همه چیز درباره ارگاسم | انواع ارگاسم زن و مرد

 ارگاسم

بسیاری از مردم ارگاسم را اوج هیجان جنسی می دانند. این یک احساس قدرتمند از لذت و احساس فیزیکی است. هنوز اطلاعات بیشتری در مورد ارگاسم برای محققان وجود دارد و در طول قرن گذشته، نظریه‌های مربوط به ارگاسم و ماهیت آن تغییر کرده است. این مقاله توضیح می دهد که ارگاسم در افراد با جنس های مختلف چیست. همچنین به چرایی ارگاسم می پردازد و برخی از باورهای غلط رایج را توضیح می دهد.

ارگاسم چیست؟

به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، ارگاسم زمانی است که فرد به اوج لذت می رسد. بدن تنش را آزاد می کند و عضلات پرینه، اسفنکتر مقعد و اندام های تناسلی به طور ریتمیک منقبض می شوند.

مردان معمولاً هنگام رسیدن به ارگاسم انزال می کنند و زنان انقباضات دیواره واژن را تجربه می کنند. زنان همچنین ممکن است در حین فعالیت جنسی یا هنگام تجربه ارگاسم انزال کنند.

مدل های ارگاسم

محققان جنسی ارگاسم را در مدل های مرحله ای پاسخ جنسی تعریف کرده اند. اگرچه روند ارگاسم می تواند بین افراد بسیار متفاوت باشد، چندین تغییر اساسی فیزیولوژیکی در بیشتر موارد رخ می دهد.مدل‌های زیر الگوهایی هستند که در همه اشکال پاسخ جنسی رخ می‌دهند و صرفاً به مقاربت آلت تناسلی-واژن مربوط نمی‌شوند.

مدل 4 فاز استاد و جانسون

در سال 1966، محققانی به نام‌های ویلیام مسترز و ویرجینیا جانسون مدلی چهار فازی ارائه کردند:

  • هیجان
  • فلات
  • ارگاسم
  • وضوح

مدل 3 مرحله ای کاپلان

مدل کاپلان با بیشتر مدل‌های پاسخ جنسی با گنجاندن میل متفاوت است - بیشتر مدل‌ها تمایل دارند از تغییرات غیر تناسلی اجتناب کنند. همچنین توجه به این نکته مهم است که میل مقدم بر تمام فعالیت های جنسی نیست. سه مرحله در این مدل عبارتند از:

  • میل
  • هیجان
  • ارگاسم

در طول ارگاسم چه اتفاقی می افتد؟

در طول ارگاسم، افراد ممکن است احساس لذت شدیدی را در اندام تناسلی و در سراسر بدن تجربه کنند. ارگاسم ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد.

پس از ارگاسم، صورت، گردن یا سینه ممکن است برافروخته شود. افراد همچنین ممکن است پس از آن به دلیل ترشح اندورفین احساس خواب آلودگی، آرامش یا شادی کنند.

ارگاسم در زنان

ارگاسم برای زنان، ماهیچه های واژن و مقعد ممکن است تقریباً یک بار در ثانیه، حدود پنج تا هشت بار منقبض شوند. ضربان قلب و تنفس ممکن است افزایش یابد.

قبل و در حین ارگاسم، واژن ممکن است خیس شود و حتی ممکن است این مایع را خارج کند. تحقیقات نشان می دهد که درصد زنانی که انزال می کنند می تواند بین 10 تا 70 درصد باشد. بلافاصله پس از ارگاسم، کلیتوریس ممکن است در لمس حساس تر یا ناراحت شود.

ارگاسم در مردان

برای مردان، ماهیچه های آلت تناسلی و مقعد ممکن است در هر ثانیه یک بار، بین پنج تا هشت بار منقبض شوند. ضربان قلب و تنفس ممکن است افزایش یابد.

آلت تناسلی ممکن است حدود 1 تا 2 قاشق غذاخوری مایع منی ترشح کند. افراد ممکن است در حین ارگاسم انزال نکنند، اما معمولا هر دو به طور همزمان اتفاق می‌افتند.مستقیماً پس از ارگاسم، سر آلت تناسلی ممکن است نسبت به لمس حساس‌تر یا ناراحت‌تر شود.

ارگاسم چقدر طول می کشد؟

بر اساس یک مقاله معتبر در سال 2016، تحقیقات نشان می دهد که ارگاسم زنان ممکن است حدود 20 تا 35 ثانیه طول بکشد.

فواید ارگاسم برای سلامتی

ارگاسم می تواند به افراد کمک کند تا بهتر بخوابند. تحقیقات انجام شده در سال 2019 نشان می‌دهد که ارگاسم‌هایی که با شریک زندگی به دست می‌آیند منجر به خواب خوب می‌شوند. ارگاسم هایی که از طریق خودارضایی به دست می آیند منجر به کیفیت خواب بهتر و کاهش زمان صرف شده برای به خواب رفتن می شوند.

بدن در طول ارگاسم هورمونی به نام اکسی توسین ترشح می کند. اکسی توسین ممکن است مزایای سلامتی مختلفی داشته باشد، مانند:

  • تنظیم اضطراب
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی توسط منبع قابل اعتماد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان، مانند سرطان تخمدان با منبع معتبر

علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که انزال مکرر در مردان ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. منبع معتبر تحقیقاتی نشان می‌دهد که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی سرطان پروستات را در افرادی که میزان انزال بالایی داشتند، کمتر تشخیص می‌دهند.

انواع ارگاسم

ارگاسم انواع مختلفی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • ارگاسم کلیتورال: زمانی است که ارگاسم به دلیل تحریک کلیتوریس اتفاق می افتد. یک مقاله در سال 2019 اشاره می کند که 60 درصد از ارگاسم های زنان به دلیل تحریک کلیتورال اتفاق می افتد.
  • ارگاسم واژن: این زمانی است که ارگاسم با تحریک واژن رخ می دهد. انجمن روانشناسی آمریکا بیان می کند که ارگاسم واژینال با تحریک غیر مستقیم کلیتوریس در حین رابطه جنسی مرتبط است.
  • ارگاسم ترکیبی: زمانی اتفاق می افتد که ارگاسم کلیتورال و واژینال با هم اتفاق می افتد.
  • ارگاسم مقعدی: برخی از زنان در طول رابطه جنسی مقعدی ارگاسم را تجربه می کنند.
  • ارگاسم نقطه G: ارگاسم می تواند در نتیجه تحریک نقطه G رخ دهد.
  • ارگاسم های متعدد: یک فرد می تواند یک سری ارگاسم ها را در مدت زمان کوتاهی تجربه کند. مسترز و جانسون خاطرنشان می کنند که زنان دوره نسوز (بازیابی) کوتاه تری دارند که به آنها اجازه می دهد در مدت زمان کوتاه تری ارگاسم های متعدد را تجربه کنند.
  • ناشی از تصویرسازی: ارگاسم می تواند به عنوان پاسخی به تصویرسازی بدون تحریک فیزیکی رخ دهد. تحقیقات انجام شده در سال 1992 بیان می کند که ارگاسم می تواند در نتیجه تصویرسازی خود القا شده باشد. تحقیقات جدیدتر منبع معتبر در سال 2016 اشاره می کند که تصویرسازی ذهنی مناطق مغزی مرتبط با ارگاسم، پاداش و تحریک بدن را فعال می کند.
  • ارگاسم نوک سینه: ممکن است فرد تنها به دلیل تحریک نوک سینه ها به ارگاسم برسد. تحریک نوک سینه ها می تواند بخشی از مغز را که با تحریک دستگاه تناسلی نیز فعال می شود، فعال کند.فهرست فوق کامل نیست و تحقیقات در مورد انواع ارگاسم هایی که افراد می توانند تجربه کنند ادامه دارد.

ارگاسم

آیا مردان می توانند ارگاسم های متعدد را تجربه کنند؟

بر اساس بررسی منابع معتبر در سال 2016، مردان می توانند ارگاسم های متعددی را تجربه کنند. با این حال، این رایج نیست. کمتر از 10 درصد از افراد در 20 سالگی و کمتر از 7 درصد از افراد 30 ساله یا بیشتر می توانند آن را تجربه کنند.

محققان به دو نوع ارگاسم چندگانه مردان اشاره کردند: پراکنده و متراکم.

ارگاسم های چندگانه پراکنده فواصل چند دقیقه ای خواهند داشت. ارگاسم های چندگانه متراکم شامل دو تا چهار انفجار ارگاسمیک در فاصله چند ثانیه تا 2 دقیقه است. تحقیقات بیشتری لازم است تا بفهمیم چه عواملی می توانند بر توانایی فرد برای تجربه ارگاسم های متعدد تأثیر بگذارند.

روند ارگاسم در زنان

شرح زیر از روند فیزیولوژیکی ارگاسم زنان در اندام تناسلی، از مدل چهار فازی مسترز و جانسون استفاده خواهد کرد.

هیجان

در طی تحریک زنان، چه از نظر فیزیکی و چه از نظر روانی، رگ های خونی در اندام تناسلی منبسط می شوند. افزایش خون رسانی باعث می شود مایع از دیواره های واژن عبور کند و فرج متورم و مرطوب شود. در داخل، قسمت بالای واژن منبسط می شود.

در این مرحله ضربان قلب و تنفس سریع می شود و فشار خون افزایش می یابد. گشاد شدن رگ های خونی می تواند منجر به برافروختگی فرد، به ویژه در ناحیه گردن و سینه شود.

فلات

با رسیدن جریان خون به داخل داخل (دهانه واژن) به حد خود می رسد، محکم می شود. سینه‌ها می‌توانند بزرگ‌تر شوند و افزایش جریان خون به آرئول باعث می‌شود که نوک سینه‌ها کمتر در حالت ایستاده به نظر برسند. کلیتوریس در برابر استخوان شرمگاهی عقب می‌نشیند و ظاهراً ناپدید می‌شود.

ارگاسم

ماهیچه های تناسلی، از جمله رحم و دهانه واژن، انقباضات ریتمیک را با فاصله حدود 0.8 ثانیه تجربه می کنند. ارگاسم زنانه معمولاً بیشتر از ارگاسم مردان طول می کشد، به طور متوسط ​​حدود 20 تا 35 ثانیه منبع مورد اعتماد. برخلاف مردان، بیشتر زنان دوره نقاهت ندارند و بنابراین می توانند با تحریک مکرر ارگاسم بیشتری داشته باشند.

وضوح

بدن به تدریج به حالت قبلی خود باز می گردد. تورم کاهش می یابد در حالی که نبض و تنفس کند می شود

روند ارگاسم مردانه

شرح زیر در مورد روند بدنی ارگاسم مردان در اندام تناسلی از مدل چهار فازی مسترز و جانسون استفاده می کند.

هیجان

تحریک مردان، چه از نظر جسمی یا روانی، می تواند منجر به نعوظ شود. خون به داخل بدن (بافت اسفنجی که در طول آلت تناسلی قرار دارد) جریان می یابد و باعث می شود آلت تناسلی بزرگ شده و سفت شود. با سفت شدن کیسه بیضه ها به سمت بدن می آیند.

فلات

همانطور که رگ های خونی داخل آلت تناسلی و اطراف آن از خون پر می شود، اندازه سر و بیضه ها افزایش می یابد. علاوه بر این، عضلات ران و باسن منقبض می شوند، فشار خون بالا می رود، نبض سریع می شود و سرعت تنفس افزایش می یابد.

ارگاسم

مایع منی با یک سری انقباضات در عضلات کف لگن، غده پروستات، وزیکول‌های منی و مجرای دفران وارد مجرای ادرار می‌شود. انقباضات ماهیچه های کف لگن و غده پروستات نیز در فرآیندی به نام انزال، منی را از آلت تناسلی خارج می کند.

وضوح

مرد اکنون وارد مرحله بهبودی موقت می شود. این دوره نسوز است و طول آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این دوره می تواند از چند دقیقه تا چند روز طول بکشد و این دوره معمولاً با افزایش سن در مردان طولانی تر می شود.

در این مرحله آلت تناسلی و بیضه ها به اندازه اصلی خود باز می گردند. تنفس ممکن است سنگین و سریع باشد و نبض افزایش یابد.علل
ارگاسم معمولاً به عنوان بخشی از چرخه پاسخ جنسی رخ می دهد. آنها اغلب به دنبال تحریک مداوم مناطق اروژن مانند اندام تناسلی، مقعد، نوک سینه ها و پرینه رخ می دهند.

تحقیقات نشان داده است که ارگاسم به طور گسترده مهم ترین جنبه یک تجربه جنسی در نظر گرفته نمی شود. با توجه به مؤسسه کینزی، گزارش‌های رضایت جنسی از هر دو جنس مرد و زن زمانی که آنها این موارد را تجربه کردند، بیشتر محتمل بود:

  • بوسیدن و نوازش مکرر
  • نوازش جنسی از طرف شریک زندگی
  • عملکرد جنسی بالاتر
  • رابطه جنسی مکرر

یکی دیگر از تصورات غلط این است که تحریک آلت تناسلی-واژن راه اصلی افراد برای رسیدن به ارگاسم است. در حالی که این ممکن است برای بسیاری از افراد صادق باشد، زنان بیشتری به دنبال تحریک کلیتوریس تحریک جنسی بیشتری را تجربه می کنند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/