علت خستگی پس از زایمان چیست؟

Postpartum_Depression_How_to_Support_a_New_Mom_Who_Is_Stru_15279_4ed9b25d2d_1513030575__1531823403_70465

همانطور که می‌دانید عمل زایمان زنان، فرآیند بسیار سختی است. به همین دلیل، مهم نیست که زن زائو چقدر قوی و آماده باشد، زیرا احساس خستگی شدید در بدن همه زنان با تولد کودک اتفاق خواهد افتاد. پس اگر شما هم بلافاصله پس از زایمان با احساسات مختلف مانند خستگی ناگهانی و اضطراب ناشناخته روبرو شدید، آرام باشید، زیرا جای هیچ نگرانی نیست!

خستگی بعد از زایمان مادران جدید در سراسر جهان بسیار رایج بوده و خود به خود از بین خواهد رفت، اما استرس‌های فیزیکی که او را در معرض خستگی قرار داده است، بر روند انجام بسیاری از فعالیت‌های بدنی مادر تاثیر خواهد گذاشت. بدن زنان بعد از انجام زایمان از سویی در حال بهبود یافتن است، اما از سوی دیگر عمل مراقبت از نوزاد باید با دقت انجام گیرد که انرژی زیادی را از مادر سلب خواهد نمود. در واقع، برخی از زنان باتجربه ادعا می‌کنند که در دوران بعد از تولد نوزاد هیچ وقتی برای فکر کردن در مورد مسائل دیگری به غیر از کودک برای مادران باقی نخواهد ماند.

خستگی پس از زایمان در زنان:

در ابتدا، لازم است به عنوان یک زن زائو یادتان باشد که خستگی ناگهانی پس از زایمان در ذهن و بدن شما تاثیر می‌گذارد. بدون در نظر گرفتن این موضوع که کودک از طریق زایمان طبیعی به دنیا آمده و یا عمل سزارین بر روی مادر انجام شده است، معمولا در چند روز اول بعد از زایمان احساس خستگی به دلیل پاک شدن رحم و تخلیه اعضای موجود در آن امری بسیار طبیعی است و زنان زائو نباید از این بابت احساس نگرانی کنند. البته، باید به خاطر داشت که زمان از بین رفتن احساس خستگی بعد از زایمان در زنان مختلف، متفاوت است.

علل خستگی زنان پس از زایمان:

برای مقابله با خستگی پس از زایمان، لازم است عوامل مختلف دست به دست هم دهند تا این مشکل به راحتی حل گردد. برای درک کامل موضع خستگی پس از زایمان مادران، در ادامه این مقاله برخی از عوامل موثر ر این مشکل بیان شده است، که عبارتند از:

  • نکته مهم در رابطه با احساس خستگی شدید زنان پس از انجام زایمان، مواجه شدن این افراد با مشکل کم‌خونی یا خونریزی در حین زایمان است که سبب ایجاد خستگی شدید در مادر می‌شود.
  • همچنین، هيپوتيروئيديسم در هنگام انجام عمل زایمان زنان باعث بروز استرس مي‌شود، زیرا غده تیروئید بدن مادر فعال شده و نیاز به مصرف دارو خواهد داشت. برای همین، بهتر است این زنان داروی توصیه‌شده توسط پزشک متخصص زنان و زایمان را با دقت کامل مصرف نموده و به دنبال راه‌حل دیگری نباشند.
  • نکته دیگر در مورد بروز خستگی شدید پس از زایمان در زنان این است که انجام زایمان طبیعی کاری بسیار تنش‌ زا بوده و فرد را مجبور می‌کند تا نیروی بیشتری را در طول روند هل دادن نوزاد به بیرون از رحم از دست بدهد.
  • علاوه بر این موارد، اگر روند زایمان طبیعی در زنی با مشکلات و پیچیدگی‌های خاص پزشکی روبرو شود، دکتر معالج سعی خواهد کرد تا از روش معمول مانند انجام عمل سزارین برای تولد نوزاد استفاده کند که خود عمل، فرد را با استرس و خستگی بیش از حد مواجه خواهد نمود.
  • فراموش نکنید که پیشگیری از بروز افسردگی بالینی در زنان زائو  باعث ایجاد استرس و خستگی بیش از حد در این افراد می‌شود.
  • عامل موثر دیگر در بروز خستگی شدید زنان پس از انجام عمل زایمان، مبتلا شدن این افراد به مشکل فشار خون بالا در دوران بارداری است.
  • عامل نهایی در بروز خستگی شدید زنان پس از انجام عمل زایمان، تولد زودرس نوزادان است که مادر را سردر گم نموده و با خستگی و اضطراب شدید روبرو خواهد نمود.

 اقدامات ضروری برای رفع خستگی پس از انجام زایمان:

به عنوان مادری که پس از زایمان با مشکل خستگی شدید و استرس روبرو شدید، می‌توانید با انجام اقدامات ساده به بدن خود کمک کنید تا با استرس موجود کنار بیاید. در ادامه این مقاله، برخی از راهکارها که می‌تواند در هنگام پرستاری از نوزاد برای از بین بردن خستگی پس از زایمان مادران مفید باشد، بیان شده است، که عبارتند از :

1- اجتناب زنان از خوابیدن زیاد پس از انجام زایمان:

همه ما می‌دانیم که زنان در هنگام انجام زایمان سختی زیادی را متحمل می‌شوند. اما این دشواری پس از زایمان پایان خواهید گرفت و نباید فرد را مجبور کنید تا در طول شبانه‌روز استراحت نماید. فراموش نکنید که پس از تولد نوزاد، استراحت کافی برای زنان زائو از اهمیت حیاتی برخوردار است. بنابراین هر مادری می‌تواند  هنگام خوابیدن کودک خود استراحت نموده و بقیه روز را به مراقبت از او و انجام کارهای روزمره نوزاد صرف کند. در واقع، می‌توان ادعا کرد که وجود فرزند، بهترین راه برای اجتناب از خوابیدن بیش از حد زنان در دوران نقاهت پس از زایمان است. اگر در دوران نقاهت، کودک شما چرخه خواب منظمی داشته باشد، مطمئنا شما خوشبخت‌ترین مادر دنیا خواهید بود. اگر نه، باید بسیار هوشمند و زیرک بوده و بعد از انجام کارهای روزانه، سعی کنید بلافاصله بعد از خوابیدن نوزاد خود استراحت نمایید.

2- صرفه‌جویی در مصرف انرژی بدن در دوران پس از زایمان:

مادران زائو باید برای مراقبت از نوزاد خود کارهای زیادی انجام دهند، اما این افراد باید سعی کنند تا با کمک گرفتن از اطرافیان و دوستان نزدیک خود در این میدان جنگ به عنوان یک جنگجوی تنها عمل نکنند. علاوه بر این، زنان زائو باید هنگام انجام فعالیت‌های روزانه خود پس از تولد نوزاد، انرژی کمتری صرف انجام آن‌ها بکنند. در واقع، صرفه‌جویی در مصرف انرژی بدن موجب می‌شود تا فرد کمتر احساس اضطراب نموده و آمادگی بیشتری برای مقابله با بحران‌های پیش‌بینی‌نشده دوران پس از زایمان داشته باشد. استراحت کافی واقعا حق هر مادر زائو در دوران نقاهت پس از زایمان است! پس به عنوان یک زن جوان حتما این حق را به خودتان بدهید.

3- نوشیدن مقدار زیادی مایعات:

به عنوان مادری که تازه صاحب فرزند شده است، یادتان باشد که در حین انجام فعالیت‌های روزانه در دوران پس از زایمان احتمال دارد بدن شما آب بیشتری را از دست بدهد، که این فرایند ضعف و خستگی را در بدنتان به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل، همه زنان باید اطمینان حاصل کنند که در دوران نقاهت مقدار زیادی مایعات نوشیده و بدن خود را هیدراته نگه دارند. علاوه بر این موارد، هنگامی که بدن زنان زائو در حالت فعالیت است، ذهن او نیز به طور خودکار فعال شده و باعث از دست دادن انرژی زیاد در دوران پس از زایمان خواهد شد.

4- استفاده از رژیم غذایی منظم و مغذی:

اگر به عنوان یک زن زائو مشغول به کاری هستید، باید  پس از انجام عمل زایمان از یک رژیم غذایی منظم و مغذی در طی روز استفاده کنید، زیرا برنامه منظم روزانه با تغذیه سالم، از بروز سندرم پس از زایمان در زنان جلوگیری خواهد نمود. بنابراین هر زن زائو باید سعی کند تا در دوران نقاهت از انجام برخی کارها خودداری نماید. این کارها عبارتند از:

  • توقف نگرانی در مورد کسب کالری برای هیچ خانمی در دوران نقاهت جائز نیست. پس زنان زائو  باید سعی کنند تا با تغذیه سالم و به دست آوردن کالری مورد نیاز، تمام احتیاجات بدن خود را تامین کنند.
  • علاوه بر این، هیچ مادری نباید در دوران بعد از زایمان نگران افزایش وزن خود باشد. برای همین بهتر است زنان در دوران پس از زایمان، زمان مناسب برای صرف غذا را تعیین نموده و هرگز از رژیم غذایی برای کاهش وزن استفاده نکنند.
  • همچنین، اگر به عنوان یک زن زائو کودک خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنید، ضروری است که مواد مغذی کافی را در طی روز دریافت کنید.

5- متواضع باشید:

جالب است بدانید که فرایند تبدیل شدن زنان به مادر، به معنی اصلاح برخی از رفتارهای ناشایست است. البته این نکته در مورد تمام زنان صحیح نیست! ولی به عنوان یک زن زائو سعی کنید تا بعد از تولد فرزند خود به همه اطرافیان توجه نموده و با آن‌ها رفت و آمد داشته باشید، زیرا اگر دوستان و خویشاوندان شما هر روز به شما سر بزنند، علاوه بر کمک به شما در مراقبت از نوزادتان شما را همراهی خواهند نمود. همچنین، اطمینان حاصل کنید که هنگام احساس خستگی استراحت کافی دارید. شما می‌توانید این موضوع را به اطلاع بازدیدکنندگان هم برسانید تا آن‌ها در مواقعی غیر از زمان استراحت به ملاقات شما بیایند. در چنین مواردی استفاده از مهارت‌های فردی بسیار مفید است، زیرا می‌توانید اطرافیان خود را متقاعد کنید که با درک کامل وضعیت شما، در زمان مناسبی به دیدنتان بیایند.پ

6 کمک گرفتن از اطرافیان:

به عنوان زنی که تازه صاحب نوزاد شده  است، سعی کنید به راحتی کمک دوستان و خانواده خود را برای انجام کارهای منزل و مراقبت از نوزاد درخواست نمایید. واگذار کردن بخش‌های کوچکی از کار روزانه به اعضای خانواده باعث کاهش فشار بر روی زنان زائو در دوران نقاهت خواهد شد. همچنین، با این کار فرد احساس آرامش و اعتماد به نفس بیشتری کرده و برای بالا بردن روحیه مادرانه و مراقبت از نوزاد بسیار موفق خواهد بود. اگر زنی در دوران نقاهت پس از زایمان هیچ پشتیبانی نداشته باشد تا از او در انجام کارهای روزانه و مراقبت از نوزاد کمک بگیرد، مطمئن باشید که اگر او به زودی در آستانه سرنگونی قرار نگیرد، در  تلاش برای مقابله با مشکلات و کارهای روزانه به تنهایی شکست خواهد خورد.

خستگی و افسردگی پس از زایمان:

جالب است بدانید که خط مرزی بسیار نازکی بین استرس کوتاه مدت و افسردگی طولانی در دوران پس از زایمان وجود دارد. اگر زنی در این دوره دچار افسردگی شود، مستلزم توجه ویژه خواهد بود. پس اگر به عنوان زن زائو در دوران بعد از زایمان دچار وحشت شدید یا زایمان بسیار سختی را تجربه کردید، مهم است با پزشک معالج خود در این مورد صحبت کنید و به دنبال استفاده از کمک‌های حرفه‌ای او باشید.

همچنین اگر سابقه ابتلا به افسردگی بالینی را در بارداری‌ای قبلی خود دارید، مطمئن شوید که این مشکل پس از انجام زایمان دوباره اوج خواهد گرفت. پس حتما  با پزشک معالج خود در این مورد صحبت کنید. علاوه بر این موارد، توجه داشته باشید که هر زن زائو باید در دوران پس از زایمان حتما با مادر خود قرار ملاقات مداوم گذاشته و از او در مورد مراقبت از نوزاد کمک بگیرد. در نهایت، یادتان باشد که رهایی از احساس  خستگی پس از زایمان غیرممکن نیست و فقط نیاز به برنامه‌‌ریزی و کمک گرفتن از افراد باتجربه دارد!

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

من خيلي خستم خوابم مياد هميشه الان بچم تو٤ماهخ ولي بازم هنوز همش دلم ميخواد بخوابم

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/