جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی یا زیبایی واژن

LABIAPLASTY

واژینوپلاستی روشی است که با هدف "سفت کردن" واژن زنان بعد از انجام زایمان طبیعی یا در دوران پیری انجام می­گیرد. البته در مواردی هم، زنان به دلایل مختلف پزشکی، سلامت واژن خود را از دست می­دهند، که در این شرایط برای بازسازی این ناحیه از بدن خود به واژینوپلاستی یا لابیاپلاستی نیاز پیدا می­کنند. علاوه بر این موارد، برخی از جراحان زنان و زایمان ادعا می­کنند که این نوع جراحی می­تواند برخی حساسیت­های پوستی و واژینالی زنان جوان را بهبود بخشند!

با این که در هنگام انجام جراحی واژینوپلاستی بافت­های واژن زنان کشش داده می­شود، ولی جراحی این بافت­ها نمی­تواند میل و واکنش­های جنسی را در بدن زنان افزایش دهد، زیرا میل جنسی، تحریک و ارگاسم هر فرد، پیچیده و نوعی واکنش منحصر به­فرد است که با تکیه بر ویژگی­های شناختی، عاطفی، معنوی و فکری زنان به طور خودکار عمل کرده و منجر به لذت بردن بیشتر خانم­ها، به­ویژه در دوران جوانی می­شود.

"جراحی واژینوپلاستی (vaginoplasty) یا تنگ کردن واژن، یک جراحی پلاستیک برای سفت کردن و استحکام عضلات با هدف بهبود عملکرد واژن می باشد و جراحی لابیاپلاستی (labiaplasty) یا زیبایی واژن، ناحیه واژن را از لحاظ زیبایی و آناتومی طبیعی فرد تغییر می­دهد."

به خاطر داشته باشید که جراحی پلاستیک دستگاه تناسلی زنان (اطراف واژن یا لابیاپلاستی) می­تواند به تنهایی انجام گرفته یا با جراحی واژینوپلاستی هم­زمان باشد. در واقع، این نوع جراحی معمولا بر روی لگن بزرگ Labia Majora (قسمت بزرگ و بیرونی واژن) یا لگن کوچک Labia Minora (لب­های کوچک و داخلی واژن) انجام گیرد، ولی جراحی واژن زنان، اندازه یا شکل لب های واژن را تغییر می­دهد. در برخی موارد هم اندازه لب های واژن کوچک­تر از حد معمول بوده و یا حالت نامتقارنی بین دو لب وجود دارد که پزشک متخصص زیبایی برای اصلاح و تغییر آن­ها به شکل طبیعی و دلخواه بیمار، جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی را به صورت هم­زمان انجام می­دهد.

برای تصمیم­گیری درست در مورد اینکه فرد می­خواهد جراحی واژینوپلاستی یا  لابیاپلاستی (زیبایی واژن) انجام دهد، باید در نظر داشته باشد که تفاوت بسیار مهمی بین جراحی ترمیم­کننده و جراحی زیبایی زنان وجود دارد. یادتان باشد که انجام جراحی واژینوپلاستی، عملکرد واژن زنان را بهبود بخشیده و جراحی لابیاپلاستی(زیبایی واژن)، ناحیه واژن را از لحاظ زیبایی و آناتومی طبیعی فرد تغییر می­دهد. در واقع، زنان می­توانند جراحی لابیاپلاستی را مانند جراحی بینی انجام دهند: همانطور که جراح پلاستیک با انجام عمل جراحی بینی می­تواند حفره­های داخل بینی را بازسازی کرده و به شما کمک کند بهتر نفس بکشید یا شکل بینی خود را تغییر دهید (که فقط به خاطر زیبا شدن ظاهر انجام می­گیرد)، جراحی زیبایی واژن زنان نیز برای تغییر ظاهر این قسمت از بدن انجام می­شود.

البته، تمایز حیاتی در انجام جراحی واژن در کشورهای مختلف جهان وجود دارد. کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان(ACOG) ، قبل از انجام عمل جراحی­ واژینوپلاستی و لابیاپلاستی، نتایج آن را در افزایش مشکلات عملکردی زنان مانند بی­اختیاری ادرار مورد ارزیابی قرار می­دهد. اما در اروپا و آسیا، با توجه به وجود خطرات زیاد این نوع جراحی و عدم وجود اطلاعات علمی کافی در مورد ایمنی و اثربخشی آن، جراحی زیبایی واژن زنان همچنان با شک و تردید مورد بررسی قرار می­گیرد. در این کشورها، جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی به عنوان جراحی­های بازسازی و اصلاح نقایص زایمان در زمانی که واژن حالت طبیعی خود را از دست داده و خیلی کوتاه یا غیرواقعی به نظر می­رسد، شناخته می­شود.

با این حال، امروزه، در بسیاری از کشورها، جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی به جراحی­های زیبایی تبدیل شده­اند که برای "جوان­سازی واژن" و اعمال "پروتز واژن " صورت می­گیرند. متاسفانه، پزشکان جراح پلاستیک و متخصصین زنان و زایمان، در مورد انجام عمل جراحی واژن و لگن ،  بازاریابی کرده و آن­ها را همانند جراحی­های زیبایی دیگر مانند زیبایی صورت، برای بالا بردن اعتماد به نفس زنان انجام می­دهند. ولی حقیقت چیز دیگری است! انجمن پزشکان متخصص زنان و زایمان آمریکا عقیده دارد که اندام­های زنانه به طور طبیعی دارای اشکال(ظواهر) وسیعی بوده و معمولا دارای ظاهر طبیعی و آناتومیک صحیحی هستند. بنابراین، جراح یا خود فرد حق ندارد که با یک "نگاه" بگوید واژن و لگن شکل طبیعی ندارد.

جالب است بدانید که به­تازگی، در دنیای پزشکی، تکنولوژی لیزری برای "جوان­سازی واژن" و انجام سایر جراحی­های واژینالی زنان به عنوان جایگزینی برای روش­های سنتی معرفی شده است. پزشکان و متخصصین جراحی­های لیزری،  افرادی از انجمن جراحی پلاستیک هستند که روش­های مختلفی را برای جوان­سازی مجدد واژن زنان ارائه می­کنند، اما خود انجمن انجام عمل جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی را تأیید نمی­کند و هشدار می­دهد که جراحی لیزری "جوان­سازی واژن" زنان نیاز به تحقیقات علمی بیشتری برای تعیین میزان اثربخشی و موفقیت خود دارد. در نهایت، می­توان ادعا کرد که هیچ­کدام از جراحی­های واژینوپلاستی و لابیاپلاستی جهت آرایش دادن و تغییر ظاهر واژن که با روش های معمول یا لیزری انجام می­گیرد، توسط انجمن جراحی پلاستیک پذیرفته نمی­شود.

در ادامه، چند نمونه از روش­های جوان­سازی واژن و " طراحی واژن " زنان که رایج است، مورد بررسی قرار می­گیرند. این موارد عبارتند از:

ترمیم پرده بکارت

نوعی جراحی واژن وجود دارد که بافت نازک در محل ورودی واژن زنان را که به طور معمول در اولین رابطه جنسی از بین رفته است، ترمیم می­کند. این نوع عمل جراحی در علم پزشکی به نام "هیمنوپلاستی" شناخته شده و به منظور ترمیم پرده بکارت و تبدیل آن به حالت اولیه و باکره کردن زنان صورت می­گیرد. در واقع، این نوع جراحی نشان می­دهد که زن قبلا از لحاظ جنسی فعال نبوده است. از آنجایی که در کشور ما اعتقادات مذهبی قوی بوده و به بکارت دختران اهمیت خاصی داده می­شود، میزان انجام این عمل نسبت به کشورهای دیگر جهان بیش­تر بوده و یکی از بحث­برانگیزترین جراحی­ها جراحی­های واژینالی در زنان به­شمار می­رود.

Clitoral unhooding : در برخی کشورها، بعضی از جراحان پلاستیک، روشی به نام " unhooding  clitoral" را ارائه می­دهند که در آن، بافتی را که دیواره جلویی واژن زنان را پوشش می­دهد، با انجام عمل جراحی برمی­دارند.

روش تقویت نقطه G : علاوه بر این موارد، بعضی از کارشناسان بر این باورند که دیواره جلویی واژن ، یک مکان بسیار حساس و تحریک­پذیر برای تحریک و به ارگاسم رسیدن زنان است. بنابراین، با "روش تقویت نقطه G"، کلاژن را به دیواره جلوی واژن اتصال می­دهند که هم از لحاظ ظاهری بسیار جذاب شده و هم برای افزایش لذت زنان مفید است.

خطرات انجام عمل جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی در زنان:

لازم است بدانید که تا به امروز، میزان رضایت­مندی درازمدت زنان و میزان عوارض ناشی از انجام عمل جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی مورد بررسی قرار نگرفته است. با این حال، خطرات ناشی از انجام عمل جراحی زیبایی واژن و لگن زنان شامل موارد زیر است:

  • عفونت ناحیه واژن زنان بعد از جراحی
  • ایجاد تغییرات دائمی در احساس زنانگی
  • احساس درد مداوم بعد از جراحی
  • احساس خارش واژن

بهترین توصیه برای زنان در مورد انجام عمل جراحی واژینال این است که قبل از هر اقدامی، با یک پزشک متخصص زنان و زایمان معتبر صحبت کرده و درباره احساسات و نگرانی­ها در مورد اندام تناسلی خود و همچنین انتظاراتی که از انجام عمل جراحی دارند، با او مشورت نمایند تا در صورت نیاز، از گزینه­های غیرجراحی احتمالی برای اصلاح وضعیت واژن آگاه شوند. به خاطر داشته باشید که انجام تمرینات ورزشی مبتنی بر کگل (Kegel) می­تواند ضعف عضلات واژن زنان را از بین برده و باعث افزایش التهاب جنسی این خانم­ها شود. همچنین، مشاوره با روانشناسان می­تواند مسائل مربوط به عزت­نفس زنان را حل کرده و اعتماد به نفس آن­ها را بالا ببرد.

اگر به عنوان یک زن جوان قصد دارید تا از روش جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی برای زیبایی واژن خود و از بین بردن نقص­های موجود در آن استفاده کنید، لازم است حتما برخی از سوالات مهم را قبل از انجام جراحی، از پزشک معالج خود بپرسید. این پرسش­ها عبارتند از:

  • خطرات و عوارض انجام جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی در کوتاه مدت و یا بلند مدت چیست؟
  • مزایای عمل جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی در زنان چیست؟
  • آیا بعد از جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی حساس سوزش موجود در واژن من کاهش خواهد ­یافت؟
  • آیا انجام جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی بر توانایی من در داشتن یک ارگاسم طبیعی تاثیر خواهد گذاشت؟
  • آیا پس از جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی، محدودیتی در استفاده از محصولات بهداشتی زنانه، مانند تامپون خواهم داشت ؟
  • آیا انجام این عمل جراحی بر روند حاملگی و زایمان من در آینده تاثیر می­گذارد؟
  • آیا انتظارات واقعی من از جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی به طور کامل برآورده می­شود؟
  • گزینه­ های غیر از جراحی برای درمان و زیبایی واژن زنان چیست؟
  • آیا انجام عمل جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی تحت پوشش بیمه قرار دارد؟

همه طرح­های بیمه درمانی، عمل جراحی واژینوپلاستی و لابیاپلاستی یا جراحی پلاستیکی در زنان را غیرضروری دانسته و هزینه آن را تقبل نمی­کنند. فقط گاهی، طبق نظر انجمن پزشکان، عمل واژینوپلاستی و لابیاپلاستی از نظر پزشکی برای سلامت زنان ضروری بوده و یا عمل هيپرتروفي (از رشد بيش از اندازه واژن ) که ناشی از ترشح بیش از حد هورمون تستوسترون در بدن زنان است، الزامی تشخیص داده شده و فرد بیمار در هنگام انجام جراحی تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/