زمان اولین پریود بعد از زایمان و تاثیر آن بر شیردهی

baby-first-period

در میان مادران امروزی، اعتقاد مشترکی وجود دارد! آن‌ها فکر می‌‌کنند که می‌‌توانند از طریق تغذیه نوزاد خود با شیر مادر، به طور کامل از رخ دادن دوره قاعدگی در بدن خود جلوگیری کنند. اما وقت آن است که افسانه‌‌ها را کنار بگذاریم و با حقیقت روبرو شویم. حقیقت این است که زنان پس از انجام زایمان، مانند قبل، با روند قاعدگی در بدن خود مواجه خواهند شد. گاهی اوقات، شروع این دوره ممکن است فقط چند هفته پس از انجام عمل زایمان در بدن مادر شروع شود. زمانی که مادر به طور کامل، نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کند و دوره قاعدگی در بدن او شروع نشود ، این دوره "آمنوره لاکتاسیله" نامیده می‌‌شود. با این توصیفات، بهتر است شما به عنوان یک مادر جوان و بی‌‌تجربه درباره تغذیه نوزاد با شیر مادر و ارتباط آن با دوره قاعدگی در بدن خود بیشتر بدانید.

اگر زایمان کردید و هنوز عادت ماهانه نشدید این مطلب چرا بعد از زایمان پریود نمیشوم؟ را بخوانید

بازگشت دوره قاعدگی در بدن زنان شیرده:

دوره قاعدگی در بدن هر زنی، باید پس از تولد نوزاد، دوباره به حالت عادی خود بازگردد. بنابراین، اگر مادری، شیردهی نداشته باشد، می‌‌تواند منتظر شروع چرخه قاعدگی خود در طی 3 ماه آینده باشد. این حال، فراموش نکنید که زمان شروع این دوره ممکن است از مادری به مادر دیگر متفاوت باشد. پس، به یاد داشته باشید که

  • حتی اگر شما نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می‌‌کنید، هم باید دوره‌‌های قاعدگی را با روال عادی قبل از بارداری تجربه کنید. با این وجود،در بعضی موارد شروع چرخه قاعدگی دوباره زنان ممکن است تا حدود یک سال پس از زایمان به تاخیر بیفتد.در واقع هنگامی که مادری، فرزند خود را به‌‌طور منظم با شیر مادر تغذیه کند، این حالت می‌‌تواند از شروع چرخه قادگی او به مدت طولانی جلوگیری کند.
  •  زمانی که مادر، نوزادش را به اندازه کافی با شیر مادر تغذیه نکند، شروع دوران قاعدگی در بدن او ممکن است زودتر ازسایر زنان شیرده رخ دهد.
  • به همین دلیل، در برخی موارد، شروع چرخه قاعدگی زنان زائو ممکن است چند ماه پس از زایمان طول بکشد، مگر اینکه فرد، روند شیردهی خود را به طور کامل متوقف کند. در نهایت، این نکته مهم را فراموش نکنید که وقتی دوره قاعدگی زنی پس از انجام زایمان بازگردد، باید هر ماه، به‌‌طور منظم ادامه یابد.

اگر میخواهید بارداری خود را قبل از پریود شدن تشخیص دهید این مطلب 17 علامت تشخیص بارداری قبل از دست دادن پریود را بخوانید

تاثیر پریود بر تغذیه نوزاد با شیر مادر:

اغلب مادران تصور غلطی دارند که تغذیه نوزاد با شیر مادر، در طول دوره قاعدگی کار درست نیست و انجام این کار به کودک آن‌‌ها آسیب می‌‌رساند.

  • یادتان باشد که کیفیت شیر ​​مادر در این دوره مانند سایر مواقع ثابت باقی می‌‌ماند.
  • هیچ آسیبی به سلامت فرزند شما وارد نخواهد نمود. هر چند طعم شیر مادر ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی بدن او، تحت تاثیر قرار گرفته و تغییر کند،
  • اما این حالت هم نمی‌‌تواند مانع جدی برای تغذیه نوزاد با شیر مادر باشد.
  • البته گاهی اوقات، ممکن است میزان شیر مادر و مواد مغذی موجود در آن با شروع دوره قاعدگی کاهش یابد و این تغییرات هورمونی، گاه به گاه هم، شیر مادر را نسبت به قبل رقیق کند، ولی هیچ موردی برای نگرانی نیست و بروز همه این پدیده‌‌ها امری کاملا طبیعی است.
  • با این حال، اگر شما به عنوان یک زن شیرده احساس کردید که تولید شیر شما در دوره قاعدگی به مقدار زیادی کاهش یافته است، می‌‌توانید با مصرف برخی چای‌‌ و برخی دمنوش ها به افزایش شیر در بدن خود کمک کنید.
  • اگر با همه این اقدامات، فرزند شما دچار مشکل شد، شما می‌‌توانید با پزشک معالج خود در مورد مصرف مواد معدنی و انواع ویتامین‌‌ها جهت افزایش شیر در بدنتان صحبت کنید تا اطمینان حاصل شود که شیر شما برای تغذیه و رشد نوزادتان کاملا مناسب و طبیعی می‌‌باشد.
  • همچنین، برخی از زنان شیرده ممکن است در دوران قاعدگی خود با زخم شدن نوک پستان متوجه شوند. این شرایط هم امری کاملا طبیعی است و با بروز دلیل تغییرات هورمونی در چرخه قاعدگی زنان مشاهده می‌‌شود.
  • برخی از زنان هم ممکن است کمی بعد از شروع دوره قاعدگی، در زمان شیر دادن به فرزند خود احساس پشیمانی کنند،که عمدتا به علت بروز درد فیزیکی ناشی از چرخه قاعدگی است.
  • به عنوان یک مادر جوان سعی کنید در هنگام احساس درد، نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه نکنید یا حواس خود را با چیز دیگی پرت کنید تا تجربه تلخی بر ذهن شما به جای نگذارد. ولی تغذیه منظم نوزاد با شیر مادر در این دوره نیز کمک می‌‌کند تا شیر مادر به اندازه کافی برای تغذیه کودک تامین شود. همچنین، شیردهی نوزاد در دوران قاعدگی احتمال بروز مشکلاتی مانند انجنیر، ماستیت و انسداد کانال‌‌های شیردهی در مادر را کاهش دهد.

 زمان اولین پریود پس از شیردهی:

به عنوان یک زن جوان به خاطر داشته باشید که بازگشت دوباره دوره قاعدگی پس از انجام زایمان، قدرت باروری را نیز با خود به ارمغان خواهد آورد. البته،در نظر داشته باشید که شانس باردار شدن شما حتی در زمان قبل و بعد از قاعدگی نیز وجود دارد. ممکن است این حالت کمی عجیب و غریب باشد، اما بدن انسان از یک قانون سختگیرانه پیروی نمی‌‌کند. به همین دلیل، چند نکته مهم در مورد دوره قاعدگی و باردار شدن دوباره زنان بعد از زایمان عبارتند از:

  • فراموش نکنید که حتی قبل از شروع دوره قاعدگی بعد از زایمان نیز ممکن است عمل تخمک‌‌گذاری در بدن مادر اتفاق بیافتد.
  • به همین علت، در صورتی که مادر در دوران شیردهی خود اقدامات مناسب برای کنترل تولد را انجام ندهد، ممکن است مجددا حامله شود، بدون این که اولین چرخه قاعدگی پس از انجام زایمان را تجربه کند.
  • بنابراین، اگر نمی‌‌خواهید بارداری دیگری را بدون داشتن برنامه‌‌ریزی دقیق تجربه کنید، حتما از قرص‌‌های ضد بارداری، کاندوم یا دیگر روش ها برای پیشگیری استفاده کنید.

برای اطلاع از اینکه در زمان پریود چه اتفاقی می افتد این مطلب برای پریود شدن چه اتفاقاتی در بدن می افتد ؟ را بخوانید

در نهایت، برای اطمینان بیشتر، در چنین شرایطی، مادر زائو می‌‌تواند با پزشک خود در مورد استفاده از گزینه‌‌های مناسب کنترل تولد صحبت کرده و مطمئن شود که استفاده از این داروها بر روند تولید شیر در بدن او تاثیر نداشته و سلامت فرزند کوچک او را تهدید نمی‌‌کند. برای انجام این کار، لازم است قرار ملاقات با پزشک را تعیین کرده و در اسرع وقت، برای کسب اطلاعات بیشتر به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

 

نظر (5)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من بعد از 46روزپریود شدم ماه بعدش نشدم ایا به خاطره شیردهیه یا ن حامله ام.جلوگیری طبیعی هم داشتم توروخداجواب بدین

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام ببخشید من بعد از ۴۵روز از زایمانم پریود شدم ولی در حدلکه بینی بعد از شش روز پریودیم زیادتر شد الان باید چکارکنم ایا مشکلی دارم

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
من حدود ۷ ماهه زایمان کردم و هنوز پریود نشدم. یه رابطه محافظت نشده داشتم و قرص اورژانسی مصرف کردم و الان بیشتر از سه روز هست که هیچ لکه بینی هم نداشتم. میخواستم بدونم آیا حتما خونریزی باید اتفاق بیفته و نهایتا چند روز بعد از خوردن قرص...

با سلام
من حدود ۷ ماهه زایمان کردم و هنوز پریود نشدم. یه رابطه محافظت نشده داشتم و قرص اورژانسی مصرف کردم و الان بیشتر از سه روز هست که هیچ لکه بینی هم نداشتم. میخواستم بدونم آیا حتما خونریزی باید اتفاق بیفته و نهایتا چند روز بعد از خوردن قرص باید خونریزی رخ بده؟

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
قرص های اورژانسی در بدن هر کس واکنش متفاوتی داره ، چون شما چند ماهه به خاطر شیردهی پریود نمیشید و ممکنه تا اتمام دوره شیردهی نامنظم پریود بشید یا اصلا نشید نمیشه گفت که برای شما چند روز بعد خونریزی رخ میده ولی میتونین دو سه هفته بعد از رابطه...

سلام
قرص های اورژانسی در بدن هر کس واکنش متفاوتی داره ، چون شما چند ماهه به خاطر شیردهی پریود نمیشید و ممکنه تا اتمام دوره شیردهی نامنظم پریود بشید یا اصلا نشید نمیشه گفت که برای شما چند روز بعد خونریزی رخ میده ولی میتونین دو سه هفته بعد از رابطه تست بارداری بدین.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
من بعد زايمان اولم كه خيلي خوب بچه شير ميدادم يكسال بعدپريود شدم،اما بغداد زايمان دومم كه شير كمكي داشتم هشت ماهگي پريود شدم و خيلي نامنظم

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/