چه اتفاقی در بدن مادر می افتد؟

mom1_1__1532243545_83681

همانطور که می‌دانید پرورش جنین در رحم مادر و در نهایت تولد او تلفات زیادی را از لحاظ جسمی و ذهنی در بدن اکثر زنان به جا می‌گذارد. به همین دلیل، دوره پس از زایمان برای مادر و نوزاد او  بسیار مهم است، چرا که هر دو سعی می‌کنند به زندگی جدید خود عادت کرده و بدن خود را بازیابند. در چنین شرایطی، بهترین گزینه برای مادران آگاهی از وضعیت بدن در دوران پس از زایمان و انجام نکات حیاتی جهت سلامتی خود و فرزندشان است.

از آن‌جایی که این دوره از زندگی برای مادر و نوزاد او از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، اکثر زنان دچار شک و تردید شده و با  سوالات مختلفی روبرو می‌شوند. این افراد برای رهایی از سردرگمی باید همه پرسش‌های موجود در ذهن خود را یادداشت نموده و از پزشک متخصص زنان و زایمان بپرسند. به خاطر داشته باشید که این کار به شما کمک خواهد کرد تا به دنبال مشاوره مناسب رفته و به موقع از نظرات دکتر خود بهره ببرید.

آنچه در هفته ششم پس از زایمان از بدن مادران انتظار می‌رود؟

در بررسی هفته ششم پس از زایمان، پزشک متخصص زنان و زایمان سعی خواهد کرد تا میزان بهبود فیزیکی و عاطفی مادر را بر اساس معیارهای علم پزشکی ارزیابی کند. اگر مادری فرزند خود را با روش سزارین به دنیا آورده باشد، پزشک ممکن است از او بخواهد بعد از گذشت 1 تا 2 هفته، دوباره مورد معاینه قرار گیرد. در چنین شرایطی، پزشک معالج موضوعات مهمی را در بدن مادر مورد بررسی خواهد داد. این موارد عبارتند از

1- بررسی بدن مادر زائو از لحاظ فیزیکی:

 به عنوان یک زن زائو یادتان باشد که هر پزشک متخصص زنان و زایمان باید برای اطمینان از سلامت بیمار خود بعد از تولد نوزاد، شرایط جسمی و روند بهبود او را ارزیابی کند. در چنین مواردی، فشار خون و وزن بیمار برای درک وضعیت فیزیکی او توسط پزشک معالج بررسی خواهد شد. همچنین، شکم مادر معاینه شده و در صورت وجود هر نوع حساسیت و یا مشکل دیگر، مورد درمان قرار می‌گیرد. علاوه بر این موارد، زنانی که فرزند خود را از طریق زایمان طبیعی به دنیا آورده‌اند، باید از لحاظ مهبل و دهانه رحم مورد معاینه قرار گیرند تا روند بهبود بریدگی، خراش یا کبودی آن بررسی گردیده و در صورت وجود مشکل، تحت درمان‌های خاص قرار گیرند. جالب است بدانید که در چنین شرایطی، علاوه بر معاینه جسمی و روحی بیمار، آزمایشی نیز از طریق لگن و رحم مادر برداشته شده و توسط پزشک متخصص زنان و زایمان بررسی می‌شود تا مطمئن شود که این نواحی بعد از تولد نوزاد به وضعیت عادی خود برگشته است.

2- بررسی سلامت عاطفی مادران پس از انجام زایمان:

بعد از تولد نوزاد، بسیار مهم است که پزشک معالج بداند مادر بودن چه تاثیری بر روی زن زائو گذاشته است. اگر مشکل عاطفی با اعطای نقش جدید به او در زندگی پیدا شده، مادر باردار تحت درمان قرار گیرد. بنابراین، بسیار مهم است که زن زائو مشکلات عاطفی و احساسی خود را با دکتر متخصص زنان و زایمان در میان گذاشته و در صورت نیاز به درمان، هرگز احساس خجالت و شرمندگی نکند. در واقع، صحبت با پزشک معالج به مادر کمک خواهد کرد تا در صورت بروز علائم افسردگی بعد از زایمان، بلافاصله متوجه شده و روند درمان را آغاز کند. لازم است بدانید که تقریبا 30٪ زنان زائو مشکل افسردگی پس از زایمان را بعد از تولد نوزاد خود تجربه می‌کنند. البته ممکن است شدت مشکل در بدن هرمادری متفاوت باشد، اما اگر علائم افسردگی در بدن مادر نشان داده شد، او باید تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته و روند درمان خاصی را آغاز کند.

3- بررسی سینه‌های مادر زائو پس از زایمان:

معمولا پس از انجام عمل زایمان (چه از طریق زایمان طبیعی و چه سزارین)، پزشک متخصص زنان و زایمان از بیمار خود سوال خواهد کرد که آیا قادر است فرزند خود را با شیر مادر تغذیه کند؟ در این شرایط، سینه‌های مادر باید قبل از شروع این کار بررسی شده و سلامت آن‌ها تایید شود. بنابراین، دکتر معالج سینه‌های بیمار خود را از لحاظ وجود هرگونه جراحت مورد معاینه قرار داده و نوک پستان‌ها، حساسیت شکم مادر، قرمزی و یا هرگونه تخلیه غیرطبیعی ترشحات را در این نواحی مورد بررسی قرار خواهد داد. همچنین در صورت تمایل مادر به تغذیه نوزاد با شیر خود، منافذ سینه او مورد بررسی قرار گرفته و در صورت مسدود بودن کانال‌ها درمان می‌شود. اگر مادری مشکل مسدود بودن کانال‌های سینه را داشته باشد، به این معنی است که منافذ سینه‌های او توسط باکتری‌ها مسدود شده و بر روند شیر دادن او تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل، در برخی موارد دکتر متخصص زنان و زایمان مجبور است دارو مورد نیاز را به بیمار خود تجویز نموده و روند درمان او را بلافاصله پس از زایمان شروع کند.

 4- برنامه‌ریزی بهداشت خانواده برای مادران پس از زایمان:

معمولا پس از تولد نوزاد، پزشک متخصص زنان و زایمان درباره مسائل مربوط به کنترل حاملگی دوباره با بیمار خود صحبت خواهد نمود تا اگر مادری در حال برنامه‌ریزی برای بارداری فرزند دوم خود است، با ارائه نکات بهداشتی راهنمایی شود. در چنین مواردی، اگر بیمار قبلا از قرص ضدبارداری استفاده می‌کرده است، حالا  پزشک متخصص زنان و زایمان باید جایگزین دیگری  را برای او پیشنهاد کند، زیرا مصرف برخی قرص‌های ضدبارداری ممکن است هنگام شیر دادن به نوزاد مناسب نباشد. علاوه بر این موارد، دکتر معالج پس از زایمان ممکن است در صورت وجود برخی مشکلات جسمی و روحی، زمان شروع رابطه جنسی با شریک زندگی را به تعویق بیاندازد!

اگر مادری تصمیم به داشتن نوزاد دیگری را در زمان خیلی نزدیک پس از زایمان دارد، باید زمان برنامه‌ریزی برای دومین حاملگی او توسط پزشک متخصص زنان و زایمان تعیین گردد تا هیچ مشکلی برای سلامت مادر و نوزاد او در آینده ایجاد نشود.

5- بررسی رژیم غذایی روزانه مادران پس از زایمان:

همانطور که می‌دانید در دوران بارداری و زمان زایمان تغییرات زیادی در بدن مادر زائو رخ می‌دهد که باید با کمک پزشک متخصص زنان و زایمان و خود بیمار با آن‌ها مقابله شود. دکتر متخصص زنان و زایمان می‌تواند با ارائه پیشنهادات مناسب، چگونگی مقابله با این مشکلات را به بیمار خود یاد دهد. در چنین مواردی، ممکن است برخی نکات ضروری در مورد استفاده از رژیم غذایی مناسب به بیمار ارائه شده و وجود مواد غذایی خاص بر اساس نیاز بدن به او توصیه شود. البته، در این شرایط لیست مواد غذایی ممنوعه نیز به بیمار ارائه می‌شود که باید در مدت خاصی از مصرف آن‌ها اجتناب کند. در دوران پس از زایمان دکتر متخصص زنان و زایمان باید میزان فعالیت مادر زائو را مشخص نموده و انجام برخی تمرینات کیگل را به او پیشنهاد کند تا فرد بتواند با کشش دادن ناحیه واژن خود، آن را به حالت اولیه برگردانده و سلامت از دست رفته بدن او را بازیابد.

6- انجام برخی تست‌ها جهت ایمن‌سازی بدن پس از زایمان:

به عنوان یک زن زائو یادتان باشد که اگر پزشک معالج در طول معاینه بدن شما هرگونه بی‌نظمی و مشکل را مشاهده نمود، ممکن است از شما بخواهد تا آزمایش‌ های بیشتری را جهت تضمین سلامت بدن خود انجام دهید؛ مثلا اگر زنی قبل از بارداری مشکل کم‌خونی داشته و در هنگام زایمان نیز مقدار زیادی خون از دست ‌دهد، لازم است ازمایش خون انجام داده و مشکل کم خونی خود را به کمک پزشک دفعات متعدد مورد بررسی قرار دهد. در عین حال، ممکن است انجام واکسیناسیون خاص نیز برای مادران در دوران بارداری و پس از زایمان لازم  باشد! فراموش نکنید که این‌ کار باید توسط دکتر دفعات متعدد به شما پیشنهاد شود.

 در نهایت به عنوان یک زن زائو اگر در دوران نقاهت خود با علائم خاص و غیرطبیعی در بدن خود مواجه شدید، تا هفته ششم پس از زایمان صبر نکنید! در اسرع وقت به پزشک دفعات متعدد مراجعه نموده و روند درمان را به موقع شروع کنید. با توجه به دلایل ارائه‌شده در مقاله بالا، دانستید که بررسی و معاینه بدن زن زائو در هفته ششم پس از زایمان بسیار مهم است، زیرا به بیمار یاد می‌دهد تا با چگونگی مقابله با تغییر فیزیکی و روحی پس از زایمان آشنا شده و خود را برای وظایف مادری آماده کند. برای این کار، ابتدا لازم است همه تردیدهای موجود در ذهن مادر در جلسات معاینه توسط پزشک متخصص زنان و زایمان برطرف شده و او با ذهنی آرام وارد دنیا جدید مادر شدن شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/