نکات مهم برای کاهش مشکل تورم پس از زایمان

Merendam_Kaki_di_Air_Hangat_Bisa_Redakan_Pegal_Mitos_atau_Fakta__1531919282_85701

در ابتدا، لازم است از پوشیدن لباس‌های تنگ و یا هر گونه لوازم جانبی در روزهای بعد از زایمان خود اجتناب کنند، زیرا این نوع پوشش از جریان یافتن خون در بدن جلوگیری کرده و  موجب بروز مشکل تورم در بدن این مادران می‌شوند. همچنین، اگر پزشک معالج شما تایید کرده است که پس از زایمان می‌توانید به حمام رفته و جهت  آرام‌بخشی بدن خود دوش سرپایی بگیرید، حتما این کار را به صورت روزانه انجام دهید، زیرا می‌تواند به کاهش مشکل تورم در بدنتان کمک زیادی بکند. علاوه بر این موارد، در هنگام دراز کشیدن دست‌های خود را به سمت بالا کشیده و کل بدن خود را کشش دهید، زیرا انجام این کار گردش خون در اعضای بدن شما را بهبود بخشده و مشکل تورم پس از زایمان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

همه چیز درباره تورم مفصل بعد از زایمان

 البته در برخی موارد هم ممکن است پزشک معالج برای درمان ادم پس از انجام عمل زایمان در بدن زنان، پوشیدن جوراب‌های حمایتی را پیشنهاد کند.

درمان مشکل تورم در ناحیه  برش، جهت تولد نوزاد:

گاهی اوقات ممکن است ناحیه برش جهت تولد نوزاد، در بدن مادران دچار ادم شده و ناراحتی‌های زیادی برای او به دنبال داشته  باشد. البته همانطور که قبلا هم گفته شد، بروز مشکل تورم در ناحیه پاها در روزهای اولیه پس از انجام عمل، امری معمول و طبیعی است. این حالت مراقبت از زن زائو را کمی برای اطرافیان دشوارتر می‌کند! علاوه بر این، زمانی که یک مادر باردار نوزاد خود را از طریق زایمان واژینالی و یا با انجام عمل اپیزیوتومی به دنیا می‌آورد، ممکن است کریوز و تورم اضافی را در ناحیه پروینیوم خود تجربه کند.

به یاد داشته باشید که در چنین مواردی، قرار دادن یک تکه یخ فشرده بهترین روش درمان طبیعی برای از بین بردن مشکل ادم در پاها و ناحیه برش شکم یا پروینوم پس از انجام عمل زایمان خواهد بود، زیرا ناراحتی‌های بدن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. البته در کنار این روش درمانی، فرد باید بهداشت کامل نواحی جراحی را رعایت نموده و  با استفاده از داروها و ضدعفونی‌کننده‌های ارائه‌شده توسط پزشک متخصص زنان و زایمان یا مراکز خدمات بهداشتی، زخمهای خود را با دقت پاک کند. همچنین، این افراد می‌توانند ابتدا با استفاده از حمام گرم ناحیه برش را خوب تمیز نموده و سپس از لوسیون یا کرم حاوی ویتامین E برای نرم و ضدعفونی نمودن منطقه درد استفاه کنند. تکرار این کارها تا زمانی که تورم بدن زنان پس از زایمان به طور کامل برطرف شود، ضروی است.

12 راه ساده و موثر برای درمان تورم بعد از زایمان

چه زمانی برای تورم پس از زایمان باید نگران شد:

 بروز مشکل ادم پس از تولد فرزند مسئله مهمی نبوده و دارای علائم جدی نمی‌باشد، زیرا این مشکل خود به خود و در مدت کوتاهی از بین خواهد رفت. با این حال، در برخی موارد، تورم در یک هفته درمان نشده و عوارض آن ممکن است مدت بیشتری ادامه یابد، که در این صورت مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان کار مناسبی خواهد بود، زیرا در بعضی موارد ادم موجود در بدن زنان زائو با علائم دیگری مانند احساس درد، مشکلات تنفسی، تشنگی، تورم عمومی بدن و دفع ادرار کم همراه می‌باشد که می‌تواند عوارض جدی را در بدن فرد نشان داده و زندگی او را با خطر مواجه نماید. چند نمونه از موارد خطرزا که باید زنان زائو در هنگام مواجه شدن با مشکل ادم، آگاه باشند، شامل موارد زیر است:

1- ترومبوز ورید عمقی (DVT):

ترومبوز ورید عمقی پس از انجام عمل زایمان می‌تواند در عرض چند ساعت باعث مرگ مادر زائو  شود. بنابراین، در چنین مواردی مادر نیاز دارد تا به طور اورژانسی در بیمارستان بستری شده و فورا تزریق هپارین به بدن او صورت گیرد. به همین دلیل، اگر علائم ادم را بعد از زایمان در بدن خود مشادهده کردید، بهتر است بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید. برخی علائم خطرناک ادم عبارتند از:

  • متورم شدن بیش از حد مچ پاهای زنان پس از انجام عمل زایمان
  • احساس درد یا حساسیت در یک یا هر دو پای زنان پس از انجام عمل زایمان
  • قرمز شدن پوست پای زنان پس از انجام عمل زایمان
  • مشاهده شدن رگ‌های بدن زنان زائو
  • احساس خستگی شدید در ناحیه پاهای زنان پس از انجام عمل زایمان

2- كارديوميوپاتي پس از زايمان (PPCM):

به عنوان یک زن زائو یادتان باشد که مشکل کاردیومیوپاتی یک بیماری قلبی نادر در زنان بوده و تهدیدکننده جدی برای زندگی فرد به شمار می‌آید، زیرا مبتلا شدن زنان زائو به بیماری PPCM می‌تواند مرگبار باشد. این مشکل اغلب در زنانی که قبلا سالم بودند، هم ممکن است اتفاق بیافتد. یکی از علائم اصلی بیماری PPCM  در بدن زنان ادم پس از زایمان است. اما علائم دیگری نیز در بدن فرد مبتلا دیده می‌شود که عبارتند از:

  • احساس درد در قفسه سینه زنان پس از انجام عمل زایمان
  • احساس خستگی شدید در زنان پس از انجام عمل زایمان
  • احساس تنگی نفس زنان پس از انجام عمل زایمان
  • افزایش دفع ادرار شبانه زنان پس از انجام عمل زایمان

3- پره اکلامپسی پس از زایمان:

همانطور که می‌دانید بروز مشکل پره اکلامپسی در طی دوران بارداری زنان بسیار رایج است. اما یادتان باشد که این بیماری می‌تواند پس از انجام عمل زایمان هم در بدن فرد اتفاق بیفتد. پره اکلامپسی پس از زایمان می‌تواند به محض تولد نوزاد و یا  4 تا 6 هفته پس از زایمان بدن مادر را مبتلا کند. علائم  بیماری پره اکلامپسی پس از زایمان عبارتند از:

  • بروز مشکل تورم در اندام‌های مختلف زنان پس از انجام عمل زایمان
  • مواجه شدن زن زائو با فشار خون بالا
  • وجود پروتئین بیش از حد در ادرار زنان پس از زایمان
  • احساس سردرد شدید در زنان پس از انجام عمل زایمان
  • بروز تغییرات ناگهانی در قدرت بینایی مادر
  • احساس درد شکمی شدید در زنان پس از انجام عمل زایمان
  • مواجه شدن با حالت تهوع
  • کاهش دفع ادرار زنان پس از انجام عمل زایمان

در نهایت، یادتان باشد زنانی که به تازگی نوزاد خود را به دنیا آورده‌اند، نباید بدون تجویز پزشک معالج خود، مکمل‌های ویتامینی را خودسرانه مصرف کنند، زیرا ممکن است شانس ابتلا به بیماری پره اکلامپسی را به میزان قابل توجهی  افزایش دهد. اگر به عنوان زن زائو هر یک از علائم بالا را در بدن خود مشاهده نمودید، بهترین کار کنترل فشار خون و مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان می‌باشد.

چگونگی جلوگیری از مشکل تورم پس از زایمان:

 اگرچه پیشگیری کامل از بروز مشکل ادم پس از زایمان در بدن زنان امکان‌پذیر نیست، اما می‌توان روند شدت آن را کاهش داد. یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از بروز تورم، استفاده از رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری است تا زنان با پایان نه ماه دوران حاملگی، با اضافه وزن زیاد مواجه نشوند. علاوه بر این، مصرف پروتئین بسیار لاغرکننده است. پس زنان باردار می‌توانند میزان این ماده غذایی را در برنامه روزانه خود افزایش دهند. برخی از منابع مفید حاوی پروتئین عبارتند از: گوشت قرمز، گوشت مرغ، حبوبات، لوبیا و تخم‌مرغ. علاوه بر این موارد، زنان حامله نباید مصرف حدود پنج وعده حاوی مواد غذایی سالم را که شامل میوه‌ها و سبزیجات است، فراموش کنند.

در مقابل، بهتر است این افراد مصرف غذاهای شکردار، پرنمک و چرب را کاهش داده و آب بیشتری مصرف کنند، زیرا این نوع  تغذیه به بدن مادران کمک می‌کند تا کلیه‌ها رت از مایعات اضافی تمیز کرده و از بروز مشکل ادم پس از زایمان جلوگیری کند. شما به عنوان یک زن زائو می‌توانید از داروهای طبیعی دیورتیک هم برای رفع این مشکل در بدن خود استفاده کنید، زیرا به شما کمک می‌کنند تا مایعات موجود در بدنتان تا حدودی از بین برود و تورم آن به میزان قابل توجهی کاهش یابد. دیورتیک‌های طبیعی شامل سیب، میوه‌هایی از گروه مرکبات، کاکائو، کرفس و جعفری است. نکته مهم دیگری که زنان باردار و زائو باید به خاطر داشته باشند، این است که پیاز و سیر بیشتری را در رژیم غذایی خود قرار بدهند، زیرا مصرف آن‌ها به بهبود گردش خون در بدن کمک زیادی می‌کند.

زنانی که به تازگی نوزاد خود را به دنیا آورده‌اند، باید از مصرف غذاهای فرآوری و بسته‌بندی جلوگیری کنند، زیرا مصرف آن‌ها می‌تواند مایعات موجود در بدن را افزایش دهد، زیرا نمک و مواد نگهدارنده موجود در این نوع مواد غذایی بسیار بالا است. همچنین، زنان زائو باید غذاهای حاوی ویتامین C و E را زیاد بخورند. بهتر است این مادران برای تامین ویتامین   C بدن خود انواع کلم، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، توت فرنگی، خربزه، سیب زمینی، فلفل قرمز (قرمز و سبز) و مرکبات مصرف کنند و برای تامین ویتامین E، بادام، کاکائو، مارگارین روغن ذرت، گندم، ذرت شیرین، روغن های گیاهی (ذرت، گندم و سویا) و دانه های آفتابگردان را به مقدار زیادی بخورند.

جالب است بدانید که در علم پزشکی، ترک سیگار به عنوان یک راه‌حل اساسی برای حفظ سلامت مادر و نوزاد عنوان شده است، زیرا  مانع دفع مایعات از بدن شده و تورم پس از زایمان را در بدن زنان به دنبال خواهد داشت. مشکل ادم پس از زایمان در زنان  نباید باعث نگرانی و یا سردرگمی شما شود! زیرا بازگشت بدن به شکل سابق خود پس از زایمان می‌تواند در مدت کوتاهی اتفاق بیافتد، اما سیلویا براون و همکارش در کتاب راهنمای بارداری می‌گویند: " زن باردار بلافاصله پس از زایمان می‌تواند برای اصلاح بدن خود اقدام نموده و با استراحت و مراقبت شدید از بدن، آن را دوباره با حالت قبل از حاملگی برگرداند."

علت بروز تورم پس از زایمان چیست؟

پرسش‌ متداول در مورد بروز مشکل ادم پس از زایمان:

 آیا پاهای متورم به حالت قبل برمیگردد؟

ممکن است زنان زائو احساس کنند که پاهایشان بیش از حد متورم و بزرگ شده و ممکن است به دلیل از بین رفتن رباط‌ها، همچنان در آن حالت باقی بماند. در این مورد، ما به شما توصیه می‌کنیم زیاد نگران نباشید! زیرا این مشکل خود به خود حل می‌شود، چون بروز این حالت در بدن زنان امری طبیعی است که در برخی موارد، یک ماه پس از زایمان نیز در ناحیه پاها باقی می‌ماند.

تورم بعد از زایمان مادر کی فروکش میکند؟

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/