بارداری در سن کم | خطرات و عوارض برای مادران نوجوان

بارداری در سن کم

حاملگی نوجوانی، حاملگی در یک زن 19 ساله یا کمتر است. اگر زن در هر سنی پس از شروع عادت ماهانه منظم با مردی رابطه جنسی واژینال داشته باشد، می تواند باردار شود.

نشانه های حاملگی چیست؟

احتمالاً زمانی که یک دوره منظم را رها می کنید، اولین بار متوجه خواهید شد که باردار هستید. اما اگر در زمانی که انتظار دارید پریود بسیار سبکی دارید، تصور نکنید که باردار نیستید. ممکن است در چند هفته اول بارداری خونریزی بسیار خفیفی داشته باشید.

علائم بارداری عبارتند از:

  • دوره از دست رفته یا بسیار سبک
  • حساسیت سینه
  • حالت تهوع، اغلب در صبح
  • استفراغ
  • احساس سبکی سر
  • غش کردن
  • افزایش وزن
  • احساس خستگی
  • تورم شکم

بارداری در سن کم چه تاثیری بر مادران نوجوان دارد؟

مادران نوجوان در مقایسه با مادران با سن متوسط ​​در معرض خطر بیشتری برای فشار خون بالا (پره اکلامپسی) مرتبط با بارداری و عوارض آن هستند. خطرات برای نوزاد شامل تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد است. پره اکلامپسی همچنین می تواند به کلیه ها آسیب برساند یا حتی برای مادر یا نوزاد کشنده باشد.

نوجوانان باردار نیز شانس بیشتری برای کم خونی دارند. کم خونی کاهش تعداد گلبول های قرمز خون (RBCs) است. این می تواند باعث احساس ضعف و خستگی شود و بر رشد کودک شما تأثیر بگذارد.  بر اساس منبع معتبر سازمان جهانی بهداشت (WHO)، عوارض دوران بارداری یا زایمان علت اصلی مرگ و میر دختران 15 تا 19 ساله در سراسر جهان است.

اگر بارداری در سن کم را تجربه کنید، ممکن است در مورد این موضوع به خانواده و دوستان خود احساس ترس و نگرانی کنید. صحبت نکردن با کسی و دریافت نکردن کمک و حمایت مورد نیاز، باعث می شود احساس انزوا و افسردگی بیشتری کنید.

بارداری در سن کم چه تاثیری بر نوزادان دارد؟

بارداری سالم 40 هفته طول می کشد. نوزادی که قبل از هفته 37 بارداری به دنیا آمده باشد زودرس هستند و مادران نوجوان بیشتر احتمال دارد که نوزادان نارس به دنیا بیاورند.

گاهی اوقات، این نوزادان فاقد رشد کامل در بدن و مغز خود هستند. بسته به اینکه نوزاد نارس چقدر است، این می تواند منجر به مشکلات مادام العمر در سلامت و رشد شود. نوزادان نارس نیز تمایل به کمبود وزن دارند. نوزادان کم وزن ممکن است در دوران شیرخوارگی در تنفس و تغذیه مشکل داشته باشند. در بزرگسالی، نوزادان کم وزن بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی هستند.

وزن کم هنگام تولد نیز بر رشد مغز تأثیر می گذارد. مشاهده شده است که کودکانی که با وزن کم به دنیا آمده اند، مشکلات یادگیری دارند. علاوه بر افزایش خطر کمبود وزن، نوزادانی که از مادران نوجوان متولد می شوند، در معرض خطر بالاتر مرگ و میر نوزادان نیز هستند.

بارداری چگونه تشخیص داده می شود؟

اکثر سوپرمارکت ها و داروخانه ها تست های بارداری خانگی را می فروشند. این آزمایش ها برای تشخیص هورمون های بارداری در ادرار شما طراحی شده اند. اگر بیش از یک هفته پس از قاعدگی از دست رفته استفاده کنید، دقیق‌تر هستند. اگر تست بارداری خانگی نشان داد که شما باردار نیستید، یک هفته صبر کنید و برای اطمینان از آزمایش دیگری استفاده کنید.

اگر آزمایش خانگی نشان داد که باردار هستید، باید با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آنها بارداری شما را با آزمایش خون و شاید یک معاینه فیزیکی تایید می کنند.

بارداری در سن کم

آیا امکان دارد مادر نوجوان بچه سالمی داشته باشد؟

مادران نوجوان می توانند بچه های سالمی داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که به محض اینکه متوجه شدید باردار هستید به پزشک خود مراجعه کنید و در تمام جلسات برنامه ریزی شده خود شرکت کنید.

مراقبت های صحیح مامایی در طول بارداری برای سلامتی و سلامتی مادر و جنین بسیار مهم است. خوب غذا بخورید، ورزش کنید، و به دوستان و اعضای خانواده که حمایت می کنند، اعتماد کنید.

نشان داده شده است که کشیدن سیگار در دوران بارداری وزن هنگام تولد را کاهش می دهد و باعث تولد نوزادان نارس می شود. در دوران بارداری نباید سیگار بکشید.

مواد مخدر و الکل می تواند اثرات بسیار مخربی بر مادر و فرزند متولد نشده اش داشته باشد. در دوران بارداری مشروبات الکلی مصرف نکنید و از داروهای غیرمجاز استفاده نکنید. اگر فکر می کنید ممکن است به مواد مخدر یا الکل معتاد باشید، از پزشک خود در مورد برنامه های مشاوره و درمانی برای کمک به ترک آن سوال کنید.

فقط داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید. مطمئن شوید که پزشک شما از داروهای بدون نسخه (OTC) که مصرف می کنید مطلع است.برای همه زنان باردار مهم است که مراقبت های پزشکی مناسب را صرف نظر از سن آنها دریافت کنند. اما از آنجایی که بدن نوجوانان هنوز در حال رشد است، مراجعه منظم به پزشک برای مادران نوجوان بسیار مهم است.

اگر موارد زیر را دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • هرگونه خونریزی واژینال
  • سردرد شدید یا مداوم
  • تاری یا تاری دید
  • درد شکم
  • استفراغ مداوم
  • لرز یا تب
  • درد یا سوزش در هنگام ادرار
  • نشت مایع از واژن شما
  • تورم یا درد در پاهای شما

چگونه می توان از بارداری در سن کم جلوگیری کرد؟

دستگاه داخل رحمی (IUD)

دستگاه داخل رحمی (IUD) وسیله ای است که پزشک در رحم شما کاشت می کند. این روش به خوبی تحمل می شود و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست. آی یو دی با مکانیسم های مختلفی از بارداری جلوگیری می کند. طبق گفته Planned Parenthood، میزان اثربخشی آن 99 درصد است.

چندین روش پیشگیری از بارداری بر سطح هورمون در بدن شما تأثیر می گذارد، بنابراین احتمال بارداری شما کمتر است. موثرترین ایمپلنت ضد بارداری است که Nexplanon نیز نامیده می شود.این یک چوب پلاستیکی بسیار کوچک است که زیر پوست بازوی شما قرار می گیرد. ایمپلنت ها تا سه سال در جای خود باقی می مانند. آنها 99 درصد نرخ اثربخشی دارند.

روش های دیگر

قرص‌ها، واکسن‌ها و چسب‌های ضدبارداری نیز بر سطح هورمون شما تأثیر می‌گذارند. میزان اثربخشی آنها بین 91 تا 94 درصد است. نمونه هایی از برندهای موجود عبارتند از:

  • Alesse، Apri، Enpresse، Loestrin، Ortho-Novum، Yasmin، و بسیاری دیگر (قرص)
  • دپو پروورا (شات)
  • Ortho Evra (پچ)
  • دیافراگم و کلاهک دهانه رحم (FemCap) وسایلی هستند که وقتی می خواهید رابطه جنسی داشته باشید در واژن خود قرار می دهید. آنها مانع از ورود اسپرم به رحم شما می شوند. کارایی این دستگاه ها 71 تا 88 درصد است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/