همه چیز درباره سرطان تخمدان | علائم و درمان

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان نوعی سرطان است که در تخمدان‌های زنان شروع می‌شود - اندام‌های کوچکی در دستگاه تناسلی زنان که تخمک‌ها را ایجاد می‌کنند. تشخیص این نوع سرطان می تواند دشوار باشد زیرا اغلب تا مراحل بعدی هیچ علامتی ایجاد نمی کند. پس از پیدا شدن، سرطان تخمدان را می توان با شیمی درمانی و جراحی برای حذف هر گونه تومور درمان کرد.

سرطان تخمدان چیست؟

سرطان زمانی ایجاد می شود که سلول های بدن شما شروع به رشد غیر طبیعی می کنند. این می تواند در هر ناحیه ای از بدن اتفاق بیفتد. هنگامی که این رشد غیر طبیعی در تخمدان اتفاق می افتد، شما به سرطان تخمدان مبتلا می شوید. همه سلول ها چرخه زندگی خود را طی می کنند - رشد، تقسیم و جایگزینی. آنها حتی زمانی که دیگر به درستی کار نمی کنند یا عمر مفید خود را پشت سر گذاشته اند، تحت "مرگ برنامه ریزی شده سلولی" قرار می گیرند - در این مرحله، سلول ها می میرند. با این حال، سلول ها گاهی به سرعت شروع به رشد می کنند یا زمانی که باید دیگر نمی میرند. این رشد غیرطبیعی سلول ها می تواند مشکلاتی ایجاد کند که معمولاً منجر به تشکیل تومور می شود. یک تومور می تواند سرطانی (بدخیم) یا غیر سرطانی (خوش خیم) باشد.

تومورهای خوش خیم و بدخیم در بدن متفاوت عمل می کنند. تومور خوش خیم در سراسر بدن پخش نمی شود. در یک مکان می ماند و به مرور زمان به آرامی رشد می کند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است تماشای آن را در طول زمان یا برداشتن تومور با جراحی توصیه کند. به طور معمول، تومورهای خوش خیم خطر فوری برای سلامتی شما نیستند. تومورهای بدخیم تهاجمی تر هستند. اینها به سرعت رشد می کنند و می توانند به سایر قسمت های بدن حمله کنند و با گسترش آنها مشکلات بیشتری ایجاد کنند. هنگامی که سلول های بدخیم (سرطانی) در تخمدان ها ایجاد می شوند، سرطان تخمدان نامیده می شود.

تخمدان ها بخشی از دستگاه تناسلی شما هستند. اگر اندام های دستگاه تناسلی خود را مثلثی وارونه تصور می کنید، تخمدان ها یک جفت اندام گرد در گوشه های بالایی هستند. تخمدان های شما - هر کدام به اندازه یک گردو - به رحم متصل هستند و دو لوله نازک به نام لوله های فالوپ در بین آنها وجود دارد. رحم پایین ترین نقطه مثلث را تشکیل می دهد. در طول سال‌های باروری (زمانی از زندگی‌تان که می‌توانید باردار شوید)، تخمک‌ها در تخمدان‌ها تشکیل می‌شوند، به لوله‌های فالوپ و سپس به رحم می‌رسند.

چه چیزی باعث سرطان تخمدان می شود؟

علت سرطان تخمدان هنوز مشخص نیست. با این حال، در صورت داشتن موارد زیر ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان بیشتر باشد:

  • سابقه خانوادگی سرطان تخمدان (دیگر اعضای خانواده شما به این بیماری مبتلا بوده اند) یا یک جهش ژنی (BRCA1 یا BRCA2) را به ارث برده اند
  • هرگز باردار نبودن
  • اندومتریوز 
  • سرطان سینه، رحم یا کولورکتال
  • همچنین با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان تخمدان افزایش می یابد

علائم سرطان تخمدان چیست؟

متأسفانه، سرطان تخمدان می تواند رشد کند، بسیار بزرگ شود و قبل از ایجاد علائم در سراسر شکم پخش شود. این می تواند تشخیص زودهنگام را دشوار کند. هنگامی که علائم را تجربه می کنید، می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • داشتن درد، ناراحتی یا نفخ در شکم و لگن
  • تغییراتی را در عادات غذایی خود تجربه کنید، زود سیر شوید و اشتهای خود را از دست بدهید. ممکن است نفخ و آروغ، گاهی اوقات حتی درد معده را تجربه کنید.
  • خونریزی غیرطبیعی یا ترشحات واژن (مخصوصاً اگر خونریزی خارج از چرخه قاعدگی معمولی شما یا بعد از یائسگی اتفاق بیفتد) و اغلب
  • تغییرات در روده مانند اسهال و یبوست
  • احساس هر گونه توده غیرعادی یا افزایش اندازه شکم
  • داشتن تکرر یا فوریت ادرار

ژن ها چیست و چه ارتباطی با سرطان تخمدان دارند؟

ژن‌ها بخشی از DNA شما هستند و اساساً طرح اولیه سلول‌های شما برای بازتولید خود هستند. شما با ترکیب ژنتیکی خاصی متولد شده اید. ژن‌های شما می‌توانند تحت تأثیر خانواده شما (ویژگی‌های ارثی) و تغییراتی که در طول زمان در ژن‌های شما اتفاق می‌افتد، قرار بگیرند. این تغییرات جهش نامیده می شود. دو تا از شایع ترین جهش های ژنی که به عنوان مرتبط با سرطان تخمدان مشخص شده اند، BRCA1 و BRCA2 هستند.

ژن های BRCA1 و BRCA2 ارثی هستند - به این معنی که شما بخشی از هر ژن را از هر والدین دریافت می کنید. ژن‌های شما دو قطعه هستند (شما دو بخش دارید که هر ژن را می‌سازد، بنابراین دو قسمت برای BRCA1). ممکن است بدون ابتلا به سرطان، در یک قسمت از ژن جهش داشته باشید. با این حال، اگر هر دو بخش ژن جهش یافته باشند، سرطان می تواند ایجاد شود. BRCA1 و BRCA2 به طور معمول رشد سلول های سرطانی را سرکوب می کنند. جهش باعث می شود این ژن ها کار خود را انجام ندهند و از رشد غیر طبیعی سلول ها جلوگیری کنند. BRCA1 و BRCA2 نیز با سرطان سینه مرتبط هستند.
جهش های ژنی همیشه ارثی نیستند. در طول زندگی، ژن های شما می توانند تغییر کنند. جهش جسمی جهشی است که در طول زمان اتفاق می افتد. یکی از جهش‌های ژنتیکی رایج که در سرطان تخمدان مشاهده می‌شود، جهش جسمی ژن TP53 است. جهش بخشی از ژن - پروتئین - به نام پروتئین p53 را تغییر می دهد. این پروتئین معمولاً برای مبارزه با تومورها و جلوگیری از رشد آنها عمل می کند. با این حال، وقتی با این جهش تغییر می‌کند، نمی‌تواند از رشد تومور جلوگیری کند. همین فرآیند می تواند برای بسیاری از ژن های مختلف در بدن شما اتفاق بیفتد و همه آنها می توانند به رشد سرطان کمک کنند.

چگونه می توانم بفهمم که آیا جهش های ژنی در خانواده من وجود دارد؟

اگر سابقه خانوادگی قوی سرطان تخمدان یا سرطان سینه دارید، پزشک ممکن است آزمایش ژنتیک را پیشنهاد دهد. این نوع آزمایش هر گونه جهش یا تغییری را که در ساختار ژنتیکی خود دارید شناسایی می کند. درک سابقه خانوادگی و ساختار ژنتیکی شما می تواند به درمان زودهنگام سرطان کمک کند. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد سابقه خانوادگی سرطان خود صحبت کنید و در مورد اقدامات پیشگیرانه ای که می توانید برای محافظت از سلامت خود انجام دهید صحبت کنید.

سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟

برای بسیاری از انواع سرطان، آزمایش‌های غربالگری وجود دارد که پیش سرطان یا سرطان را در مراحل اولیه تشخیص می‌دهند، زمانی که قبل از بروز علائم قابل درمان است. پاپ اسمیر، ماموگرافی و کولونوسکوپی نمونه هایی از تست های غربالگری هستند که بسیاری از افراد با آن آشنا هستند. متاسفانه هیچ آزمایش غربالگری برای سرطان تخمدان وجود ندارد. آزمایش معمولاً پس از بروز علائم انجام می شود. مهم است که بدن خود را بشناسید و هنگامی که متوجه چیزی غیرعادی شدید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. از آنجایی که علائم سرطان تخمدان متفاوت است، علائم پایدار بیش از دو تا سه هفته مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

ارائه دهنده شما ممکن است با یک شرح حال و یک معاینه فیزیکی، از جمله معاینه لگن شروع کند. این معاینه برای بررسی هرگونه رشد غیرطبیعی یا بزرگ شدن اندام در لگن استفاده می شود. این آزمایش اول ممکن است اطلاعات بیشتری به ارائه‌دهنده شما بدهد و به تصمیم گیری در مورد آزمایش‌های اضافی که ممکن است نیاز داشته باشید کمک کند.

آزمایشات اضافی می تواند شامل موارد زیر باشد:

سونوگرافی لگن: سونوگرافی یک آزمایش تصویربرداری است که از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از اندام های داخلی شما استفاده می کند. این کار را می توان در بالای پوست شما (معمولاً شکم) یا به صورت داخلی با یک عصا انجام داد. سونوگرافی داخلی را سونوگرافی ترانس واژینال می نامند. این تست های تصویربرداری بدون درد هستند و هیچ آمادگی از جانب شما را شامل نمی شود. پزشک شما در طول آزمایش به تخمدان های شما نگاه می کند تا ببیند آیا بزرگ شده اند یا رشدی دارند. سونوگرافی همه رشدها را نشان می دهد، نه فقط سرطانی. این آزمایش معمولاً با چندین آزمایش دیگر انجام می شود که تشخیص شما را تأیید می کند.

سرطان تخمدان

سایر آزمایشات تصویربرداری که می تواند به تشخیص سرطان تخمدان کمک کند می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی).
  • سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری).
  • اسکن PET (توموگرافی گسیل پوزیترون).
  • اشعه ایکس قفسه سینه

آزمایش خون: آزمایش خون به دنبال ماده ای به نام CA-125 است. سطوح بالای CA-125 در خون می تواند نشانه سرطان باشد. با این حال، سطوح CA-125 می تواند طبیعی باشد، حتی در صورت وجود سرطان، و در بسیاری از شرایط که سرطانی نیستند، بالاتر باشد. به همین دلیل، آزمایش خون با سایر آزمایش‌ها برای تشخیص سرطان تخمدان استفاده می‌شود.

ارزیابی جراحی: سرطان تخمدان را می توان در طی یک عمل جراحی تشخیص داد. سرطان تخمدان نیز معمولاً با جراحی و شیمی درمانی درمان می شود.

لاپاراسکوپی: لاپاراسکوپی نوعی جراحی است که در آن یک دوربین نازک (لاپاراسکوپ) از طریق یک برش کوچک (برش) در شکم قرار می‌گیرد. با استفاده از اسکوپ به عنوان راهنما همراه با پورت‌های اضافی برای نگه‌داشتن ابزار، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند سرطان را ارزیابی کند، بیوپسی‌های مرحله‌ای را پیش‌فرض کند و در برخی شرایط، تومورهای تخمدان را حذف کند.

سرطان تخمدان چگونه مرحله بندی می شود؟

مرحله بندی راهی برای نشان دادن میزان گسترش سرطان شما است. هنگامی که ارائه دهنده شما سرطان را مرحله بندی می کند، عوامل مختلفی در نظر گرفته می شود، از جمله: کدام اندام ها تحت تاثیر سلول های سرطانی قرار می گیرند. ارائه‌دهنده شما می‌خواهد تعیین کند که آیا سرطان در هر دو تخمدان است یا به سایر اندام‌های مجاور در لگن، شکم یا جاهای دیگر سرایت کرده است.

سلول های سرطانی راه های مختلفی دارند که می توانند در سراسر بدن پخش شوند. سرطان تخمدان می تواند مستقیماً از طریق لگن و شکم، از طریق غدد لنفاوی یا از طریق عروق خونی گسترش یابد.

سرطان تخمدان چهار مرحله دارد. کمترین شدت کمترین عدد است. هر چه این بیماری جدی تر باشد، تعداد آن بیشتر است.

  • مرحله I: این مرحله به سه مرحله فرعی (مرحله IA، مرحله IB و مرحله IC) تقسیم می شود. در مرحله اول، سرطان فقط در یک تخمدان یا یک لوله فالوپ است. مرحله IB دارای سرطان در هر دو تخمدان یا لوله های فالوپ است. در مرحله IC، سرطان در هر دو تخمدان یا لوله های فالوپ است و در خارج از تخمدان (در قسمت بیرونی خود اندام یا در فضای اطراف تخمدان به نام حفره صفاقی) یافت می شود.
  • مرحله دوم: مرحله دوم نیز به چند مرحله اضافی تقسیم می شود. در مرحله IIA، سرطان دیگر تنها در تخمدان نیست، بلکه به رحم گسترش یافته است. در مرحله IIB، سرطان به سایر اندام های مجاور شکم شما (حفره صفاقی) گسترش یافته است.
  • مرحله III: این مرحله شامل سه مرحله فرعی است. در مرحله IIIA، سرطان از طریق غدد لنفاوی به خارج از حفره صفاق (شکم) گسترش یافته است. مرحله دوم (مرحله IIIB)، اندازه تومور حدود 2 سانتی متر است و به خارج از فضای شکم گسترش یافته است. در مرحله IIIC، سرطان به خارج از ناحیه لگن منتقل شده و اندازه آن بزرگتر است (بیش از 2 سانتی متر). در این مرحله می تواند اندام های دیگر مانند کبد را تحت تاثیر قرار دهد.
  • مرحله IV: سرطان مرحله IV شدیدترین است. در این مرحله سرطان در سراسر بدن پخش شده است. در مرحله IVA، در نزدیکی ریه ها و در مرحله IVB سرطان را می توان در غدد لنفاوی کشاله ران یافت.

مرحله بندی مهم است زیرا به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما کمک می کند تا یک برنامه درمانی برای شما ایجاد کند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما در مورد این طرح با شما صحبت خواهد کرد و در مورد بهترین انواع درمان برای شما صحبت خواهد کرد.

سرطان تخمدان چگونه درمان می شود؟

هدف از درمان سرطان این است که تا حد امکان، اگر نگوییم تمام سرطان را از بدن خود حذف کنید. اگر سرطان تخمدان دارید، این اغلب شامل برداشتن اندام‌های تناسلی و هر عضوی است که روی آن سرطان دارد، از جمله بخش‌هایی از روده و امنتوم - ماده‌ای چرب که روده‌ها را می‌پوشاند.

برداشتن جراحی سرطان تخمدان را می توان از طریق روشی به نام لاپاراسکوپی (یک جراحی کم تهاجمی که برای تشخیص سرطان نیز استفاده می شود) یا در طی لاپاراتومی انجام داد. لاپاراتومی روشی است که در آن پزشک با استفاده از یک برش بزرگتر شکم را باز می کند و می تواند تخمدان ها را خارج کند. سایر اندام هایی که سرطان ممکن است گسترش یافته باشد نیز می توانند در طی این روش برداشته شوند.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است شیمی درمانی را قبل یا بعد از عمل جراحی بسته به عوامل متعددی از جمله میزان سرطان در زمان تشخیص توصیه کند. شیمی درمانی داروهایی هستند که برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول های سرطانی طراحی شده اند.

پس از درمان سرطان تخمدان، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌خواهد به طور منظم شما را برای مشاهده معاینه کند. ممکن است قرار ملاقات های معمولی داشته باشید تا بررسی کنید و مطمئن شوید که سرطان در طول زمان عود نکرده است. در طول این قرار ملاقات ها، ارائه دهنده شما ممکن است علائم احتمالی را پشت سر بگذارد و یک معاینه انجام دهد. مراقب علائمی که ممکن است داشته باشید باشید و به ارائه دهنده خود در مورد آنها بگویید. گاهی اوقات، ارائه دهنده شما ممکن است آزمایش های تصویربرداری، معمولاً سی تی اسکن را سفارش دهد.

آیا انواع مختلفی از شیمی درمانی وجود دارد؟

دو نوع شیمی درمانی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است پیشنهاد دهد شامل شیمی درمانی برای بیماری های حساس به پلاتین و شیمی درمانی برای بیماری های مقاوم به پلاتین است. افرادی که پاسخ خوبی به شیمی‌درمانی اولیه مبتنی بر پلاتین داشتند و شش ماه یا بیشتر پس از اتمام درمان عود می‌کنند، در نظر گرفته می‌شوند که به بیماری حساس به پلاتین یا حساس به دارو مبتلا هستند و بیشترین احتمال پاسخ به درمان مشابه یا مشابه را دارند.

به طور کلی، هر چه فاصله زمانی بدون شیمی درمانی (CFI) بیشتر باشد، پاسخ به شیمی درمانی خط دوم بیشتر می شود، اگرچه این درمان ممکن است به اندازه درمان اول طول نکشد. اهداف شیمی درمانی خط دوم برای سرطان مکرر تخمدان (سرطانی که عود می کند) عبارتند از:

  • بهبود کیفیت زندگی شما
  • به تعویق انداختن زمان پیشرفت بیشتر سرطان و بروز علائم
  • طولانی شدن بقا

افرادی که به شیمی درمانی اولیه پاسخ مطلوبی ندادند یا بیماری داشتند که طی شش ماه پس از اتمام شیمی درمانی اولیه مبتنی بر پلاتین (یک فاصله کوتاه بدون شیمی درمانی، CFI) عود کرد، به عنوان بیماری مقاوم به پلاتین یا مقاوم به دارو در نظر گرفته می شوند.

آیا می توانم از سرطان تخمدان پیشگیری کنم؟

هیچ راهی برای پیشگیری کامل از سرطان تخمدان وجود ندارد. ممکن است بتوانید با حفظ وزن سالم و انجام عادات خوب سبک زندگی (ورزش، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، محدود کردن الکل) خطر ابتلا به سرطان را در آینده کاهش دهید. در حال حاضر هیچ آزمایش غربالگری وجود ندارد که بتواند سرطان تخمدان را به طور مثبت شناسایی کند. بسیاری از زنان تا زمانی که علائم شروع نشده است متوجه آن نمی شوند.

با این حال، دانستن سابقه خانوادگی می تواند به شما کمک کند تا برای هر گونه خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان تخمدان آماده شوید. اگر این نوع سرطان در خانواده شما وجود دارد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد آن صحبت کنید. اگر یک جهش ژنتیکی مانند جهش BRCA دارید، ممکن است جراحی کاهش خطر برای برداشتن تخمدان ها و لوله ها قبل از سرطانی شدن آنها ضروری باشد.

چه چیزی می تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهد؟

زنانی که بچه دار شده اند یا از داروهای ضد بارداری خوراکی (قرص های ضد بارداری) استفاده می کنند کمتر در معرض ابتلا به سرطان تخمدان هستند. اگر برای مدت طولانی تری (حداقل پنج سال) از قرص های ضدبارداری استفاده کرده اید، ممکن است خطر کمتری برای ابتلا به سرطان تخمدان داشته باشید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/